Gå til innhold

Hvorfor er bergensere så sosiale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket at bergensere er veldig utadvendt sammenlignet med folk fra andre sted. Er det en grunn til det? Problemstillingen slo meg da jeg opplevde at det var alltid bergensere som tok initiativet i sosial sammenhenger. Jeg har selv bodd i Bergen noen år og har merket at de er litt ''spesielle'', på en god måte. 

Anonymkode: cf04f...f75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du bereist? 

Reise mere muligens, lengre en Bergen? 

Om du våger..

Anonymkode: c2321...70b

AnonymBruker
Skrevet

Begrensere leste jeg.

Anonymkode: 0e9cf...289

AnonymBruker
Skrevet

De snakker mye høyere enn alle andre, derfor virker det som om det er bare de som snakker.

Anonymkode: d1853...46f

• Liker 1
Skrevet

I norsk sammenheng er de en utadvendt gjeng. Bergen er jo en havneby og har vært sentrum for internasjonal handel siden Hansatiden så det kan jo ha noe med saken å gjøre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også lagt merke til det etter å ha bodd i Bergen i 3-4 år - de virker så utadvendte og trygge i sosiale settinger - men det er vanskelig å peke på hvorfor. Kanskje fordi de snakker høyt og at det har gått litt i arv? :P

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (29 minutter siden):

Jeg har også lagt merke til det etter å ha bodd i Bergen i 3-4 år - de virker så utadvendte og trygge i sosiale settinger - men det er vanskelig å peke på hvorfor. Kanskje fordi de snakker høyt og at det har gått litt i arv? :P

Jupp, la ikke merke til det da jeg bodde i Bergen men det traff meg etter jeg flyttet til Oslo. Det kunne ALLTID merkes hvis det var en bergenser tilstedet i Oslo, jente eller gutt. Vedkommende tok initiativ for det meste, snakket og var bare veldig sosial. 

Anonymkode: 98f91...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke alle fra Bergen er det men at det er en stereotype resten av Norge har på bergensere

Anonymkode: 054c4...500

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jupp, la ikke merke til det da jeg bodde i Bergen men det traff meg etter jeg flyttet til Oslo. Det kunne ALLTID merkes hvis det var en bergenser tilstedet i Oslo, jente eller gutt. Vedkommende tok initiativ for det meste, snakket og var bare veldig sosial. 

Anonymkode: 98f91...a2b

Ja - jeg vet. Har svært sjeldent møtt introverte bergensere. 🤔

Skrevet

Hm. Rart å høre at Bergensere er mer sosial enn f. Eks Oslofolk. Her er det ofte lite kontakt mellom passasjerer på buss og bybane, men i Oslo er det oftere det synes jeg. Men på fest, på byen og i diverse sammenkomster er vi virkelig i slaget. Da skinner vi. Min erfaring er at Trøndere er minst like sosiale i slike settinger. Men ja, vi liker å lage fest. Å samles i sentrum, på mer eller mindre enkle premisser er vi ivrige på. Statsraaden kommer hjem, og skipet vi ser daglig ellers blir vårens største begivenhet. Vi har tradisjon for Striladagene, Torgdagene og absolutt alt som kan lage fest i byen. Tenker og på Sykkel -VM. Disse syklistene som trodde at vi feiret at de trødde seg opp på Fløyen. Vi gjorde jo ikke dét. Vi feiret oss selv, og vår egen evne til å lage folkefest. Hvorfor skulle vi ellers rope "folkefest" taktfast i flere minutter? Eller heie på et ekorn som hoppet fra tre til tre? Men vi liker å være noe for oss selv. Vi ble fratatt status som hovedstad, lenge før mine besteforeldre ble født. Men det er vi fremdeles sure for. Så kanskje grunnen til at vi er så sosiale er vi er vant til å lage fest, for flest mulig folk, flest mulig ganger 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...