Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I en ingrediens til surdeigsbrød så står det 100gr starter. Hva er dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Surdeigskultur.

Skrevet (endret)

En starter i denne sammenheng er mel og vann som er blandet og fermentert, altså at den gjærer av seg selv.
Etter hvert som blandingen står, vil antall mikroorganismer bare øke og man må "mate" starteren med mel av og til.

Det står litt om det her:
https://www.godt.no/oppskrifter/bakst/broed/7144/surdeigsstarter-starter-til-surdeigsbroed

Endret av The Kavorka
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke engang vet hva surdeigsstarter er så tror jeg ikke du skal bake surdeigsbrød.

Anonymkode: 12baa...9ec

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du ikke engang vet hva surdeigsstarter er så tror jeg ikke du skal bake surdeigsbrød.

Anonymkode: 12baa...9ec

Eventuelt så kan man jo også få ett tips og to, samt teste selv om surdeig er noe man vil drive videre med 😉

Anonymkode: 47843...971

• Liker 1
Skrevet
JDT skrev (2 timer siden):

I en ingrediens til surdeigsbrød så står det 100gr starter. Hva er dette?

Man bør lese seg litt opp på surdeigsbrød før man begynner å bake det selv, skjønner jeg 🙂

Skrevet

Ts her

Bestilte ved en feil, av oda.no. den smakte utrolig godt!! Ser at den koster 50kr, og tilligg for liten bestilling er 99kr og levering 29kr. Så hele brødet vil koste meg ca 180kr. For jeg skulle bare ha brødet. Derfor ville jeg prøve å lage selv. Og ja, man leser ingrediensene også  fremgangsmåten. Men jeg kom ikke til fremgangsmåten enda, da jeg måtte finne ut hva starter er. 

Skrevet
12 hours ago, JDT said:

Ts her

Bestilte ved en feil, av oda.no. den smakte utrolig godt!! Ser at den koster 50kr, og tilligg for liten bestilling er 99kr og levering 29kr. Så hele brødet vil koste meg ca 180kr. For jeg skulle bare ha brødet. Derfor ville jeg prøve å lage selv. Og ja, man leser ingrediensene også  fremgangsmåten. Men jeg kom ikke til fremgangsmåten enda, da jeg måtte finne ut hva starter er. 

Det var en frisk pris. Det er mange beskrivelser av hvordan man lager en starter. Den jeg har nå begynte jeg med et eple fra hagen i fjor høst sammen med fint sammalt rug.  Ser av linken som er gitt at det er avbildet fancy glass ol. Jeg bruker gamle syltetøyglass. Jeg vedlikeholder starteren med 50/50 vanlig hvetemel og fin sammalt rug (ikke noe økologiske varianter, gjør det så enkelt som mulig). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...