Gå til innhold

Overvektige svetter mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at overvektige svetter mye? 

Jeg har vært slank hele livet , og fryser konstant i forhold til de rundt meg som da har mer fett på kroppen. 

finnes det noen andre måter å holde varmen på enn å bli overvektig ? 

Anonymkode: ccd8b...f8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en frossenpinn som overvektig og. Kle på deg.

Anonymkode: abbf1...3a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS kan jo forsøke å ta på seg mer klær.

Anonymkode: 53d57...381

• Liker 3
Skrevet

Overvektige svetter ikke mer enn undervektige, men kaloriunderskudd/forbrenning gjør at man lettere fryser.   Sier som den over "kle på deg". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det slik at overvektige svetter mye? 

Jeg har vært slank hele livet , og fryser konstant i forhold til de rundt meg som da har mer fett på kroppen. 

finnes det noen andre måter å holde varmen på enn å bli overvektig ? 

Jeg er overvektig, og frossen.

Så jeg kler på meg så jeg ikke fryser. Samboer er slank, og veldig varm av seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ok, takk for oppklaring , da vet jeg at det ikke har sammenheng med vekt! 

til opplysning , så går jeg alltid med 2 ullgensere, ullstilongs under buksene , og ulltruser.. men klarer likevel å fryse 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

til opplysning , så går jeg alltid med 2 ullgensere, ullstilongs under buksene , og ulltruser.. men klarer likevel å fryse 😕 

Da får du ta deg en tur til legen, da.

Anonymkode: 53d57...381

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På kontoret der jeg jobber er det bikkjekaldt. Alle kvinnene fryser, uavhengig av BMI. Mannfolka er stort sett komfortable. 

Anonymkode: 25077...01d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På kontoret der jeg jobber er det bikkjekaldt. Alle kvinnene fryser, uavhengig av BMI. Mannfolka er stort sett komfortable. 

Anonymkode: 25077...01d

Ja, kontortemperaturen er ofte tilpasset menn. 

Anonymkode: abbf1...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fryser som tynn og jeg frøs selv om jeg veide 125 kg

Anonymkode: bb6fd...820

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Beveg deg mer da. Raskere feks. 

Anonymkode: 57563...656

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (13 minutter siden):

nei

Spørs hvor rund du er?

Anonymkode: a9146...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Fett isolerer. Den økte massen gjør at man produserer mer energi. Og den økte størrelsen gjør at man må svette mer for å kjøle ned og det tar lengre tid å kjøle ned større masse.

Og så er det noen som har gener for å svette mye, uansett størrelse og form.

Kombinasjonen er at ja, overvektige svetter mer. Det var derfor jeg gikk mye i sandaler da jeg var overvektig. På den måten fikk jeg kjølet meg mer ned og slapp å svette så mye.

Klima har også mye å si. Du blir akklimatisert. Hvis du stadig er varm, så lærer kroppen å kjøle seg ned mer effektivt (og sikkert også å produsere mindre varme). Så derfor svetter man masse når man kommer fra et kaldt sted og drar på ferie til et varmt sted. Men blir man værende der en stund, så svetter man ikke like mye.

Og så er det en uventet greie her. Godt trente mennesker svetter mer enn utrente mennesker. De svetter fortere og mer for å kjøle ned kroppen. I alle fall i starten av aktiviteten. Så reduseres svetten fordi kroppen ikke blir like varm. Kroppen er mer effektiv på å kjøle ned rett og slett. Den har lært seg at det er bedre å svette mye med en gang for å kjøle ned.

Anonymkode: 4781b...5c5

AnonymBruker
Skrevet

De fleste overvektige svetter mer fordi kroppen har mer fett å bære på.

Anonymkode: fb3fb...fef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig, svetter mye og er varm hele tiden.

Anonymkode: 3d19f...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Anekdotisk betraktning og ikke forskningsbasert fakta: De overvektige mennene jeg kjenner svetter faktisk mye. De overvektige kvinnene gjør det ikke, og det er stort sett ikke noen forskjell på hvor kalde/varme de føler seg sammenlignet med normalvektige damer heller.

Jeg er forresten den på jobb som fryser mest, og jeg er også den tynneste. Tilfeldig? Vet ikke. Men jeg har alltid vært en skikkelig frossenpinn. Også da jeg var gravid (gravide damer føler seg jo ofte varmere enn normalt på grunn av hormoner og økt blodgjennomstrømming i huden). Tror jeg måtte lagt på meg MYE før jeg eventuelt skulle følt meg varm.

Anonymkode: e2c9f...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svetter langt mer som normalvektig enn hva jeg gjør nå som overvektig.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er forresten den på jobb som fryser mest, og jeg er også den tynneste. Tilfeldig? Vet ikke. Men jeg har alltid vært en skikkelig frossenpinn. Også da jeg var gravid (gravide damer føler seg jo ofte varmere enn normalt på grunn av hormoner og økt blodgjennomstrømming i huden). Tror jeg måtte lagt på meg MYE før jeg eventuelt skulle følt meg varm.

Jeg er frysepinne. Tenker det kommer pga lavt blodtrykk. Fryser uansett vekt. Har hatt bmi fra 16 til 40. Ingen endring i varmen, eller manglende sådan.

Anonymkode: f1965...00e

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten ei overvektig svigerinne som alltid har vært frossenpinne. Bortsett fra da hun var gravid. Da var hun alltid varm og svettet. Hun sier at hun foretrekker å være frossenpinne. Da kan man bare kle på seg. Når man stadig er varm, så kan man jo nesten ikke ha klær på seg... 😅

Anonymkode: 4781b...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...