Tanuki Skrevet 20. april 2023 #21 Skrevet 20. april 2023 5 hours ago, dårligbrukernavn said: Det er selvsagt ikke offerets skyld, men det kan jo være relevante omstendigheter som kan virke formildende for eksempel, eller som gjør at man forstår mer av hvorfor det endte som det gjorde. Ingen er skyld i å bli bitt, det skal ikke forekomme, men det er jo mange ting som kan gjøre det forståelig/mer forståelig. Eller vent, ved nærmere ettertanke: Jeg er faktisk litt usikker på om jeg mener at det ikke kan være offerets skyld... Altså, f. eks. hvis en person mishandler en hund over lengre tid, ignorerer all form for motstand/forsvar/advarsler fra hunden, og så ender med å til slutt bli bitt... I det minste ville det være forståelig. Nå er jo dette etter all sannsynlighet ikke situasjonen her, men det kan vel ikke utelukkes 100% at det ikke kan være forhold som forklarer det, iallfall mer enn det vi vet til nå/til en viss grad kanskje. Det blir jo ren spekulering fra din side. Det vi vet er at hundene kom seg ut av bur, ved en dyreklinikk og bet en dame som gikk like ved, med sin hund. Ingenting som tyder på at damen har gjort noe for å fremprovosere et angrep. 9 1 3
Tanuki Skrevet 20. april 2023 #22 Skrevet 20. april 2023 3 hours ago, Carrot said: nei, men spekulasjoner basert på innslag i media løser ikke noe, tvert i mot gjør det å eie en irsk ulvehund mye vanskeligere når folk starter synse.. Man forholder seg til de opplysningene som er gitt. Har man en stor hund må man vite hva man driver med. Det er ikke normalt at en hund plutselig angriper fremmede. Blir spennende å se hvilke opplysninger som dukker opp i ettertid. 6
dårligbrukernavn Skrevet 20. april 2023 #23 Skrevet 20. april 2023 (endret) Tanuki skrev (3 timer siden): Det blir jo ren spekulering fra din side. Det vi vet er at hundene kom seg ut av bur, ved en dyreklinikk og bet en dame som gikk like ved, med sin hund. Ingenting som tyder på at damen har gjort noe for å fremprovosere et angrep. Jeg skriver bare at personlig ønsker jeg mer informasjon før jeg konkluderer med noe, og nevner forskjellige omstendigheter som kan være greit å vite før man konkluderer hit og dit. Jeg mener jeg har skrevet veldig tydelig flere ganger at jeg syns man har for lite til å konkludere, foreslått forskjellige ting som kan være relevant å avklare, omstendigheter som kan påvirke slike saker, omstendigheter som kan virke formildende eller forklarende hvis noe. Har jo ikke sagt noe i den retning du skriver... Men, du har jo også bare tatt ut en bitteliten del av slutten av innlegget, og kommentert på den. Ikke at jeg føler det ikke kommer frem der og, men hvis du leser resten er det understreket gjentatte ganger at jeg mener man har altfor lite til å mene noe/konkludere med noe. Skriver også forskjellige spørsmål (som er tydelig at jeg mener er spørsmål) det kan være relevant å ha svar på før man mener noe. Endret 20. april 2023 av dårligbrukernavn 1
Bladlusa Skrevet 20. april 2023 #24 Skrevet 20. april 2023 Uffda. Det høres ikke ut som det bare var ettervirkninger av narkose og groggy, usikker hund som var problemet, slik jeg har sett enkelte spekulere i. https://www.smaalenene.no/ikke-forste-gang-de-fem-hundene-gikk-til-angrep-for-to-ar-siden-ble-vetle-og-hunden-bitt/s/5-38-1354498?fbclid=IwAR16IKJXbZLjIrUSdlpBtLS253AnhSs-C0gHKOLFVi4b-tBp6EcNx2-KE34 2 2
Jadasikkert29 Skrevet 20. april 2023 #25 Skrevet 20. april 2023 Håper alle hundene blir avlivet og at hundeeier aldri får lov til å ha hund igjen. 11 2
PITTY Skrevet 20. april 2023 #26 Skrevet 20. april 2023 (endret) Million skrev (På 19.4.2023 den 21.37): Seriøst, er det noen som helst forskning som dokumenterer dette? At hunder som biter, omplasseres og derfor aldri biter igjen? Ville ikke det samme skjedd om den ble værende hos eier? VET vi dette, eller er det bare en "fin teori" hundefolk har tenkt ut som høres god ut for noen i teorien? Jeg tror rett og slett ikke på det. Det skal være et rimelig elendig hundehold før skifte av eier har noe å si for hvorvidt hunden kan bite igjen senere, hvis den blir irritert nok e.l. (hva som enn trigget bitingen i første omgang). Uttrykk som Aldri og Alltid er ikke de jeg oftest tør å ta i bruk når det kommer til generelt hund(ulv). En hund, og mennesket for den sakens skyld, vil alltid🤔 inneha grader av uforutsigbarhet. Årsak til biting er mange, svært ofte i forbindelse med frykt og usikkerhet, men i dette tilfelle hører jeg trigget av flokk. Ok. Omplasseringer av hunder skjer hele tiden og sikkert med variert hell. Hva jeg har sett og selv erfart med mine, så kommer omplasserte hunder ofte fra dårlige steder, og hvor hunden i nye og forhåpentlig raskt mer harmoniske omgivelser med nye eiere gjør svært mye for ikke å miste sitt nye og bedre sted. Gjør eierne i godt samspill rette grep vil hunden mest sannsynlig kunne endre oppfatning av nye, tidligere utrygge, møter med fremmede mennesker og andre hunder. Til det langt bedre. Lenge siden dette var rakettforskning vel? Men garantier, selvsagt ALDRI.. 🥶 Endret 20. april 2023 av PITTY 6
