AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #1 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg vet om to personer helt uavhengige fra hverandre som begge døde av en heroinoverdose. Begge var fra rike familier, og rusmisbruket deres var forholdsvis skjult. Da de døde gikk deres nærmeste ut og fant på en annen dødsårsak. Kanskje vanskelig å måtte forklare et rusproblem som er ukjent for mange annet enn de aller nærmeste. Likevel får det meg til å stusse på om slikt er egentlig ganske vanlig? Anonymkode: c006b...211 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iridium Skrevet 24. april 2023 #2 Del Skrevet 24. april 2023 Kjente også ei som døde av overdose på heroin. Offentlig ble det sagt at hun døde av insulinmangel, men for alle i hennes krets fikk vi høre en helt annen story -noe som også ga mer mening. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #3 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet om to personer helt uavhengige fra hverandre som begge døde av en heroinoverdose. Begge var fra rike familier, og rusmisbruket deres var forholdsvis skjult. Da de døde gikk deres nærmeste ut og fant på en annen dødsårsak. Kanskje vanskelig å måtte forklare et rusproblem som er ukjent for mange annet enn de aller nærmeste. Likevel får det meg til å stusse på om slikt er egentlig ganske vanlig? Anonymkode: c006b...211 Var du tilstede da dødsfallene skjedde? Er det mulig at hjertestans pga overdose noen ganger blir omtalt som bare hjertestans? Hvorfor er det viktig for deg hva de nærmeste omtaler dødsfallet som? Du er et godt bevis på at folk er nysgjerrige på saker som de ikke har noe med, kanskje de føler det blir mindre snakk av å ikke ha full åpenhet som hele verden kan grave i? Anonymkode: 50a4f...a6d 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #4 Del Skrevet 24. april 2023 Rus er tabu- og skambelagt. DERFOR juger folk når rus er en årsak til død. Det er ikke verre enn som så TS. Anonymkode: d61fb...3d5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #5 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var du tilstede da dødsfallene skjedde? Er det mulig at hjertestans pga overdose noen ganger blir omtalt som bare hjertestans? Hvorfor er det viktig for deg hva de nærmeste omtaler dødsfallet som? Du er et godt bevis på at folk er nysgjerrige på saker som de ikke har noe med, kanskje de føler det blir mindre snakk av å ikke ha full åpenhet som hele verden kan grave i? Anonymkode: 50a4f...a6d Nei, jeg var ikke til stede. Jeg syns egentlig det bare er interessant fra et sosiologisk perspektiv. Har jeg ikke lov å diskutere dette anonymt på et forum? Jeg går da ikke rundt å sladrer om saker jeg ikke har noe med, dette er en observasjon fra min side. Anonymkode: c006b...211 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #6 Del Skrevet 24. april 2023 Iridium skrev (17 minutter siden): Kjente også ei som døde av overdose på heroin. Offentlig ble det sagt at hun døde av insulinmangel, men for alle i hennes krets fikk vi høre en helt annen story -noe som også ga mer mening. Porsgrunn 2010, S? Anonymkode: 60014...009 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #7 Del Skrevet 24. april 2023 Hvis moren din døde av rus, ville du ha sagt det til alle mulige, eller var det et hjerteinfarkt.....? Anonymkode: 5a00d...989 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #8 Del Skrevet 24. april 2023 Det er det sikkert flere som gjør. Forstår det godt. Handler ikke bare om å være flau, men at man ikke orker oppmerksomheten rundt dette. Kanskje de forteller senere? Uansett, så har ingen andre enn de nærmeste noe med dette å gjøre! Anonymkode: 0cea6...39f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. april 2023 #9 Del Skrevet 24. april 2023 Ts, historisk har selvmord, og dødsfall pga rus vært tabubelagte måter å dø på. Jeg tror på åpenhet, men det gjør tydeligvis ikke dine bekjente. Hva årsaken til det er kan vi bare spekulere i, mulig at sosial status spiller inn. En slektning av meg døde sannsynligvis for egen hånd, men dødsårsaken ble hemmeligholdt/oppgitt som sykdom. Forklaringen her kan være religion, da selvmord er ekstra forbundet med tabu (sett på som synd) i enkelte religioner. Syns de etterlatte må få dele det de vil. Alle dør jo av hjertestans uansett, men det er jo noe som er årsak til at hjertet stopper. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 24. april 2023 #10 Del Skrevet 24. april 2023 Det går ikke så mange dagene fra et dødsbudskap til det omtales. Kan derfor være at man i sorgens kaos, ordlegger seg litt annerledes enn man ellers ville gjort. Det er jo ikke lenge siden det var totalt uaktuelt å nevne selvmord heller. Så dette går nok i perioder 💔❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #11 Del Skrevet 24. april 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Ts, historisk har selvmord, og dødsfall pga rus vært tabubelagte måter å dø på. Jeg tror på åpenhet, men det gjør tydeligvis ikke dine bekjente. Hva årsaken til det er kan vi bare spekulere i, mulig at sosial status spiller inn. En slektning av meg døde sannsynligvis for egen hånd, men dødsårsaken ble hemmeligholdt/oppgitt som sykdom. Forklaringen her kan være religion, da selvmord er