AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Er ikke snakk om å låne orgelet i Nidarosdomen akkurat, men i kirker som er litt utenfor bysentrum og litt mer "lokale". Men som da har et ekte pipeorgel. Hvordan pleier de å stille seg til det hvis folk spør om å få spille i tidsrom når kirken ikke er i bruk? Hva vil de eventuelt ha betalt? Organister pleier vel å få lov til å bruke orgelet for å øve. Guttungen er veldig fascinert av orgel og vi har hørt litt på youtube og synes begge to at orgelmusikk er veldig fint. Jeg kan spille litt piano, men er ikke noe musiker. Vi har bare lyst til å øve og leke oss litt. Anonymkode: c0c9e...b00
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Tvilsomt dere får låne orgel til millioner av kroner for at dere skal få leke dere litt. Anonymkode: 4bf59...fb7 4 1 1
Daria Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Dere har aldri tatt i et orgel, men vil låne et kirkeorgel for å leke? Du er klar over at det er et relativt kostbart instrument? Ingen kirke vil slippe dere inn på et sånt grunnlag. Hvis du blir kjent med en vennligsinnet organist, så kanskje dere får komme og kikke. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Det skjer nok ikke gitt Anonymkode: be30c...ec0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 Eh, nei. Kjøp et lite keyboard på lekebutikken heller. Anonymkode: 21239...fb5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Når jeg leste de første setningene, tenkte jeg at du sikkert er en organist som trenger et sted å øve, eller en pianist som har lyst å utvikle seg på orgelet. Hadde det vært som dette, så hadde du nok kunnet kontakte kirker og forhørt deg om å få låne. Men i ditt tilfelle, nei. Absolutt ikke. Finn en orgel-lærer til gutten din, og kjøp et stueorgel han kan øve på, så kan han begynne i riktig ende. Anonymkode: 0529e...21c 2
PITTY Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Kjøpe`n sjæl.. 160.000,- noe av det billigste du får av et reelt kirkeorgel, for kapell. Leke fritt med et pipeorgel til millioner? Rart du tror det er mulig.. Kanskje hvis noen i familien eier både kirken og orgelet..
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg leste de første setningene, tenkte jeg at du sikkert er en organist som trenger et sted å øve, eller en pianist som har lyst å utvikle seg på orgelet. Hadde det vært som dette, så hadde du nok kunnet kontakte kirker og forhørt deg om å få låne. Men i ditt tilfelle, nei. Absolutt ikke. Finn en orgel-lærer til gutten din, og kjøp et stueorgel han kan øve på, så kan han begynne i riktig ende. Anonymkode: 0529e...21c Jeg har spilt piano i flere år og tok pianotimer da jeg var barn. Men jeg har aldri gått noe offisiell musikklinje eller jobbet med noe innen musikk, så har jeg dessverre ikke noe nettverk som kan hjelpe meg med å komme i kontakt med eventuelle organister. Det er jeg som skal spille. Det at guttungen er interessert, var bare en ekstra motivasjon til å se på muligheter. Vi har allerede både piano og keyboard. Men det er ikke som å høre kirkerommet bli fylt med lyd. Til dere øvrige: At et orgel er dyrt er jeg fullt klar over. Derfor er det naturlig at selv de som interesserer seg for orgel, ikke har et ekte orgel hjemme eller muligheter til å spille med det lydnivået som et ekte orgel kan. Men at de heller ser etter muligheter til å få bruke et orgel i en kirke eller andre steder. Anonymkode: c0c9e...b00
Daria Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Men ville du kontaktet en profesjonell fiolinist og forventet å få teste ut instrumentet hans også, helt uten erfaring? Er du nysgjerrige på å spille orgel, finn deg en lærer og ta timer- 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 Daria skrev (18 minutter siden): Men ville du kontaktet en profesjonell fiolinist og forventet å få teste ut instrumentet hans også, helt uten erfaring? Er du nysgjerrige på å spille orgel, finn deg en lærer og ta timer- Du, jeg takker for engasjementet. Jeg forventer ingenting, men ser på hvilke muligheter som finnes. Jeg er ikke helt uten erfaring. Men det jeg mangler er et nettverk siden jeg verken er religiøs eller kjenner noen som driver med orgel. Alt som er dyrt kan leies. Det finnes biler som er dyrere enn boligen de fleste bor i, men det betyr ikke at det er utenfor rekkebidde å kunne leie eller prøvekjøre en slik bil. En bowlingbane er dyr og flott den også, men den kan fortsatt leies. Anonymkode: c0c9e...b00 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har spilt piano i flere år og tok pianotimer da jeg var barn. Men jeg har aldri gått noe offisiell musikklinje eller jobbet med noe innen musikk, så har jeg dessverre ikke noe nettverk som kan hjelpe meg med å komme i kontakt med eventuelle organister. Det er jeg som skal spille. Det at guttungen er interessert, var bare en ekstra motivasjon til å se på muligheter. Vi har allerede både piano og keyboard. Men det er ikke som å høre kirkerommet bli fylt med lyd. Til dere øvrige: At et orgel er dyrt er jeg fullt klar over. Derfor er det naturlig at selv de som interesserer seg for orgel, ikke har et ekte orgel hjemme eller muligheter til å spille med det lydnivået som et ekte orgel kan. Men at de heller ser etter muligheter til å få bruke et orgel i en kirke eller andre steder. Anonymkode: c0c9e...b00 Du skrev at både du og guttungen var fascinert og at dere begge hadde lyst å prøve og leke dere litt. Men hvis det er du som har lyst å prøve, og kanskje lære litt, så hadde jeg tatt kontakt med en organist i en av disse mindre kirkene i området rundt deg, og spurt om å få ta et par timer hos han, i kirken på orgelet😊 Anonymkode: 0529e...21c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skrev at både du og guttungen var fascinert og at dere begge hadde lyst å prøve og leke dere litt. Men hvis det er du som har lyst å prøve, og kanskje lære litt, så hadde jeg tatt kontakt med en organist i en av disse mindre kirkene i området rundt deg, og spurt om å få ta et par timer hos han, i kirken på orgelet😊 Anonymkode: 0529e...21c * hos han eller henne, selvsagt😄 Anonymkode: 0529e...21c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #13 Skrevet 21. april 2023 Som datter av en organist tror jeg pappa hadde latt guttungen komme og få se og prøve seg litt når pappa uansett var der(noe som ikke var rent sjelden). Ikke sånn fast, men av og til. Hadde han sett potensial hadde kanskje guttungen fått lov til å prøve å spille litt på en gudstjeneste også. Det ene kommer ikke akkurat det instrumentet som trekker flest, så pappa hadde bare syntes det var stas. Anonymkode: 99b3b...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #14 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt som er dyrt kan leies. Det finnes biler som er dyrere enn boligen de fleste bor i, men det betyr ikke at det er utenfor rekkebidde å kunne leie eller prøvekjøre en slik bil. En bowlingbane er dyr og flott den også, men den kan fortsatt leies. Anonymkode: c0c9e...b00 Som du skriver - alt kan leies, men dette koster; Røros kirke kan for eksempel leies til konserter for kr.5000 + 15% av billettinntekter, og leie til øving er det nok også mulig å forhandle seg til. Kulturkirken Jakob i Oslo har et digitalt orgel samt mye annet utstyr til musikkspilling, og er sikkert også mulig å leie ut med dette som formål (de oppgir ellers at de bare leier ut til arrangementer for kr.795 pr. person), men prisen er neppe billig; man må antagelig regne med noen titalls tusen for leie av hele kirken for en kveld. Kirkemusikksenter Nord leier ut et flyttbart orgel til kr.1000 som man selv må frakte hjem; et egnet lokale kan sikkert også leies, noe som vil komme i tillegg. Så - ja, det du spør om, er praktisk mulig, men det spørs om det er verdt dette i forhold til prisen. Hvis gutten din er interessert i orgelspilling (kanskje etter å ha blitt inspirert av Barks-historien om Fantomet i Notre Duck ...?), kan et alternativ være å melde ham på et spillekurs der man får låne et instrument; ser at Kulturskolen Øst i Agder tilbyr opplæring på kirkeorgel for barn og unge under 18 år. Eller - som en annen foreslår; man kan ta kontakt med en organist i en mindre kirke, og spørre om å få låne et orgel der. Om du selv spiller litt og gutten deler interessen, er det mange måter å oppmuntre dette på uten å nødvendigvis bruke et kirkeorgel nå; det er neppe mange kirker som vil åpne døren for et barn som ikke kan spille, men antagelig flere kirker som vil åpne døren for et barn som har spilt i noen år, faktisk kan spille tangenter, og har genuin interesse av klassisk orgelmusikk. Ellers er du velkommen til tangenttråden her i forumet hvis du eventuelt skulle trenge litt inspirasjon i forhold til spillingen. Lykke til med musikken, og med ønske om en riktig fin helg. - Brian Anonymkode: ee2e9...88e 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #15 Skrevet 22. april 2023 Det skjer ikke Anonymkode: 0e1e5...daf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Du, jeg takker for engasjementet. Jeg forventer ingenting, men ser på hvilke muligheter som finnes. Jeg er ikke helt uten erfaring. Men det jeg mangler er et nettverk siden jeg verken er religiøs eller kjenner noen som driver med orgel. Alt som er dyrt kan leies. Det finnes biler som er dyrere enn boligen de fleste bor i, men det betyr ikke at det er utenfor rekkebidde å kunne leie eller prøvekjøre en slik bil. En bowlingbane er dyr og flott den også, men den kan fortsatt leies. Anonymkode: c0c9e...b00 Skjønner at du blir frustrert over spydige svar. Men når dyre biler leies ut så er det jo under forutsetning at man betaler for en gyldig forsikring. Nå har ikke jeg peilig på orkel, men om det er en viss sjanse for at guttungen ødelegger noe på orgelet. Hva skjer da? Kirken eventuelle forsikrign dekker vel neppe at de har leid ut orgelet som leketøy til barn. Anonymkode: 4ce77...db8
PITTY Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 Det finnes keyboards i dag som simulerer kirkeorgel ganske så brukbart. Også lyd-programmer med gode simuleringer til mac/pc kan implementeres med et såkalt mother-keyboard. Men så har du dette med bass-pedalene da..
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 Som en over sier kan kanskje du og sønnen få lov å komme en tur og se på når organisten likevel er der, men å låne et kirkeorgel til mange millioner bare fordi du vil leke litt med orgel som lager høy lyd kommer neppe til å skje. Jeg er "oppvokst" i kirken, dvs vært aktiv i menigheten hele mitt liv og sunget i kor i årevis, og selv vi bruker ikke orgelet for å leke oss litt og lage høy lyd. De eneste her som får låne orgelet på fritiden er studenter ved musikkonservatoriet som studerer orgel, samt musikere som fungerer som vikarer for organisten. Det gis for øvrig vekk hjemmeorgel i hopetall på finn, så liker du orgel kan du finne noe der som passer i eget hus. Anonymkode: 45508...e14 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 Takk for gode svar. Ja, det kommer sikkert litt an på menigheten. Jeg ser for meg at noen kanskje har så mye å gjøre at det ikke er verdt bryet for dem, mens andre kanskje synes det er bra at noen viser litt entusiasme. Det er derfor jeg tenker at det er bedre å sikte seg litt inn på de mer lokale og avsideliggende stedene, og ikke en av de større kirkene midt i større tettsteder. Angående det å ødelegge noe, jeg er ikke så bekymret for det, orgelet er nok forsikret det også skulle det verste skje. Hele orgelet må jo ikke kasseres fordi om f.eks. en tangent slutter å virke. Orgelet får jo jevnlig vedlikehold og stemming, og organistene selv vet nok også hvordan de fikser enkelte typer feil som man må regne med at kan oppstå. Men ja, det er jo surt å komme tilbake med halen mellom bena og si at noe er blitt ødelagt. Det finnes mange løsninger, alt fra hammond-orgel, trøorgel eller digitale orgel, samt keyboard med orgellyd. Det sistnevnte har vi forsåvidt fra før. Det kommer orgeler til salgs for et sted mellom 200-400k med jevne mellomrom. Problemet er likevel at halvparten av det som utgjør instrumentet, er selve rommet som orgelet står i. Orgel er dessuten et instrument som er vanskelig å gjøre lydopptak av og gjengi på en god måte. Vi skal ikke leke oss og lage høy lyd. Vi (jeg) skal spille ordentlig. Brian: Takk for utfyllende svar. Det er jo en mulighet å leie hele kirken som om det skulle være et arrangement, men ser jo at det blir litt voldsomt og dyrt slik. Men jeg skal undersøke litt. Anonymkode: c0c9e...b00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå