Gå til innhold

Aksellerasjon med barn - spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har seg sånn at jeg har kjøpt meg en helt hinsides rask bil som jeg har ønsket meg i mange mange år, og alle guttungens kompiser skal jo sitte på nå og da fra skolen osv. Nå står de i kø. 

Med sønnen min så drar jeg jo på littegran, vel og merke kun under HELT kontrollerte former. All traction kontroll på, rett slette, ingen sjans for å kjøre ut, ingen biler bak, forran eller i mot. Ingen hus, jorder på sidene osv så ingen elg eller rådyr plutselig kommer ut i veien. Jeg er en godt voksen ansvarsbevisst fyr med mye erfaring bak rattet og stor respekt for fart og hestekrefter. 

Men så slo det meg da når de begynte å mase om at jeg måtte kjøre fort..at det er jo ikke så fett kanskje om de kommer hjem og bare "pappaen til x dro på så jææævlig med bilen sin" Jeg vet jeg hvert fall ikke hadde likt det om andre foreldre råkjørte med barnet mitt. 

Samtidig så blir det jo litt rart å be om samtykke til å dra på? "hei, det er pappan til x..ungene trygler om at jeg skal kjøre fort også lurer jeg på om det er ok hvis det er helt trygt osv osv sov" 

Eller bare drite i det fullstendig? Det er jo veldig gøy å kunne gi folk og spesielt kids den opplevelsen og da. Samtidig har jo alle teslaer som går fort, så de har jo sikkert kjørt for før. Men forskjellen er at her bråker det også spektakulært noe som gir en litt annen opplevelse. 

Idk..lurer egentlig bare på hva du hadde tenkt da. Alle vet fra før at jeg er en ganske ansvarsbevisst fyr som det ikke er noe tull med. Men likevel interessant å høre hva folk tenker før jeg evnt begynner å sende ut info-skriv. Føles så jævlig kleint ut det og. 

Anonymkode: e2b9d...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er poenget med å la bilen drikke fem ganger så mye drivstoff for noen få hundre meter der man bryter fartsgrensen for å kjenne suget i magen? Og hvorfor lære guttungen at dette er OK kjøring? Du kan forsvare deg med all erfaring og svada som du ønsker men du sier jo indirekte til sønnen din og hans venner at fartsgrenser er veiledende, de driter vi i... 

Endret av Carrot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal selvfølgelig ikke bryte fartsgrensen, uansett hvor jævlig god kontroll du tror du har. Er du et troll?

Anonymkode: db838...ef3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (56 minutter siden):

Hva er poenget med å la bilen drikke fem ganger så mye drivstoff for noen få hundre meter der man bryter fartsgrensen for å kjenne suget i magen? Og hvorfor lære guttungen at dette er OK kjøring? Du kan forsvare deg med all erfaring og svada som du ønsker men du sier jo indirekte til sønnen din og hans venner at fartsgrenser er veiledende, de driter vi i... 

Nei, snakker ikke om å bryte fartsgrensen. Ser det kanskje ikke kom fram. Mener aksellerasjon fra stillestående til ca fartsgrense. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du skal selvfølgelig ikke bryte fartsgrensen, uansett hvor jævlig god kontroll du tror du har. Er du et troll?

Anonymkode: db838...ef3

Nei nei.. selvsagt aksellerasjon. 0-70 eller 10-70 eller noe sånt. 

Som sagt.. det er ikke snakk om å gjøre noe ulovlig. Det er bare det at barn lett misforstår eller kanskje kommer hjem og bare han kjørte dritfort! Også gassa jeg bare på litt i to sekunder. 

Men derfor jeg lufter her da. Ser at dette kanskje er helt uakseptablet, så da dropper jeg det. Evnt forklare for foreldrene det gjelder og høre hva de tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hadde ikke blitt veldig begeistret for dette nei. Om noen år skal ungene selv kjøre bil og vil ikke at de skal tenke at rask kjøring eller akselerasjon er kult. Og noe ansvarsbevisste voksne gjør.. 

Anonymkode: 70f2d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hadde ikke blitt veldig begeistret for dette nei. Om noen år skal ungene selv kjøre bil og vil ikke at de skal tenke at rask kjøring eller akselerasjon er kult. Og noe ansvarsbevisste voksne gjør.. 

Anonymkode: 70f2d...9c1

Got it. Godt poeng. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm. Ja. Nei. Hva skal man si. Da jeg hadde sportsbil syntes jeg det var dødsgøy å smelle inn sportsfunksjonen og akselerere 0-80 liksom.... Og jeg er kvinne 30+.

Anonymkode: 57e83...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm. Ja. Nei. Hva skal man si. Da jeg hadde sportsbil syntes jeg det var dødsgøy å smelle inn sportsfunksjonen og akselerere 0-80 liksom.... Og jeg er kvinne 30+.

foskjellen er kanskje at du ikke viderefører det som en lærdom til ungene dine og andre sine? 
Jeg har også en tiltrekning til fart, aks, både på mil og MC men jeg har likevel forsøkt etter beste evne å lære ungene at man oppfører seg i trafikken liksom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn i perspektiv så har jeg lært i ungdommen hvor fort ting kan skje, og kjører i dag alltid ansvarsbevisst. Ikke hatt så mye som en bulk på 20 år med sertfikat om man tar vekk de første 2 årene. Kona er også EKSTREMT nøye på trafikkregler. Men hun også elsker litt aksellerasjon fordi hun vet jeg aldri ville gjort noe dumt. 

Samtidig ser jeg poenget til hun over.. 

Ooog samtidig synes ALLE inkludert foreldre bilen er rå og lurer på hvor rask osv. Så dette er tydligvis noe alle synes er gøy. 

oooog enda mer samtidig ser jeg hvordan mange av foreldrene kjører.. 50kmt inne på byggefeltet og gæsser på gjennom rundkjøringene og med bulker på bilene hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når unger snakker så overdriver de ekstremt. Det du omtaler og tenker på som ufarlig aksellerasjon for å kjenne motoren, uten å gå over grensen, blir fort til "nye bilen til pappa kjører superfort og i går når han hentet meg på skolen måtte jeg holde meg fast når han kjørte ellers hadde jeg falt utav!".

Så hører kompisene det og det blir til at du nesten kjørte ned kompisene hans. Så hører læreren det og tar det opp i FAU at trafikkreglene og spesielt fartsgrensen skal holdes rundt skolen. Og plutselig er det et forslag og vedtak i FAU om at det skal stå voksne ressurser langs veien ved start og skuleslutt for å følge med at ting er greit noe som tar ressurser bort fra skolegården hvor mobbing foregår. Kanskje til og med politiet/up får en henvendelse om å stå der noen dager i uken og plutselig må politiet prioritere mannskap der og...

For at du skal kjenne sug i magen.

Tenker at det hører hjemme på banekjøring jeg. Det er åpent for publikum om du betaler en liten sum. Så får du dratt på litt ekstra og i trygge omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (3 minutter siden):

foskjellen er kanskje at du ikke viderefører det som en lærdom til ungene dine og andre sine? 
Jeg har også en tiltrekning til fart, aks, både på mil og MC men jeg har likevel forsøkt etter beste evne å lære ungene at man oppfører seg i trafikken liksom.. 

Samtidig finnes jo raske biler.. stort sett alle biler i dag akser fort. Og de fleste trykker inn gassen. Så da tenker jeg kanskje også man kan lære dem i hvilke situasjoner man KAN trykke på og når man ikke kan? Jorde med fri sikt.. sure.. tråkk på. Ellers, kjør pent. ? ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Når unger snakker så overdriver de ekstremt. Det du omtaler og tenker på som ufarlig aksellerasjon for å kjenne motoren, uten å gå over grensen, blir fort til "nye bilen til pappa kjører superfort og i går når han hentet meg på skolen måtte jeg holde meg fast når han kjørte ellers hadde jeg falt utav!".

Så hører kompisene det og det blir til at du nesten kjørte ned kompisene hans. Så hører læreren det og tar det opp i FAU at trafikkreglene og spesielt fartsgrensen skal holdes rundt skolen. Og plutselig er det et forslag og vedtak i FAU om at det skal stå voksne ressurser langs veien ved start og skuleslutt for å følge med at ting er greit noe som tar ressurser bort fra skolegården hvor mobbing foregår. Kanskje til og med politiet/up får en henvendelse om å stå der noen dager i uken og plutselig må politiet prioritere mannskap der og...

