Gå til innhold

Selvtest ADHD - kan jeg virkelig ha ADHD??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er distré, blir lett distrahert , er rastløs, jeg utsetter ting, har vanskeligheter med å ferdigstille prosjekter både på jobb og på privaten, men kan jeg virkelig ha ADHD? Dere som IKKE har det, hvordan scorer dere på del A i denne testen? 

Og ja, jeg er klar over at testen kun gir en indikasjon, ikke et endelig fasitsvar. Er nysgjerrig på hvordan andre opplever hverdagen og ser seg selv. Selv tenker jeg egentlig at jeg er veldig vanlig og verken bedre eller verre enn de fleste rundt meg, men jeg scorer høyt på denne testen altså.. 

Anonymkode: 433a3...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

...og lenker til NHI og testen.

(Klassisk tilfelle hvor jeg glemmer å legge ved eller beskrive en vital del av beskjeden. Skjer ofte..)

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/psykiatri/adhd-selvtest/

https://adhd.oslo.no/ASRS_1-1.pdf

😅 

Vel, med alt du nevner og høy score hadde jeg bedt om utredning ja.

Du forteller jo at du sliter også på jobb med å fullføre ting. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inne adhd og har ingen svar som kommer i skravert sone. 2 personer jeg kjenner godt har nettopp fått adhd listen og fikk mange svar i de skraverte områdene.  Er en ganske godt validert kartlegging/screening det der. Men, den gir jo så klart bare en indikasjon. 

Anonymkode: 00a11...178

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har inne adhd og har ingen svar som kommer i skravert sone. 2 personer jeg kjenner godt har nettopp fått adhd listen og fikk mange svar i de skraverte områdene.  Er en ganske godt validert kartlegging/screening det der. Men, den gir jo så klart bare en indikasjon. 

*ikke adhd

AnonymBruker
Skrevet

Får heller ingen i skravert.

Anonymkode: ea94f...5d5

Skrevet

Det høres ut som at du har en solid indikasjon for behov for utredning. 
Jeg vil anbefale det, ut fra min erfaring. Det er stor hjelp i å skjønne seg selv bedre. Gjør det lettere å tilrettelegge livet etter forutsetningene, og være litt raus med seg selv. Da blir det mindre stress, og man føler seg bedre.
Har vært gjennom prosessen, og er takknemlig for kartlegging og forklaringer på min nevrodivergente tilstand.
Jeg opplever at det også er lettere å få omgivelsene til å skjønne, og være litt overbærende. Kan være mer meg selv.

Å følge brukere med nevrodivergente tilstander på instagram eller tiktok er en aha-opplevelse for mange.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg er distré, blir lett distrahert , er rastløs, jeg utsetter ting, har vanskeligheter med å ferdigstille prosjekter både på jobb og på privaten, men kan jeg virkelig ha ADHD? Dere som IKKE har det, hvordan scorer dere på del A i denne testen? 

Og ja, jeg er klar over at testen kun gir en indikasjon, ikke et endelig fasitsvar. Er nysgjerrig på hvordan andre opplever hverdagen og ser seg selv. Selv tenker jeg egentlig at jeg er veldig vanlig og verken bedre eller verre enn de fleste rundt meg, men jeg scorer høyt på denne testen altså.. 

En selvtest er ikke nok. Alle har "tegn" på adhd om du bare skal gå etter selvtest. De fleste "symptomer " er jo helt normale ting. Forskjellen er jo at det er i ganske større grad og sammensatt. Og må i sin helhet vurderes av eksperter. 

Anonymkode: db2d0...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En selvtest er ikke nok. Alle har "tegn" på adhd om du bare skal gå etter selvtest. De fleste "symptomer " er jo helt normale ting. Forskjellen er jo at det er i ganske større grad og sammensatt. Og må i sin helhet vurderes av eksperter. 

Tegn, joda. Høy gjennomgående score - og om man plusser på årsaken til at man gikk inn for å teste seg? 
Ialllefall en god pekepinn på å ta kontakt med fastlegen dersom man opplever noe tar mye energi/andre gir tilbakemelding. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg scorer for tiden høyt på denne testen, men tror ikke jeg har ADHD. Jeg er på veg mot å bli utbrent pga for stor belastning over tid. Symptomene kan også være tegn på andre ting, som stress eller psykiske utfordringer.  Det er greit å være klar over. 

Anonymkode: 735b8...f92

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Tegn, joda. Høy gjennomgående score - og om man plusser på årsaken til at man gikk inn for å teste seg? 
Ialllefall en god pekepinn på å ta kontakt med fastlegen dersom man opplever noe tar mye energi/andre gir tilbakemelding. 

I bunn og grunn  så kan man være svært velfungerende med adhd. Så man trenger ikke nødvendigvis en diagnose på det, med mindre man evnt trenger medisiner, oppfølging av følge utfordringer som feks psykisk, søvn,  tilrettelegging. Feks ekstra hjelp på skole,  få skjermet arb plass osv. 

Venter selv på utredning nå. Jeg er vel ikke i tvil om at jeg har det, og har unger som har fått det fra et sted. Har fungert greit i 40år, men nå er det litt stopp, og bør prøve ut medisiner en periode. Jeg har også en annen diagnose, som ikke er helt heldig sammen med adhd, og mistenker en mulighet for å bli litt bedre iht den andre sykdommen.  Samt nå klarer jeg ikke å rydde lengre, det blir kluss og mer rot istedenfor mindre rot, når jeg prøver å rydde  feks. Så fungerer ganske dårlig i hverdagen nå. Før brukte jeg jo mye tid på sånt, men kom jo i mål tilslutt.  Så det å starte og slutte er et kjempeproblem.  Etter korona, og lite sosial omgang,  er jeg satt langt tilbake iht å ha iallefall litt kontroll på munndiare sosialt, nå er jeg vennelisten, blitt fordi jeg klarer ikke styre det og folk blir lei. Det skjønner jeg jo, da jeg blir lei meg selv

Tidligere har jeg hatt gode mestringsteknikkerpå det, når det ble ille, men gikk ut av treningen på det etter corona pausen.  Dessuten er en av teknikken min å være litt sosial ofte, fordi jeg nettopp vet at med for lang tid imellom da går det galt. Blir jo sur på meg selv, når jeg stadig avslutter setninger til folk. Spesielt iht folk som stammer. Jeg var jo at jeg ikke skal, men noen ofte kommer det ut det jeg tenker, og da ender jeg med å gjøre det alikevel. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sant. Jeg hadde Add i mange år, men nå tok de den vekk. Har store sammensatte lærevansker, konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetsvansker, språkvansker osv, og dette gir meg alle symptomene på add, jeg var skråsikker på adhd diagnosen, men mye kan visst gi samme symptomer. 

Anonymkode: 84606...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er langt fra overbevist om at jeg faktisk har adhd, men det har ligget i bakhodet og gnaget i noen år nå. Har vel egentlig bare tenkt på meg selv som bedagelig anlagt eller lat. Og likevel ikke bedreidet meg selv så mye for det, tror jeg. Men det er sant, det er masse annet som også kan forsterke personlighetstrekk og symptomer. Småbarnslivet med lite søvn, stadig noe som skal rekkes, har jeg pakka ditten og datten, impostersyndrome, generell motvilje mot å spørre om hjelp, telefonskrekk og irritasjon over vage ledere på jobb, støy, støv og rot uansett hvor jeg snur meg vil jo gjerne også påvirke hverdagen. Og jeg har jo alt på stell i livet da. Sånn egentlig. Så hopper ikke på noen diagnose med det første, men vil gjerne forfølge og lande denne følelsen nå.

Veldig interessant å lese om erfaringene deres. Lærerikt. Og tipset om følge instagrammere o.l. var lurt. Kom gjerne med tips! Fant adhdjentene, men følger gjerne flere for å lære mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I bunn og grunn  så kan man være svært velfungerende med adhd. Så man trenger ikke nødvendigvis en diagnose på det, med mindre man evnt trenger medisiner, oppfølging av følge utfordringer som feks psykisk, søvn,  tilrettelegging. Feks ekstra hjelp på skole,  få skjermet arb plass osv. 

Venter selv på utredning nå. Jeg er vel ikke i tvil om at jeg har det, og har unger som har fått det fra et sted. Har fungert greit i 40år, men nå er det litt stopp, og bør prøve ut medisiner en periode. Jeg har også en annen diagnose, som ikke er helt heldig sammen med adhd, og mistenker en mulighet for å bli litt bedre iht den andre sykdommen.  Samt nå klarer jeg ikke å rydde lengre, det blir kluss og mer rot istedenfor mindre rot, når jeg prøver å rydde  feks. Så fungerer ganske dårlig i hverdagen nå. Før brukte jeg jo mye tid på sånt, men kom jo i mål tilslutt.  Så det å starte og slutte er et kjempeproblem.  Etter korona, og lite sosial omgang,  er jeg satt langt tilbake iht å ha iallefall litt kontroll på munndiare sosialt, nå er jeg vennelisten, blitt fordi jeg klarer ikke styre det og folk blir lei. Det skjønner jeg jo, da jeg blir lei meg selv

Tidligere har jeg hatt gode mestringsteknikkerpå det, når det ble ille, men gikk ut av treningen på det etter corona pausen.  Dessuten er en av teknikken min å være litt sosial ofte, fordi jeg nettopp vet at med for lang tid imellom da går det galt. Blir jo sur på meg selv, når jeg stadig avslutter setninger til folk. Spesielt iht folk som stammer. Jeg var jo at jeg ikke skal, men noen ofte kommer det ut det jeg tenker, og da ender jeg med å gjøre det alikevel. 

Jada, det vet jeg.

Har man møtt en med adhd har man møtt en.

Men, jeg har også jobbet med enkelte som er såpass «klassisk» adhd i som ytterste form at det faktisk går utover både jobben og kollegaer uten at vedkommende hadde selvinnsikt på det. 

Det kan gjelde i relasjoner også.

Diagnose kan også være nyttig for noen voksne velfungerende for å få gjennomslag for utredning av egne barn som ikke prioriteres fordi «ting går jo OK». 

Mange fordeler med å få diagnose, særlig for kvinner som opplever at ting forverrer seg for dem å håndtere ifbm mer krevende liv (skjer ofte ifbm familieforøkelse, overgangsalder osv).

Endel tror de har angst/depresjon, og så er det egentlig «adhd burnout/autistic burnout». 

Da er det veldig nyttig å ha verktøy man kan bruke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg scorer for tiden høyt på denne testen, men tror ikke jeg har ADHD. Jeg er på veg mot å bli utbrent pga for stor belastning over tid. Symptomene kan også være tegn på andre ting, som stress eller psykiske utfordringer.  Det er greit å være klar over. 

Anonymkode: 735b8...f92

Det kan det absolutt.

Samtidig er det også vanlig å oppleve burnout nettopp som følge av nevroatypiske tilstander.

Men - om man kun nylig og ifbm utbrenthet passer alle kriterier kan man jo se bort fra adhd.

Det er jo ikke noe man får utover i livet, man må jo ha sett en rød tråd hele livet. Men den kan være lyserosa en lang periode og flammende rød i fyr og flamme andre perioder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...