Gå til innhold

Helsepersonell mindre empatiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet yrke i voksen alder fra olje til helse.

Var helt sikker på at de som jobbet i helsebransjen (leger, sykepleiere mm) var i et slikt yrke fordi de hadde mye omsorg og empati for andre mennesker. 

Opplever egentlig det motsatte. Mange fordommer, lite forståelse og dømming av pasienter eller pårørende. Baksnakking av pasienter.

Møter de så mange forskjellige «tilfeller» at de blir immune?

Noen som opplever dette likt som meg eller har noen tanker?

Anonymkode: 77df5...d64

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange psykopater blant helsepersonell ja.

Anonymkode: f4c35...6b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg byttet yrke i voksen alder fra olje til helse.

Var helt sikker på at de som jobbet i helsebransjen (leger, sykepleiere mm) var i et slikt yrke fordi de hadde mye omsorg og empati for andre mennesker. 

Opplever egentlig det motsatte. Mange fordommer, lite forståelse og dømming av pasienter eller pårørende. Baksnakking av pasienter.

Møter de så mange forskjellige «tilfeller» at de blir immune?

Noen som opplever dette likt som meg eller har noen tanker?

Anonymkode: 77df5...d64

Da har du kommet til et dårlig sted. Her jeg jobber er det ikke sånn. 

Anonymkode: f6890...7c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Veldig mye rusk og rask ender opp å jobbe i helse og psykatri som sosionomer, vernepleiere og miljøsrbeidere. Få ønsker jo egebtlig jobbe med dårlig lønn og vanskelige arbeidsforhold. Man «ender opp» der liksom. Men mange er greie folk og

Anonymkode: 45546...e45

Skrevet

Jeg tror en del må koble seg litt av rett og slett for å klare jobben. De står i så mye ulikt, ihvertfall på en del avdelinger, at for og klare og holde ut så kobler de litt av. 

Noen har nok også «sett og hørt *alt*», og sliter med og forstå at for den de møter så kan det være verdens undergang å ha vondt i en arm, mens på naborommet ligger noen som amputert arm. Sånn for å sette det på spissen. 

Jeg har mye med Helse-Norge å gjøre selv, og har selv også jobbet i Helse-Norge, og både opplevd litt selv, og sett litt på «bakrommet». Mange er utrolig fine, men en kan bli ganske utbrent om en skal «koble» seg på alt av det folk sliter med. Det er utrolig mange skjebner. Så en må finne en balanse rett og slett. Å bli helt avstumpet i følelsene er ikke heldig, hverken for en selv, eller for pasientene en møter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter mange år i helse tror jeg man rett og slett blir litt immun, som du sier. Dessverre. 

Anonymkode: 8af2e...146

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært kronisk syk  hele mitt voksenliv. Har møtt ytterst få som ikke har empati. Nå synes jeg det er viktigre å ha behandlere jeg kan kommunisere med. Empati kommer ikke øverst på lista mi. 

Anonymkode: 630d9...100

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg er helsepersonell selv og vært det i 16 år, og var nettopp på sykehuset med min lille sønn. Og det er klart at når vi har pasienter som kan være krevende så kan vi ha behov for å lufte litt frustrasjon blant kollegaer når det er situasjoner som har pågått over lang tid. Det er bedre at vi kan drøfte ting sammen og kanskje finne løsninger, eller ventilere litt slik at man har mer tålmodighet til selve pasienten. Men jeg hører lite negativt baksnakking av pasienter. 

Og som pårørende på sykehuset opplever jeg absolutt helsepersonell som empatiske, profesjonelle og omsorgsfulle. 

Men ja, litt herdet blir man. Man har forståelse for at det er slitsomt å være forkjølet liksom, men man har jo som regel sett verre skjebner enn det.. 

Anonymkode: aa12b...128

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager byttet du ut olje? Har du for mye penger? Var ikke plass til mer på kontoen?

Men til spørsmålet. Mange helsearbeidere blir dessverre immune mot tragiske historier og skjebner. Rett og slett fordi de hører om det hver dag. Det er forstålig.

Når du kommer til en helsearbeider og forteller om hvor tragisk du har det. Så er det forferdelig for deg. Men for helsearbeideren er det tjuende gang bare denne uken at hun sitter og hører på denne skjebnen bli fortalt.

Til slutt blir man litt "kald". Siden det forferdelige blir så hverdagslig. Men det skyldes jobben, ikke at de er sånn til å begynne med.

Anonymkode: 2b8a7...5d3

• Liker 1
Skrevet

det kalles noen ganger compassion fatigue. -mens hos andre er det mest personlighet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese deg opp på compassion fatigue, og så får du gi det noen år og se om du har like mye sympati for alle du møter. Jeg møter alle med høflighet, empati og gjør en god jobb, men jaggu er det mye man mister sympatien for etterhvert og man ser mye mye drittfolk verden egentlig inneholder.  

Anonymkode: 522fd...a41

• Liker 3
Skrevet

Som pasient har jeg opplevd det aller meste jeg har møtt av helsepersonell som både empatiske og omsorgsfulle, mange av dem ut over det jeg har forventet. Om håndteringsteknikkene deres for å opprettholde det inkluderer å blåse ut litt på bakrommet, har jeg forståelse for det, gudene skal vite at de må finne seg i mye. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Daria said:

Som pasient har jeg opplevd det aller meste jeg har møtt av helsepersonell som både empatiske og omsorgsfulle, mange av dem ut over det jeg har forventet. Om håndteringsteknikkene deres for å opprettholde det inkluderer å blåse ut litt på bakrommet, har jeg forståelse for det, gudene skal vite at de må finne seg i mye. 

