AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Del Skrevet 25. april 2023 Ble nylig ansatt på sykehuset og jobbet under 1 måned. Fikk dessverre influensa etter å ha jobbet i ca. 3 uker. Lurer derfor på om det er andre regler på sykehuset, da de også betaler sykepenger etter 16 dager. Avdelingslederen sa at jeg skulle sende inn sykemelding, men får jeg rett til sykepenger da? Anonymkode: f8ecc...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Del Skrevet 25. april 2023 Nei. Det arbeidsgiver sier, er at de forskutterer sykepenger for så å få pengene tilbake fra NAV, heller enn at du får fra NAV direkte. Hvis det da kommer et avslag fra NAV fordi du ikke har rett på sykepenger, kan arbeidsgiver kreve disse tilbake fra deg ofte i form av trekk i lønn. Anonymkode: 87715...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Del Skrevet 25. april 2023 Hvis du gikk direkte fra et arbeidsforhold til et annet, uten opphold, har du opptjeningen i behold. I så fall betaler nav sykepengene dine, eventuelt med refusjon til arbeidsgiver. Anonymkode: 34cb6...79b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. april 2023 #4 Del Skrevet 25. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du gikk direkte fra et arbeidsforhold til et annet, uten opphold, har du opptjeningen i behold. I så fall betaler nav sykepengene dine, eventuelt med refusjon til arbeidsgiver. Anonymkode: 34cb6...79b Man har opptjening iht. NAV i behold ja, men ikke ovenfor arbeidsgiver (den er tross alt ny). Så man er pengeløs i de første 16 dagene arbeidsgiver er ansvarlig for ansatte. Ved lenger sykefravær enn 16 dager får man penger av NAV. Etter hva jeg husker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. april 2023 #5 Del Skrevet 25. april 2023 Du må ha jobbet i minst fire uker rett før du ble sykmeldt. Inntekten din må være minst femti prosent av grunnbeløpet i folketrygden (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder etter arbeidsgiverperioden. Arbeidsgiverperioden er de dagene arbeidsgiveren din betaler sykepenger. Hvis du er syk lenger enn egenmeldingsdagene, må du kontakte lege slik at du kan få en sykmelding tilpasset situasjonen din. Er du i tvil, så kontakt NAV her https://www.nav.no/kontaktoss#skriv-til-oss 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei. Det arbeidsgiver sier, er at de forskutterer sykepenger for så å få pengene tilbake fra NAV, heller enn at du får fra NAV direkte. Hvis det da kommer et avslag fra NAV fordi du ikke har rett på sykepenger, kan arbeidsgiver kreve disse tilbake fra deg ofte i form av trekk i lønn. Anonymkode: 87715...b8c Så det du sier er at jeg ikke får betaling for de dagene jeg er borte, eller? Anonymkode: f8ecc...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Del Skrevet 25. april 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Så det du sier er at jeg ikke får betaling for de dagene jeg er borte, eller? Anonymkode: f8ecc...a64 Nei. Det jeg sier er at HVIS det kommer et avslag fordi du IKKE har rett på sykepenger (det vet ikke jeg noe om), så KAN arbeidsgiver kreve tilbake det de har forskuttert deg. Anonymkode: 87715...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 25. april 2023 #8 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så det du sier er at jeg ikke får betaling for de dagene jeg er borte, eller? Anonymkode: f8ecc...a64 Jo, dersom du kommer fra en annen jobb og har opptjente rettigheter. Men du må også jobbe opp rett til å ta egenmelding, derfor de ber om sykmelding med en gang, fordi du da får sykepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Del Skrevet 25. april 2023 bttb skrev (9 minutter siden): Jo, dersom du kommer fra en annen jobb og har opptjente rettigheter. Men du må også jobbe opp rett til å ta egenmelding, derfor de ber om sykmelding med en gang, fordi du da får sykepenger. Ja, jeg kommer fra en annen jobb annen bransje vel og merke. Men ja hun skrev at siden jeg ikke har opparbeidet meg nok dager til egenmelding, så anbefalte hun meg å fremskaffe sykemelding, og det fikk jeg jo. Anonymkode: f8ecc...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Del Skrevet 25. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, jeg kommer fra en annen jobb annen bransje vel og merke. Men ja hun skrev at siden jeg ikke har opparbeidet meg nok dager til egenmelding, så anbefalte hun meg å fremskaffe sykemelding, og det fikk jeg jo. Anonymkode: f8ecc...a64 Ja, men legen har sjeldent kontroll på om du har rett til sykepenger eller ei. Det er det NAV som har. Anonymkode: 87715...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Del Skrevet 25. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, men legen har sjeldent kontroll på om du har rett til sykepenger eller ei. Det er det NAV som har. Anonymkode: 87715...b8c Det er ikke slik at du garantert får sykepenger bare fordi du får sykemelding av legen. Anonymkode: 87715...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. april 2023 #12 Del Skrevet 25. april 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Ble nylig ansatt på sykehuset og jobbet under 1 måned. Fikk dessverre influensa etter å ha jobbet i ca. 3 uker. Lurer derfor på om det er andre regler på sykehuset, da de også betaler sykepenger etter 16 dager. Avdelingslederen sa at jeg skulle sende inn sykemelding, men får jeg rett til sykepenger da? Anonymkode: f8ecc...a64 Nyansatt og rett til sykepenger? | Landsorganisasjonen i Norge (lo.no) Advokatene til LO kan litt av hvert. Ser ut som noen har rett og noen har feil i denne tråden, inkludert meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Del Skrevet 25. april 2023 Hovedregelen er at du må ha jobbet i 4 uker for å ha rett på sykepenger. Dette kan du ha gjort også dersom du kommer direkte fra annen jobb. ettersom du jobber i det offentlige vil du få lønn som normalt av arbeidsgiver og de får fra nav. Min tariffavtale sier at arbeidsgiver betaler lønn dersom man har tiltrådt stillingen. Dermed kan man få sykepenger/lønn fra arbeidsgiver selv om man ikke har opptjent rett til sykepenger fra nav. Anonymkode: ebca7...086 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Del Skrevet 25. april 2023 Spør NAV. Ikke stol på kvinneguiden, du vet ikke hvem som svarer. Dersom du kommer rett fra en annen jobb, så har du rett på sykepenger. Det kan hende at arbeidsgiveren din forskutterer likevel, og krever pengene tilbake fra NAV. Men du må levere sykmelding, for som flere skriver, har du ikke rett på egenmelding før du har jobbet 4 uker. Anonymkode: 9b105...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #15 Del Skrevet 28. april 2023 On 4/25/2023 at 2:41 PM, AnonymBruker said: ettersom du jobber i det offentlige vil du få lønn som normalt av arbeidsgiver og de får fra nav. Min tariffavtale sier at arbeidsgiver betaler lønn dersom man har tiltrådt stillingen. Dermed kan man få sykepenger/lønn fra arbeidsgiver selv om man ikke har opptjent rett til sykepenger fra nav. Anonymkode: ebca7...086 Jeg er i denne situasjonen selv. Jobber i det offentlige, og de gir lønn som vanlig, og får refundert det fra NAV (utover arb.giverperioden). Det fungerer slik ved at jeg etter hver sykemeldingsperiode (en mnd. av gangen) søker om sykepenger på NAV.no. Det er rimelig enkle greier, jeg bare skriver inn hvor mye jeg har jobbet. Vel å merke gradert sykemeldt. Anonymkode: 5af8b...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå