Gå til innhold

Nordnorsk dialekt og bruk av kjønnspronomen, hvordan løse dette ifht ikke-binære?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ærlig ikke så vant med å omgås ikke-binære, men jeg jobber som lærer og stadig flere elever kommer ut som ikke-binær og ønsker at man tiltaler dem med andre pronomen som hen eller de/dem. Som nordlending som bruker kjønnspronomen veldig aktivt ("han Per og ho Kari") merker jeg at jeg faktisk blir litt usikker på hvordan jeg løser dette i forhold til de ikke-binære. En ting er de som ønaker at man bruker det nøytrale "hen", for da kan man jo bare si "hen Kim" når man omtaler personen til andre. Men hva med de som ønsker å tiltales som de eller dem? Det kan jo ikke kombineres med navn på samme måten. Hva gjør man da?

Hva gjør dere andre, nordlendinger eller eventuelt folk fra andre steder? Kutter dere bare bort pronomen og bruker kun navnet? Det er jo mulig men høres veldig rart ut. Men kanskje ikke så rart for de ikke-binære selv?
Dette er vanskelig, og jeg vil jo ikke såre noen ved å si feil...

Anonymkode: 77c4b...0e5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt ærlig ikke så vant med å omgås ikke-binære, men jeg jobber som lærer og stadig flere elever kommer ut som ikke-binær og ønsker at man tiltaler dem med andre pronomen som hen eller de/dem. Som nordlending som bruker kjønnspronomen veldig aktivt ("han Per og ho Kari") merker jeg at jeg faktisk blir litt usikker på hvordan jeg løser dette i forhold til de ikke-binære. En ting er de som ønaker at man bruker det nøytrale "hen", for da kan man jo bare si "hen Kim" når man omtaler personen til andre. Men hva med de som ønsker å tiltales som de eller dem? Det kan jo ikke kombineres med navn på samme måten. Hva gjør man da?

Hva gjør dere andre, nordlendinger eller eventuelt folk fra andre steder? Kutter dere bare bort pronomen og bruker kun navnet? Det er jo mulig men høres veldig rart ut. Men kanskje ikke så rart for de ikke-binære selv?

Trur nok at folk klarer å seie frå dersom du er ute på jordet og syklar. Kanskje du overtenker litt her? 

Anonymkode: e476c...de5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordnorsk, og jeg kutter pronomen. På alle, slik at det blir likt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Trur nok at folk klarer å seie frå dersom du er ute på jordet og syklar. Kanskje du overtenker litt her? 

Anonymkode: e476c...de5

Det gjør jeg sikkert 😅 Men man vil jo helst ikke såre noen eller fremstå som ufølsom. Det er spesielt vanskelig når man har kjent noen i årevis som han eller hun, og så skal man venne seg av med å bruke kjønnspronomen. Det går jo veldig på autopilot.

MyMichelle skrev (33 minutter siden):

Jeg er nordnorsk, og jeg kutter pronomen. På alle, slik at det blir likt.

Lurt. Det er nok den løsningen jeg går for. Men det vil nok bli en overgansperiode der det blir mye forsnakkelser og feilsteg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent grammatisk vil det da bli "de Kari", "de Jens". Han/ hun/ de er alle tredjeperson. 

Ikke snakka med noen ikke-binære før jeg heller. Men har skjønt det sånn at det er bare å spørre hvis man lurer på noe. 

Anonymkode: a9947...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg vet reglene så klarer jeg ikke å bruke dem naturlig i en samtale. 

Jeg sier "de" for "du" nesten helt konsekvent. Å bruke "de" og "dem" for pronomen klinger feil i mine ører, så jeg glemmer det. Så fort jeg ikke konsentrerer meg skikkelig, og det er vanskelig i en vanlig samtale 

Anonymkode: 4eed8...408

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare spørre dem det gjelder?

Men jeg har også hørt om folk som identifiserer seg ulikt fra dag til dag, og da kan man jo aldri vite hva som passer akkurat da, så det beste er kanskje å bare kutte pronomenet.

Anonymkode: ff95d...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som lærer har du en plikt å bruke korrekt norsk grammatikk.

De-Dem er for flertall, bortsett fra noen veldig få og spesielle tilfeller hvor det er passende å bruke skriftlig til 1 person av ren høflighet. 

Hen er heller ikke riktig norsk grammatikk for mann og kvinne, så jeg ville brukt kun fornavnet når i tvil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kuttet pronomen for enkelhets skyld. Gjør ditt beste, men ikke legg altfor mye fokus på det som faktisk er en detalj. Ekte ikke-binære vil uansett ha forståelse for at det går litt i surr av og til.

Anonymkode: fbec9...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg selv lurt på! Det er helt naturlig for meg å bruke pronomen, og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. «Hen» er vanskelig fordi det betyr høne på engelsk. «De/dem» høres enten ut som om det er mange, eller som om vi er en del tiår tilbake i tid og må omtale folk pent. «Dem» er forøvrig ikke et ord jeg har i min dialekt, så det utelukker seg selv. 

Dette er naturlig nok en filleting i det store bildet. Men hele mitt talespråk er nå en gang lagt opp til bruk av pronomen, og det begynner å bli komplisert hva man kan si. Når alle og etterhvert kan velge selv, da blir det mye å huske på! Og ingenting er så rart som folk fra nord som dropper pronomen men beholder resten av dialekta, det gjør direkte vondt i ørene.. 

Anonymkode: aa869...956

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen erstatter de/dem. Them/they er engelske pronomen for hen og brukes ikke her 

Anonymkode: 73a2b...698

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår heller en lengre samtale med både andre lærere, elevene og deres foreldre om det problematiske i at enkeltpersoners tilfeldige følelser skal kunne omdefinere norsk grammatikk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Rent grammatisk vil det da bli "de Kari", "de Jens". Han/ hun/ de er alle tredjeperson. 

Ikke snakka med noen ikke-binære før jeg heller. Men har skjønt det sånn at det er bare å spørre hvis man lurer på noe. 

Anonymkode: a9947...13e

Rent grammatisk blir det jo helt tullete å omtale en person som flertall, og rent praktisk føles det også helt merkelig og fullstendig unaturlig.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selv om jeg vet reglene så klarer jeg ikke å bruke dem naturlig i en samtale. 

Jeg sier "de" for "du" nesten helt konsekvent. Å bruke "de" og "dem" for pronomen klinger feil i mine ører, så jeg glemmer det. Så fort jeg ikke konsentrerer meg skikkelig, og det er vanskelig i en vanlig samtale 

Anonymkode: 4eed8...408

Samme her. Jeg heller nok mest mot å bare kutte pronomen og bruke kun navnet både ved tiltale og omtale.

Men jeg har også hørt om folk som identifiserer seg ulikt fra dag til dag, og da kan man jo aldri vite hva som passer akkurat da, så det beste er kanskje å bare kutte pronomenet.

Problemstillingen er jo ikke hva jeg skal kalle eleven, da vedkommende ønsket å omtales som de/dem. Problemstillingen er hvordan dette fungerer rent praktisk, spesielt for nordlendinger og andre med dialekter der kjønnspronomen brukes aktivt når man omtaler folk. Det blir helt på styr å omtale Erika som "de Erika" eller "dem Erika", og det føles så oppkonstruert og rart at jeg faktisk kjenner jeg sliter med det. Så da velger jeg nok kanskje heller å ikke bruke noe form for pronomen i det hele tatt, som egentlig også høres veldig merkelig ut når man er nordlending.

Drizzt skrev (9 timer siden):

Som lærer har du en plikt å bruke korrekt norsk grammatikk.

De-Dem er for flertall, bortsett fra noen veldig få og spesielle tilfeller hvor det er passende å bruke skriftlig til 1 person av ren høflighet. 

Hen er heller ikke riktig norsk grammatikk for mann og kvinne, så jeg ville brukt kun fornavnet når i tvil.

Neida, jeg er ikke norsklærer så det går fint :ler:

Jeg ville nok kuttet pronomen for enkelhets skyld. Gjør ditt beste, men ikke legg altfor mye fokus på det som faktisk er en detalj. Ekte ikke-binære vil uansett ha forståelse for at det går litt i surr av og til.

Anonymkode: fbec9...6cb

Tror dette blir løsningen ja ...
Og med fare for å bli bombardert med diverse beskyldninger, så har jeg en liten mistanke om at denne eleven kommer til å være binær igjen om et år eller to... Men vi får se.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det der har jeg selv lurt på! Det er helt naturlig for meg å bruke pronomen, og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. «Hen» er vanskelig fordi det betyr høne på engelsk. «De/dem» høres enten ut som om det er mange, eller som om vi er en del tiår tilbake i tid og må omtale folk pent. «Dem» er forøvrig ikke et ord jeg har i min dialekt, så det utelukker seg selv. 

Dette er naturlig nok en filleting i det store bildet. Men hele mitt talespråk er nå en gang lagt opp til bruk av pronomen, og det begynner å bli komplisert hva man kan si. Når alle og etterhvert kan velge selv, da blir det mye å huske på! Og ingenting er så rart som folk fra nord som dropper pronomen men beholder resten av dialekta, det gjør direkte vondt i ørene.. 

Anonymkode: aa869...956

Det er nettopp det! Når bruk av pronomen er så innbakt i dialekta høres det faktisk helt merkelig ut å bare slutte å bruke pronomen.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hen erstatter de/dem. Them/they er engelske pronomen for hen og brukes ikke her 

Anonymkode: 73a2b...698

Da tror jeg du må oppdatere deg på ikke-binæres bruk av pronomen, for det er flere som bruker de/dem, og jeg vet også om noen som konsekvent ønsker å ikke bli tiltalt med "hen", men kun med de/dem fordi de ikke identifiserer seg som "hen".
Det er jo ikke rart man blir både forvirret og usikker...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt pronomen. Som avdanket nordlending er jeg nå vant til å ikke sette pronomen før navn, så høres «han Jens» nesten rart ut. Man venner seg til det meste.

Anonymkode: c8e47...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da tror jeg du må oppdatere deg på ikke-binæres bruk av pronomen, for det er flere som bruker de/dem, og jeg vet også om noen som konsekvent ønsker å ikke bli tiltalt med "hen", men kun med de/dem fordi de ikke identifiserer seg som "hen".
Det er jo ikke rart man blir både forvirret og usikker...

Altså, hvis noen ikke vil bli kalt verken hun, han, eller hen, så får det nesten bli deres eget problem hvis det skal være så forbaska vanskelig.

Anonymkode: ceab1...48a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme utfordringen. I min dialekt har vi ikke han og hun, så da blir hen/hin også feil.
Finner ingen pronomen som passer muntlig, så omtaler folk bare med fornavn, uten bruk av pronomen.
Vi har heller ikke noen former av de / dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruk navnet. Idiotisk problemstilling. 

Han Per/ Ho Kari sa ditt og datt.

Iben vil ikke at… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folk som identifiserer seg ulikt fra dag til dag. Ok, det var nytt for meg. Hvis de blir krenket av at deres oppfattelse av personlig kjønn ikke plukkes opp fortløpende fra dag til dag, blir det en artig fremtid. 

Ikke ment som svar til deg, bare en kommentar..... 

Anonymkode: e4759...3b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt eleven om hva hen ønsker, men heller nok mot å bruke bruke pronomenet "hen", f.eks. "hen Kari". Jeg ville absolutt ikke brukt flertall "de/dem". Det fungerer ikke på norsk.

Om du klarer, kan du alltids kutte ut pronomenet, men jeg synes det er trist å skulle fjerne et så viktig trekk ved talespråket. Og det høres jo også merkelig ut i dialekter hvor man normalt bruker pronomen foran navn. 

Anonymkode: 52889...f26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, alle lærere har plikt å bruke riktig norsk. Lærerne må være forbilder for barna for riktig norsk. Det er mye kebabnorsk og annet tull der ute og mange unge i dag kan ikke snakke eller skrive riktig på eget morsmål eller det offisielle språket i landet de bor i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...