Gå til innhold

MR av hodet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen vet! Skal ta MR av hodet om en stund. Men kan MR vise om det er noe galt med øynene også? Eller må jeg få time til kun MR av øynene da? 

Anonymkode: 65ef5...d88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får sett øynene, men det er ulike protokoller og fokus alt etter hva det henvises for og man leter etter. Hva blir du henvist for, og hva mistenkes det? Hvilke plager har du?

Anonymkode: 814cd...694

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du får sett øynene, men det er ulike protokoller og fokus alt etter hva det henvises for og man leter etter. Hva blir du henvist for, og hva mistenkes det? Hvilke plager har du?

Ok, så hvis det hadde vært noe, så hadde de vell nevnt det uansett om det ikke er øynene de skal sjekke på MR ? 
har i det siste fått så dårlig syn, tåkete og ubehagelig. Har vært hos optiker men fant ingenting der. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alt som kan skje med øynene (eller resten av kroppen) vises på mr. Du må snakke med en lege som kan se alle symptomene dine og eventuelle funn på bilder og andre undersøkelser i sammenheng 🙂 lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var til MR der de så på området rundt øyet, så de kan se det. Men spørs om de gjør det hvis det ikke er det du skal ta MR av. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, om de har spesialister på forskjellige steder i hodet eller noe sånt.

Anonymkode: 487fc...935

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, så hvis det hadde vært noe, så hadde de vell nevnt det uansett om det ikke er øynene de skal sjekke på MR ? 
har i det siste fått så dårlig syn, tåkete og ubehagelig. Har vært hos optiker men fant ingenting der. 

Hvis du ikke er det på grunn av symptomene fra øynene så er det jo ikke sikkert de ser så nøye på øynene. Men når de tar MR av hodet så får de jo godt innsyn til "synssenteret" som ofte skaper problemer som du har så skulle det være noe der så ser de det mest sannsynlig. Men når sier jeg ie at det er noe galt der heller, symptomene du har med tane på øynene kan komme fra mye rart.

Anonymkode: 213d2...c90

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppleves tåken?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk både MR av hode og CT av øyne/bihuler da jeg hadde øyesymptomer.

Anonymkode: 525f6...f43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.36):

Hvordan oppleves tåken?

Kanskje ikke tåkete? Vanskelig å forklare. Den følelsen når du gråter/har grått. Det kommer og går. Ser plutselig ikke hva som står, må gå helt nærme og da klarer jeg og fokusere, og da ser jeg godt etterpå når jeg går tilbake. Hvis du skjønner? Kan og se litt uklart/dobbelt.

har sjekket synet. 

er nok ikke noe galt, men bare lurer på om MR kan se om det er noe :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.43):

Jeg fikk både MR av hode og CT av øyne/bihuler da jeg hadde øyesymptomer.

Anonymkode: 525f6...f43

Fant de noe da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fant de noe da?

Er CT bedre enn MR? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er CT bedre enn MR? 

Kanskje bedre bildekvalitet, men MYE stråling. 

Anonymkode: 87615...6dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.31):

Hvis du ikke er det på grunn av symptomene fra øynene så er det jo ikke sikkert de ser så nøye på øynene. Men når de tar MR av hodet så får de jo godt innsyn til "synssenteret" som ofte skaper problemer som du har så skulle det være noe der så ser de det mest sannsynlig. Men når sier jeg ie at det er noe galt der heller, symptomene du har med tane på øynene kan komme fra mye rart.

Anonymkode: 213d2...c90

Som hva da? :) 
Er ikke så bekymret, bare irriterende. Men må vell bestille en ny time hos lege da…føler jeg er  skikkelig hypokonder da. Eller vente til etter MR :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje bedre bildekvalitet, men MYE stråling. 

Anonymkode: 87615...6dc

Ok, ja det er vell ikke så bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også akkurat med det samme med synet! Virker som  Legen og psykolog tror det er pga stress/angst.. men at jeg skal få MR vis jeg ønsker.

Anonymkode: eaff7...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 17.19):

Nei.

For å sette det på spissen:  hvis legen henviser til MR av håndleddet for å bekrefte/avkrefte revmatisme er det dette legen får svar på. Da hjelper det ikke at det blir sett et brudd på bildene, svaret vil uansett være "ingen revmatisme-relaterte funn".

Anonymkode: f52b5...25f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alt som kan være galt med øynene som man kan se på MR. For eksempel vil en MR ikke kunne vise om du har grønn eller grå stær, men det ville din optikker ha sett.

Anonymkode: 6ab8f...130

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

For å sette det på spissen:  hvis legen henviser til MR av håndleddet for å bekrefte/avkrefte revmatisme er det dette legen får svar på. Da hjelper det ikke at det blir sett et brudd på bildene, svaret vil uansett være "ingen revmatisme-relaterte funn".

Anonymkode: f52b5...25f

Såpass. Så hvis jeg hadde hatt en svulst, og legen ikke har henvist for akkurat det, så nevner de ikke det? Om dei ser det på MR? Jeg tror ikke at jeg har det, men lurer på om det er sånn?? 

AnonymBruker
Skrevet

Som hva da? :) 
Er ikke så bekymret, bare irriterende. Men må vell bestille en ny time hos lege da…føler jeg er  skikkelig hypokonder da. Eller vente til etter MR :) 

MS...

Anonymkode: a5f8d...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

MS...

Anonymkode: a5f8d...e44

Tror ikke det :) legen trodde ikke det. Ikke nevrologen heller. Men håper det ikke viser noe på MR. Men tror ikke selv at det er det :) er ikke bare det jeg skal sjekke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...