Gå til innhold

Øke intervaller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste årene har vekten økt og økt og formen blitt dårligere og dårligere. Jeg har den siste tiden tatt grep og lagt om kosthold og begynt å trene. Jeg er fortsatt veldig tung (96 kg fordelt på 165 cm) så jeg har startet smått med intervaller på mølle. Ønsker ikke belastningsskader pga overvekt. Jeg sykler for det meste under kondisjonstrening i tillegg til styrke.

Til nå har jeg gått 10 min oppvarming også jogget 1 min, gått 2 min (gjør dette 6 ganger) og etter siste jogging gått 10 min for å avslutte rolig.

Spørsmålet mitt er nå hvordan jeg skal gjøre intervallene videre. Er det best å ta flere runder intervaller? Øke hastigheten på joggingen? Eller skal jeg jogge i lengre tid? Evt jogge lengre og gå kortere?

Håper noen har muøighet til å hjelpe meg 😃 (finnes det noen gode artikler til dette så link gjerne også). På forhånd takk.

Anonymkode: 61c94...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De siste årene har vekten økt og økt og formen blitt dårligere og dårligere. Jeg har den siste tiden tatt grep og lagt om kosthold og begynt å trene. Jeg er fortsatt veldig tung (96 kg fordelt på 165 cm) så jeg har startet smått med intervaller på mølle. Ønsker ikke belastningsskader pga overvekt. Jeg sykler for det meste under kondisjonstrening i tillegg til styrke.

Til nå har jeg gått 10 min oppvarming også jogget 1 min, gått 2 min (gjør dette 6 ganger) og etter siste jogging gått 10 min for å avslutte rolig.

Spørsmålet mitt er nå hvordan jeg skal gjøre intervallene videre. Er det best å ta flere runder intervaller? Øke hastigheten på joggingen? Eller skal jeg jogge i lengre tid? Evt jogge lengre og gå kortere?

Håper noen har muøighet til å hjelpe meg 😃 (finnes det noen gode artikler til dette så link gjerne også). På forhånd takk.

Jeg ville kortet ned pausene til å begynne med, hvis målet er å jogge sammenhengende. Jeg ville også jobbet med å øke tiden du jogger med 30 sekunder av gangen. Så løp 90 sekunder, pause 90 sekunder. 

Anonymkode: d919c...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Generelt sett, hvis du vil minimere risikoen for belastningsskader skal du maksimere utbyttet av hvert steg. Og det gjør du mest effektivt ved å løpe med stor stigning.  

Ang. antall intervaller: Jeg har trent i to år ved å løpe intervaller i motbakke, og var knapt 100 kg tung (/180 cm) da jeg begynte. Parallelt med det har jeg jogget vanlige turer, som gradvis har blitt lengre etterhvert som jeg tapte meg. (Som forøvrig skjedde ganske raskt etter jeg begynte med intervaller). Etter å ha prøvd litt av hvert, har jeg skjønt jeg får mest progresjon ved å gjøre intervallene mer krevende enn å øke antallet. Jeg løper ute, så jeg må ta til takke med det terrenget byr meg og kan ikke endre stigningen eller lengden på en bakke, eksempelvis. Men jeg kan bestemme hvor mange ganger jeg skal opp den. Jeg har erfart at et lite «overskuelig» antall intervaller gjør jeg tør presse meg selv og sprinte opp bakken. Mens jeg holder igjen og sparer på energien hvis jeg skal mange ganger opp en lang og seig bakke.

Men som sagt, det individuelt hva som fungerer best, så jeg anbefaler du prøver deg frem.

Anonymkode: e935f...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...