AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #21 Del Skrevet 21. april 2023 Alt fokus på å "ikke ville såre noen" er godt ment, men lite tjent i et samfunn som baserer seg på individualisme og respekt. Hvorfor skal man mptte opprre som tankeleser? Hvorfor skal andre forventes å opptre korrekt mens genuine intensjoner overses? Alstå, man kan ha genuine intensjoner om å være respektfull, men ikke oppfatte andres personlige (ofte ukommuniserte!) grenser - hvorfor er det høyere krav om å være tankeleser enn å se andre gode intensjoner? Kun refleksjoner, synes det er så frustrerende. Anonymkode: e4759...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #22 Del Skrevet 21. april 2023 Drizzt skrev (30 minutter siden): TS, alle lærere har plikt å bruke riktig norsk. Lærerne må være forbilder for barna for riktig norsk. Det er mye kebabnorsk og annet tull der ute og mange unge i dag kan ikke snakke eller skrive riktig på eget morsmål eller det offisielle språket i landet de bor i. Hva er "riktig norsk"? De er pliktig til å undervise på "barnas eget talemål". Når det gjelder skrift, skal de følge rettskrivingsregler i norsk, men vi er nok ganske sikre på at tema i tråden er talemål, og at ikke TS skriver på nordnorsk dialekt. Anonymkode: 52889...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #23 Del Skrevet 21. april 2023 Hvor mange er det som egentlig er hen? Det er jo en veldig liten del av befolkningen. Anonymkode: 42114...2f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 21. april 2023 #24 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er "riktig norsk"? De er pliktig til å undervise på "barnas eget talemål". Når det gjelder skrift, skal de følge rettskrivingsregler i norsk, men vi er nok ganske sikre på at tema i tråden er talemål, og at ikke TS skriver på nordnorsk dialekt. Anonymkode: 52889...f26 Riktig grammatikk. Han - mann. Hun - kvinne. De/dem - flertall. Sånne ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #25 Del Skrevet 22. april 2023 Drizzt skrev (19 timer siden): TS, alle lærere har plikt å bruke riktig norsk. Lærerne må være forbilder for barna for riktig norsk. Det er mye kebabnorsk og annet tull der ute og mange unge i dag kan ikke snakke eller skrive riktig på eget morsmål eller det offisielle språket i landet de bor i. Det har jeg aldri hørt noe om verken under utdannelsen eller i arbeidslivet, med mindre det er snakk om skriftspråk og undervisning i dette. Talespråk er noe helt annet. Med alle dialekter og lokale varianter av ord og uttrykk i landet så lurer jeg oppriktig på hvordan det skal fungere dersom lærere er forpliktet til å bruke "riktig norsk"? Hva er riktig norsk når man snakker ulike dialekter? Hvis jeg skal skrive om eleven i en mail f.eks., så bruker jeg jo bokmål så da faller jo de nordnorske kjønnspronomene foran navnet bort automatisk. Dersom jeg omtaler eleven på en sånn måte at pronomen er nødvendig, bruker jeg hen. Det ble godkjent som pronomen i 2022: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/hen/ AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva er "riktig norsk"? De er pliktig til å undervise på "barnas eget talemål". Når det gjelder skrift, skal de følge rettskrivingsregler i norsk, men vi er nok ganske sikre på at tema i tråden er talemål, og at ikke TS skriver på nordnorsk dialekt. Anonymkode: 52889...f26 Riktig. Jeg snakker her om utfordringer i forhold til når jeg snakker med/om elevene, ikke i skriftlig sammenheng. Jeg skriver jo selvsagt bokmål når jeg sender mailer, sms o.l. i jobbsammenheng. Anonymkode: 77c4b...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #26 Del Skrevet 22. april 2023 Jeg er nordnorsk og har en bror som heller ville være søster. Vi kaller hen for "the hen" 🐓 Anonymkode: 0a62e...7ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #27 Del Skrevet 22. april 2023 De kan ikke tvinge deg til å endre dialekten din. Sier du han eller hun før navn, så sier du han eller hun før navn. Ferdig med den saken Anonymkode: 05233...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå