AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #21 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg ville kuttet ut lettmelka og heller brukt litt kremfløte. Det smaker mye bedre og holder deg mett enda lenger Anonymkode: 5afc7...6bf 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #22 Del Skrevet 23. april 2023 Ser noen estimerer dette til å være ~800kcal. Spørsmålet er jo hva med resten av dagen? For ja 800kcal på et måltid er mye, men om du resten av dagen ikke spiser mer enn ~800kcal til, så betyr det fint lite at du har hatt en stor frokost. Det er totalmengden som betyr noe. Anonymkode: 62b9c...ec3 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #23 Del Skrevet 23. april 2023 Ta 2 egg og 3 eggehviter. Like mye mat bare mye mindre kalorier. Anonymkode: d9da3...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #24 Del Skrevet 23. april 2023 Helt innafor om du er aktiv og trener styrke. Men om det er sunt kommer jo an på hvilket brød det er. Utraprosessert eller prosessert kjøpebrød har lite å stille opp med mot hjemmelaget, evt. ferskt surdeigsbrød. Du kan jo bruke 1 skive, og heller få energi av avokado, grønnsaker, cottage cheese o.l.? Kumelk er fortsatt sunt, så lenge du tåler det. Anonymkode: 81554...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #25 Del Skrevet 23. april 2023 Her var det mange råd 🙂 Jeg er normalvektig forresten, men lubben! Melk kan jeg ikke kutte ut siden jeg har et veldig begrenset kosthold fra før av. Men jeg skal holde meg til 2 egg i eggerøren fra nå av. Jeg lurte på om det var normalt med 5, men jeg skjønner at det ikke er det. Anonymkode: 1620d...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #26 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Her var det mange råd 🙂 Jeg er normalvektig forresten, men lubben! Melk kan jeg ikke kutte ut siden jeg har et veldig begrenset kosthold fra før av. Men jeg skal holde meg til 2 egg i eggerøren fra nå av. Jeg lurte på om det var normalt med 5, men jeg skjønner at det ikke er det. Anonymkode: 1620d...a95 Normalt betyr ikke så mye her. De fleste mennesker bør spise mer egg. Du er kjempeflink som spiser mye egg! Anonymkode: 03994...f17 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. april 2023 #27 Del Skrevet 23. april 2023 Eggspising, sunt eller ikke og hvor mye/lite pr dag og uke: https://forskning.no/mat-og-helse/ett-egg-om-dagen-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/1630829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #28 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg elsker eggerøre. Jeg kan godt spise opp alt selv med 5 egg og 5 skjer ekstra lettmelk. Jeg har det på 3 brødskiver. Men er dette alt for mye kalorier for en kvinne? Jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg ble mett lenge i dag, så jeg har ikke spist siden frokost. Nå skal jeg spise middag snart igjen. Evt bare kveldsmat. Anonymkode: 1620d...a95 Jeg spiser 1-2 tynne grove fiberknekkebrød med 1.1/2 egg. Anonymkode: 756f4...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 24. april 2023 #29 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 20.43): Du sier jo selv at det holder deg mett nesten hele dagen. Så da er det jo ikke for mye. Ikke hør på disse folkene som tror at man må spise små måltider ofte. Dette har nyere forskning vist seg å være helt totalt feil. Vi bør spise store måltider og sjeldent. Gjerne en gang om dagen. To måltider om dagen er mer overkommelig for folk flest. Man bør gå i alle fall 16 timer uten å innta annet enn vann for at kroppen skal resirkulere gamle og ødelagte celler og erstatte dem med nye (autofagi). Altså bør man ha et spisevindu på 8 timer eller mindre. For eksempel første måltid kl 11 og andre måltidet kl 18:30. Anonymkode: 03994...f17 Helt enig. Du bør droppe brødet og bytte melka med 1-2ss fløte. 5 egg er ikke farlig, det er når egg blir kombinert med for mye karbohydrater/sukker det blir skadelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #30 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 21.41): Er ny forskning ikke gammel. Anonymkode: 193d3...3ae At kolesterolet i egg er skadelig/farlig for ellers friske mennesker er basert på gammel forskning, jo. Anonymkode: 70f70...89a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #31 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 20.26): Egg inneholder en del fett og har et høyt innhold kolesterol, så ikke bra for helsen sånn sett men med tanke på vekten kommer det an på hva man ellers spiser og drikker i gjennom dagen Melk har også et høyt innhold mettet fett, og har dokumentert forskning på økning av brystkreft. Ville heller prøvd å fått inn grovt brød med et pålegg du liker, havregryn med blåbær, en smoothie med forskjellig frukt, havregryn, frø og diverse. Om du er veldig glad i melk så ville jeg gitt soyamelk et forsøk ganske likt ku melk bare uten hormoner, kolesterol osv. Anonymkode: 193d3...3ae Egg og kolestrol er for lengst "friskmeldt". Altså man skal ikke spise 5 egg om dagen, men et par egg er bare fint. Hvis du tror soyamelk er sunnere enn kumelk, så vil de lærde strides her også. Min erfaring er at soya ikke gjør noe bra for min kropp ihvertfall. Det finnes forøvrig melk å få kjøpt fra lokale bønder som har gressbeitende kyr. Anonymkode: eb3bb...728 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #32 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At kolesterolet i egg er skadelig/farlig for ellers friske mennesker er basert på gammel forskning, jo. Anonymkode: 70f70...89a Men hvor mange voksne måler kolesterolnivået sitt? Anonymkode: a5702...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #33 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvor mange voksne måler kolesterolnivået sitt? Anonymkode: a5702...6d6 Jeg gjør, sjekker "alt" årlig. Alle burde gjøre det for å ha oversikt. Anonymkode: eb3bb...728 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 24. april 2023 #34 Del Skrevet 24. april 2023 (endret) Kommer helt an på resten av kostholdet ditt. Sånn kalorimessig, så er det en middagsporsjon, men når egg metter så bra som det gjør per kalori, så er det ikke vanskelig å la være overspise resten av dagen. Spiser jeg den type frokost, så tar det mange timer før jeg trenger mat igjen. Så har man litt kontroll på kroppens sine signaler, og venter med neste måltid til kroppen faktisk trenger det, ikke bare fordi man får lyst på noe, så er det ikke noe galt, eller noe hinder for vektnedgang med en slik frokost Endret 24. april 2023 av Arild37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #35 Del Skrevet 24. april 2023 On 4/22/2023 at 8:00 PM, AnonymBruker said: Umulig å svare på. Det kommer jo helt an på hva du spiser resten av dagen. Hvis det er frokost, så er det jo uvanlig mye, vil jeg si. Det er 82 kalorier i hver egg og rundt 100 i hver brødskive, så totalt er det jo nærmere 800 kalorier, dvs halvparten av dagsbehovet hvis du er på slankekur, og 1/3 hvis du ikke er på slankekur. Anonymkode: b8924...ae5 Altfor generell påstand. Mange kan slanke seg på mer enn 1600 kcal, meg selv inkludert. Anonymkode: 09488...73d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #36 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Altfor generell påstand. Mange kan slanke seg på mer enn 1600 kcal, meg selv inkludert. Anonymkode: 09488...73d Helt enig. Det er typen mat og ikke kalorier i seg selv som er viktig. Kvaliteten på maten, og hva slags mat som kombineres. Anonymkode: eb3bb...728 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #37 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hvor mange voksne måler kolesterolnivået sitt? Anonymkode: a5702...6d6 De som går til lege, enten for å sjekke ståa eller fordi de føler seg syke, vil ofte bli sjekket for vanlige ting som blodtrykk, blodsukker, kolesterol og stoffskifte. Kolesterol sjekkes ofte rutinemessig om man er overvektig og/eller har mye høyt kolesterol i familien. Anonymkode: 70f70...89a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #38 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Helt enig. Det er typen mat og ikke kalorier i seg selv som er viktig. Kvaliteten på maten, og hva slags mat som kombineres. Anonymkode: eb3bb...728 Og ikke minst hvor aktiv man er. En som trener mye og hardt, eller jobber i et fysisk yrke, trenger mer mat og flere kcal enn en som er mer inaktiv og har et stillesittende yrke. Kombinasjonen av mat har lite å si, men jo mer prosessert mat jo færre kalorier bruker man på å fordøye maten, og jo flere av kaloriene går rett i fettlagrene. Anonymkode: 70f70...89a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #39 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg spiser eggerøre (av kun 2 egg, men stekt i meierismør) med litt røyka laks og går ned i vekt daglig. Kutt brødet! Anonymkode: 4f729...509 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #40 Del Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og ikke minst hvor aktiv man er. En som trener mye og hardt, eller jobber i et fysisk yrke, trenger mer mat og flere kcal enn en som er mer inaktiv og har et stillesittende yrke. Kombinasjonen av mat har lite å si, men jo mer prosessert mat jo færre kalorier bruker man på å fordøye maten, og jo flere av kaloriene går rett i fettlagrene. Anonymkode: 70f70...89a Jeg har rast ned i vekt med mye kalorier helt uten å trene. Men det er nok individuelt hva som er viktig. For meg er matkombinasjon viktig. Mye karbohydrater sammen med fett unngår jeg hvis jeg vil holde vekten. Anonymkode: eb3bb...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå