Gå til innhold

Nattesvette over lengre tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 21.39):

Er dame på 32 år. De siste to årene har jeg begynt å svette en del om natten. Aldri svettet om natten tidligere, og svetter ikke unormalt på dagtid, kun når jeg sover. Sover alene, og det er ikke varmt der jeg sover. Har sovet i samme rom, seng og sengetøy i flere år, men ca to år siden jeg begynte å svette. Svetter mest på brystet og nakken, og noen netter flere steder. Noen netter kan jeg våkne med vått sengetøy pga svetten. Kan våkne svett opptil 14 netter i måneden. Tok det opp med legen som tok blodprøve, og fikk vite jeg manglet jern. Vil ikke tro dette er grunnen. Har ofte hatt jernmangel men aldri opplevd slik svette tidligere. Har ingen sykdommer og tar ingen medisiner. Noen som vet hva nattesvetten kan skyldes eller har opplevd noe lignende selv? Begynner å bli frustrerende, og føler ikke legen tok det seriøst.

Anonymkode: b9c2e...6e5

hva slags kosthold har du de gangene du sliter med nattsvette? 

hvis du spiser veldig mye (eller annerledes mat / drikke) kort tid før du skal sove, så kanskje dette har litt å si for nattsvette?   

Anonymkode: 50a4f...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nattesvetter i perioder hvor jeg har endret kosthold her.

Anonymkode: 04ea1...e71

Hva slags kosthold? 

Anonymkode: ab151...646

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvis du spiser veldig mye (eller annerledes mat / drikke) kort tid før du skal sove, så kanskje dette har litt å si for nattsvette?   

Det bør vel ha svært lite og si. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det bør vel ha svært lite og si. 

Det har faktisk mye å si. 

Anonymkode: 485a3...8b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde det også sånn en periode, men det gikk over. Nå er det bare av og til.  Samme som deg, mest på bryst og nakke. Jeg fant ikkeu ut av grunnen. Vet du hvilke blodprøver som ble tatt? Jeg vil tro det ikke kan være kreft siden det har pågått i to år. Da ville du vel blitt sykere og sykere til nå? Jeg tipper det var noe hormonelt hos meg. Det føltes veldig likt som slik nattesvette man kan få etter fødsel, og da er det vel endring i hormonene som er grunnen tror jeg. 

Anonymkode: bc7c6...0c1

Vet ikke hvilke blodprøver som ble tatt, men blodprøven ble tatt på grunn av nattesvetten.

Ser kosthold er nevnt av flere. Har hatt samme kosthold, men skal prøve å tenke etter hva jeg har spist når jeg våkner svett fremover.

Dere som har hatt det likt tidligere men at det gikk over, hvor lenge hadde dere det slik?

Skrevet

Har du vert hos gynekolog?

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg får jeg kraftig nattesvette ved hormonell ubalanse. Feks noen ganger dagene rett før mens. Måtte også skifte gjennomsvettet trøye og sengtøy hver dag/natt i den første tiden av barsel  med alle 3 barna.

Anonymkode: 8b1dd...e77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løste det ved å ta fire grep

Slutte spise ting som økte blodsukker 2t før leggetid, innkjøp av ekstra sval dyne fra Høie og fjernet myk overmadrass, lå først uten og nå har jeg investert i latex overmadrass. 

Til sist så byttet jeg ut alt sengetøy til krepp. 

Anonymkode: 523c7...c4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 21.39):

Er dame på 32 år. De siste to årene har jeg begynt å svette en del om natten. Aldri svettet om natten tidligere, og svetter ikke unormalt på dagtid, kun når jeg sover. Sover alene, og det er ikke varmt der jeg sover. Har sovet i samme rom, seng og sengetøy i flere år, men ca to år siden jeg begynte å svette. Svetter mest på brystet og nakken, og noen netter flere steder. Noen netter kan jeg våkne med vått sengetøy pga svetten. Kan våkne svett opptil 14 netter i måneden. Tok det opp med legen som tok blodprøve, og fikk vite jeg manglet jern. Vil ikke tro dette er grunnen. Har ofte hatt jernmangel men aldri opplevd slik svette tidligere. Har ingen sykdommer og tar ingen medisiner. Noen som vet hva nattesvetten kan skyldes eller har opplevd noe lignende selv? Begynner å bli frustrerende, og føler ikke legen tok det seriøst.

Inntar du sukker de dagene du svetter?Jeg merker jeg svetter mer etter sukkerinntak.

Anonymkode: 8c53a...b48

Skrevet

Jeg kan også få nattesvette innimellom. Har ikke funnet ut av hva det kommer av, men det kom oftere tidligere. Så jeg tror kanskje pga psykisk stress da jeg var oftere psykisk stresset før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke hvilke blodprøver som ble tatt, men blodprøven ble tatt på grunn av nattesvetten.

Ser kosthold er nevnt av flere. Har hatt samme kosthold, men skal prøve å tenke etter hva jeg har spist når jeg våkner svett fremover.

Dere som har hatt det likt tidligere men at det gikk over, hvor lenge hadde dere det slik?

Du bør sjekke hvilke blodprøver som ble tatt, for det kan være at legen kun har sjekket stoffskifte og hormoner, og ikke grundig med vitaminer og mineraler. Dette er altfor oversett i forhold til nattesvette og hetetokter. Særlig d vitamin og b12. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør sjekke hvilke blodprøver som ble tatt, for det kan være at legen kun har sjekket stoffskifte og hormoner, og ikke grundig med vitaminer og mineraler. Dette er altfor oversett i forhold til nattesvette og hetetokter. Særlig d vitamin og b12. 

Og hvis det er hormonene så kan de svinge fra morgen til kveld så en enkelt blodprøve er ikke nok.

Anonymkode: 7dcd3...911

Skrevet (endret)

Snåle greier. Samboer svetter som en gris til tider i senga. Helt blaut. Veldig ekkelt i grunn, så jeg skifter på senga ofte! Sikkert bare digg for han å legge seg i nyvasket sengetøy ;-) 

Jeg pleier å legge meg på gjesterommet da. 

Han har lavt jernlager og d vitamin på siste årlige standardsjekk.

Endret av Eplejuice123
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da bestiller du ny time hos fastlegen og vet om ytterligere undersøkelser.

Anonymkode: a955a...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...