ekstra forbundet med tabu (sett på som synd) i enkelte religioner. Syns de etterlatte må få dele det de vil. Alle dør jo av hjertestans uansett, men det er jo noe som er årsak til at hjertet stopper. Til og med kreft har, historisk sett, vært tabubelagt. Er ikke så mange år siden heller, på 70 og 80 tallet var det ikke alle som fortalte at de hadde kreft. Anonymkode: e651d...77f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. april 2023 #12 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til og med kreft har, historisk sett, vært tabubelagt. Er ikke så mange år siden heller, på 70 og 80 tallet var det ikke alle som fortalte at de hadde kreft. Anonymkode: e651d...77f Helt sant. Husker det, men har aldri forstått hvorfor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #13 Del Skrevet 24. april 2023 Bacteria skrev (5 minutter siden): Ts, historisk har selvmord, og dødsfall pga rus vært tabubelagte måter å dø på. Jeg tror på åpenhet, men det gjør tydeligvis ikke dine bekjente. Hva årsaken til det er kan vi bare spekulere i, mulig at sosial status spiller inn. En slektning av meg døde sannsynligvis for egen hånd, men dødsårsaken ble hemmeligholdt/oppgitt som sykdom. Forklaringen her kan være religion, da selvmord er ekstra forbundet med tabu (sett på som synd) i enkelte religioner. Syns de etterlatte må få dele det de vil. Alle dør jo av hjertestans uansett, men det er jo noe som er årsak til at hjertet stopper. Jeg også tror på åpenhet, men for mange blir det rett og slett for tungt å dele oppe i sorgen. Anonymkode: 0cea6...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 24. april 2023 #14 Del Skrevet 24. april 2023 Åpenhet er fint det, men andre folk har da egentlig ikke noe med det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. april 2023 #15 Del Skrevet 24. april 2023 Verden ellers har jo egentlig ingenting med hvorfor noen dør... Så får det være opp til hver og en hva de evt ønsker å dele eller ikke dele.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #16 Del Skrevet 24. april 2023 Bacteria skrev (7 minutter siden): Helt sant. Husker det, men har aldri forstått hvorfor. Samme her, kunne ikke forstå hvorfor det var noe å skjule. Husker jeg reagerte på det da jeg var yngre, jeg var tenåring på 80 tallet og opplevde flere som var på Solkysten (eller var det noe lignende Montebello de sa?) klarer ikke å huske hvor de sa de var når de fikk behandling for kreft. De brukte i hvert fall et annet stedsnavn. Eller kanskje det var på Solkysten de var når de satt i fengsel? 🙈😅 Anonymkode: e651d...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. april 2023 #17 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå at folk ønsker å skjerme seg og ikke nødvendigvis være åpne med alt og alle om vanskelige ting i livet, enten det handler om egen sykdom eller dødsårsaken til nære og kjære. Man kan ønske seg ro rundt situasjonen, å unngå oppmerksomhet, slippe å bli behandlet annerledes, at andre ikke skal grafse i og sladre om private detaljer - kort sagt, man foretrekker å ha et privatliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #18 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg vet om to personer helt uavhengige fra hverandre som begge døde av en heroinoverdose. Begge var fra rike familier, og rusmisbruket deres var forholdsvis skjult. Da de døde gikk deres nærmeste ut og fant på en annen dødsårsak. Kanskje vanskelig å måtte forklare et rusproblem som er ukjent for mange annet enn de aller nærmeste. Likevel får det meg til å stusse på om slikt er egentlig ganske vanlig? Anonymkode: c006b...211 Det må jo være helt opp til de pårørende hva de vil offentliggjøre og bli respektert for sitt valg. At nysgjerrige folk muligens ikke får tilfredsstilt sin nysgjerrighet får så være. Mange velger heller ikke å offentliggjøre når det er selvmord, og det bør vel være aksept for at pårørende offentliggjør det de synes er greit? Anonymkode: 7aa64...b77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #19 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg tror det er vanlig også når det gjelder andre typer dødsfall enn overdose. Jeg har en onkel som døde av AIDS-komplikasjoner på 90-tallet, og han holdt diagnosen skjult frem til det siste, kun de aller nærmeste som visste. Og det tok nesten 10 år før det ble åpent/kjent blant alle i familien. Jeg har også en tidligere kompis som døde av selvmord (rusrelatert) for en del år siden. Ganske ung, slutten av 20-årene, og der valgte familien å ikke gå ut med dødsfallet. Ingen begravelse, ingen dødsannonse. Sendte melding til faren da jeg oppdaget at telefonnummeret var utgått og fikk ikke noe svar tilbake. Tok flere måneder før vi fant ut at han var død. Anonymkode: eb481...388 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #20 Del Skrevet 24. april 2023 Fordi mange har en snever tankegang. Og hører man at en person døde av rus er det mange som tenker at det ikke fortjener like mye empati og støtte som feks en familie som mistet sin datter/sønn på grunn av kreft. For mange blir da også denne personen "kun en misbruker". Som mor selv ønsker jeg at folk skal huske mine barn for den dei er. Anonymkode: 56f08...58d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå