Gå til innhold

Gammel farmor som vil til oss i jula..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å fatte meg i korthet 😅

Jeg har en farmor, som på sin måte alltid har vært der. Stilt opp praktisk og hjulpet meg med pass av barn flere ganger. Men. Hun har alltid vært veldig sær og egenrådig. Kritikken og påpekende om mangler er aldri langt unna. Hun er en dame som også tar stor plass, uten at hun gjør så fryktelig mye. Bare det at hun sitter i ro, med sitt vesen på en måte.

Jeg har erfart at vi kan tilbringe max 3 netter sammen med henne, før det blir for mye. Til og med der er i største laget.. Hun nærmer seg 82 år, så det er jo selvsagt begrenset hva hun kan være med på eller bidra med. Det er jo forståelig. Men hun får ikke kontakt med barna på en god måte, og de unngår henne, fordi de sikkert føler seg i veien på mange måter. Når vi var hos henne på besøk i julen for to år siden, var det flere år siden vi hadde sett hverandre, og hun satt helst fastlåst til stolen sin med fjernkontrollen i handa og ansiktet i tv’en.

Jeg kjenner bare at tanken på å ha henne hos meg i jula er et ork. Våre livsstiler er så uforenelige. Jeg er alenemor og har barna mine hos meg i julen, så jeg hadde planlagt alenetid og kos kun med oss. For meg virker det som at min farmor heller ikke vil se at helsen hennes er betydelig dårligere nå, enn for 10-15 år siden. Dessuten har hun flere av sine barn (mine onkler) rundt seg, som hun fint kan besøke i julen. Men hun vil heller sitte på buss 8 timer til meg på den andre kanten av landet.. 

Jeg vet at jeg kan høres utakknemlig ut, etter alt hun har gjort og stilt opp for meg. Hun er jo også gammel, og jeg vet ikke hvor lenge jeg har henne. Men på tross av dette ønsker jeg råd for hvordan jeg på en fin måte kan avvise at hun kommer i julen. Har vurdert å ringe familien for at kanskje de kan prate fornuft med henne.. 

Noen tanker? Er jeg egoistisk?

Anonymkode: 33f9e...e77

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg, men jeg synes fortsatt du er litt egoistisk. 

Det er helt vanlige at enkelte slektninger er "sære" og spesielt eldre kan bli litt særegne og opptatt av seg og sitt. Slik vil antagelig du og jeg også bli, om kanskje ikke på nøyaktig samme måte som din farmor.

Jeg ser ikke helt hvor mye hun kan gjøre ut av seg, og hvor vanskelig det kan være å ha henne på besøk, hvis hun bruker mesteparten av tiden foran TVen?

Hvor lenge har hun tenkt å bli? Kan hun være hos dere 2-3 dager i jula og ikke hel uka, f.eks?

Anonymkode: 9d5af...9b4

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i april, det er nesten et år til jul.....

Anonymkode: 6d31c...68e

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg. Jeg håper du er forberedt på samme behandling når du blir din farmors alder.

Anonymkode: 78e8a...189

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Den blir verre å komme unna...

Anonymkode: 1f406...b3d

Skrevet

i er bare i april, og hun er gammel. Det er ikke sikkert det blir noe å bekymre seg for.

• Liker 6
Skrevet

Er ikke dette en god anledning til å lære barna om medmenneskelighet og nestekjærlighet? Er du heldig blir de rausere mot deg enn du er mot henne... 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke avvist det jeg ville sagt at det er tidlig å legge planer for julen nå alt siden det er mye som kan dukke opp men samtidig forsøkt å legge tilrette for at det ble en koselig jul siden du har god tid til å forberede deg selv og barna på at dette blir en farmorjul.. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg både syns du er en smule egoistisk....men samtidig skjønner jeg deg. Her hadde jeg nok bitt i meg skuffelsen over at julen ikke ble som jeg så for meg, og ikke gjort noe mer ut av det enn å la henne tilbringe julen sammen med dere. Hvordan i all verden skulle du tatt det opp, med henne eller hennes barn, uten at det hadde kommet helt "feil" ut? Med mindre det er pga helse/sykdom eller plassmangel eller noe, så ser jeg ikke helt for meg hva du skal unnskylde deg med. Blir kanskje litt harsh å si at dere ikke vil ha henne på besøk fordi julen da ikke blir som du hadde sett for deg og at deres livsstiler er så forskjellige...Hvor lenge er det snakk om at hun har tenkt å være da? Bor noen av barna eller eventuelt andre barnebarn i nærheten, så dere kunne hatt henne på besøk ulike dager, eventuelt dradd på julebesøk en av dagene til andre i familien? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars farmor med deg som barnebarn. Hun har stilt opp for deg, men nå som du ikke lenger har bruk for henne så er det morna!

Jeg syns du er ego. De fleste gamle mennesker er sære, så det er vel å bare å ta seg sammen de få dagene hun er hos dere. 

Anonymkode: b840c...bee

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I en alder av 82 er hun villig til å sitte 8 timer på buss for å feire jul med deg og dine. Det må bety mye for henne, ettersom hun har enklere alternativ. 

Jeg synes du skal ta i mot henne, lage så mye kos du kan, og være litt glad og takknemlig for at hun vil bruke en av sine siste juler på å være sammen med dere. Kanskje dere betyr noe spesielt for henne, som hun vil oppleve før det er for sent.

Du har sikkert mange andre juler du kan kose deg.

Du sier hun har stilt opp mye med barnepass og annet. Da føler hun vel at hun har et nært forhold til dere, selv om du føler mest at hun har kommet med kritikk. Kanskje hun ikke har ment det som kritikk, men som gode råd. 

Jeg tror hun tenker å ha en siste kvalitetstid med deg, ettersom hun velger å sitte på buss så lenge framfor å velge en mye enklere løsning. Og i tillegg planlegger det så tidlig.

Ta i mot henne, la henne ha denne siste jula med deg og dine barn, selv om det sikkert ikke er så greit for dere. Dere har jo mange juler dere kan ha det koselig. Hun har vel siste mulighet til en jul med dere. 

Anonymkode: 2ce05...161

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal si hun står på da, som planlegger jula i april 😂 Her begynner juleforberedelsene ei uke før jul liksom 🤪

Det kan være både hyggelig og slitsomt med gamle slektninger. Nå har jeg ikke igjen noen av dem, men jeg valgte å fokusere på at de skulle ha en så hyggelig jul som mulig, og satte meg selv til side i stor grad. Har hatt gamle onkler, tanter og foreldre her, som har vært hjelpetrengende, sta og sære - som gamle folk blir. Men jeg vet at de har kost seg med å være nær oss, og å få spise god mat og oppleve noe annet enn den monotone enetilværelsen.
Kanskje hadde mine julaftner vært lettere om jeg bare hadde fokusert på ungene og meg, men da ville de ikke lært at man tar vare på dem som ikke kan ta vare på seg selv, og at man kan ha strategier for å takle mennesker som ikke ligner en selv.
Det fineste for meg i ettertid er vissheten om at jeg ikke har noe å ha dårlig samvittighet for.
Hadde de vært noen onde jævler ville det naturligvis vært annerledes. Jeg har også hatt en eldre slektning som jeg har brutt all kontakt med, fordi han ga dårlige vibber, og har mishandlet mange av dem jeg har hatt kjær.

Man bør heller ikke tåle mer kritikk av eldre enn av andre uten å ta til motmæle. Å holde fred for husfredens skyld er en traumerespons som forsterker gamle maktstrukturer i familien, og gjør folk enda verre å leve med. Et lite oppgjør i ny og ne får man tåle, om så på julaften. - Når gamla klager over barnas klær eller den røde sausen, er det bare å hogge tilbake. "Sånn gjør vi det her, og du kan heller være hyggelig enn å surve." Gjør dem sure og stumme, og iblant er taushet gull.

En alternativ beslutning for deg er å ta imot farmor på julaften og første juledag, men kjøre henne hjem etterpå og bli hos henne en dag eller to. Si at du vil spare henne for busskjøring, og at du har lyst til å oppleve en dag i bestemorhuset?

Mye kan skje med en gammel dame på så mange måneder, så ta det litt piano.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er foreldrene dine oppi dette?

Kan du reise bort i julen?

Anonymkode: 1f406...b3d

Skrevet

Er det virkelig vanlig å legge planer så mange måneder før jul?!

Skrevet (endret)

Har du forsøkt å tenke igjennom hva som er de "verste" konsekvensene av å imøtekomme hennes ønske, og om du får helt fred med deg selv hvis du sier nei? Dere har ulike livsstiler ja, og det må du regne med når dere er i helt ulike livsfaser. Hun foretrekker å sitte på en buss i 8 timer for å kunne være hos deg selv om hun har slektninger som bor nærmere. Det betyr vel at hun har en spesiell tillit og relasjon til deg. Du bør vurdere om du skal sette dette på spill ved å avvise henne og heller se om du kan svelge noen kameler disse få dagene selv om det er jul osv. Hun er gammel men ikke umyndig og det er sannsynligvis ikke godt å kjenne på at man ikke er ønsket lenger.

Endret av Havbris
  • Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Havbris skrev (2 minutter siden):

Har du forsøkt å tenke igjennom hva som er de "verste" konsekvensene av å imøtekomme hennes ønske, og om du får helt fred med deg selv hvis du sier nei? Dere har ulike livsstiler ja, og det må du regne med når dere er i helt ulike livsfaser. Hun foretrekker å sitte på en buss i 8 timer for å kunne være hos deg selv om hun har slektninger som bor nærmere. Det betyr vel at hun har en spesiell tillit og relasjon til deg. Du bør vurdere om du skal sette dette på spill ved å avvise henne og heller se om du kan svelge noen kameler disse få dagene selv om det er jul osv. Hun er gammel men ikke umyndig å det er sannsynligvis ikke godt å kjenne på at man ikke er ønsket lenger.

Veldig godt sagt. Er man ikke ønsket lenger fordi man er gammel og ikke har samme måte å omgås på og samme syn på ting som yngre generasjoner?

Anonymkode: 2ce05...161

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke en gang vurdert å si nei.

Anonymkode: 02983...a1e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel kanskje den siste jula og det vet hun. Det er en stor tillitserklæring og ett tegn på at hun, til tross for klaging, er svært glad i deg og dine barn. Jeg forstår det er tungt å være alene som voksen med ansvar for jul og en klagende gjest men du kan kanskje invitere en eller to andre voksne i tillegg til henne, da får du litt drahjelp til gode samtaler og litt praktisk hjelp til mat, dekking av bord etc.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort alt i verden for å kunne tilbringe en jul til med min farmor eller min mormor! 

Hadde definitivt sagt ja, funnet et par dager du har fri, kjørt henne hjem og overnattet der en natt før dere kjørte hjem igjen. Du kan jo måtte på jobb kanskje?

Anonymkode: fc827...bcd

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og mannen har begge gamle foreldre.

De er 82, 89 og 95 år, og de lever godt hjemme hos seg selv ennå.

Mine foreldre, som er 82 og 89, er fortsatt friske og i god form. De bygger nå ny veranda, så de kan gå rett ut fra stua i huset, istedet for å gå ned en trapp til terrassen. De kjører begge bil, og er i god form i forhold til alder. De er sosiale, og møter venner flere ganger i uka. De passer oldebarn også, det har de gjort i flere år, og har stadig barnebarn og oldebarn til middag. Enkle middager, men det betyr samvær.

Hans mor på 95 bor fortsatt hjemme på sitt småbruk, og nå er hun nettopp ferdig med å rake plena etter vinteren. Etter et lårhalsbrudd i fjor sommer er hun fortsatt sprek, og trener jevnlig på sykkel i stua fram til det blir tid til å være ute i hagen. Hun er omtrent like sprek som en 60-åring. 

Vi besøker foreldre flere ganger i året, for vi vil ha mest mulig tid med dem mens vi har dem. Og vi bruker ekstra tid og ferie på å være sammen med dem. Vi bor langt unna, men bruker gjerne 100 mil eller tar en flyreise for å kunne være sammen med dem. 

Hverken mine foreldre eller min svigermor har vært uten kritikk på mye rart, men vi har valgt å ikke bry oss så mye om det.  Og både foreldre og svigerforeldre har jo meninger. Men ettersom tiden har gått så har de blitt bedre, for å si det med få ord.

Det at du ts prøver å unngå tid med din farmor gjør meg litt trist. Er ikke samvær med henne noe du vil prioritere før hun går bort? Jeg vet ikke hvor ofte dere har kontakt, men det virker som du betyr noe spesielt for henne. En gang vil det ikke være noen i den andre enden av mobilen. Da er hun borte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...