AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Del Skrevet 25. april 2023 Ja, hvordan/hvor ofte skal man spise? Er så mange eksperter (ironi) på det store internettet at jeg blir helt forvirra. Man skal jo la tarmen hvile, altså ikke småspise/snacks mellom måltider. Og helst ha et spisevindu på 8-9 timer. Men kvinner skal jo ikke faste (f.eks periodisk faste) pga noe hormongreier. Så det er jo veldig lett dette da.. Lett frokost 09:00, lett lunsj 12:00, middag 16:00 og lett kveldsmat mellom 19-20:00. Er det så ille da? Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Del Skrevet 25. april 2023 Hadde droppa den kveldsmaten, det er helt unødvendig at kroppen skal drive og jobbe med prosessering av mat hele natten når man egentlig skal hvile. Spis heller mer til de andre måltidene. Anonymkode: bd776...238 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Del Skrevet 25. april 2023 Hvorfor skal ikke kvinner faste? Det er feil. Anonymkode: 69057...dc0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal ikke kvinner faste? Det er feil. Anonymkode: 69057...dc0 Bare hørt det på Instagram av såkalte ”eksperter”. Også at kvinner absolutt ikke skal trene på tom mage, også pga hormoner. Sier ikke at det stemmer altså, men man blir jo forvirret av alle disse tipsene. Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde droppa den kveldsmaten, det er helt unødvendig at kroppen skal drive og jobbe med prosessering av mat hele natten når man egentlig skal hvile. Spis heller mer til de andre måltidene. Anonymkode: bd776...238 Ja, kanskje det. Når bør siste måltid for kvelden være da. Greit med 17:00? Legger meg 22:00 om det har noe å si. Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare hørt det på Instagram av såkalte ”eksperter”. Også at kvinner absolutt ikke skal trene på tom mage, også pga hormoner. Sier ikke at det stemmer altså, men man blir jo forvirret av alle disse tipsene. Anonymkode: 73d72...9f6 Det stemmer ikke. Ikke det første hvertfall, det andre vet jeg ikke. Kvinner kan faste like bra som menn, det er veldig sunt Anonymkode: 2eac8...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #7 Del Skrevet 25. april 2023 Hva med å luke ut alt ‘eksperter’ på Instagram o.l sier, og heller høre på fagfolk? Dvs de med høyere utdanning innen ernæring. Helsedirektoratet har kostholdsråd utarbeidet av fagfolk. Anonymkode: cc127...9a6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Del Skrevet 25. april 2023 Vi er forskjellige, så det som fungerer for noen fungerer absolutt ikke for andre. Jeg brukte noen måneder på å finne ut hva som er best for meg. Konklusjonen er at jeg vanligvis spiser lunch og middag (egentlig en lettelse, da jeg ikke er glad i frokost og "alltid" har gått med litt dårlig samvittighet fordi jeg har trodd at frokost er viktig). De dagene jeg trener før jobb, spiser jeg litt før og litt rett etter trening. Uten litt påfyll her er jeg slakk på trening og får ikke trent ordentlig. Jeg spiser også mer mot slutten av syklusen (før mensen), samt trener litt mer forsiktig da. Anbefaler å bruke noen måneder på å teste ut hva som passer for deg. Kanskje oppdager du noe som fungerer bedre enn andre ting. Kanskje merker du ikke mye forskjell. Det er ganske befriende å lande på noe som føles bra, fremfor å prøve å leve opp til alle de sprikende rådene. Anonymkode: f1ced...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Del Skrevet 25. april 2023 Nå har jeg ikke IG lenger, så får ikke med meg disse tipsene lenger. Kostholdsrådene er vel mer eller mindre om hva man bør spise og ikke hvor ofte og når? Skjønner også selvsagt at man er ulike og det som funker for noen ikke nødvendigvis ikke funker for andre. Har begynt å spise frokost, noe som jeg er glad for da jeg ikke føler for å spise all mulig drit til lunsj. Men er fire måltider for mye? Med tanke på tarmen og kroppen som jobber med maten. Bør man ha et spisevindu på et visst antall timer osv? Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. april 2023 #10 Del Skrevet 25. april 2023 Tidligere spiste jeg hver tredje time all tid jeg var våken. Tre måltider, og noe lite imellom. Da holdt jeg meg frisk, våken og opplagt, og hadde en veldig nøye regulert matmengde. Tenkte døgnfordeling på næringsinntak, og var ikke så nøye på å spise alle næringskategorier i alle måltider. Nå har behovene mine endret seg. Jeg spiser stort sett bare to måltider i døgnet, og noe lite imellom. Det kunne jeg ikke gjøre før. Jeg fikk hodepine og ble veldig uvel om jeg utsatte måltid. Det plages jeg ikke med lengre. Tror denne endringen i matlyst fordrer at jeg bør spise de to større måltidene med tanke på at det skal være fullverdige måltider begge to. Er ganske sikker på at det endrede appetittmønstret skyldes at jeg har begynt på et legemiddel som jeg ikke brukte før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Del Skrevet 25. april 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Tidligere spiste jeg hver tredje time all tid jeg var våken. Tre måltider, og noe lite imellom. Da holdt jeg meg frisk, våken og opplagt, og hadde en veldig nøye regulert matmengde. Tenkte døgnfordeling på næringsinntak, og var ikke så nøye på å spise alle næringskategorier i alle måltider. Nå har behovene mine endret seg. Jeg spiser stort sett bare to måltider i døgnet, og noe lite imellom. Det kunne jeg ikke gjøre før. Jeg fikk hodepine og ble veldig uvel om jeg utsatte måltid. Det plages jeg ikke med lengre. Tror denne endringen i matlyst fordrer at jeg bør spise de to større måltidene med tanke på at det skal være fullverdige måltider begge to. Er ganske sikker på at det endrede appetittmønstret skyldes at jeg har begynt på et legemiddel som jeg ikke brukte før. Kan det ha noe med hva du spiste? På nittitalet skulle man spise masse lettprodukter. Mye mellommåltider med karbohydrater. Ikke rart man ble raskt sulten igjen og fikk hodepine og ustabilt blodsukker. Hvis man spiser sunt og skikkelig til måltidet så går det mye bedre å spise sjeldnere. Anonymkode: acf00...497 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. april 2023 #12 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan det ha noe med hva du spiste? På nittitalet skulle man spise masse lettprodukter. Mye mellommåltider med karbohydrater. Ikke rart man ble raskt sulten igjen og fikk hodepine og ustabilt blodsukker. Hvis man spiser sunt og skikkelig til måltidet så går det mye bedre å spise sjeldnere. Anonymkode: acf00...497 Nei, jeg spiser ikke så ulikt innholdsmessig, men jeg tror det har noe med endret dopaminbehov å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg er enig, jeg synes og det er vanskelig. Alle "ekspertene" er jo uenige om omtrent alt. Som en med et veldig anstrengt forhold til mat er det et mareritt. Anonymkode: ea3c7...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig, jeg synes og det er vanskelig. Alle "ekspertene" er jo uenige om omtrent alt. Som en med et veldig anstrengt forhold til mat er det et mareritt. Anonymkode: ea3c7...b7b Ja, er akkurat sånn det er her og Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #15 Del Skrevet 25. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Bare hørt det på Instagram av såkalte ”eksperter”. Også at kvinner absolutt ikke skal trene på tom mage, også pga hormoner. Sier ikke at det stemmer altså, men man blir jo forvirret av alle disse tipsene. Anonymkode: 73d72...9f6 Du bør kanskje starte med å ikke få kostholdstipsene dine på Instagram. Influensere har ikke kompetanse for sånt, de er faktisk reklamefolk. De skal tjene penger på deg, ikke hjelpe deg. Anonymkode: 48680...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 25. april 2023 #16 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, hvordan/hvor ofte skal man spise? Er så mange eksperter (ironi) på det store internettet at jeg blir helt forvirra. Man skal jo la tarmen hvile, altså ikke småspise/snacks mellom måltider. Og helst ha et spisevindu på 8-9 timer. Men kvinner skal jo ikke faste (f.eks periodisk faste) pga noe hormongreier. Så det er jo veldig lett dette da.. Lett frokost 09:00, lett lunsj 12:00, middag 16:00 og lett kveldsmat mellom 19-20:00. Er det så ille da? Anonymkode: 73d72...9f6 Hvis dette fungerer bra for deg, er det vel helt perfekt (for deg)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #17 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør kanskje starte med å ikke få kostholdstipsene dine på Instagram. Influensere har ikke kompetanse for sånt, de er faktisk reklamefolk. De skal tjene penger på deg, ikke hjelpe deg. Anonymkode: 48680...6c8 Ikke influensere. Folk fra USA og andre land som mener de har utdanning. Men har ikke IG lenger uansett Anonymkode: 73d72...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 25. april 2023 #18 Del Skrevet 25. april 2023 Du må finne ut hva som passer for deg. For meg passer det å faste, jeg blir ekstremt sulten hele dagen hvis jeg spiser frokost f.eks. Men jeg vet at det å faste ikke passer for min venninne som trener på morningen. Din kropp, din rutine, din måte å spise på. Så enkelt, så vanskelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #19 Del Skrevet 25. april 2023 Det må nok hver enkelt finne ut av selv 🙂. Her er hva jeg spiser. Er diabetiker (genetisk, så er normalvektig). Det gjør jo at man må ha stålkontroll på maten. Frokost 0830, to skiver geovbrød. Ofte med Norwegia. 1100, en liten skål bær og nøtter 1300, en kopp suppe og to Ryvita knekkebrød 1630, vanlig middag. Ofte kylling, fisk..., mye grønnsaker som vokser over bakken (mindre karbohydrater). Lite potet, ris, pasta da det er for mye karbohydrater for diabetes. 2100,En skål salat med revet ost og nøtter. Vann til alle måltider. Blir selvfølgelig ikke noe søtsaker eller snacks på meg pga diabetes. Jeg føler at det er best for meg å spise ofte, ikke for mye og til faste tider. Jevnt blodsukker, og kroppen min trives. Får heller aldri behov for å småspise mellom de faste måltidene. Er vel der mange synder. Spiser plutselig en yoghurt, banan, en sjokolade, noen kjeks osv fordi de er sugen på noe. Anonymkode: e0896...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #20 Del Skrevet 25. april 2023 Hvorfor gjøre det så vanskelig. Man skal spise litt frokost, litt formiddagsmat, middag og eventuelt litt kvelds. Sånn passe sunt og i mengder som passer deg. Dette kan avvikes unntaksvis uten noe mer tankevirksomhet eller planlegging, enten ved å spise mindre fordi man hopper over eller forskyver måltider en dag, eller ved å spise mer ( i selskap, på reise, i tilfeller der noen måltider blir store eller en kaffekopp blir et måltid). Det gjør ingen ting, det er unntaksvis. Sånn. Ferdig. Sånn har jeg spist i hele mitt liv. Jeg er slank og ganske sunn. (Et "spisevindu" på 9 timer er da helt normalt? Mange som ikke pleier å spise frokost, de spiser da kvelds, eller omvendt). Anonymkode: e9e53...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå