Hippogriff Skrevet 26. april 2023 #21 Del Skrevet 26. april 2023 (endret) sommermor skrev (1 time siden): Når du med viten og vilje tar et uskyldig menneskes liv, så er 12 års fengsel en hån mot de etterlatte. Ut fra de rasjonelle argumentene bak straffeinstituttet, så er ikke 12 år en uhensiktsmessig straff i alle fall. Ut fra allmennpreventive hensyn, så kan man anta at de færreste tenker at 12 år ute av samfunnet er lite. Ut fra individpreventive hensyn, så er 12 år ikke en ubetydelig del av et menneskes liv, i tillegg til det faktum at drapsmenn sjelden foretar flere drap etter de har sluppet ut. Ut fra straffe- og hevnperspektivet, så er 12 års innesperring en betydelig reaksjon overfor et enkeltindivid. Men jeg observerer at du vektlegger følelser i denne saken, siden du sier at 12 år er "ingenting", hvilket det jo beviselig ikke er, og siden du bruker ord som "hån". Jeg anerkjenner absolutt følelsers berettigelse i denne debatten. Rasjonalitet er skummelt om man drar det for langt - i prinsippet kunne man jo i så fall gjort drap straffritt siden offeret jo allerede er borte. Jeg sier derfor ikke at argumenter ut fra følelser er mindre verd enn rasjonelle argumenter. Men jeg tenker vel at siden du utelukkende ser ut til å vektlegge hva du føler, og i tillegg ser ut til å tillegge dine subjektive følelser en slags status som fasit, så kommer nok bare vi to til å snakke forbi hverandre i denne debatten. Endret 26. april 2023 av Hippogriff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 26. april 2023 #22 Del Skrevet 26. april 2023 Hippogriff skrev (2 timer siden): Ut fra de rasjonelle argumentene bak straffeinstituttet, så er ikke 12 år en uhensiktsmessig straff i alle fall. Ut fra allmennpreventive hensyn, så kan man anta at de færreste tenker at 12 år ute av samfunnet er lite. Ut fra individpreventive hensyn, så er 12 år ikke en ubetydelig del av et menneskes liv, i tillegg til det faktum at drapsmenn sjelden foretar flere drap etter de har sluppet ut. Ut fra straffe- og hevnperspektivet, så er 12 års innesperring en betydelig reaksjon overfor et enkeltindivid. Men jeg observerer at du vektlegger følelser i denne saken, siden du sier at 12 år er "ingenting", hvilket det jo beviselig ikke er, og siden du bruker ord som "hån". Jeg anerkjenner absolutt følelsers berettigelse i denne debatten. Rasjonalitet er skummelt om man drar det for langt - i prinsippet kunne man jo i så fall gjort drap straffritt siden offeret jo allerede er borte. Jeg sier derfor ikke at argumenter ut fra følelser er mindre verd enn rasjonelle argumenter. Men jeg tenker vel at siden du utelukkende ser ut til å vektlegge hva du føler, og i tillegg ser ut til å tillegge dine subjektive følelser en slags status som fasit, så kommer nok bare vi to til å snakke forbi hverandre i denne debatten. Nå kan jeg nevne et drap som ble begått her i byen for ikke så alt for lenge siden. Der var det et grusomt åsted, bildene fra åstedet ble ikke delt av media. Her fikk gjerningsmannen 21 års fengsel, noe jeg synes er helt riktig. Her stoler jeg på at aktor og dommeren har endt på en riktig straff for denne forbrytelsen. Men prøv å tenk at en av dine ble drept, hadde du da syntes at bare 12 års fengsel var nok ? I saken her i byen er en liten gutt på rundt 5,6 år foreldreløs nå. Så to jenter i Sverige skulle ikke fått livstid for drap siden hun allerede er borte etter din logikk. Jeg er på ofrenes side i disse sakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 26. april 2023 #23 Del Skrevet 26. april 2023 sommermor skrev (2 timer siden): Så to jenter i Sverige skulle ikke fått livstid for drap siden hun allerede er borte etter din logikk. Jeg er på ofrenes side i disse sakene. Eh. Jeg skrev: "Jeg anerkjenner absolutt følelsers berettigelse i denne debatten. Rasjonalitet er skummelt om man drar det for langt - i prinsippet kunne man jo i så fall gjort drap straffritt siden offeret jo allerede er borte. Jeg sier derfor ikke at argumenter ut fra følelser er mindre verd enn rasjonelle argumenter." Med andre ord det motsatt av det du beskylder meg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. april 2023 #24 Del Skrevet 26. april 2023 sommermor skrev (2 timer siden): Nå kan jeg nevne et drap som ble begått her i byen for ikke så alt for lenge siden. Der var det et grusomt åsted, bildene fra åstedet ble ikke delt av media. Her fikk gjerningsmannen 21 års fengsel, noe jeg synes er helt riktig. Her stoler jeg på at aktor og dommeren har endt på en riktig straff for denne forbrytelsen. Men prøv å tenk at en av dine ble drept, hadde du da syntes at bare 12 års fengsel var nok ? I saken her i byen er en liten gutt på rundt 5,6 år foreldreløs nå. Så to jenter i Sverige skulle ikke fått livstid for drap siden hun allerede er borte etter din logikk. Jeg er på ofrenes side i disse sakene. Straff er samfunnets reaksjon. Skulle man latt de etterlattes følelser få bestemme, hadde vi drevet med blodhevn fortsatt. Ingen synes at man kan straffe hardt nok når det gjelder grusomme forbrytelser mot sine egne. Samtidig klarer de fleste å se at samfunnets reaksjon må være slik at den er både preventiv, fungerer som straff og gjør at den straffede blir best mulig rehabilitert og skikket til et liv i frihet etter at straffen er sonet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå