Gå til innhold

En jogger brølte: "VENSTRE SIDE!!!"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til venstre på trafikkert vei.

Til høyre på tursti. Akkurat som at du står til høyre i rulletrapp i Norge. Til venstre i UK. 

Her i Bergen gikk til og med kommunen ut og presiserte disse reglene for byfjellene under Korona. 

Merkelig å slenge ut "barnelærdom" når man ikke har kontroll selv... 

Anonymkode: 746ca...205

Enig, samme med skiløyper som er kjørt opp, til høyre.

Anonymkode: aeec8...d27

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det flere enn meg som legger merke til at «friskusmenn@ på ca. 35-60 år ofte har mye aggresjon i seg? 😂

Har opplevd sint brøling og banning i skiløypa fra de i Swixutstyr fra topp til tå, joggere, syklister, rulleski-entusiaster osv. Og jeg er påpasselig og observant utendørs. Forventer de at verden skal stoppe opp når de passerer, eller hva er greia? Tror de at de eier løypa, fortauet og veiene? Og hvorfor så sinte? 🤔

Anonymkode: d90fe...43c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi traff på en sykkelgjeng. Guttunger samt en leder. Vi gikk så langt ut på kanten som det overhode var mulig. Syklisten kom i mot oss og lederen skrek VENSTRE SIDE!!!!!!!!!! til oss flere ganger. 

Hva hadde han ventet? At vi skulle rulle ned skråningen slik at kondomene fikk fri vei?

Anonymkode: 6594a...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi traff på en sykkelgjeng. Guttunger samt en leder. Vi gikk så langt ut på kanten som det overhode var mulig. Syklisten kom i mot oss og lederen skrek VENSTRE SIDE!!!!!!!!!! til oss flere ganger. 

Hva hadde han ventet? At vi skulle rulle ned skråningen slik at kondomene fikk fri vei?

Anonymkode: 6594a...49f

Dette er jo veldig vanlig og høflig. Når det kommer en syklist bakfra i full fart er det supert at de varsler AT de kommer og hvilken side de kommer på.

Det var selvsagt det motsatte av det du skriver de var redde for, nemlig at en av dere plutselig skulle ta noen skritt til venstre. Eller tror du at det aldri forekommer?

Anonymkode: 7c128...6da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det flere enn meg som legger merke til at «friskusmenn@ på ca. 35-60 år ofte har mye aggresjon i seg? 😂

Har opplevd sint brøling og banning i skiløypa fra de i Swixutstyr fra topp til tå, joggere, syklister, rulleski-entusiaster osv. Og jeg er påpasselig og observant utendørs. Forventer de at verden skal stoppe opp når de passerer, eller hva er greia? Tror de at de eier løypa, fortauet og veiene? Og hvorfor så sinte? 🤔

Anonymkode: d90fe...43c

Jeg er friskusmann i den aldersgruppen 😅 Nei, kan ikke si jeg verken brøler til andre eller opplever at andre brøler mye. Jeg blir irritert på syklister som MÅ sykle i veien når det er en splitter ny sykkelvei rett ved siden av. Det er litt typisk voksne menn må jeg innrømme. 

Utover det: Jeg tror det er noe med vår eksistens som gjør folk sinte. Ideen om en godt voksen mann med tights og dyrt utstyr som  liksom skal være sprek og ikke bare kan gå en vanlig tur. Jeg ser LITT jantelov i denne debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

dette er obligatorisk lærdom - omtrent som hvor man står kontra går i rulletrappen.. Men det er tydelig at noen bare ikke har denne lærdommen inne... 

 

tenkt så enkelt om dere bare fulgte reglen nå som dere kjenner den heller enn å oppføre dere som unger å skrike "du er ikke en bil" eller "ikke i skogen" ?? 

Anonymkode: e28cc...cd7

Har du virkelig klart å leve i Norge hele livet, og ikke lagt merke til at nordmenn går på høyresiden av gågata, stier, opp trapper, gjennom ganger osv. osv.? Har du genuint null romoppfatning? 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen skriker til meg så stopper jeg opp, ikke flytter jeg meg heller. Jeg er gående og hopper ikke sidelengs for at noen på hjul skal forbi i en jævlig fart. Kan man ikke gi beskjed på en normal måte så får man heller ikke respons.

Anonymkode: b488e...52f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis noen skriker til meg så stopper jeg opp, ikke flytter jeg meg heller. Jeg er gående og hopper ikke sidelengs for at noen på hjul skal forbi i en jævlig fart. Kan man ikke gi beskjed på en normal måte så får man heller ikke respons.

Anonymkode: b488e...52f

Og joggere kan jogge forbi i sikk sakk om de har behov for det.

Anonymkode: b488e...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er jo veldig vanlig og høflig. Når det kommer en syklist bakfra i full fart er det supert at de varsler AT de kommer og hvilken side de kommer på.

Det var selvsagt det motsatte av det du skriver de var redde for, nemlig at en av dere plutselig skulle ta noen skritt til venstre. Eller tror du at det aldri forekommer?

Anonymkode: 7c128...6da

Vi så dem komme og stod i ro. Disse syklet i en rasende fart gjennom et byggefelt der barn leker. Vi kunne faktisk ikke gå lengre utpå siden da vi ville ha trillet nedover skråningen. De får lære å sykle etter hverandre.

Anonymkode: 6594a...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen skriker til meg så stopper jeg opp, ikke flytter jeg meg heller. Jeg er gående og hopper ikke sidelengs for at noen på hjul skal forbi i en jævlig fart. Kan man ikke gi beskjed på en normal måte så får man heller ikke respons.

Anonymkode: b488e...52f

Nettopp.

Anonymkode: 6594a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo veldig vanlig og høflig. Når det kommer en syklist bakfra i full fart er det supert at de varsler AT de kommer og hvilken side de kommer på.

Det var selvsagt det motsatte av det du skriver de var redde for, nemlig at en av dere plutselig skulle ta noen skritt til venstre. Eller tror du at det aldri forekommer?

Anonymkode: 7c128...6da

Dette. 

Jeg jogger i lite skogområde som mosjonssyklister også liker, og jeg setter pris på å bli advart når det kommer en flokk bakfra. 

Anonymkode: 57ce2...033

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen skriker til meg så stopper jeg opp, ikke flytter jeg meg heller. Jeg er gående og hopper ikke sidelengs for at noen på hjul skal forbi i en jævlig fart. Kan man ikke gi beskjed på en normal måte så får man heller ikke respons.

Anonymkode: b488e...52f

Det er nettopp for å UNNGÅ at du plutselig hopper sidelengs at syklister roper hvilken side de kommer på. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Det er for å unngå en ulykke, ikke noe annet.

Anonymkode: 7c128...6da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete oppførsel. Halvparten av alle unge som går ute i dag har vel uansett noe på øret slik at de ikke hører «kommandoene» hans.

Anonymkode: 3015d...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp for å UNNGÅ at du plutselig hopper sidelengs at syklister roper hvilken side de kommer på. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Det er for å unngå en ulykke, ikke noe annet.

Anonymkode: 7c128...6da

Flott, jeg stopper jo opp så da er det ikke et problem da.

Min erfaring er at de skriker for de vil man skal flytte seg for de vil forbi og det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: b488e...52f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som beveger seg raskest må sakke ned og ta hensyn når de skal forbi noen som beveger seg roligere/er mer sårbare. Dette gjelder for biler, motorsykler, sykler, el-sparkesykler, hester... og bør være opplagt også for joggere.

Det er ikke slik at alle skal ta hensyn til de som jogger, og det tar ikke livet av en jogger å ev. få få sekunder mer på runden, selv om noen synes å tro akkurat det.

 

Anonymkode: 8505e...19d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

dette er obligatorisk lærdom - omtrent som hvor man står kontra går i rulletrappen.. Men det er tydelig at noen bare ikke har denne lærdommen inne... 

 

tenkt så enkelt om dere bare fulgte reglen nå som dere kjenner den heller enn å oppføre dere som unger å skrike "du er ikke en bil" eller "ikke i skogen" ?? 

Anonymkode: e28cc...cd7

Mens jeg er vant til at man går til høyre på tursti

Anonymkode: 543cf...eb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nettopp for å UNNGÅ at du plutselig hopper sidelengs at syklister roper hvilken side de kommer på. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Det er for å unngå en ulykke, ikke noe annet.

Anonymkode: 7c128...6da

Denne tråden handler om en jogger, men vi kan godt diskutere syklister. Som syklist har man ikke mye rettigheter på en gangvei. Man skal tilpasse seg fotgjengerne og ikke omvendt. Loven sier at man skal passere fotgjengere i tilnærmet gangfart.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Sykle på gang- og sykkelvei

Dette er anlegg som er ment for både de som går, og de som sykler. Ta hensyn til at gående på en gang- og sykkelvei kan bruke begge sider av veien, mens du som sykler, skal kjøre på høyre side.

 

Sykle på fortau og gangvei

Du kan sykle på gangvei og fortau når du ikke er til hinder eller fare for gående. Er det mange folk på fortauet, skal du gå av og trille sykkelen. Skal du sykle forbi noen, må du sørge for å tilpasse farten og holde god avstand.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om joggeren aldri hadde ropt noe som helst da, og tråd-starter her ikke hadde hørt denne personen før man var en meter bak (eller i ferd med å jogge forbi)

ville sannsynligvis opprettet en tråd her på Kvinneguiden uansett, for å snakke om hvor mye man skvetter av noe sånn. :ninuskapus:

Anonymkode: 81157...05e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På puuur burde man da jogge etter og hyle høyt inn i øret "JAVEEEEEEEEEEL" 

Anonymkode: 51bf2...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting både syklister og joggere som beveger seg i folksomme områder kan gjøre, er å sakke ned farten litt, kanskje?
Det er noe altfor mange mangler, evnen til å ta hensyn til andre. Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Anonymkode: 2efe7...56b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...