Tenker at det hører hjemme på banekjøring jeg. Det er åpent for publikum om du betaler en liten sum. Så får du dratt på litt ekstra og i trygge omgivelser.

Ok.. ser den. Men her snakker jeg bokstavlig talt om 1-2 sekunder opp mot fartsgrensa. Men ja.. siden det bråker så kan det kansnje oppfattes som mer brutalt enn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.. ser den. Men her snakker jeg bokstavlig talt om 1-2 sekunder opp mot fartsgrensa. Men ja.. siden det bråker så kan det kansnje oppfattes som mer brutalt enn det er. 

Folk oppfatter ikke ting likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Samtidig blir man litt sånn.. paff av hvordan folk kjører barna til skolen. Alle, inkludert damene kjører som noen svin. Jeg har dem som regel i ræva om mårran. Så kanskje jeg hsr møtt på de få som kjører pent her inne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Folk oppfatter ikke ting likt.

Ja, du har rett. Jeg kommer til å droppe hele prosjektet og bare kose meg med bilen selv :) Like greit. Han kjipe faren til x 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Samtidig finnes jo raske biler.. stort sett alle biler i dag akser fort. Og de fleste trykker inn gassen. Så da tenker jeg kanskje også man kan lære dem i hvilke situasjoner man KAN trykke på og når man ikke kan? Jorde med fri sikt.. sure.. tråkk på. Ellers, kjør pent. ? ts

tja, i dagens elbilsamfunn er vel de aller fleste langt over middels kjapp i forhold til en vanlig fossilbil også. Men her sier jo TS at det er pga bilen i seg selv han liker tråkke paddeflatt og føle / høre / kjenne på det som skjer som er målet med handlingen og da samtidig å lære ansvarsfullhet og trygg oppførsel i trafikken er i allefall veldig vesentlig slik jeg ser det. 

Jeg husker EN gang jeg kjørte "styggfort" for å rekke siste ferga her på vei hjem fra ferie kl 23 (neste gikk kl 03 liksom) og guttungen var seks år og våken, han snakker om det ennå - nå er han over 30 :P brukes mot meg i enhver annledning 🤣 som seg hør og bør når jeg sier han må være forsiktig i trafikken osv osv.. så man kan gjøre vel å huske t unger plukker opp "unotene" ekstra raskt... 

Anonymkode: 3101a...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du har rett. Jeg kommer til å droppe hele prosjektet og bare kose meg med bilen selv :) Like greit. Han kjipe faren til x 

Du virker skuffet? ønsket du mer backup og "selvsagt er det kult!"?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man la fra seg slike fakter når man fikk barn. På hvilken planet er det kult for en voksen person å tøffe seg for små barn? På tide å bli voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tja, i dagens elbilsamfunn er vel de aller fleste langt over middels kjapp i forhold til en vanlig fossilbil også. Men her sier jo TS at det er pga bilen i seg selv han liker tråkke paddeflatt og føle / høre / kjenne på det som skjer som er målet med handlingen og da samtidig å lære ansvarsfullhet og trygg oppførsel i trafikken er i allefall veldig vesentlig slik jeg ser det. 

Jeg husker EN gang jeg kjørte "styggfort" for å rekke siste ferga her på vei hjem fra ferie kl 23 (neste gikk kl 03 liksom) og guttungen var seks år og våken, han snakker om det ennå - nå er han over 30 :P brukes mot meg i enhver annledning 🤣 som seg hør og bør når jeg sier han må være forsiktig i trafikken osv osv.. så man kan gjøre vel å huske t unger plukker opp "unotene" ekstra raskt... 

Kjører nesten bisarrt ansvarsfult fordi kona er litt som dere her inne. Hun var dog litt usikker på problemstillingen derdor jeg lufter. hehe. 

Det er som du sier.. høre lyden, kjenne draget og slå av prat med andre gubber er det jeg liker med det. Ingen planer om å kjøre ned noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...