AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Jeg har kjempelyst på en gaming PC. Har hatt lyst på det i årevis. Jeg har ikke spilt på PC på sikkert 20 år, men har ikke kunnet rettferdiggjøre kjøpet før nå. Den kommer til å koste en del. Opp mot 15.000,- Jeg fikk penger igjen på skatten og jeg har noe spart opp, som er mine penger. Samboeren syns vi skal kjøpe nye møbler. Jeg vet at en PC til 15.000,- er "bortkasta" penger, men det er da noe jeg vil ha og har hatt lyst på lenge. Og det er tross alt mine penger. Ikke min feil at hun ikke klarer å spare. Hun kan legge i ca. 1500,- i nye møbler. Er jeg dust hvis jeg bare gjør som jeg vil? Jeg føler at hun spiller litt på samvittighet når hun sier at hun ikke liker sofaen vi kjøpte sammen for fire år siden. Anonymkode: 4c06e...0fc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Hvis hun ikke liker sofaen så får hun kjøpe ny. Det er da virkelig ikke ditt problem. Nei, kjøp den PCen du. Det hadde jeg gjort (og ja, jeg er kvinne). Anonymkode: 8545b...a00 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis hun ikke liker sofaen så får hun kjøpe ny. Det er da virkelig ikke ditt problem. Nei, kjøp den PCen du. Det hadde jeg gjort (og ja, jeg er kvinne). Anonymkode: 8545b...a00 Enig. Å ønske en penere sofa er vel ikke noe mer legitimt formål enn en gaming-pc. Ville vært noe annet om kjøleskapet hadde røket, det er jo mer kritisk enn en gaming-pc. Anonymkode: 59c1a...3a5 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Takk folkens, godt å høre at jeg ikke er helt på villspor Jeg skal ikke ha noe ekstremt heller, bare en PC jeg kan spille på. Ikke noe som klarer den beste grafikken på de nyeste spillene, men en som kan brukes til det jeg vil. Og hvis jeg har en PC å spille på så kan hun se på hva hun vil på TV'en. Anonymkode: 4c06e...0fc
Fant80 Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Synes en gaming PC til 15 000 er ganske nøkternt i så måte. Min gaming PC lå på rundt det dobbelte ++ mtp tilbehør. Skjerm,tastatur,mus osv så snakker vi raskt oppe i 45-50 000. Å min PC er ikke det råeste. High-End,men man får absolutt bedre hardware. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 1 minutt siden, Fant80 said: Synes en gaming PC til 15 000 er ganske nøkternt i så måte. Min gaming PC lå på rundt det dobbelte ++ mtp tilbehør. Skjerm,tastatur,mus osv så snakker vi raskt oppe i 45-50 000. Å min PC er ikke det råeste. High-End,men man får absolutt bedre hardware. Jeg tenker en laptop. Ikke en "ordentlig" gaming PC. Jeg vil helst ha noe som jeg kan spille BG3 på, men jeg tror ikke jeg kan det innenfor min prisklasse. Anonymkode: 4c06e...0fc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 21 minutter siden, Fant80 said: Synes en gaming PC til 15 000 er ganske nøkternt i så måte. Min gaming PC lå på rundt det dobbelte ++ mtp tilbehør. Skjerm,tastatur,mus osv så snakker vi raskt oppe i 45-50 000. Å min PC er ikke det råeste. High-End,men man får absolutt bedre hardware. Jeg kommer til å spille gamle spill, men jeg vil at den skal være bra nok til å kunne prøve noe nytt. Gir det mening? Anonymkode: 4c06e...0fc
FjellFrua Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Hun vil jo egentlig at DU skal kjøpe ny sofa, fordi HUN ikke liker sofaen? Og 4 år gammel sofa, den er jo nesten ny. Så å bytte ut den er jo sløseri. Jeg tenker at her er det jo DU som har spart opp, til noe som du vil ha. Og hun bør respektere det. Du har jo også snakket med henne om det. Jeg synes du er innafor her. (og jeg er dame, med samboer)
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 Du oppretter en konto som heter "møbler", og sier dere begge kan sette feks 1000 inn på den i måneden. Når dere har nok der og begge har betalt inn like mye, da kan man bytte ut møbler. Anonymkode: e6cba...176 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du oppretter en konto som heter "møbler", og sier dere begge kan sette feks 1000 inn på den i måneden. Når dere har nok der og begge har betalt inn like mye, da kan man bytte ut møbler. Anonymkode: e6cba...176 👍Godt forslag. Hvis hun forventer at du skal kjøpe ny sofa og at hun ikke skal bidra så bør du nesten revurdere hele dama spør du meg. Anonymkode: 1910f...495
Olaug Olsen Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Jeg har hatt samme sofa i 24 år nå. Aldri tenkt at jeg bør kjøpe ny. Hvis jeg ønsker forandring, banker jeg ut støv av den, og legger et pent teppe på den. Da ser den "ny" ut. Man kan få mange pene tepper for noen hundrelapper. Lykke til med å vli enige om sofa og gaming. Dele økonomi er vel helst for folk som har barn sammen...
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 Olaug Olsen skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt samme sofa i 24 år nå. Aldri tenkt at jeg bør kjøpe ny. Hvis jeg ønsker forandring, banker jeg ut støv av den, og legger et pent teppe på den. Da ser den "ny" ut. Man kan få mange pene tepper for noen hundrelapper. Lykke til med å vli enige om sofa og gaming. Dele økonomi er vel helst for folk som har barn sammen... Nja. Vi har ikke barn, men har hatt felles økonomi nesten siden vi traff hverandre. Vi har likt syn på forbruk og sparing. Vi kommuniserer godt om prioriteringer. Vi har forståelse for den andres ønsker, og vil at den andre skal være lykkelig. Da fungerer det, uten krangler. Anonymkode: e6cba...176
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Å prioritere 15000,- på en gamingpc er en prioritering jeg virkelig ikke hadde støttet. Med det mener jeg ikke at hun skal bestemme heller. Hadde sagt det samme om hun ville brukt 15000,- på egen hobby (se for deg at hun skulle brukt 15000,- på garn, sminke eller fiskeutstyr kun til seg selv). I et fellesskap er det spinnvilt å bruke så mye penger på noe kun den ene har nytte av Anonymkode: d3423...521 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Synes ikke innkjøpet skulle være kontroversielt, det som eventuelt er problematisk er om den skulle sluke all din fritid. Nå har ikke dere barn, skjønner jeg og da står du friere. Det er ikke noen bedre syssel å sluke serier enn å game. Ny sofa! Herregud... Hilsen K61 Anonymkode: 00c29...eb3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Å prioritere 15000,- på en gamingpc er en prioritering jeg virkelig ikke hadde støttet. Med det mener jeg ikke at hun skal bestemme heller. Hadde sagt det samme om hun ville brukt 15000,- på egen hobby (se for deg at hun skulle brukt 15000,- på garn, sminke eller fiskeutstyr kun til seg selv). I et fellesskap er det spinnvilt å bruke så mye penger på noe kun den ene har nytte av Anonymkode: d3423...521 Vi prioriterer ny Mac til meg ca hvert tredje år, den jeg bruker nå kostet 21t, han har aldri brukt den. Akkurat som at han har sine ting kun han bruker. Det er en del av det å ha felles økonomi, ellers kan man jo aldri få disse tingene. Men at kun den ene har fornuftig forbruk og penger igjen på lønnskonto, det støtter jeg selvfølgelig ikke. Anonymkode: e6cba...176
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Jeg støtter forslaget ditt. Dine penger, ditt valg. Hvis hun ønsker seg en ny sofa, får hun kjøpe en ny selv. Er kvinne jeg også. Jeg betalte 16 183 kr for min gaming PC i 2020, da var også skjerm (32 tommer), headset, tastatur og mus med i prisen. PC-en var på tilbud på Komplett, så jeg slo til. Spiller for det meste CS, men har også spilt Red Dead Redemption, Grand Theft Auto V, Hogwartz Legazy, Farcry 6, Hellblade, Assassins Creed Vallhalla, Horizon Zero Dawn osv (spill som krever bra grafikk kort) uten problemer. Anonymkode: 5fde8...167
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Hadde en eks som var som dama di. Hun hadde ikke noe problem med å svi av en tusenlapp på en kveld på byen, men å spare, det var ganske uaktuelt. Hun reagerte også ganske negativt om jeg kjøpte noe kostbart. 15k på en hobby er ikke noen enorm sum, og en PC kan brukes til mer enn bare spill. Om du vil være diplomatisk kan du eventuelt møte henne på halvveien og si at dere deler kostnaden på nye møbler 50/50, når hun har klart å skrape sammen litt. Anonymkode: b9ec1...acb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 On 4/20/2023 at 7:24 AM, AnonymBruker said: Å prioritere 15000,- på en gamingpc er en prioritering jeg virkelig ikke hadde støttet. Med det mener jeg ikke at hun skal bestemme heller. Hadde sagt det samme om hun ville brukt 15000,- på egen hobby (se for deg at hun skulle brukt 15000,- på garn, sminke eller fiskeutstyr kun til seg selv). I et fellesskap er det spinnvilt å bruke så mye penger på noe kun den ene har nytte av Anonymkode: d3423...521 Jeg skjønner hvorfor du ikke ville støttet det, det er jo mye penger, men det er akkurat nå jeg har råd til det. Så det er litt nå eller aldri. Og hvis hun endelig hadde hatt pengene til å kjøpe noe som hun har hatt lyst på i årevis så tror jeg at jeg hadde støttet det. Anonymkode: 4c06e...0fc
NordNord Skrevet 21. april 2023 #19 Skrevet 21. april 2023 Sett opp et lite regnestykke for deg selv, og henne. 15 000,- er ikke dyrt. En gaming pc varer gjerne +- 3 år.. Ergo 5000,- i året. Det er kr 416,- i måneden. De fleste bruker så mye på godis, vin, byturer eller shopping hver måned. Gjerne mye mer! Unn deg denne goden nå som du kan, og start heller en sparing til møbler. Lykke til - og kos deg med spillingen!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #20 Skrevet 24. april 2023 On 4/22/2023 at 12:56 AM, NordNord said: En gaming pc varer gjerne +- 3 år.. TS, Hvis du er heldig, så har du en gaming PC i mange år. Min varte i 10 år, eneste jeg byttet ut da var mer RAM. Men da valgte jeg selvsagt å kjøpe en ganske kraftig PC in the first place. Ser du skriver laptop, og de varer jo ikke nødvendigvis like lenge som en stasjonær. Anonymkode: e035a...059
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå