AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Skal i begravelse til oldefar til babyen, men er det dumt å ha med baby? Har hørt at det er veldig uhøflig og respektløst å ha med en baby i begravelse fordi man skal minnes den døde, men er jo litt synd i og med at babyen er den avdødes oldebarn? Hva tenker dere? Anonymkode: 038c3...413 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Selvfølgelig har du babyen med? Anonymkode: 780d9...a9b 14
Millimani Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Når det er familie må det være helt ok. Blir det mye vræl så får du i verste fall ta babyen med bakerst i kirka, evt stå rett på utsiden av kirkerommet/galleriet, og gå litt med babyen der til den roer seg. På den måten får du med deg litt av seremonien hvis du likevel må gå ut. 8 1
Andro Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Tenker at det er naturlig med all familie i en begravelse. Det uhøflige ville være å stille med en baby som ikke har fått nok søvn, mat eller drikke, tenker jeg. Om du stiller med et tilfreds barn, som ikke er survete, så er det fint å se nye generasjoner der man tar farvel med den gamle. 8 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Om mine besteforeldre hadde død nå ville det vært en selvfølge at babyen min ble med. Anonymkode: a5215...ff8 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skal i begravelse til oldefar til babyen, men er det dumt å ha med baby? Har hørt at det er veldig uhøflig og respektløst å ha med en baby i begravelse fordi man skal minnes den døde, men er jo litt synd i og med at babyen er den avdødes oldebarn? Hva tenker dere? Anonymkode: 038c3...413 Hvor har du hørt at det er uhøflig og respektløst å ha med en baby i begravelse? Så lenge det ikke blir mye skriking og at det tar alle oppmerksomheten bort fra stillheten mange trenger i begravelsen, så er det ok. Om du vet at babyen din gråter mye og at det blir mye leven ville jeg vært hjemme eller fått noen til å passe babyen i noen timer. Om du vet at babyen din er rolig så lenge den har fått mat og tør bleie og kanskje sover for det meste, burde det gå bra. Anonymkode: 1057f...a78 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Jeg hadde barnevakt i min mormors begravelse selv om babyen var liten. Jeg synes man bør unngå babyer så godt man kan i begravelser, evt sette seg helt bakerst og gå ut umiddelbart hvis lyd. Begravelse er siste avskjed med den døde og en viktig seremoni for sorgprosessen. Jeg synes ikke babyer skal forstyrre dette hvis det kan unngås. I selskapet etterpå er det selvsagt helt greit med baby. Anonymkode: b44f9...52c 24 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 En uting. Hva om ungen begynner å grine eller sutrer. Kommer til å ødelegge hele begravelsen. Anonymkode: 8f8a0...c2f 13 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Jeg hadde med min baby i min bestemors begravelse. Hun var den eneste av mine besteforeldre som fortsatt levde da jeg ble født. Ville aldri falt meg inn å ikke ha med minstemann. Det var det mest naturlige Anonymkode: 58b15...11b 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 Det er vanlig i vår familie. Man setter seg da helt ytterst på en rad. En og annen lyd går fint, men blir baby veldig urolig så går man ut. Da det var barnas besteforelder (vår forelder) allierte vi oss med svigerfamilie. De var jo også i begravelsen, men kunne sette seg litt lengre bak, og ta med barn ut ved behov. Jeg vet det betydde mye både for forelder, og før det besteforeldre, at alle var samlet i kirka. Anonymkode: 90c81...fa3 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En uting. Hva om ungen begynner å grine eller sutrer. Kommer til å ødelegge hele begravelsen. Anonymkode: 8f8a0...c2f I bestefars begravelse sa bestemor i ettertid at det å høre en og annen lyd fra oldebarna var noe som betydde enormt mye for henne, og ga en viss trøst under seremonien. Anonymkode: 90c81...fa3 6 16 2
skreppamedleppa Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Selv jeg som kanskje ikke er den mest entusiastiske og engasjerte til å heie frem babyer over alt som flyturer og kan irritere meg selv på bussturer mener helt oppriktig at i sermonier som bryllup, konfirmasjon og ja i høyeste grad begravelser så er babyer med. Babyen er en viktig del av familien, det skulle da bare mangle tenker jeg. Jeg regner med at du slik du vanligvis gjør sørger for at babyen har det best mulig med tørr bleie, ikke er sulten, og at det er mulighet for å eventuelt gå ut om barnet er veldig urolig. Mine søsken hadde sine barn/babyer med seg i min fars begravelse, selvfølgelig, noe annet ville vært helt utenkelig. Viss noen mener babyer kan klare å ødelegge den verdige stunden bare med å være babyer så, vel det er ganske uforståelig selv for noen som lett kan la seg irritere av barnegråt til hverdags.. 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 Du får noen til å passe babyen mens du er i kirken. Når det er begravelse, ønsker ingen å høre på en vrælende unge. Anonymkode: 7c791...8e3 14
Daria Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Farmors yngste oldebarn var bare noen uker gammel da hun døde - jeg syntes egentlig det var ganske rørende å se babyen i begravelse, det ble et så veldig synlig symbol på tidens gang og at det vokste etter henne. Så gjelder selvfølgelig det samme her som ellers når man har med seg barn i "voksne" sammenhenger - gå ut om nødvendig så alle andre ikke blir forstyrret. 5 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skal i begravelse til oldefar til babyen, men er det dumt å ha med baby? Har hørt at det er veldig uhøflig og respektløst å ha med en baby i begravelse fordi man skal minnes den døde, men er jo litt synd i og med at babyen er den avdødes oldebarn? Hva tenker dere? Anonymkode: 038c3...413 Hvorfor skulle man ikke kunne minnes den døde fordi om det er en baby i kirken? Det viktige er som andre sier, at du er høflig og har respekt for situasjonen og går ut ved uro fra baby. Og da ikke slik "Jeg venter i 5 minutter og ser om det går over" reaksjon. Men med en gang. Anonymkode: 1327a...bcd 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 Vi var nettop i begravelsen til min samboers tante. Hadde med vesla på 4 mnd. Vi måtte dra ganske langt, og ble borte hele dagen, så å ha pass til henne var uaktuelt. Jeg og samboer satt bak i kirka, jeg var klar til å gå ut så fort hun evt skulle vise tegn på å bli misfornøyd. Måtte gå ut de siste par minuttene mens den siste salmen ble sunget før vi skulle gå ut. Når den var ferdig gikk jeg fort inn og stilte meg med samboer igjen. Så lenge vi står er hu stort sett bare blid og fornøyd så resten av begravelsen gikk helt fint. Anonymkode: 36ef6...e01 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du får noen til å passe babyen mens du er i kirken. Når det er begravelse, ønsker ingen å høre på en vrælende unge. Anonymkode: 7c791...8e3 Blir ungen misfornøyd så går man så klart ut. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 36ef6...e01 2 1
Millimani Skrevet 23. april 2023 #18 Skrevet 23. april 2023 (endret) Jeg vet om ei som fødte sitt andre barn to dager etter at hennes egen mamma døde brått. Begravelsen var uansett tenkt å gå i stillhet, men ble utsatt en ukes tid pga babyens ankomst. Så der måtte babyen være med. At noen skulle glemme å slå av mobilen sin til begravelsen og at den plutselig ringer, er verre enn å høre en baby skrike. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg; så lenge det er familie er det helt ok å ha med babyen sin Endret 24. april 2023 av Millimani 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I bestefars begravelse sa bestemor i ettertid at det å høre en og annen lyd fra oldebarna var noe som betydde enormt mye for henne, og ga en viss trøst under seremonien. Anonymkode: 90c81...fa3 Okei men for andre kan det være forstyrrende. Anonymkode: 8f8a0...c2f 4
Skeeter Skrevet 23. april 2023 #20 Skrevet 23. april 2023 Begge barna våre har vært med i sine oldeforeldres begravelser som babyer. Men jeg var veldig bevisst på at jeg ville gått ut med dem om de hadde begynt å lage mye støy.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå