Gå til innhold

Jogging og altfor høy puls

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går var jeg ute på årets første utendørs joggetur. Jeg har trent annet gjennom vinteren, men lite jogging.

Kom meg gjennom 5 km på 31 minutter, noe jeg selv er godt fornøyd med tidsmessig. Men jeg sliter med pulsen min. Sjekket pulsklokke når jeg kom hjem, og jeg ligger i høyeste pulssone i 24 av de 31 minuttene. Slik er det alltid når jeg jogger! Det føles OK underveis og jeg holdt tempoet jevnt og uten pauser. Men jeg har mål om et halvmaraton i høst og forstår ikke hvordan jeg skal kunne få til lange distanser når pulsen øker så vannvittig. Er det normalt å ligge så kontinuerlig høyt?

Ser i et forslag til løpeprogram opp mot halvmaraton at man bør ha en lenger joggetur i uka på rolig puls, men jogging og rolig puls finnes ikke i min verden. Er det bare meg?

Anonymkode: 4f1bd...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er slik her å 🙂 Kom meg ned på 5km på 30.38 og pulsen var vel oppe i 170-180🫣 Virker slik at jeg ikke får ned pulsen uansett hvor rolig jeg jogger/løper. Men må prøve å trene meg opp til lavere puls tror jeg, min samboer løper med 120-130 i puls når han løper med meg, så det må jo jeg også klare🤣 

Anonymkode: d3c7a...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere prøver å løpe 5 km på 60 minutter i en jevn fart. Er pulsen lavere da enn på en 30-minutter-fart? Hvis ikke, og dere ikke er nervøse for konkurranse osv., så ville jeg nesten fått det sjekket ut.

Angående å ligge i høyeste sone over lengre tid enn hva som synes mulig, så kan det være dere har en høyere makspuls enn algoritmen tar høyde for 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (10 minutter siden):

Hva om dere prøver å løpe 5 km på 60 minutter i en jevn fart. Er pulsen lavere da enn på en 30-minutter-fart? Hvis ikke, og dere ikke er nervøse for konkurranse osv., så ville jeg nesten fått det sjekket ut.

Angående å ligge i høyeste sone over lengre tid enn hva som synes mulig, så kan det være dere har en høyere makspuls enn algoritmen tar høyde for 😊

Men om jeg skal jogge saktere, så går det jo over til rask gange mer eller mindre. Jeg synes i alle fall det er vanskelig å gå ned på tempo i stor grad fra der jeg er.

På denne turen jeg henviser til nå var makspuls 193, så det er jo allerede ganske høyt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men om jeg skal jogge saktere, så går det jo over til rask gange mer eller mindre. Jeg synes i alle fall det er vanskelig å gå ned på tempo i stor grad fra der jeg er.

På denne turen jeg henviser til nå var makspuls 193, så det er jo allerede ganske høyt også.

Enig, men hvordan er den subjektive intenstetsopplevelsen da? På en skala fra 1 - 10 der 10 liksom er å ta seg helt ut i et konkurranseløp slik at du faller om på bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tatt en makspulstest og er pulssonene på klokken din riktig justert ut fra den? De automatiske sonene treffer ikke nødvendigvis så godt, så greit å få orden på det først. Også fint å ta en test, for eksempel 3000 meter for å kunne sammenligne senere. 

Hvis du skal jobbe mot et halvmaraton, må du trene i ulike soner og intensiteter. De øktene du nå må ned til gange, vil bli mer og mer jogging etterhvert. Selv om det er litt frustrende nå, så er de øktene en viktig base som du ikke blir så sliten av. 

Ellers er det supert å følge et program, men tør å følge det, ikke gå for hardt ut, for da ender du garantert med overbelastning og skader. 

Anonymkode: 27d0d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom du ikke er vant til å jogge regelmessig så vil du fort komme opp i makspuls de første øktene. Pulsen vil gå ned når du jogger regelmessig. 

Anonymkode: ab552...901

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Enig, men hvordan er den subjektive intenstetsopplevelsen da? På en skala fra 1 - 10 der 10 liksom er å ta seg helt ut i et konkurranseløp slik at du faller om på bakken?

Jeg vil si jeg var på 7 etter denne økta. Kanskje 8.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tatt en makspulstest og er pulssonene på klokken din riktig justert ut fra den? De automatiske sonene treffer ikke nødvendigvis så godt, så greit å få orden på det først. Også fint å ta en test, for eksempel 3000 meter for å kunne sammenligne senere. 

Hvis du skal jobbe mot et halvmaraton, må du trene i ulike soner og intensiteter. De øktene du nå må ned til gange, vil bli mer og mer jogging etterhvert. Selv om det er litt frustrende nå, så er de øktene en viktig base som du ikke blir så sliten av. 

Ellers er det supert å følge et program, men tør å følge det, ikke gå for hardt ut, for da ender du garantert med overbelastning og skader. 

Anonymkode: 27d0d...ad5

Ikke tatt en reell makspulstest, men gjort noen estimat. Jeg vet at maxpulsen min er høyere enn vanlig for min alder og har justert sonene deretter.

Du har sikkert rett i at jeg nok må tørre å følge programmet selv om det medfører at jeg må ned i rask gange for å komme i rett sone. Jeg er en utålmodig sjel og følte mestring på første økt som nok kan gjøre at jeg kjører for hardt ut. Takk for godt tips!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du ikke er vant til å jogge regelmessig så vil du fort komme opp i makspuls de første øktene. Pulsen vil gå ned når du jogger regelmessig. 

Anonymkode: ab552...901

Jeg har hatt samme opplevelse tidligere når jeg har jobber regelmessig også. Løp et langløp tidligere (noe kortere enn halvmaraton) med god opptrapping i forkant, med samme opplevelse - at pulsen egentlig lå for høyt gjennom for store deler av løpet. Men kroppen min er kanskje bare bygd slik. 

Det er bare ganske slitsomt og frustrerende å presse seg gjennom økt etter økt uten å kunne prate med andre mens andre i samme tempo puster rolig og jevnt og kan nesteN snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil si jeg var på 7 etter denne økta. Kanskje 8.

Ikke tatt en reell makspulstest, men gjort noen estimat. Jeg vet at maxpulsen min er høyere enn vanlig for min alder og har justert sonene deretter.

Du har sikkert rett i at jeg nok må tørre å følge programmet selv om det medfører at jeg må ned i rask gange for å komme i rett sone. Jeg er en utålmodig sjel og følte mestring på første økt som nok kan gjøre at jeg kjører for hardt ut. Takk for godt tips!

Jeg har hatt samme opplevelse tidligere når jeg har jobber regelmessig også. Løp et langløp tidligere (noe kortere enn halvmaraton) med god opptrapping i forkant, med samme opplevelse - at pulsen egentlig lå for høyt gjennom for store deler av løpet. Men kroppen min er kanskje bare bygd slik. 

Det er bare ganske slitsomt og frustrerende å presse seg gjennom økt etter økt uten å kunne prate med andre mens andre i samme tempo puster rolig og jevnt og kan nesteN snakke sammen.

Da er det nok rett og slett bare at farten er for høy for ditt treningsnivå. Vi er alle forskjellige. Jeg for eksempel har ganske bra maksimalt oksygenopptak med tanke på hvor lite utholdenhetstrening jeg gjør. Vi testet dette på skolen og jeg lå høyere i absolutt opptak enn mange av fotballspillerne, men jeg var jo noe tyngre så det relative opptaket var ikke like høyt.

Uavhengig av dette så var/er jeg mye dårligere løpstrent enn mitt maksimale oksygenopptak skulle tilsi. Det viste seg at jeg bygger laktat i muskulaturen mye tidligere enn de andre som testet seg. Jeg har altså en ganske dårlig anaerob terskel.

Dette er jo trentbart, og jeg tipper løsningen for oss begge vil være å ha 1 - 2 harde intervalløkter per uke, og gjerne 2 - 5 (bygge opp over tid) lengre "kjedelige" økter på lav puls der vi jogger sakte eller rett og slett går bare for å få kilometer på beina, bygge base og øke mitokondrietettheten i muskulaturen.

Test noe slikt i en tre måneders tid og jeg tipper du vil føle at intensiteten på samme hastighet er mye lavere enn før! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med dette i alle år. Løper ikke så fort, men likevel er pulsen skyhøy. Løsningen min nå er å jogge enda saktere, så sakte at det nesten er gå-fart. Da er pulsen rolig, og så skal jeg prøve å sakte bygge meg opp til en høyere fart på samme puls. Det er planen iallefall 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror målingen er ukorrekt, for det høres helt usannsynlig ut at du skulle ha jogget jevnt en halv time i sone 5-tempo og samtidig følt det var behagelig. Ta samme tur igjen og se om du får samme målinger. 

Jeg jogger med pulsbelte og -klokke, og det hender iblant (1 av 50-100 ganger) at «noe» ved målingen bare ikke stemmer. 

Anonymkode: 48112...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har samme problem, fått målt makspuls til 195 av hjertelege og jeg ligger i rød sone på pulsklokka 80 prosent av tiden når jeg jogger. Slått meg til ro med at kroppen min bare er sånn, for jeg kan snakke og blir ikke så sliten mens jeg jogger

Anonymkode: 251f4...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du opplevd dette før? Hvordan er formen din ellers?
Dersom tipsene fra de andre over her ikke funker og pulsen fortsetter å bli så høy ved moderat trening, bør du få sjekket stoffskiftet hos lege.

Anonymkode: d4e05...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...