Gå til innhold

17 mai med splittet foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Syntes dette var litt vanskelig å skjønne jeg…?

Det vanlige er, at på dager som 17.mai så snakker en litt sammen. Den som ikke har barnet ser på toget, roper hurra og gratulere med dagen til den andre forelderen.

Så trekker en seg tilbake, og lar den som har barnet den dagen styre som de vil.

Om ingen i din familie kan oppføre dere siviliserte i møte med ex’en i det offentlige rom på 17.mai - ja, da holder dere dere unna. Og i hvert fall om du vet det vil gjøre det vanskelig for barnet ditt, om du tropper opp der med hele slekta.

At barnet ditt får en fin og problemfri dag er det viktigste.

Da får du bare svelge noen kameler.

Om du tror far kanskje vil holde barnet borte fra siste 17.mai med barnehagen i redsel for å møte på deg og din slekt - vet du hva du bør gjøre…?

Da melder du din ex med forsikringer om at du og din slekt ikke møter opp i barnehagen - sånn at barnet ditt får gått i 17.mai tog med barnehagen sin.

Sånn må det bare bli. Når konfliktnivået mellom voksne er så høyt, da vil en måtte gå glipp av mer av barnets liv enn foreldre som klarer å samarbeide.

Barnets beste kommer foran ditt ønske om å se 17.mai tog.

Anonymkode: 4c8fb...e82

Dette bør du lese (gjerne flere ganger) og ta til deg, TS

Anonymkode: 88f57...e9c

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her går vi sammen i toget med meg som bonusmor, far, mor og bonusfar. Vi er pgså sammen på skolen der ungene er på aktiviteter og vi spiser kaker eller is.

Når dette er ferdig er det den foreldren som har barna den dagen som tar de med til sin familie og fortsetter feiringen der.

Vi kunne sikkert ha feiret hele dagen. Men det er snakk om å respektere hverandres tid og rom. 

Så her burde du la far bestemme. Se barnet i toget og la far ferie med sin familie med barnet.

Anonymkode: 8124c...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har vært gift før og har to barn fra forrige ekteskap.

De har en samværskalender de holder seg til, med visse justeringer på høytider og 17. mai. Julaften er de eksempelvis hos den som har samvær den dagen, men stikker innom den andre forelderen for en julelunsj.

17. mai feires med den som har samvær, men barna besøker den andre forelderen og evt. besteforelderen ila. dagen dersom de ønsker. For skolearrangementer har ofte begge to vakt på skolen ila. dagen.

Når min mann har det, stiller både jeg og han på denne vakten. Da er ikke mor der, ettersom hun ikke har vakt samtidig (de har også dårlig samarbeid).

I deres tilfelle er det far som har barnet, og det naturlige er at han, hans kone og barnets halvsøsken kommer til barnehagen med barnet. 

Anonymkode: 53961...1e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Far har barnet den dagen, far bestemmer opplegget. Du holder deg unna, det er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 4ed97...2d3

Det er i hvertfall ikke ditt ansvar heller, ditt naut. 
Mor prøver å gjøre dagen best for barnet. Ikke for henne eller far, men så langt klarte du ikke å tenke. 

Anonymkode: d7aa9...b43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her feirer mitt bonusbarn sammen med mor, hun bor der fast og ønsker det selv. Hun ønsker å gå i tog med sine venninner fra skolen, og da passer det uansett ikke å feire 17.mai med far (bor i en annen by). Vi har felles barn i barnehagen, og feirer i vår by. Fungerer veldig fint :) 

I ditt tilfelle, slik du beskriver situasjonen, så bør du la barnet feire 17.mai med far og hans familie de årene det er fars tur. Å se han i toget kan du jo gjøre uansett, da det er fritt frem for alle. Hvis det er viktig for både deg og far å være med barnet på arrangement i barnehagen og etterhvert skolen, så må dere enten godta annenhver gang, eller godta at dere er samlet alle mann :) 

Anonymkode: 3f124...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldre ser på i toget og deltar på skolen etterpå. Etter det får eldste velge litt selv (8 år), om det passer for far så kan han gjerne være med han i år. Yngste er barnehagebarn, hun blir sikkert med meg. Hvis hun og vil være med pappaen noen timer, så er det greit for meg. Da slapper jeg og moren min av med noe god mat og kake så lenge 😅 vi kjører med andre ord ikke noe fast opplegg med hvem som har barna på 17. Mai. Vi har ellers annenhver jul eller nyttår, påsken etter hvem som har samvær som regel. 

Jeg kunne, hvis jeg rent ville, hatt et skikkelig anstrengt forhold til far jeg og. Jeg ønsket aldri skilsmisse. Men jeg har svelget kameler og synes det er viktig at vi kan vise barna et greit samarbeid, sætlig på slike dager. Min familie kommer ikke overens med eks, men de hilser og trenger ellers ikke prate med han utover det. 

Anonymkode: 255ae...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er sammen hele familien, alt fra barnetoget til skolen og selskap etterpå. Selv om vi ikke er kjærester lenger er vi fortsatt mamma og pappa sammen, og jeg tror det er viktig for barna at de føler at vi fortsatt er en familie.  Det fungerer utmerket, og vi koser oss i hverandres selskap.

Slik dere holder på må være nettopp den grunnen til at en del skilsmissebarn sliter. Hvis dere ikke greier å være hyggelige sammen bør dere dele dere opp, det er tross alt bedre for barna enn å ha mamma og pappa i samme "rom" med dårlig/ignorerende stemning. Hvem settes først her, barna eller deg?

Anonymkode: bcd22...9df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare vondt for barnet. Når dere ikke kommer overens er det best å la den som har barnet få ha denne dagen. Det blir jo ikke en positiv dag med dårlig stemning mellom foreldre. 

Jeg er selv skilt, men har heldigvis en fin og respektfull tone med barnefar. Dette fordi vi ønsker det og man må se fremover og en gang må man klare å begrave en konflikt. 

Anonymkode: b9e72...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...