Gjest pilla Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Har gått på Yasmin i fire år nå og lurer på hva pillene egentlig gjør med kroppen? Når jeg har pillefri uke kan jeg fremdeles ha trygg sex?
Malama Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 Ja, du er trygg også i den pillefrie uken din. (det skremmer meg at du ikke vet dette og litt mer etter å ha brukt dem i fire år! Hva de gjør med kroppen din: Begynn med å lese pakningsvedlegget! Om du ikke finner det nå, gå på fellekatalogens pasientutgave og søk på yasmin. Dette er bl.a klippet derfra: "Yasmin hemmer eggløsning og påvirker livmorens slimhinne slik at et befruktet egg har vanskelig for å feste seg. Også slimet i livmorhalsen påvirkes og blir mindre gjennomtrengelig for spermier." Derosm du mener "hva de gjør med kroppen" i form av hvordan de virker, så r det altså akkurat slik. Dersom du mener mer "hva de gjør med kroppen" som i bivirkninger og senvirkninger, ja så er det en litt annen historie. Bivirkninger finner du også i pakningsvedlegget. Det skremmer meg at du aldri har lest dette etter å ta puttet i deg piller i 4 år, det r rett og slett skummelt. P-piller er ikke sukkertøy, du bør vite hva du gjør med kroppen din.
Gjest pilla Skrevet 4. januar 2006 #3 Skrevet 4. januar 2006 Har aldri vært aktuelt før å ha sex i pillefri uke. Vet om bivirkninger og slikt men jeg ville vite enkelt forklart hva de gjør så jeg ikke blir gravid
Våken Skrevet 4. januar 2006 #4 Skrevet 4. januar 2006 Pillene forstyrrer den naturlige hormonsyklusen slik at du ikke får eggløsning. I tillegg dannes det en fastere slimpropp enn vanlig i livmoråpningen... Tror igrunn det er det hele.
Malama Skrevet 4. januar 2006 #5 Skrevet 4. januar 2006 Har aldri vært aktuelt før å ha sex i pillefri uke. Vet om bivirkninger og slikt men jeg ville vite enkelt forklart hva de gjør så jeg ikke blir gravid ← Og akkurat det står i pakningsvedlegget, som jeg siterte lenger oppe. Som du bør lese. Kroppen forvirres slik at du ikke får EL, og dessuten blir forholdene i livmoren "forsuret" slik at DERSOM du likevel skulle få el vil et eventuelt befruktet egg ha svært vanskelig for å feste seg, samt at utfloden din blir "lite vennlig mot sperm".
Knøttet Skrevet 4. januar 2006 #6 Skrevet 4. januar 2006 jeg er litt forvirret .. når man går på p-piller (eller annen hormonell prevensjon) så får man ikke "ekte" mensen ..hvis det ikke er ekte, hva er det da ?
Malama Skrevet 4. januar 2006 #7 Skrevet 4. januar 2006 Det ern en blødning, en hormonfremkalt blødning, som ikke er en ekte mens nei. (og i mange tilfeller er det mindre blod og smerter ved en slik blødning enn en ekte mens) En ekte mens kommer etter en syklus med eggløsning, der egget ikke be begruktet. Men en slik pilleblødning har ikke noe med det å gjøre, du har ikke el, du har ingen naturlig syklus. Men blør en gang i måneden, fordi pillene regulerer det slik.
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #8 Skrevet 4. januar 2006 dessuten blir forholdene i livmoren "forsuret" slik at DERSOM du likevel skulle få el vil et eventuelt befruktet egg ha svært vanskelig for å feste seg, samt at utfloden din blir "lite vennlig mot sperm". ← Er det forsuret det blir? Slik jeg har forstått det er det at livmorslimhinnen blir laget såpass mye tynnere enn normalt at det ikke finnes nok næring i den til at noe kan overleve der. (Iverfall skal det virke slik, er alltids noen som blir gravide uansett, som med all prevensjon). Det er forøvrig samme virkning som gjør at enkelte bruker p-piller for å begrense blødninger.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #9 Skrevet 4. januar 2006 Har gått på Yasmin i fire år nå og lurer på hva pillene egentlig gjør med kroppen? Når jeg har pillefri uke kan jeg fremdeles ha trygg sex? ← Du har gått på piller i fire år og vet fremdeles ikke hvordan de fungerer? Skremmende.
Gjest pilla Skrevet 5. januar 2006 #10 Skrevet 5. januar 2006 Er det ekko her? Takk til dere som svarte skikkelig.
Malama Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 Er det forsuret det blir? Slik jeg har forstått det er det at livmorslimhinnen blir laget såpass mye tynnere enn normalt at det ikke finnes nok næring i den til at noe kan overleve der. (Iverfall skal det virke slik, er alltids noen som blir gravide uansett, som med all prevensjon). Det er forøvrig samme virkning som gjør at enkelte bruker p-piller for å begrense blødninger. ← Jg mente ikke "forsuret" som i "et surt miljø" men rett og slett "forstyrret/ødelagt/irritert, ja altså, det stemmer det du sier, livmorslimhinnen blir tynn (derav lite blod og gørr og smerte ved "pillemens") men altså rett og slett holdt jeg meg til litt mindre tekniske bekrivelser siden det ikke virket som om trådstarter uansett hadde satt seg mye inn i hvordan kroppen virker. Detaljert er din beskrivelse mye bedre enn min.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Jg mente ikke "forsuret" som i "et surt miljø" men rett og slett "forstyrret/ødelagt/irritert, ja altså, det stemmer det du sier, livmorslimhinnen blir tynn (derav lite blod og gørr og smerte ved "pillemens") men altså rett og slett holdt jeg meg til litt mindre tekniske bekrivelser siden det ikke virket som om trådstarter uansett hadde satt seg mye inn i hvordan kroppen virker. Detaljert er din beskrivelse mye bedre enn min. ← Og jeg vet ikke om jeg skal bli flau eller smigret (Jeg lærer visst aldri å fatte meg i korthet ) Uansett, samlet sett får vi det meste fram
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #13 Skrevet 5. januar 2006 Er det ekko her? Takk til dere som svarte skikkelig. ← Vurdert å lese pakningsvedlegget?
Malama Skrevet 5. januar 2006 #14 Skrevet 5. januar 2006 Samlet sett har vi kontrollen, ja Å fatte meg i korthet, skriftlig, kan jeg... jeg pleide alltid å få treff på dette med at "korte og konsise eksamensbesvarelser berømmes". I hovedsak fordi jeg ikke kan å skrive langt da (saklig... skravle kan jeg meget godt) Uansett: Trådstarter fpr ikke baby av sex i den pillefrie uken, har fått link til pakningsvedlegget der det står beskrevet hvorda pillene påvirker kroppen hennes, og har fått videre forklaringer her, og da er vel målet oppnådd, mer eller mindre (se, jeg kan skrive langt også ja, skravlete... )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå