Gå til innhold

flytte hjemmefra med hjelp av nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å flytte hjemmefra. Jeg bor sammen med far og lillebror på 15 år. Pappa kan vel kalles en alkoholiker, han drikker mange dager i uken og det har han gjort i mange år, når jeg var mindre plaget dette meg veldig og jeg gruet meg alltid til å komme hjem etter skolen osv, nå har det bare blitt en del av hverdagen og jeg har blitt veldig vandt til det. Jeg droppet ut av skolen for 2 år siden og har så og si ikke gjort en dritt etter det og å bo hjemme gjør ikke akkurat ting enklere heller. Det er mye krangling og negativitet i hus som også gjør meg psykisk sliten.

Jeg har hørt at man må ha ganske gode grunner for å få støtte av nav til å flytte ut. Jeg kan vel kanskje tenke meg at jeg har greie grunner til det, men hva ville skjedd med broren min om jeg fortalte om oppveksten og situasjonen vår osv? Jeg vil ikke skape problemer for bror og far mtp barnevernet osv... vet ikke helt hva jeg skal gjøre:/

Anonymkode: 71e43...f10

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ferdig VGS så kan du flytte på folkehøyskole eller studenthybel etter det og få borteboer stipend. Nav gir ikke folk bolig bare fordi de vil, men en student har visse rettigheter. 

Du kan også koble inn barnevernet siden du er under 18 år. Er faren din alkoholiker vil barnevernet kunne hjelpe deg med hybel 

Anonymkode: a27e3...481

AnonymBruker
Skrevet

Hva med ett pr på folkehøyskole? Det måtte vært perfekt 

Anonymkode: 93b23...eed

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ta ferdig VGS så kan du flytte på folkehøyskole eller studenthybel etter det og få borteboer stipend. Nav gir ikke folk bolig bare fordi de vil, men en student har visse rettigheter. 

Du kan også koble inn barnevernet siden du er under 18 år. Er faren din alkoholiker vil barnevernet kunne hjelpe deg med hybel 

viker ikke som h n er under 18 

Endret av Askar
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er 19. Greier ikke fullføre vgs for øyeblikket av diverse grunner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må du få deg en jobb så du kan betale for å leie en hybel 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For lillebroren din sin skyld burde du nok koble på barnevernet uansett 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke søke deg inn på en folkehøgskole? 

Snakk med NAV, søk om kommunal bolig evt. For din egen del burde du fullføre VGs så fort du kommer deg ut av huset. Og hvorfor mener du at du ikke vil skape problemer med BV? Lillebroren din er nok traumatisert etter en oppvekst med alkohol, ingen som har tatt vare på han - han har en storesøster som ikke vil hjelpe han. Du burde selvfølgelig kontakte barnevernet. Barnevernet kan hjelpe både han og deg, selv om du er 19-år. 

Jeg meldte min egen mor til BV når hun fikk et nytt barn, angrer aldri et sekund på det - unner selvfølgelig ingen andre den samme oppveksten jeg hadde. Det er viktig å klare å ha et perspektiv på ting. 

Anonymkode: d83a8...580

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du bare gått hjemme og soset i 2 år? Du er nå over 18, å så lenge du ikke går på videregående, så regnes du som voksen, og må selv sørge for egen inntekt. Dvs at du må få deg en jobb sånn at du kan flytte hjemmefra.

Nav er ikke en bank som øser ut penger i hytt og pine, det er forventet at du som voksen tar ansvar for egen økonomi og inntekt. 

Anonymkode: 75070...776

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel gå til psykolog da vil du ha krav på Aap penger eller dagpenger. Hvis du er for syk ril å jobbe så har su krav på noe penger fra nav 

Anonymkode: 0d024...329

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan vel gå til psykolog da vil du ha krav på Aap penger eller dagpenger. Hvis du er for syk ril å jobbe så har su krav på noe penger fra nav 

Anonymkode: 0d024...329

Man får ikke dagpenger om man aldri har jobbet. AAP, kanskje, men da skal man være for syk til ethvert arbeid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for barnevernet. De er der for å hjelpe. 

Anonymkode: 9e941...39b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man får ikke dagpenger om man aldri har jobbet. AAP, kanskje, men da skal man være for syk til ethvert arbeid. 

Hvis man går i behandling på DPS så har man krav på AAP. Og det handler vitterlig ikke om at man er for syk til ethvert arbeid, men at man er i et tiltak FOR å kunne komme i arbeid. 

Det er en vesentlig forskjell. 

Er man for syk for ethvert arbeid, da blir man uføretrygdet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen svar enkelte kommer med..tydelig at dere ikke kjenner ril å ha et vanskelig liv. Ts, ta kontakt med nav og få satt opp en time der til en samtale. Med alt annet som enkelte mener de har " krav" på fra nav, så kan det være du også vil få hjelp.

Anonymkode: f5c9e...d75

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man går i behandling på DPS så har man krav på AAP. Og det handler vitterlig ikke om at man er for syk til ethvert arbeid, men at man er i et tiltak FOR å kunne komme i arbeid. 

Det er en vesentlig forskjell. 

Er man for syk for ethvert arbeid, da blir man uføretrygdet.

Det stemmer ikke. Du må være for syk til å jobbe for å få aap. Uføretrygd kan være aktuelt når man har prøvd aap uten å bli frisk.

Anonymkode: 9e941...39b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til nav og be om nødbolig og sosialhjelp. Du er voksen og har rett på det. 

Sett deg på venteliste til kommunal bolig. Og fortsett å få sosialhjelp. Før eller siden får du tildelt en kommunal bolig der du kan bo langsiktig. Og du kan leve av sosialhjelp.

På lang sikt skaffer du deg en jobb og lever normalt. 

Anonymkode: 76970...2b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, pappa var psykopat slik at jeg alltid var nervøs hjemme. Videregående gikk ræva og jeg gikk ut med ubrukelige karakterer. Så søkte det som var av jobber, fikk jobb i matbutikk og flyttet for meg selv.

Det kan du også gjøre. Og så ringer du barnevernet for å hjelpe broren din.

Anonymkode: 49792...e32

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du bare gått hjemme og soset i 2 år? Du er nå over 18, å så lenge du ikke går på videregående, så regnes du som voksen, og må selv sørge for egen inntekt. Dvs at du må få deg en jobb sånn at du kan flytte hjemmefra.

Nav er ikke en bank som øser ut penger i hytt og pine, det er forventet at du som voksen tar ansvar for egen økonomi og inntekt. 

For et uvitende svar! Så deilig det må være å ha en så enkel med dog flau tankegang som deg, der man ikke evner å sette seg inn i andres livs-situasjon. Har det slått deg at mennesker er forskjellige? Med forskjellig oppvekst, personlighet og helse?

Nei? Så dropp slike svar da. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker å flytte hjemmefra. Jeg bor sammen med far og lillebror på 15 år. Pappa kan vel kalles en alkoholiker, han drikker mange dager i uken og det har han gjort i mange år, når jeg var mindre plaget dette meg veldig og jeg gruet meg alltid til å komme hjem etter skolen osv, nå har det bare blitt en del av hverdagen og jeg har blitt veldig vandt til det. Jeg droppet ut av skolen for 2 år siden og har så og si ikke gjort en dritt etter det og å bo hjemme gjør ikke akkurat ting enklere heller. Det er mye krangling og negativitet i hus som også gjør meg psykisk sliten.

Jeg har hørt at man må ha ganske gode grunner for å få støtte av nav til å flytte ut. Jeg kan vel kanskje tenke meg at jeg har greie grunner til det, men hva ville skjedd med broren min om jeg fortalte om oppveksten og situasjonen vår osv? Jeg vil ikke skape problemer for bror og far mtp barnevernet osv... vet ikke helt hva jeg skal gjøre:/

du kan søke nav om sosial-stønad HI. Ta kontakt med nav og forklar situasjonen din, så kan de hjelpe deg videre. Jeg tenker at du vil gjøre lillebroren din en stor tjeneste også med å rådføre deg med fagpersonell som kan hjelpe dere. Lykke til!

Mange varme klemmer til deg  ❤️ 

Endret av sommerkroppen
  • Hjerte 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

For broren din sin skyld kontakter du barnevernet. 

Og gå til NAV og forklar situasjonen din og få hjelp til bolig og arbeid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...