Gå til innhold

Overvektige svetter mer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg svetter langt mer som normalvektig enn hva jeg gjør nå som overvektig.

Jeg er frysepinne. Tenker det kommer pga lavt blodtrykk. Fryser uansett vekt. Har hatt bmi fra 16 til 40. Ingen endring i varmen, eller manglende sådan.

Anonymkode: f1965...00e

Ja, mulig. Jeg har også alltid hatt lavt blodtrykk.

Anonymkode: e2c9f...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye muskelmasse gir god blodgjennomstrømming, og det hjelper på å holde varmen.
Høy fettprosent gir en kropp med dårlig blodgjennomstrømning, og du fryser som f.. når du er stille.
Det at du har mye å slepe på gir deg økt anstrengelse ved bevegelse, og det gir tilskuere en illusjon om varme i runde folk.
Bedre evne til isolering gir kun en fordel om man er stille i kjølige omgivelser, f.eks. om man blir liggende i kaldt vann/snø.

AnonymBruker
Skrevet

Fett isolerer, men samtidig så er vi forskjellige. Som ung så var jeg veldig varm, også som normalvektig og lett overvektig. Kunne bruke lette vinterklær og aldri votter/vanter eller lue. På slutten av 30 årene så snudde det. Etter det har jeg begynt å fryse mer, selv om det er normal innetemperatur. Og jeg er større nå enn som ung. Men om jeg først blir varm, så bruker jeg lang tid på å kjøle meg ned. Liker derfor ikke temperaturer på over 25 grader. På kontoret blir jeg fort kald for da sitter jeg rolig. Så fort jeg begynner å bevege meg, ved å gå litt og rydde litt så blir jeg varm og da holder jeg varmen i et par timer.

Anonymkode: cfb91...94c

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært tjukk og er alltid varm og svetter lett. Har lagt på meg ekstra den siste tiden og merker jeg svetter enda mer enn tidligere. Så i mitt tilfelle; økt vekt=svetter mer.

Anonymkode: 09a97...67c

AnonymBruker
Skrevet

er faktisk ikke alle overvektige som svetter mye

er heller ikke alle som er varmblodige

Anonymkode: 461d3...e03

Skrevet
tonebelinda skrev (3 timer siden):

Jeg er overvektig, og frossen.

Så jeg kler på meg så jeg ikke fryser. Samboer er slank, og veldig varm av seg. 

En annen ting jeg har merket meg godt, er at jeg fryse mer jo eldre jeg blir. Mulig det er tilfeldig, ikke vet jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det slik at overvektige svetter mye? 

Jeg har vært slank hele livet , og fryser konstant i forhold til de rundt meg som da har mer fett på kroppen. 

finnes det noen andre måter å holde varmen på enn å bli overvektig ? 

Anonymkode: ccd8b...f8e

Feil.

Jeg er slank og svetter som en gris, og moren min er litt overvektig og svetter lite. 

Så denne generaliseringen er feil. 

Anonymkode: bed45...f7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svetter alltid, enten jeg er tynn, overvektig eller mitt i mellom. Har aldri vært en frossenpinn. 

Anonymkode: f0fa1...6cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er faktisk ikke alle overvektige som svetter mye

er heller ikke alle som er varmblodige

Anonymkode: 461d3...e03

"Ikke alle"-innlegg er verdiløse.

Anonymkode: a9146...1f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det slik at overvektige svetter mye? 

Jeg har vært slank hele livet , og fryser konstant i forhold til de rundt meg som da har mer fett på kroppen. 

finnes det noen andre måter å holde varmen på enn å bli overvektig ? 

Anonymkode: ccd8b...f8e

Jeg har BMI på 19 og jeg svetter som en gris når jeg trener 🤣 Kanskje du skulle prøvd å bevege deg litt ts? Eller skru opp varmen hjemme, eller kle på deg litt ull? 

Muskler genererer mer varme enn fett gjør, forresten.

Anonymkode: f21e3...9a5

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke mamman din svare på  spørsmålet?

Anonymkode: bb6fd...820

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener, jeg har alltid vært veldig varm av meg. Som barn trengte jeg ikke ha på meg så mye klær, og ble fort varm og svett. 

Mamma, derimot, frøs lett. Hun kledde godt på seg hele tiden, og kledde godt på meg også siden hun tenkte jeg frøs, noe som ble feil for meg. 

Anonymkode: bed45...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Med fedme: frossenpinn. Frøs «alltid», bodde i ull store deler av året. Dette var frem til jeg var 35, altså veldig mange år.

Med BMI 19,5: altså, jeg trodde ikke det kunne bli verre 🙈 men frysing på nytt nivå. Hater til og med badeland nå, alt er så kaldt 🥶🥶🥶🥶 Mye ull selv på sommeren. 

Så jeg er en frysepinn okke som 🤷‍♀️ men definitivt verre nå.

Anonymkode: e5274...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...