Gå til innhold

Min datter (16) tror hun er lesbisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hun er det. Og det kan være hun finner ut at hun er noe annet senere i livet. Bare støtt henne der hun er

Anonymkode: 1b8a3...cfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange ungdom som er usikre på sin egen legning. Det er en grunn til at vi har regnbuegrupper og livsmestringsgrupper på ungdomsskole og  videregående skole. La henne finne ut av dette selv. Støtt henne på veien. Hun er den hun er.

Det at du har lest dagboken hennes er veldig ugreit. 

Anonymkode: 1b2f1...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan både være usikker, eller helt sikker. At hun liker "typiske feminine" ting er irrelevant. Jeg visste selv at jeg var bifil da jeg var 16.

Anonymkode: 11c0d...365

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at jeg var lesbisk da jeg var 16 år. I voksen alder ble konklusjonen at jeg er bifil. 

Det som er sikkert er at 16 år er mer enn gammelt nok til å være sikker på at man er tiltrukket av jenter. 

Jeg skjønner godt hvor det kom fra, for å si det sånn, jeg har antakelig vært tiltrukket av jenter siden nokså tidlig barndom. 

Jeg brukte lengre tid på å skjønne at jeg også (under de rette omstendighetene) kunne bli tiltrukket av menn. Men det kan ha hatt å gjøre med at min verden i den alderen i mye større grad besto av jenter enn gutter, og at jeg dessuten hadde en lei tendens til å forelske meg i venninner (det siste er nærmest en av de lesbiske "barnesykdommene", det går som regel over). 

Jeg er forresten utpreget feminin på alle mulige måter, og jeg kjenner flere lesber som også er det.

Anonymkode: d81eb...f51

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er vel usikker på seg selv og hva det innebærer å være lesbisk.... Men ærlig talt, svært få kjenner seg selv i den alderen og det er sykt at det har blitt ett så sykt fokus på dette med identitet hos unge, som i "gamle" dager så finner hun det nok ut med tiden.

Anonymkode: c5b3f...9b1

Jeg visste det da jeg var 12... Er snart 40 nå. De fleste jeg kjenner visste det også innen de var 16

Anonymkode: 4283b...409

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kom over et dagboknotat (jeg vet, jeg skulle ikke ha lest) hvor min datter på 16 år skriver at hun tror hun er lesbisk. Er det vanlig at ungdom på denne alderen er usikre på din seksuelle legning, eller kan det være reelt at hun faktisk liker jenter?  Hun er en typisk jente som liker blomster, design og andre «jenteting» men hun har aldri vært spesielt interessert i gutter. Bare så det er sagt vi elsker henne og godtar henne akkurat slik hun er. 

Anonymkode: 3d8a5...c7c

La henne bare styre. Jeg fant ut at jeg var homo da jeg var over 40. Men det er altså en seksuell greie, og det er bare prøving og feiling som kan fortelle henne dette. Noen finner senere ut at de ikke er det de tror, andre omvendt. Man må bare la folk være i fred. Det er jo egentlig ikke noe svik mot andre? Jeg har jo også sett folk som svinger fram og tilbake og ikke kan bestemme seg for noenting. Ellers synes jeg det er viktig at man vet at barna er et selvstendig individ, og dermed har alle retter til privatliv og egne tanker som voksne. De er altså ikke et vedheng på andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvfølgelig være usikker på sin seksualitet som 16 åring. Og eldre også. Eller man kan egentlig vite hva legningen sin er, men ikke ville innrømme det for deg selv. Uansett er det noe man finner ut av selv. Ser innlegget over meg sier at det må prøving og feiling til. For noen må det nok det. For andre vet man uten å prøve ut basert på hvem man forelsker seg i. 

Jeg er lesbisk og liker kjoler, strikking, tegning osv. Så hobbyer og sånn har lite å si. At hun er lite interessert i gutter kan være at hun er lesbisk eller at hun ikke har kommet helt dit i utviklingen ennå. Eller at hun er aseksuell. 

Uansett er det bare hun selv som kan finne ut av det. Ikke si noe om det. Gi henne tid. ikke si negative ting om homofile. Men la det gjerne skinne gjennom på et vis at du ikke har noe imot det, men uten at hun skjønner at du har lest dagboken  Feks ved å snakke om andre du kjenner eller folk på tv. Sett på film eller serie med homofile hovedpersoner. Gå og se pride parade. Et eller annet. Så vil hun si det når hun føler for det eller har funnet ut av noe, hvis dere har et godt forhold ellers da. 

Anonymkode: 4283b...409

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Vil tro de fleste vet om de liker gutter eller jenter (eller begge) når de er 16. Man må ikke ha vært interessert i en spesifikk person for å vite det.

Jeg visste at jeg likte gutter da jeg var 16, selv om jeg aldri hadde vært forelska i en, og aldri var spesielt "guttegal" generelt.

Jeg er for øvrig mer av en "guttejente" når det kommer til interesser, men er hetero likevel. Interesser og sånt har lite med seksuell legning å gjøre.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kom over et dagboknotat (jeg vet, jeg skulle ikke ha lest) hvor min datter på 16 år skriver at hun tror hun er lesbisk. Er det vanlig at ungdom på denne alderen er usikre på din seksuelle legning, eller kan det være reelt at hun faktisk liker jenter?  Hun er en typisk jente som liker blomster, design og andre «jenteting» men hun har aldri vært spesielt interessert i gutter. Bare så det er sagt vi elsker henne og godtar henne akkurat slik hun er. 

Punkt 1: Er det virkelig noen som IKKE vet at det er vanlig at en ungdom på 16 år er usikker på sin seksuelle legning. 

Punkt 2: Er det virkelig noen som tror at en "typisk" jente ikke kan være lesbisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene venninnen min forelsket seg bare i jenter som ungdom. Hun trodde hun var lesbisk. Men litt itt ut i 20 årene forelsket hun seg i en mann. Tror hun bare konkluderte med at det er person man faller for, ikke kjønnet. La henne bare leve livet sitt. Hun finner nok ut av det etterhvert.

Anonymkode: 756a3...e20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer skikkelig på at du "tilfeldigvis" "kom over" dagboka hennes. Og da MÅTTE du bare selvsagt lese... Wtf??? Tror nesten ikke på deg når du skriver at du vil hennes beste. 

Anonymkode: 7d942...1cf

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 17.20):

Det er vanlig å være usikker eller å at det en liker forandrer seg litt etterhvert der en opplever forskjellige følelser i ulike perioder , men også helt legitimt å vite det når en er 16 eller tidligere uten at noe forandres .  Legning og interesser ellers forskjellig fra person til person og det er langt ifra sånn at en legning fører til en spesiell hobby/interesse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...