AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Hvordan foregår dette med sykemelding og ferieavvikling dersom man er gradert sykemeldt? Jeg er for tiden 100% sykemeldt og skal forhåpentligvis i mai måned begynne å jobbe 40% også forsøke å trappe opp etter hvert. Men bør bruke litt tid på opptrapping iflg fastlegen, og ikke gå for rask frem. La oss dermed si at jeg jobber 40, 50 eller 60% i sommer, hvordan fungerer dette i perioden som er min feriepulje? Arbeidsplassen stenger ikke ned, så må ikke nødvendigvis ha ferie altså. Jeg kan fint droppe ferieavvikling. Men dersom jeg da er sykemeldt gradert og samtidig avvikler ferie, hvor mange feriedager spiser det opp? Hvis jeg f.eks har 4 uker ferie i juli, og da jobber 60%. Vil det da bruke 20 feriedager? Eller siden jeg er 40% sykemeldt, vil jeg da kun bruke feriedager på dagene jeg ikke er sykemeldt? Og dermed bruke 3 feriedager per uke, og 12 totalt på fire uker? Jeg må jo innrømme at dersom det er første, så frister det jo litt å avvente ferien til jeg er 100% tilbake i jobb, også heller ha ferie til høsten, eller en varmere reise i vinter. Er mulig å forskyve ferien altså, men jeg må gi beskjed snarest dersom jeg ønsker å endre noe ferie annet enn normal feriepulje. Anonymkode: 3a0e1...438
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Det vanlige er at du avvikler normal ferie og så ser an etter ferien om det er behov for å forlenge gradert SM. Dvs at har du ferie i 4 uker går 20 feriedager på det. Jeg vil tro legen din vil kunne ha noe å si på dette også, min lege var tydelig på at det var lurt å ta ferie for å bli bedre. Anonymkode: 4da4d...421
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Du får ikke flere feriedager selv om du er delvis sykemeldt i ferieukene dine. Jeg skjønner at det frister å utsette ferien til høsten, men du er pliktig å ta ut tre uker sammenhengende i sommermånedene. Mulig du kan avtale med arbeidsgiver å gjøre det annerledes, men det er sånn iflg arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 38682...39e 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får ikke flere feriedager selv om du er delvis sykemeldt i ferieukene dine. Jeg skjønner at det frister å utsette ferien til høsten, men du er pliktig å ta ut tre uker sammenhengende i sommermånedene. Mulig du kan avtale med arbeidsgiver å gjøre det annerledes, men det er sånn iflg arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 38682...39e Det stemmer nesten, jeg er ikke pliktet til å ta ut 3 uker i sommeren. Men arbeidsgiver har styringsrett og jeg har rett på 3 uker sammenhengende innen september. Men det er ikke noe problem. Dersom jeg ønsker å ikke ta ut noe ferie i sommer, også spare opp ferien til i høst eller vinter er det helt lov. Arbeidsgiver har også sagt ja at det er ok. Jeg var bare litt usikker på hvilken løsning som var å foretrekke. Jeg får altså mer igjen for ferien med å kunne avvikle ferie i høst, og det er jo kjekt å ha ferie når man er 100% og kan nyte ferien. Samtidig er det jo deilig med sammenhengende fri på sommeren og kanskje jeg har godt av det. Bare surt at hvis man jobber 60% så må man likevel bruke 100% feriedager, at sykemelding ikke kan brukes samtidig. Anonymkode: 3a0e1...438
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Du kan jo stanse sykemeldingen de ukene og ta full ferie for å starte de igjen etterpå. Enkelte som nærmer seg maksgrensen for sykepenger gjør dette for å utsette maksdato Anonymkode: a828b...9a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå