AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Er allerede ordinært fosterhjem og har vært det i flere år men ønsker ettervært å bli spesialisert fosterhjem/beredskapshjem. Har barn på 6 og 1år. Noen som har blitt godkjent som spesialisert fosterhjem/beredskapshjem selv med små barn? Det er liksom det eneste «hinderet» for å ikke bli videre godkjent. Gjerne del erfaringer som fosterhjem 😃 Anonymkode: 8065f...6b4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Tviler på du blir godkjent mår dere har så små barn, de krever mye de som kommer som regel og de vil gjerne at egne barn skal være en del større Anonymkode: 7b741...d3a 2 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Ville aldri vært beredskapshjem med små barn. Det er uansett vanlig at kravet er store barn eller at barna har flyttet ut. Barn som trenger beredskapshjem er ofte traumatiserte barn som har blitt utsatt for grov omsorgssvikt, vold, rus, seksuelt misbruk. De er ofte usikre og utrygg, har tilknytningsproblemer og vil teste grenser for å se om dere fremdeles er klippen de trenger. Alt fra tyveri, bryte regler og utfordre dere verbalt. De trenger voksne som kan dedikere all sin tid på dette. Små barn hører ikke hjemme i en sånn setting.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Aldri, aldri bli beredskapshjem med en ettåring. Sett dine egne først. Anonymkode: 732ea...91c 7 1 2
Chantielle Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Ryddet for spekulasjon og avsporing,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Jeg har vært borti at småbarnsfamilier har vært spesialiserte fosterhjem/familiehjem. Da som oftest for store barn/ungdom. Det er vel ellers lite sannsynlig at barneverntjenesten som har ansvaret for fosterbarnet dere har, vil godta dette. Beredskapshjem vil ikke være mulig, med mindre det er snakk om helt spesialle situasjoner (f.eks midlertidig beredskapshjem for søsken av fosterbarn man allerede har). Anonymkode: 53c12...41a 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Her i kommunen gikk de ut med en melding at dersom du hadde mulighet så ønsket de familier som kunne ta i mot barn. Hva er forskjellen på fosterhjem og beredskapshjem? Kan man ha egne barn? Sjekker de økonomi, evnt andre ting? Hva slags oppfølging får man? Anonymkode: fa78d...380
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her i kommunen gikk de ut med en melding at dersom du hadde mulighet så ønsket de familier som kunne ta i mot barn. Hva er forskjellen på fosterhjem og beredskapshjem? Kan man ha egne barn? Sjekker de økonomi, evnt andre ting? Hva slags oppfølging får man? Anonymkode: fa78d...380 Fosterhjem har du barnet til det evt tilbakeføres beredskapshjem er for kort tid og du har stadig nye barn innom Anonymkode: 7b741...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Jeg anbefaler ikke beredskapshjem med såpass små barn, det og måtte ta i mot barn på et lar timer, og man rikiserer og måtte stå parat 100 prosent for dette barnet, og da må du levere ansvaret for dine to andre barn over på faren. Det er ikke noe jeg hadde hatt lyst til og skyve såpass unna mine egne barn. Tror jeg ikke barnevernet vil godkjenne heller, men man vet aldri. Man må i værste fall ha baret i 1 år, og det er lang tid for små barn og stå i andre rekke. Og er barnet først innenfor dørene deres er det ikke bare og trekke seg fordi man fant ut av hva det kostet. Jeg anbefaler dere til og vente til barna er såpass store at dem skjønner hva det innebærer og det vil si ungdom og oppover. Jeg ville heller vurdert fosterhjem, der kan man finne et barn som passer mere med dem barna du allerde har. Men kjempebra at du ønsker. Selv oppvokst i fosterhjem Anonymkode: 12237...a3b 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fosterhjem har du barnet til det evt tilbakeføres beredskapshjem er for kort tid og du har stadig nye barn innom Anonymkode: 7b741...d3a Men blir man frikjøpt fra egen jobb da? I perioder eller hele tiden i tilfelle? Anonymkode: fa78d...380
Mt3 Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her i kommunen gikk de ut med en melding at dersom du hadde mulighet så ønsket de familier som kunne ta i mot barn. Hva er forskjellen på fosterhjem og beredskapshjem? Kan man ha egne barn? Sjekker de økonomi, evnt andre ting? Hva slags oppfølging får man? Anonymkode: fa78d...380 Som #8 sier så er fosterhjem en mer langvarig løsning, der en har barnet til det blir voksent eller til foresatte har klart å ta de nødvendige grep for å få barnet tilbake. Der prøver en mer å finne en familie som passer barnet og barnets behov, og familien får forberede seg mer på at barnet kommer. Beredskapshjem er mer akuttplassering, der en bare får telefon om at ett barn er hentet og om en er klar til å ta imot. Da er det som regel barn som krever langt mer oppfølging pga traumer, ofte så blir disse barna flyttet over til varige tilpassede fosterhjem når saken er ferdig behandlet i retten, eller tilbakeføres til foresatte om barnevernet ikke vinner frem. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men blir man frikjøpt fra egen jobb da? I perioder eller hele tiden i tilfelle? Anonymkode: fa78d...380 Noen blir ikke frikjøpt, noen blir i en kort periode, og noen lenge. Det kommer an på kommunen, og på barnets problemer, hvor stor og tett oppfølging som kreves. Det varierer veldig, og det er ikke alltid saksbehandler ser behovet. Å være frikjøpt lenge kan være ensomt. Som kommunalt fosterhjem har du ikke kollegaer, og oppfølging fra kommunen er variert. Anonymkode: b9c3a...025 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 Må være helt forferdelig å være "proff" til dette uten at det knuser hjertet ditt. All ære til de som tar i mot barn og gir de trygghet. Anonymkode: fa78d...380 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 Skal den lille ettåringen du har skyves i bakgrunnen for andres traumatitiserte barn? Anonymkode: 0dbba...255
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 Jeg sier som de andre, tenkt deg godt om. Som beredskapshjem kan du få inn barn i ytterste krise og det er flott at du ønsker å gjøre en forskjell. Men dine egne barn må komme først. Når de er eldre, er saken en annen. Du kan få barn som er traumatisert, du kan få barn med avvikende seksuell adferd, du kan få voldelige barn, har rusproblemer osv. Disse trenger hjelp, det er ingen tvil om det. Men dine barn som jeg regner med bor i et trygt hjem i dag. kan oppleve at deres barn ikke er trygt lenger. Jeg har vokst opp i et hjem, hvor min mor tok med seg barn fra institusjon og hjem. Min søster ble utsatt for seksuelle overgrep av et besøktbarn. Vi har sett så mye, som barn ikke burde se. De ble så liten plass igjen til oss, at vi har stått for vår egen oppdragelse. Noen av disse barna krever enormt mye og de fortjener også, å være i et hjem, hvor de kan være i fokus, for det har de kanskje aldri fått lov til før i livet. Anonymkode: e48fd...bcc 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier som de andre, tenkt deg godt om. Som beredskapshjem kan du få inn barn i ytterste krise og det er flott at du ønsker å gjøre en forskjell. Men dine egne barn må komme først. Når de er eldre, er saken en annen. Du kan få barn som er traumatisert, du kan få barn med avvikende seksuell adferd, du kan få voldelige barn, har rusproblemer osv. Disse trenger hjelp, det er ingen tvil om det. Men dine barn som jeg regner med bor i et trygt hjem i dag. kan oppleve at deres barn ikke er trygt lenger. Jeg har vokst opp i et hjem, hvor min mor tok med seg barn fra institusjon og hjem. Min søster ble utsatt for seksuelle overgrep av et besøktbarn. Vi har sett så mye, som barn ikke burde se. De ble så liten plass igjen til oss, at vi har stått for vår egen oppdragelse. Noen av disse barna krever enormt mye og de fortjener også, å være i et hjem, hvor de kan være i fokus, for det har de kanskje aldri fått lov til før i livet. Anonymkode: e48fd...bcc Helt enig med deg. Anonymkode: 29eb0...775
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men blir man frikjøpt fra egen jobb da? I perioder eller hele tiden i tilfelle? Anonymkode: fa78d...380 Er man beredskapshjem er en alltid frikjøpt fosterhjem som regel første året Anonymkode: 7b741...d3a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sier som de andre, tenkt deg godt om. Som beredskapshjem kan du få inn barn i ytterste krise og det er flott at du ønsker å gjøre en forskjell. Men dine egne barn må komme først. Når de er eldre, er saken en annen. Du kan få barn som er traumatisert, du kan få barn med avvikende seksuell adferd, du kan få voldelige barn, har rusproblemer osv. Disse trenger hjelp, det er ingen tvil om det. Men dine barn som jeg regner med bor i et trygt hjem i dag. kan oppleve at deres barn ikke er trygt lenger. Jeg har vokst opp i et hjem, hvor min mor tok med seg barn fra institusjon og hjem. Min søster ble utsatt for seksuelle overgrep av et besøktbarn. Vi har sett så mye, som barn ikke burde se. De ble så liten plass igjen til oss, at vi har stått for vår egen oppdragelse. Noen av disse barna krever enormt mye og de fortjener også, å være i et hjem, hvor de kan være i fokus, for det har de kanskje aldri fått lov til før i livet. Anonymkode: e48fd...bcc Man kan velge alder som både fosterhjem og beredskapshjem Anonymkode: 7b741...d3a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man kan velge alder som både fosterhjem og beredskapshjem Anonymkode: 7b741...d3a Alder sier ikke nødvendigvis noe om utfordringer. Anonymkode: e48fd...bcc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå