Lurvina Skrevet 3. januar 2006 #1 Skrevet 3. januar 2006 Skal ha en liten fremføring på skolen, og jeg vil si litt om hva mange mener er typisk amrikansk. Bare kom med meningene deres Takker for svar
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #3 Skrevet 3. januar 2006 Å være redd er typisk amerikansk. De er så redd for alt mulig at jeg ikke skjønner hvordan de kan tørre å gå utendørs. Og det tør de jo knapt nok, for de burer seg jo inne med høye murer. Og så er det typisk amerikansk å tro at de kan frelse verden (med våpen). Jada, veldig generaliserende, men det må det vel være i et slikt svar.
Gjest Hel Skrevet 3. januar 2006 #4 Skrevet 3. januar 2006 (endret) For å komme med noe positivt, så vil jeg si det er typisk amerikansk å være vennlig og gjestmild, fra det jeg har opplevd. Endret 3. januar 2006 av CocoPuff
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #5 Skrevet 3. januar 2006 - Å tro at amerikanere og USA er verdens navle, og det eneste som betyr noe. - Fast-food.
Gjest 1111 Skrevet 3. januar 2006 #6 Skrevet 3. januar 2006 Blir veldig generalisering dette da, men... - Patrioter - Har den oppfatningen om at USA er verdens navle - Fedme - All verdens light-produkter (tenk at dem til og med har potetgull som er klinisk fritt for fett..) - Heiagjeng-kulturen - Veldig høflige og hyggelige med fremmede
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Å være overstrømmende hyggelig og/eller bruke superlativer for å beskrive noe, uten at det ligger noe mere bak. (Ja, har stått i brodeributikk bak amerikanske turister, det var uvant å høre så mye tilsynelatende wonderfulle utbrudd og takksigelser.) Man man må vel si at de er høflige da, selv om det føles litt kunstig.
Lurvina Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2006 Så mange svar allerede. Kjempegreier
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #9 Skrevet 3. januar 2006 Og så forstår de seg ikke på ironi. Nå skal det sies at dette muligens kan være fordommer, for noen voldsom dokumentasjon har jeg ikke.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Raspeballer and lefse on the side.
Gjest Gjest_Gullhår_* Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Saksøking og redsel for kroppshår.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Og så forstår de seg ikke på ironi. Nå skal det sies at dette muligens kan være fordommer, for noen voldsom dokumentasjon har jeg ikke. ← Nå er Alanis Morissette kandadisk, men hun har vist at hun ikke vet hva ironi er i sangen "ironic".
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Og så forstår de seg ikke på ironi. Nå skal det sies at dette muligens kan være fordommer, for noen voldsom dokumentasjon har jeg ikke. ← Man skiller gjerne mellom øststatshumor og veststatshumor. På østkysten har de mye mer sansen for ironi, bare tenk på Seinfeld, Letterman osv. Men dette slår ikke like bra an på vestkysten (bare tenk på Bush som jo kommer fre Texas..) Mange her har kun kommet med nagetivt om USA. Men jeg vil komme med noe positivt også: den amerikanske drømmen. Landet ble befolket av folk som flyttet fra sitt eget land med problemer til et helt nytt og uberørt land (bortsett fra noen indianere, men de kunne man jo bare jage vekk. det er forøvrig en annen historie). Troen på at det er mulig å oppnå de mål man setter seg er fortsatt levende i USA i dag. Typisk dette at man jobber seg opp fra gettoen i NY. Man har ikke janteloven som hindrer en å oppnå drømmene sine I tillegg er USA liberalistisk. Man har mulighetene til å komme seg opp på egenhånd, men heller ikke det samme sikkerhetsnettet i form av en velferdsstat slik vi har i Norge. Rettssystemet er veldig viktig, forholdet rett-politikk er forskjøvet i retning rettssalen i forhold til hvordan vi har det her i Norge. Bare tenk på alt hva de saksøker hverandre for der borte. Rettssystemet skal gi klare retningslinjer for et fritt næringsliv, politikk er i større grad styrt av ideologi og vil skifte etter hvilken regjering som til enhver tid har makta. USA har jo også hatt en spesiell posisjon som "verdenspoliti", i form av at de aldri har hatt krig på egen jord i nyere tid, men deltatt i allianser i verdenskrigene. De har altså ikke lidd like mye etter krigene og kunne dermed tilby feks marshallhjelp etter 2. WW. Først 11/9 opplevde USA angrep på egen jord i nyere tid, og det endret jo også utenrikspolitikken deres.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Skal ha en liten fremføring på skolen, og jeg vil si litt om hva mange mener er typisk amrikansk. Bare kom med meningene deres Takker for svar ← Folk som snakker høyt og i tilegg kun snakker om seg selv,fam og hvor bra det er i usa. f...hvorfor flytter de ikke tilbake...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #16 Skrevet 3. januar 2006 Skal ha en liten fremføring på skolen, og jeg vil si litt om hva mange mener er typisk amrikansk. Bare kom med meningene deres Takker for svar ← uopplyste feite folk. Enda kommer det folk hit på ferie og tror de får oppleve isbjørner i gatene. De kommer på sommeren i pels.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #17 Skrevet 3. januar 2006 - All verdens light-produkter (tenk at dem til og med har potetgull som er klinisk fritt for fett.. ← De har tilogmed et produkt som erstatter fettsmak. Jeg gikk bak noen som diskuterte dette på gata i Montreal (som er i Canada, som jo også er Amerika), de snakket om en bekjent av dem som slanket seg ved å erstatte fett med dette her. Han måtte kjøpe det i USA, da det var regnet som kreftfremkallende og generelt helsefarlig i Canada. Av to onder velger man det....?
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #19 Skrevet 3. januar 2006 Religiøse,... ← Det er jeg ikke helt enig i. De er bare religiøse utenpå.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Cowboyhatter Hamburgere Brus Litt harry
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå