AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Del Skrevet 18. april 2023 Etter noen tøffe år med sykdom og mye sengeligging, er jeg kommet meg på trening igjen. Og det er sååååå deilig å kjenne at kroppen begynner å komme tilbake! Jeg var så redd for at den skulle være helt utkjørt og ingenting å bidra med. Men med litt mobilitetsøvelser som en start, kjenner jeg at styrken også er på vei. Så lurer på om noen har noen gode råd til hvordan komme igang med basic styrketrening uten å brenne seg med én gang? Jeg har tilgang til både stort senter med alt utstyr, og mindre treningsrom med squatrack, vektskiver, kabelmaskin og hantler opp til 20 kg. Liker meg best med egentrening og økonomien vil helst unngå pt. Samarbeider med behandler og får mobilitetsøvelsene av ham, men han sa jeg gjerne kunne gå igang med styrke på egen hånd i tillegg. Anonymkode: c42df...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IneT Skrevet 18. april 2023 #2 Del Skrevet 18. april 2023 Jeg trener kun hjemme. Bruker håndmanualer, trener til YouTube på tv. Jeg følger growwithjo , hu har mange forskjellige timer. Men finnes mange andre der ute også. Jeg begynte med 1 kg… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Del Skrevet 18. april 2023 IneT skrev (4 minutter siden): Jeg trener kun hjemme. Bruker håndmanualer, trener til YouTube på tv. Jeg følger growwithjo , hu har mange forskjellige timer. Men finnes mange andre der ute også. Jeg begynte med 1 kg… Takk, skal sjekke ut! Har tilbragt nesten 4 år sammenhengende her i heimen, så er sjukt gira på å se andre omgivelser Anonymkode: c42df...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysian Skrevet 18. april 2023 #4 Del Skrevet 18. april 2023 Mange treningssenter har en gratis time med pt. Kanskje du kunne fått litt råd og veiledning der uten å måtte betale for det? Jeg benyttet meg av det da jeg var helt ny til styrketrening. Sendte mail og forklarte hva jeg trengte hjelp til. Hadde en samtale med pt før timen og fikk hjelp til å komme i gang (mitt fokus var riktig teknikk, så jeg brukte timen til å bli vist en del apparater. Syns frie vekter var skummelt og da var apparatene på senteret gull verdt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. april 2023 #5 Del Skrevet 18. april 2023 Jeg vil anbefale å begynne med et lavt effektivt volum og gjøre trening som belaster muskulatur minst mulig. Det vil i første omgang si at du bør starte med å trene et stykke fra utmattelse og i et moderat repetisjonsområde. Du bør heller ikke gjøre for mange sett. Tar du 2 - 3 sett med 10 - 15 repetisjoner der du føler at du klarer 4 - 5 repetisjoner ekstra når du stopper, så har du en trygg start. Så føler du på kroppen at det går riktig og ikke feil vei. Går det feil vei bør du redusere treningsmengden. Hvis det derimot går riktig vei kan du sakte men sikkert ta færre repetisjoner per sett, men også ligge nærmere utmattelse. Over flere uker eller kanskje også måneder kan du bygge deg opp til 3 sett per muskelgruppe med 5 - 8 repetisjoner der du er 1 - 2 repetisjoner fra utmattelse. Går dette bra kan du legge på et par sett hvis du ønsker 🌞 Signerer også innlegget over om å få hjelp med teknikk hvis behovet er der 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Del Skrevet 19. april 2023 Elysian skrev (8 timer siden): Mange treningssenter har en gratis time med pt. Kanskje du kunne fått litt råd og veiledning der uten å måtte betale for det? Jeg benyttet meg av det da jeg var helt ny til styrketrening. Sendte mail og forklarte hva jeg trengte hjelp til. Hadde en samtale med pt før timen og fikk hjelp til å komme i gang (mitt fokus var riktig teknikk, så jeg brukte timen til å bli vist en del apparater. Syns frie vekter var skummelt og da var apparatene på senteret gull verdt). Hmm ja, jeg har bare brukstilgang på senter uten å være medlem. Men kan sjekke opp, kanskje verdt å melde seg inn uansett..🤔 Det høres jo veldig lurt pg greit ut sånn som du gjorde det! Sandum.PT skrev (8 timer siden): Jeg vil anbefale å begynne med et lavt effektivt volum og gjøre trening som belaster muskulatur minst mulig. Det vil i første omgang si at du bør starte med å trene et stykke fra utmattelse og i et moderat repetisjonsområde. Du bør heller ikke gjøre for mange sett. Tar du 2 - 3 sett med 10 - 15 repetisjoner der du føler at du klarer 4 - 5 repetisjoner ekstra når du stopper, så har du en trygg start. Så føler du på kroppen at det går riktig og ikke feil vei. Går det feil vei bør du redusere treningsmengden. Hvis det derimot går riktig vei kan du sakte men sikkert ta færre repetisjoner per sett, men også ligge nærmere utmattelse. Over flere uker eller kanskje også måneder kan du bygge deg opp til 3 sett per muskelgruppe med 5 - 8 repetisjoner der du er 1 - 2 repetisjoner fra utmattelse. Går dette bra kan du legge på et par sett hvis du ønsker 🌞 Signerer også innlegget over om å få hjelp med teknikk hvis behovet er der 😊 Takk for såpass grundig svar! Riktig og god teknikk er nok smart å få hjelp med ja, så nå vurderes fullverdig medlemskap på senteret. Ellers skal jeg nok få til å sette sammen et lite startprogram selv ut fra det du har skrevet her og med litt hjelp fra youtube 😊 Anonymkode: c42df...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Del Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk, skal sjekke ut! Har tilbragt nesten 4 år sammenhengende her i heimen, så er sjukt gira på å se andre omgivelser Anonymkode: c42df...3ae Ser den, men GrowWithJo er virkelig et fint sted å begynne:) Anonymkode: 8d3e9...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Del Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Etter noen tøffe år med sykdom og mye sengeligging, er jeg kommet meg på trening igjen. Og det er sååååå deilig å kjenne at kroppen begynner å komme tilbake! Jeg var så redd for at den skulle være helt utkjørt og ingenting å bidra med. Men med litt mobilitetsøvelser som en start, kjenner jeg at styrken også er på vei. Så lurer på om noen har noen gode råd til hvordan komme igang med basic styrketrening uten å brenne seg med én gang? Jeg har tilgang til både stort senter med alt utstyr, og mindre treningsrom med squatrack, vektskiver, kabelmaskin og hantler opp til 20 kg. Liker meg best med egentrening og økonomien vil helst unngå pt. Samarbeider med behandler og får mobilitetsøvelsene av ham, men han sa jeg gjerne kunne gå igang med styrke på egen hånd i tillegg. Anonymkode: c42df...3ae Hvilke mobilitetsøvelser startet du med? Anonymkode: f9299...0f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå