Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skilt for 3 år siden, over 40 år gammel har tenåringsbarn fortsatt hjemmeboende 100% hos meg.. 
lenge siden jeg har vært i gamet, og er litt rådvill: 

han bor et stykke unna. Hvor lenge skal man vente med å introdusere overnatting med barn i samme hus? Mine barn har selv hatt kjærester på overnatting, så hvorfor er det «viktig» at jeg venter?

jeg er veldig trygg på kjæresten min, og vi ønsker å fortsette avstandsforhold; men det innebærer jo overnatting hos meg😨

Han har mindre barn, så jeg setter pris på hans verdier om at jeg ikke kan overnatte når han har barna.

Anonymkode: 4a53b...5f9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvor lenge dere to har kjent hverandre og om dere lar dine unger få bli kjent med ham før han overnatter, tror jeg.

Samme går vel for hans barn - hvor lenge har han og eksen bodd fra hverandre, og at du må bli kjent med ungene før du skal overnatte.

Anonymkode: 6ae80...87f

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ha vært sammen i flere år før overnatting med barna syns jeg. Ellers er det forvirrende for de om han kommer på besøk gjennom et halvt år og plutselig ikke kommer lenger fordi dere fant ut at dere ikke var kompatible i lengden. Er heller ikke gøy for barna å høre moren knulle en fremmed mann. 

Anonymkode: 782ef...ba6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere bør ha vært sammen i flere år før overnatting med barna syns jeg. Ellers er det forvirrende for de om han kommer på besøk gjennom et halvt år og plutselig ikke kommer lenger fordi dere fant ut at dere ikke var kompatible i lengden. Er heller ikke gøy for barna å høre moren knulle en fremmed mann. 

Anonymkode: 782ef...ba6

Ts. Her: Det er ikke så morsomt for mamma å høre på sine barn ha sex heller. Man trenger ikke ha sex med besøk.jeg er mer opptatt av nærhet og noen å ha gode samtaler med. Ungene mine er så store at de hat sjelden samtaler med meg anner enn om praktiske formål😅 Men alle er nær myndighets-alder. Det er ikke små barn det er snakk om. Faren var ute av bildet for mer enn 5 år siden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna er så store, så bør dere kunne ta en voksen prat om det. De har nok forståelse for at mor vil ha kjæreste på besøk, og én stabil fyr, er ikke det samme som om du drar hjem en ny hver helg. 

Anonymkode: 85678...dba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også to ungdommer tett opp under 18 år, og jeg er på tur inn i et avstandsforhold, slik som du. Jeg mener at nå er ungdommene så store at de både kan forstå og godta at jeg som mor, har de samme behovene som de når det gjelder kjæresteforhold. Kan de ha kjærester hjemme og leve et voksent kjærlighetsliv, ja da går jeg ut fra at de også er modne nok til å respektere at jeg som voksen også har det samme behovet. Klart du ikke skal dra inn mannfolk etter mannfolk, men det er det heller ikke snakk om her. Høylytt sex eller vandre rundt (halv)naken forventer jeg både av de og meg selv ikke skjer, her er det diskresjon som gjelder, og det går det an å snakke med de åpent om, mener jeg. Det er tre år siden skilsmissen din, på tide å leve igjen, spør du meg. Husk at barna dine ikke er småunger lenger, de må lære å forholde seg til gjensidig voksenliv - med respekt for hverandre!

Anonymkode: fbf0b...7e0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har også to ungdommer tett opp under 18 år, og jeg er på tur inn i et avstandsforhold, slik som du. Jeg mener at nå er ungdommene så store at de både kan forstå og godta at jeg som mor, har de samme behovene som de når det gjelder kjæresteforhold. Kan de ha kjærester hjemme og leve et voksent kjærlighetsliv, ja da går jeg ut fra at de også er modne nok til å respektere at jeg som voksen også har det samme behovet. Klart du ikke skal dra inn mannfolk etter mannfolk, men det er det heller ikke snakk om her. Høylytt sex eller vandre rundt (halv)naken forventer jeg både av de og meg selv ikke skjer, her er det diskresjon som gjelder, og det går det an å snakke med de åpent om, mener jeg. Det er tre år siden skilsmissen din, på tide å leve igjen, spør du meg. Husk at barna dine ikke er småunger lenger, de må lære å forholde seg til gjensidig voksenliv - med respekt for hverandre!

Anonymkode: fbf0b...7e0

Ts her:

Tusen takk for et veldig fornuftig svar🌺

• Liker 1
Skrevet (endret)

Snakk med ungdommene om det da vel. Jeg har også tenåringsbarn, og et ferskt forhold. Nå er det ikke aktuelt at han overnatter når barna er her på en god stund ennå, vi har bare vært sammen i ca 4 mnd og er i litt annen situasjon siden vi begge har barn på deltid. Ungene vet at jeg har møtt en mann, og at han er en del her hos meg når de er hos faren, men de har ikke møtt han ennå. De vet også godt at jeg ikke har noen planer om å bli samboer eller noe så lenge de bor hjemme. Jeg har også hatt en kjæreste når de var yngre, da var det litt annerledes. De var mye mer nysgjerrige og mer usikre på hva som da kom til å skje (knyttet til at faren ble samboer nesten over natta med ny dame). Nå bryr de seg overhodet ikke hva mora gjør, så lenge de ikke må involveres...😉 Når det er sagt så ønsket jeg egentlig å holde det privat så lenge som mulig, for å sikre at det faktisk var noe varig før det blir offentlig, men siden vi er mye hos meg blir det etter hvert mange kjente som møter på oss sammen, og stor sannsynlighet for å møte på ungene også. Og ungene er nå så store at de skjønner det med kjærester på en litt annnen måte. Men jeg vil uansett anbefale at de blir  kjent før dere går på med overnatting. Det blir jo en fremmed i huset som de må forholde seg til.

Endret av Engel
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts. Her: Det er ikke så morsomt for mamma å høre på sine barn ha sex heller. Man trenger ikke ha sex med besøk.jeg er mer opptatt av nærhet og noen å ha gode samtaler med. Ungene mine er så store at de hat sjelden samtaler med meg anner enn om praktiske formål😅 Men alle er nær myndighets-alder. Det er ikke små barn det er snakk om. Faren var ute av bildet for mer enn 5 år siden.

Har tenåringsbarna dine høylytt sex når du er hjemme? Sjeldent jeg har hørt om noe sånt. Jeg og mine venninner/venner har alltid vært veldig påpasselig med sånt. 

Tenker uansett det er viktig at tenåringene blir kjent med han før han sover over, det er forskjell på deg som mor og dem som barn. At tenåringen har en kjæreste kan jo ikke likestilles med at mamma har ny kjæreste, det burde du forstå. Snakk med tenåringen om tematikken, hva hen tenker og føler om mamma får kjæreste osv. Det er viktig med en god pg åpen kommunikasjon, først og fremst.

Anonymkode: eac3c...7b6

Skrevet

Synes at det kommer veldig an på alderen på barna, tryggheten de har rundt seg generelt, og hvordan de forholder seg til andre voksne spesielt. Å fortelle en ungdom at man har en flørt på gang, og at man overnatter hos kjærester i helgene iblant er helt innafor. Når de er vant til tanken, og forholdet er etablert så syns jeg at overnatting under samme tak er helt fint etter få måneder. I alle fall der omsorgssituasjonen er stabil, konfliktnivået er lavt og de ikke har for vane å binde seg ukritisk til nye voksenpersoner.
Det kommer an på kjæresten og hans syn på livet, ungdom og hvordan dere har det sammen også. Mitt inntrykk er at de fleste tenåringer syns at det er stas at foreldrene får nye kjærester, dersom de blir gradvis introdusert og ting ikke går for fort. Barn liker å se foreldrene sine glade. Unntaket er naturligvis der de opplever at foreldrene blir mindre tilgjengelige for dem, og at den nye blir en slags konkurrent om tid og oppmerksomhet. En kjæreste som kommuniserer godt med ungdom, og respekterer deres relasjon til foreldrene vil kunne bli kjapt akseptert som "husvenn" og gjest. En kjæreste som er avvisende eller unødig involverende vil gå fem på.

Når det gjelder yngre barn tenker jeg at det er mer alvorlig å introdusere nye voksenpersoner. De har ikke vondt av å få nye voksne inn i livet sitt, men de tåler relasjonsbrudd dårlig. Små barn er avhengig av stabil voksenkontakt fordi de er avhengig av voksne for å overleve. Tilknytningen deres er dypere, og man må være forberedt på å være en omsorgsperson i hjemmet deres, der man har en mer aktiv og nær rolle. 
De voksne må ha et veldig avklart forhold seg imellom, tenker jeg, før man begynner med overnatting og blir en del av husholdet, om så på deltid. De voksne bør også ha avklart hvordan oppgaver og ansvar for barna er i hjemmet, regler, verdier osv. så man ikke durer inn og forstyrrer det foreldrene syns er greit - og barna syns er komfortabelt.

Kanskje er det lettere for små barn å bli introdusert for en ny kjæreste utenfor hjemmet faktisk. For eksempel på en helgetur, der ungene har eget rom på hotell, i hytte e.l. og man finner på hyggelige ting sammen.

Det krever litt fingerspitzgefühl. Å ta avstand fra partnerens barn, og tenke at man ikke har noe med dem blir veldig feil. De er en vesentlig del av en partners liv, og er en del av pakka som man må leve med i forhold. Å overinvolvere seg som om det skulle vært ens egne barn er heller ikke noen knallsukess i de fleste tilfeller. 
Å la kjærester og barn bli kjent, og gi dem en trygg voksenperson til i livet er en gave, når folk opptrer vettugt.

Jeg synes også at noen er for forsiktige, som om det skulle være noe skammelig nærmest at voksne har forhold som er nye og kanskje ryker. Det kan man også formidle:
"Dette er Per. Jeg liker ham godt. Vi har lyst til å være kjærester, men vi trenger å bli litt mer kjent før vi bestemmer oss. Kanskje vi bare blir venner."
Det kan også gi barn trygghet å vite hva mor eller far driver med, og hvem de møter, uten at det må innebære at den nye blir noen stor del av barnas liv før man er klar for å la kjæresten bli del av husstanden - om så bare på helgebasis.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...