Gå til innhold

Hjelp til vektnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger alt av tips, utenom det vanlige "spis sunt og fysisk aktivitet", for der har jeg alledere begynt å ta aktive tiltak. Tenker mer på om noen har noen lure tips og triks som har hjulpet. 

Har en kjole som jeg må passe inn i til et bryllup på sensommeren. 

Anonymkode: 341e8...ca9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå mye. Det ligger mye å miste i å gå.

Anonymkode: 62765...dfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva slags tips du ønsker utover kosthold og trening? Det er jo sånn man går ned i vekt 🤷‍♀️

Anonymkode: 094a8...07e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hva slags tips du ønsker utover kosthold og trening? Det er jo sånn man går ned i vekt 🤷‍♀️

Ikke i følge kvinneguiden.

Vektproblemer skyldes kun genetikk og sykdommer. 

Anonymkode: a0358...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke i følge kvinneguiden.

Vektproblemer skyldes kun genetikk og sykdommer. 

Anonymkode: a0358...506

Snakk om å generalisere.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spise sunt og lite er nøkkelen. Ikke sprekke på kaker og smågodt i helger 

Anonymkode: cc0a1...5be

• Liker 1
Skrevet

Bruk appen Lifesum til å logge alt du spiser og drikker, samt bruke treningsklokke for å registere aktivitet. Særlig når det gjelder skritt så kan det motivere til å gå litt ekstra i hverdagen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å legge til en sunn vane, enn å fokusere på alt man skal nekte seg. Jeg begynte å ha ferdigkutta grønnsaker i kjøleskapet, som gjør at jeg er mye flinkere til å spise grønt til alle måltider (bare å ta en neve knaskegrønnsaker til brødskiva till frokosten, for eksempel). Mer grønnsaker, mer protein som metter, og mer hverdagsaktivitet har vært nøkkelen for meg i alle fall. 

Anonymkode: 93642...28d

• Liker 2
Gjest storetora
Skrevet

Er ikke mye jeg ser på tv for tiden, men har en matte på stuegulvet og noen vekter og strikk. Når jeg ser tv på kvelden tar jeg enkle øvelser med det utstyr jeg har. Merker at det gjør underverker. Ellers så bruker jeg apper som hjelper meg å holle meg aktiv.. så har satt meg og samboer i en konkuranse... om en av oss er under 10 000 skritt pr dag må vi vipse hverandre en 100 lapp🙂

Skrevet

1. Spis få måltider og spis deg mett når du først spiser. Småspising hele dagen fører bare til mer sult, særlig om du spiser mye karbohydrater. 

2. Lang nattefaste.

3. Få nok søvn.

4. Kutt ut matvarer som du ikke har kontroll på/klarer å begrense. 

5. Kos deg med maten. Bruk lang tid på tilberedning og spising (noe som faktisk er gjennomførbart om du ikke spiser så veldig ofte)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker det er lurt å ikke spise sent om kvelden, og i hvert fall ikke så mye at man er stappmett før man legger seg.

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Drikke nok vann. Gjerne starte dagen med 0,5 l. Ha faste måltider der du vet kcal innhold. Jeg spiser det samme til  frokost nesten hver dag. Kjøleskapsgrøt med havregryn og chiafrø. Chiafrø er sunt, det kan hjelpe vektnedgang, går å Google det. Grønn te er også bra, jeg drikker en stor kopp hver dag til lunsj, etter mat, da føler jeg mer mett og jeg holder lenger, blitt veldig glad i dt å, var ikke det først. I stedet for å ha godteri eller annet hjemme kan du ha druer, nøtter osv. jeg har et mål om å drikke 1,5-2 liter vann hver dag, noen dager får jeg det til men andre ikke. Men man føler seg mindre sulten da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nesten konstant mett. Da jeg innså det, og begynte å spise mindre, jobbet vekten seg sakte, men sikkert nedover :) knekkebrød til frokost og lunsj, vanlig middag og porsjon, lite etterpå. Men drikker pepsi max, ig det metter litt? 🙈

Anonymkode: 64371...ef5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (6 timer siden):

Tenker det er lurt å ikke spise sent om kvelden, og i hvert fall ikke så mye at man er stappmett før man legger seg.

Hvorfor det egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør litt forskjellige ting. Jeg bruker Vektklubb, slik at jeg har full kontroll på kaloriinntak (fordi det er SÅ lett å spise flere kalorier enn man tror). Jeg skal ha 1300 kalorier hver dag, og på Vektklubb ser man også sammensetningen av det man spiser, slik at man kan passe på at man har høyt nok inntak av proteiner. Jeg er også nøye på å ikke spise raske karbohydrater og mettet fett. I tillegg har jeg fastet, det vil si at jeg venter til ca kl 12 på formiddagen med å spise, og så spiser jeg det siste måltidet ca. kl 20. Hvis jeg holder på å daue av sult eller det er andre grunner til at jeg vil spise utenfor dette "vinduet" så gjør jeg selvfølgelig unntak fra dette innimellom.

Og så går jeg da. Prøver å få til 1 mil hver dag, deler det opp i to turer slik at det ikke føles så langdrygt. En tur etter jobb i 16-tiden, og så en ny tur før leggetid. Noen ganger går jeg sammen med noen, andre ganger hører jeg på podcast, lydbøker eller musikk, noen ganger tar jeg en telefonsamtale.

Går vanligvis ned 1 kg i uken når jeg gjør dette.

Anonymkode: 2f13e...927

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kombinere lavkarbo og lite kalorier. Bruk lifesum. Med denne metoden, har jeg nå gått ned 1kg per uke. 

Jeg har også en kjole jeg skal bruke til sommeren. 

Det gikk mye lettere enn jeg trodde. 

Anonymkode: a750a...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med Lifesum og at ingenting blir presist. F eks taco som bare viser et gjennomsnitt som ikke gjelder for meg når jeg ikke har på alle de tingene og bruker mindre kjøtt enn de gjennomsnittet, eller f eks rundstykke så har de ikke den type rundstykke jeg har spist bare et gjennomsnitt for grove rundstykker, eller f eks en kyllingfilet osv 

AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening! Når muskler blir brukt og vokser så forbrenner du også passivt mer kalorier. 

Proteiner er gull og bruk myfitnesspal. 

Anonymkode: d17e8...955

Skrevet

Tren tung styrke. Få hjelp av noen til å sette opp et enkelt program 3-4 dager per uke. Gå minst 30 min hver dag i raskt tempo. Spis grønnsaker og rent kjøtt, egg eller fisk. Bruk litt kaldpresset olivenolje på grønnsakene unntatt de dagene du har makrell eller laks. Kutt brød, ris og pasta og alkohol. Tell kaloriene i det du spiser en stund. Etterhvert vil du bli så dreven at du ikke trenger å veie og regne. 

Og det viktigste er å huske på dette; det er ikke farlig å kjenne sult. La kroppen faste uten å stresse. Det er en normaltilstand for et menneske evolusjonsmessig å kjenne seg litt sulten det meste av tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (8 minutter siden):

Tren tung styrke. Få hjelp av noen til å sette opp et enkelt program 3-4 dager per uke. Gå minst 30 min hver dag i raskt tempo. Spis grønnsaker og rent kjøtt, egg eller fisk. Bruk litt kaldpresset olivenolje på grønnsakene unntatt de dagene du har makrell eller laks. Kutt brød, ris og pasta og alkohol. Tell kaloriene i det du spiser en stund. Etterhvert vil du bli så dreven at du ikke trenger å veie og regne. 

Og det viktigste er å huske på dette; det er ikke farlig å kjenne sult. La kroppen faste uten å stresse. Det er en normaltilstand for et menneske evolusjonsmessig å kjenne seg litt sulten det meste av tiden. 

Hva skal man ha som tilbehør til Kylling måltider om man må kutte ris? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...