Apollonia Skrevet 21. april 2023 #27 Skrevet 21. april 2023 Million skrev (På 19.4.2023 den 17.28): Det var svært uvanlig. Jeg har faktisk aldri hørt om en irsk ulvehund som biter folk før. De er så vennlige av natur. Dette var svært sjeldent og uvanlig, ja. Får håpe ikke alle fem blir avlivet. Eieren var jo tilstede og må ha sett hvilken av de fem hundene sine som faktisk beit. Mynder er selvstendige jakthunder, og kan være veldig skarpe. Det er ganske vanlig at disse biter, men fordi de "napper" for å advare og dette er veldig spesifikke situasjoner er skadepotensialet lite. Disse jakter også 2-3 sammen, og vil derfor kunne ha en annen adferd i flokk. Dette, kombinert med den ekstreme hengivenheten er noe av det som gjør mynder så fasinerende, men det er veldig krevende hunder å ha. 1
Leselusa Skrevet 21. april 2023 #29 Skrevet 21. april 2023 Tråden er ryddet for spekulasjon og oppfordring til brudd på opphavsrett, samt svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
dårligbrukernavn Skrevet 22. april 2023 #30 Skrevet 22. april 2023 (endret) (Feil) Endret 24. april 2023 av dårligbrukernavn
Bladlusa Skrevet 23. april 2023 #31 Skrevet 23. april 2023 dårligbrukernavn skrev (På 22.4.2023 den 7.41): Hvis dette er rettet mot det jeg skrev (er jeg overrasket over at det er mulig at det er det du har klart å få ut av det jeg skrev, for en grov forenkling og for meg ugjenkjennelig "oppsummering" av det jeg skrev dersom det er mitt innlegg du mener) nevnte jeg ingenting om groggy usikker hund, og jeg skrev ingenting som kunne tolkes dit hen at jeg mente det bare var ettervirkninger av narkose, ei heller at det skulle ha noe med det å gjøre (men at det f. eks. kunne være relevant å avklare flere ting rundt veterinærbesøket etc). Jeg skrev at jeg syns det var for lite informasjon til å kunne konkludere med hva jeg mente. Skrev ett (av mange) avsnitt om en episode med en hund jeg hadde som glefset i forvirring mens han var svært medtatt etter narkose, og at veterinær sa det ikke var helt uvanlig. Deretter ramset jeg opp mange spørsmål som eksempler på eventuelle forhold som kunne være nyttig å vite mer om før man tar stilling til skjebnene til 4 hundene som ikke bet. Jeg skrev at angrep/bitt ikke er ok under noen omstendigheter, ikke skal forekomme og at hunden som bet burde avlives. Jeg vil minne om at kommentaren min siterte og var svar på en kommentar om hvorvidt omplassering i det hele tatt kan hjelpe, hvorpå jeg sa at jeg mener man må vite mer om hvordan de kom seg ut av buret, eier, hendelsesforløp etc før man kan svare på om det kan være en mulighet for de 4 hundene som ikke bet (svaret var også noe generelt ment). En ting som kunne gi et lite håp om det var at det ble skrevet i avisen at de andre hundene enkelt lot seg geleide bort til bilen av fremmede (da høres det iallefall ikke ut som de var særlig aggressive/"midt i et angrep"/farlige, iallefall ikke der og da). Det betyr bare at jeg mener det potensielt kunne finnes en mulighet, altså hvis det viser seg at f. eks. eier er årsak til angrepet/en dårlig/uansvarlig/ikke egnet hundeeier etc, og dersom det ikke er andre faktorer som taler imot. Mtp saken du linker til, og det har vært et angrep tidligere, virker det som om eier ikke er egnet til å eie 5 så store hunder, og da kan det jo være aktuelt å vurdere omplassering hvis de 4 ikke har gjort noe som tyder på at man ikke bør risikere det. Etter min mening er det fortsatt ikke kommet ut (såvidt jeg kan se) nok informasjon til at jeg mener man kan konkludere om de 4 bør avlives eller forsøkes omplasseres enda. Det var da voldsomt. Innlegget mitt var ikke rettet mot deg, og jeg har heller ikke sitert deg. Det var en relevant opplysning om et forhold jeg har sett mange spekulere i i flere forskjellige fora.
dårligbrukernavn Skrevet 24. april 2023 #32 Skrevet 24. april 2023 (endret) Bladlusa skrev (7 timer siden): Det var da voldsomt. Innlegget mitt var ikke rettet mot deg, og jeg har heller ikke sitert deg. Det var en relevant opplysning om et forhold jeg har sett mange spekulere i i flere forskjellige fora. Har ikke sett noen andre skrive noe om narkose her, men utover det skrev jeg da "hvis". Beklager om det er vanlig her inne å regne med at folk svarer på ting de har lest i andre fora, og ikke i tråden - uten å nevne noe om dette/skrive noe som tyder på det. Jeg er relativt ny her, og har ikke opplevd det før - men poenget med å skrive "hvis" var jo at det var hvis det var det. Ikke noe mer enn det. Endret 24. april 2023 av dårligbrukernavn
Maleficenta Skrevet 24. april 2023 #33 Skrevet 24. april 2023 Million skrev (På 19.4.2023 den 18.22): Hvordan i all verden tenker du at omplassering av et problem vil stoppe problemet? Dvs hindre hunder i å bite igjen? De vil jo være like mye bitetendenser i en hund hos person B som person A, som eide den først. hva med eieren her? Er ikke dette litt eierens feil? 2
Million Skrevet 24. april 2023 #34 Skrevet 24. april 2023 (endret) Maleficenta skrev (3 timer siden): hva med eieren her? Er ikke dette litt eierens feil? Det vet vi ingenting om. Jeg vil ikke spekulere i det eller skylde på den menneskelige faktoren uten å vite noe om det. Å alltid skylde på eieren for å frita hunden for skyld i bite-episoder, er gjerne noe de gjør, de som har en tendens til å like hunder bedre enn de liker mennesker. Endret 24. april 2023 av Million 1
Nutz Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35 Skrevet 30. april 2023 Noen som har hørt noe mer om denne saken?
------- Skrevet 1. mai 2023 #36 Skrevet 1. mai 2023 Nutz skrev (15 timer siden): Noen som har hørt noe mer om denne saken? https://www.nrk.no/osloogviken/irske-ulvehunder-gikk-til-angrep-pa-kvinne-i-askim-1.16382285
Troyamin Skrevet 1. mai 2023 #37 Skrevet 1. mai 2023 ------- skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/osloogviken/irske-ulvehunder-gikk-til-angrep-pa-kvinne-i-askim-1.16382285 Dette er da andre angrep fra hunder av samme oppdretter. (Samme oppdretter, forskjellige hunder) På tide at oppdretter får restriksjoner på hvor mange hunder hun eller han kan ha. For det er tydelig at det er manglende kontroll som er det gjentagende her. 1 4
dårligbrukernavn Skrevet 1. mai 2023 #38 Skrevet 1. mai 2023 Troyamin skrev (3 timer siden): Dette er da andre angrep fra hunder av samme oppdretter. (Samme oppdretter, forskjellige hunder) På tide at oppdretter får restriksjoner på hvor mange hunder hun eller han kan ha. For det er tydelig at det er manglende kontroll som er det gjentagende her. Hvorfor tolker du det slik? Det fremstår da som det er damen og hunden fra saken tråden handler om? Alder, hund, sted og skader passer jo med det som skjedde nå?
dårligbrukernavn Skrevet 1. mai 2023 #39 Skrevet 1. mai 2023 Bladlusa skrev (På 20.4.2023 den 20.58): Uffda. Det høres ikke ut som det bare var ettervirkninger av narkose og groggy, usikker hund som var problemet, slik jeg har sett enkelte spekulere i. https://www.smaalenene.no/ikke-forste-gang-de-fem-hundene-gikk-til-angrep-for-to-ar-siden-ble-vetle-og-hunden-bitt/s/5-38-1354498?fbclid=IwAR16IKJXbZLjIrUSdlpBtLS253AnhSs-C0gHKOLFVi4b-tBp6EcNx2-KE34 "NRK har vært i kontakt med eierne til de irske ulvehundene. Begge beskriver hendelsen som tragisk. De forklarer at hunden som først gikk etter kvinnen på onsdag, nettopp hadde våknet fra bedøvelse." Høres jo likevel ut som det var nettopp det jeg foreslo tidligere i tråden likevel... Det er fra artikkelen som er linket rett over her nå... Hvor tok du det fra at det IKKE var slik? Kilde?
Troyamin Skrevet 1. mai 2023 #40 Skrevet 1. mai 2023 dårligbrukernavn skrev (40 minutter siden): Hvorfor tolker du det slik? Det fremstår da som det er damen og hunden fra saken tråden handler om? Alder, hund, sted og skader passer jo med det som skjedde nå? Tolker det? Det står jo i saken det linkes til. Samme oppdretter, forskjellige hunder, to forskjellige hendelser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå