Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1190401.ece

Norsk laks anbefales bare spist noen få ganger i året, iflg amerikanske myndigheter. Innholdet av PCB er for høyt.

Skal vi slutte å spise laks? Og hva tror du, er det farlig å spise annen sjømat?

Har du mest tiltro til amerikanske eller norske myndigheter?

Russerne har betalt henne for å skrive det der. Det er politisk pressmiddel for russerne som krangler med norge om nordområdenes olje og gassområder.

Skrevet (endret)
- For unge mennesker og gravide kvinner er risikoen ved å spise oppdrettslaks større enn fordelene, sier professor Barbara Knuth til Cornell Universitys nettavis, ifølge Dagsavisen.

Og for alle andre er det vel mer “greit nok, men unødig”. Så uansett, når det er fullt mulig å få i seg de DHA via algebasert kosttilskudd, hvorfor spise fisk? (og jada, det er en annen sak om en synes det er godt, men ikke bruk unnskyldningen at det er nødvendig helsemessig ;))

Endret av Iceglow
Skrevet (endret)

Vel... Jeg er "oppvokst" med denne industrien og jeg spiser så lite av det som overhodet mulig. Fisken "sprøytes" med antibiotika allerede mens den er ganske liten og fores deretter med kraftfor på samme måte som kyllinger. Fettfordelingen i oppdrettlaks og -ørret oppleves rett og slett som feil fordi jeg vet hvordan den naturlig ser ut. I naturen dør det langt mer yngel enn det gjør i oppdrettsanlegg.

Den fisken jeg spiser har som regel veid godt under to kilo og stammer fra innsjøene i Värmland eller her på Østlandet. Selv da min mor var gravid på begynnelsen av 70-tallet var farene ved å spise stor fisk kjent. Vi røyker ofte laks, ørret og sik, men den ligner på ingen måte den som kjøpes i butikkene...

Nå skal det vel sies at hvis jeg hadde like god kontroll på alt jeg spiste/tok inn, så hadde jeg vel sikkert ikke hatt annet å gjøre. Jeg har desverre ikke mulighet til å dyrke alle bønnene/ertene/linsene/potetene/risen/broccolinen/blomkålen/gulrøttene osv. selv.

Det viser seg jo ofte at de giftstoffene det er snakk om stort sett er farlige i mengder som er uaktuelle for en vanlig forbruker, men som sikkert kan oppleves som signifikante i et laboratorium.

Edit: Skrivefeil

Endret av Leo
Skrevet

Dette er jo gammelt nytt - jeg hørte om dette for to år siden da jeg bodde i Nord-Amerika.

Uansett om dette skyldes at myndighetene (i USA og Russland) ønsker å beskytte egen produksjon av fisk, eller om det faktisk ER risiko forbundet med å spise norsk fisk, synes jeg det er mer enn litt betenkelig at norske myndigheter (mattilsynet, blant annet) kanskje virker som de prøver å bagatellisere dette. Jeg har selv vært innom "fiskestudier", og vet at mye har forandret seg i oppdrettsnæringen siden den startet opp (medisinering og foring har f eks blitt mye bedre), men jeg har også sett at de som forsker eller jobber i bransjen kan ha en tendens til å framstille alt veldig positivt, og unngå problemstillinger som dette og f eks hvor mye ressurser som kreves for å fore opp fisken..

Gjest christineemily
Skrevet

Jeg er generelt mistroisk til amerikanske myndigheter jeg da... :sjenert:

Og når det er sagt, - laks er noe av det beste jeg vet :tunge1: , - så det kommer jeg ikke til å slutte å spise nei.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Russerne har betalt henne for å skrive det der. Det er politisk pressmiddel for russerne som krangler med norge om nordområdenes olje og gassområder.

Dessuten er det farlig å tro at det er noe feil med norsk matvareproduksjon eller Norge generelt. Kritikk av noe som har med Norge å gjøre, avfeier vi selvsagt som korrupsjon eller konspirasjon. Noe annet kan det selvsagt ikke være.

Gjest Biemannen
Skrevet

Syns bare det var morsomt når russerne gikk ut og sa at det var for høye verdier av toksiner i norske laks. Når det er flere som går ut og sier det samme blir jeg litt mer skeptisk med en gang.

Har alltid spist norsk fisk med god samvittighet, men liker ikke tanken på å spise gift bare for at norge as skal tjene penger.

Skrevet

norske forskere har også advart mot norsk oppdrettslaks.pga at det er kreftfremkallende.hvilket stoff det var husker jeg ikke.det er 1-2 år siden.mange som ikke tar det på alvor.det gjør jeg!spiser maks 3 porsjoner pr mnd.kan være det er for mye.husker ikke hva de anbefalte.

men det jeg lurer på er: hvor får man tak i annen laks da?og er all oppdrettslaks farlig?

Skrevet
Dessuten er det farlig å tro at det er noe feil med norsk matvareproduksjon eller Norge generelt. Kritikk av noe som har med Norge å gjøre, avfeier vi selvsagt som korrupsjon eller konspirasjon. Noe annet kan det selvsagt ikke være.

Ja det stemmer, leste selv i en Tysk turistbrosjyre at innlandsfisk, rein, og bær mange steder i Norge ikke måtte spises pga. høy radioaktivitet etter Tjernobyl.

Men det kan ikke stemme, vi har jo den sunneste maten i verden........

Skrevet
Ja det stemmer, leste selv i en Tysk turistbrosjyre at innlandsfisk, rein, og bær mange steder i Norge ikke måtte spises pga. høy radioaktivitet etter Tjernobyl.

Men det kan ikke stemme, vi har jo den sunneste maten i verden........

Jeg spiser bevisst aldri oppdrettfisk. Selvsagt fordi jeg ikke kan forstå at det kan bli den samme smaken i denne fisken pga. kunstig foring!

Spiser ikke fisk altfor ofte, men velger aldri oppdrettsfisk.

Jeg har nettopp mistet en slektning som døde av kreft. Han var en friluftsmann, bodde i Finnmark og spiste aldri annet enn multer, reinsdyr, laks, fjellørret og rype med unntak av skinkestek i julen. Han hadde god fysikk og holdt seg alltid slank og sprek. Han drev eget firma i alle år, men brukte all ledig tid til jakt, fiske og bærplukking.

I tillegg til Tjernobylulykken var det på 60-tallet flere prøvesprengninger av atomvåpen på russisk side. Folk i Finnmark ble dengang anmodet om å holde seg innendørs når det regnet! Dette er ren fakta!

Så dyrene på vidda har nok fått i seg bequereller ganske lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...