Der sier du noe viktig og riktig. Som helsepersonell så er man nødt til å ta imot så enormt mange følelser. I hele folelsesregistetet. Og de er intense. Så for å unngå å være en vandrende søppelkasse av følelser så man kan få utløp for de på bakrommet. Og ofte er en eventuell manglende respekt ute av påsyn fra pasientene en helt menneskelig og forståelig reaksjon på utilstrekkelighet og fortvilelse, maskert bak et skall hvor man må bare holde maska og brøyte seg videre gjennom dagen. 

Helt menneskelig og absolutt et tegn på at man har kontakt med følelsene sine. De MÅ ut, for å kunne romme andres. Og mangel på tid i utgangspunktet fører dårlige debrifinger og kanskje uhensiktsmessig utløp for frustrasjon. 

Også må man som TS slutte å tro at man velger helseyrket fordi man har et kall. Det er gammeldags og ikke tilfelle. De fleste velger det av helt andre grunner. 

Anonymkode: b6617...3d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye rart som ender opp i helsevesenet. Mobberne fra ungdomsskolen blir påfallende ofte hjelpepleiere og sykepleiere. Leger blir av og til leger bare fordi far, farfar og oldefar var leger. Men utover dette tror jeg at man blir herdet, og drittlei. Drittlei av relativt friske mennesker som klager over lunken saft mens pasienten på naborommet har kreft med spredning overalt uten å sutre. 

Anonymkode: dc889...6e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Empati utmattelse 

Anonymkode: 5cd00...3c7

Skrevet

Min erfaring er at dette kommer veldig an på arbeidsplasskulturen.
Jeg har jobbet på steder hvor sladder absolutt ikke eksisterte, hverken om pasienter eller kolleger.
Der var også viljen til oppofrelse og ansvarstagen høy, f.eks. ved å holde seg faglig oppdatert, og ytre seg fritt om kvalitetsforbedringer.
Jeg har også jobbet på steder med mye sladder, misunnelse og misnøye. Der var det lite rom for saklig, åpen ytring, og et ganske kynisk, og litt teknisk syn på behandlingen av mennesker.
Jeg mistenker at lederstil er noe av nøkkelen til suksess eller kræsj når det gjelder både arbeidsmiljø og kvalitet på tjenesten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i helsevesenet for ett år siden, og opplever det samme. Veldig mange bitre, empatiløse mennesker som jobber der. Mye baksnakking om både pasienter/beboere og ansatte. Latterliggjøring av folk som er og tenker litt annerledes enn de selv.

Synes det er trist, fordi jeg liker jobben min veldig godt, men å ha slike kolleger er hardt.

Anonymkode: f472f...0e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

På legesenteret jeg bruker er det 1 dame som er koselig når jeg ringer dit for å bestille time. De andre er så sure og nebbete. Fastlegen jeg har er helt super. Han er nøye, flink og virkelig hører på hva jeg sier. Flere ganger tar han tlf til sykehuset for å forhøre seg om det er nødvendig med time hos spesialist. De kommer til enighet og jeg får det jeg trenger av evt medisin eller behandling.

Jeg er faktisk redd for at fastlegen min en dag slutter der og flytter langt avgårde. Da følger jeg etter.

Anonymkode: ad4a5...73b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På legesenteret jeg bruker er det 1 dame som er koselig når jeg ringer dit for å bestille time. De andre er så sure og nebbete. Fastlegen jeg har er helt super. Han er nøye, flink og virkelig hører på hva jeg sier. Flere ganger tar han tlf til sykehuset for å forhøre seg om det er nødvendig med time hos spesialist. De kommer til enighet og jeg får det jeg trenger av evt medisin eller behandling.

Jeg er faktisk redd for at fastlegen min en dag slutter der og flytter langt avgårde. Da følger jeg etter.

Anonymkode: ad4a5...73b

Mitt legesenter er beryktet pga sekretærene. Er et større legesenter, og om en leser på legelisten er det en god del som skriver at om det ikke var for legen de går til så hadde de byttet pga legesenteret. Jeg har også en helt fantastisk fastlege, og er redd for den dagen han slutter. Er enda en del år til pensjon for han da. Jeg lurer jo på hvordan det er å jobbe på et sted med så mye ukultur. Jeg er mye på legesenteret og sekretærene har med årene begynt å behandle meg relativt bra, men siden jeg er der så mye så ser og hører jeg jo mitt, og det er mye blandet.  Jeg tror jo at en del plasser rett og slett har en del ukultur, og det er en utfordring og komme ny inn og prøve å endre på det. Jeg håper jo det blir bedre hos meg når enkelte går av med pensjon av sekretærene, men ser jo at de to som er nyere hos meg virkelig ikke er så mye bedre de heller, ene var ekstremt drøy med meg i fjor, så jeg har ikke så mye håp. Det er sikkert ikke så lett å vurdere alle som ringer og si de ha time, også si de må vente, og vokte de ulike legers tid, men det kan jo gjøres på en mer hyggelig måte enn jeg opplever enkelte hos meg gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har det ikke blitt "in" med ubemannede sykehus som sikkert snart erstattes med helseroboter 🙂

Blir færre og færre både i resepsjoner osv Får nå se hva fremtiden bringer hehe

Anonymkode: c66e3...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...