AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Samboeren min pusser så og si aldri tennene, kanskje to ganger i uka. Tennene er veldig dårlige, og han har også måttet trekke flere på grunn av dårlig livsstil og manglende tannstell. Jeg har tatt opp dette med viktigheten av tannpuss med ham flere ganger, og det blir bedre i noen dager, så er det tilbake igjen til det samme gamle. Det skal også nevnes at han har sterk tannlegeskrekk og heller ikke har vokst opp under forhold hvor han har lært seg gode vaner angående munnhygiene. Er det for mye forlangt av meg å kreve at han pusser tennene og går til tannlegen jevnlig? Syns dette er veldig vanskelig, for jeg vil jo ikke tråkke på ham heller. Anonymkode: 8b35f...208
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Du er ikke mora hans…. Anonymkode: 156dc...6c2 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Hadde aldri godtatt at han ikke pusset tenner morgen og kveld på fast daglig basis! Det er et MINIMUM av renslighet og egenomsorg. Trodde alle voksne mennesker pusset tenner daglig? Helt vanvittig å ikke gjøre det. Dessuten kan det være veldig farlig med såpass dårlig munnhygiene. Kan få infeksjoner som går over i blodbanen og i verstefall til hjertet. Anonymkode: 3b679...3a4 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde aldri godtatt at han ikke pusset tenner morgen og kveld på fast daglig basis! Det er et MINIMUM av renslighet og egenomsorg. Trodde alle voksne mennesker pusset tenner daglig? Helt vanvittig å ikke gjøre det. Dessuten kan det være veldig farlig med såpass dårlig munnhygiene. Kan få infeksjoner som går over i blodbanen og i verstefall til hjertet. Anonymkode: 3b679...3a4 Alle voksne mennesker? Det er faktisk helt vanlig å slutte med tannpuss når man er deprimert. Noen har heller ikke fått god opplæring i barndommen. Jeg ville aldri shamet folk for det. Anonymkode: 156dc...6c2 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Siden han ikke har det som en vane, så trenger den vanen å innarbeides. Kan høres ut som han har levd under omsorgssvikt og trenger veiledning for hva 'normal hygiene'. Det vil ta noen uker. Noen hjelpemidler må han nok ha. En alarm på telefonen, kanskje en elektrisk tannbørste vil hjelpe. Også kanskje ideen om at tannpuss kan gjøre tannlegebesøk langt hyggeligere og mindre invaderende prosedyrer nødvendig. Anonymkode: 3efad...c1a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Samboeren min pusser så og si aldri tennene, kanskje to ganger i uka. Tennene er veldig dårlige, og han har også måttet trekke flere på grunn av dårlig livsstil og manglende tannstell. Jeg har tatt opp dette med viktigheten av tannpuss med ham flere ganger, og det blir bedre i noen dager, så er det tilbake igjen til det samme gamle. Det skal også nevnes at han har sterk tannlegeskrekk og heller ikke har vokst opp under forhold hvor han har lært seg gode vaner angående munnhygiene. Er det for mye forlangt av meg å kreve at han pusser tennene og går til tannlegen jevnlig? Syns dette er veldig vanskelig, for jeg vil jo ikke tråkke på ham heller. Anonymkode: 8b35f...208 Jobber han eller er han på AAP eller uføretrygdet? Grunnen til at jeg spør, er at han kan få dekket spesialistbehandling hos tannleger som spesialiserer seg på pasienter med tannlegeskrekk, dersom det er dokumentert at tannhelsen er så dårlig at det har/får konsekvenser for den generelle helsetilstanden hans. Min eks fikk henvisning fra fastlegen sin. Har du undersøkt om han kan få hjelp hos psykolog e.l. for tannlegeskrekken? Anonymkode: cd1ac...84a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Viser kjæresten andre tegn på depresjon? Jeg har vært deprimert jeg pusset heller ikke tenner(velsignet med sterke tenner så heldigvis ingen konsekvenser for meg). eller generelt hadde noe god hygiene. Hadde jeg blitt dumpa som følge av det hadde jeg ikke synes det var det minste rart. Er man gift og har barn så ja, man bør strekke seg litt ekstra. Men om kjæresten her ikke har andre tegn på depresjon er det nok heller mangel på ork eller rutiner. Jeg vokste opp med omsorgssvikt, hadde ingen rutiner eller oppfølging på dette, men jeg klarer nå å skjønne såpass at jeg må jo pusse tenner. Anonymkode: 1d895...e65
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du er ikke mora hans…. Anonymkode: 156dc...6c2 Derfor må hun leve med en som mest sannsynlig lukter dritt fra munnen? Anonymkode: c5be8...748
Tough cookie Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 Har han dårlig ánde slik at du ikke klarer å kysse han?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Derfor må hun leve med en som mest sannsynlig lukter dritt fra munnen? Anonymkode: c5be8...748 Nei, derfor må hun bestemme om det er noe hun kan finne seg i. Hvis ikke, gå. Anonymkode: 156dc...6c2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 Fysj!! Sånn var eksen min og. Drakk og hadde dårlig tannhelse. Det er den forøvrig enda. Flere tenner er råtne. Men «tannlege er dyrt, og det har han ikke råd til». Er sikker på at den kjeften hadde kostet han hvert fall 100 000 å fikse.. Anonymkode: fe134...55f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Derfor må hun leve med en som mest sannsynlig lukter dritt fra munnen? Anonymkode: c5be8...748 Fritt frem å slå opp😄 Fører du logg over tannpussen hans, TS? Kan det hende at han pusser tennene selv om du ikke får det med deg? Er han deprimert/har symptomer på depresjon? Så må jeg si at det virker litt rart, at dere er samboere men du vil ikke snakke med han om tannpuss i frykt for å tråkke på han? Er du sikker på at dere er samboere og ikke bare dater? Jeg hadde spurt rett ut: Hvorfor pusser du ikke tennene oftere? Fortsetter han å drite i det og du fortsetter å irritere deg over det: Slå opp da🤷🏻♀️ Anonymkode: 0dd6c...47b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Mannen min var også sånn da vi ble sammen. Hadde vokst opp med en alkoholiker til mor, som aldri pusset verken egne eller barnas tenner. Det var mye annen omsorgssvikt også, forøvrig. Jeg maste om den tannpussen hver kveld da vi flyttet sammen, og gjør det innimellom fremdeles, 15 år senere, men han gjør en ok jobb med det nå og har bra ånde. Mangler et par tenner med det er jeksler så ikke så synlig, og jeg får tvingt ham til tannlegen ca annethvert år (eller når noe gjør vondt). Ta en skikkelig prat om det, hvis fyren er bra ellers, og så maser du på tannpuss hver kveld (gjerne morgen også) til det har blitt en vane. Anonymkode: bd979...156
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Fulgte opp en ungdom med dårlige tenner og dårlig munnhygiene. Var så redd tannlegen at vi måtte dra langt, til en som drev med traumatiserte pasienter. Det var mer enn vanlig tannlegeskrekk. Det kom til slutt fram at det skyldtes seksuelt misbruk, og at det var derfor han ikke taklet å ha noe i munnen. Jeg kunne aldri vært intim med noen som hadde dårlig munnhygiene, og hadde brutt om ikke tannpussen kom på plass. Anonymkode: ab8dc...28e
PM75 Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 Manglende stell av tenner og munnhule kan gi store helsebelastninger. Så jeg synes det er bra om du tar det opp med han, for hans egen del.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 Høres ut som min ex.. var et av de store problemene i forholdet vårt. Han pusset nesten aldri tennene. Og de ble bare dårligere og dårligere. Hver gang jeg nevnte det ble han sint, avbrøt meg og sa ting som «stopp!» «slutt å snakk!» moren hans manglet også mange tenner (inkludert fortennene). Ble så sjokkert første jeg traff henne, for var som å se fremtiden til exen. så skjønte at han ikke hadde lært hygiene når han vokste opp. Han dusjet sjeldent også. Kanskje en gang annenhver uke. Vasket aldri håret. var en evig kamp. Prøvde å få han til å slutte å drikke litervis med cola hver dag. Men han bare lo av meg og tulla det vekk. endte med at jeg slutta å kysse han. Syntes det var for ekkelt og det ble slutt til slutt. Det værste med alt dette er at han er lærer på en ungdomsskole. Syntes synd på barna som må lukte han og se tenna hans hver dag. Anonymkode: 4e2e7...0f9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Og her sitter jeg med en mann som har pusseskader og må lære seg å pusse mindre.. 🤣 Hvis han ØNSKER å endre på rutinen han har nå så kan som noen skrev hjelpemidler trenges. Men hvis han ikke ønsker å forandre seg så er det lite du f gjort. Da får han bare fortsette å trekke tenner til det ikke er noen igjen. Anonymkode: 0b6bb...665
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 Nei æsj. Både uhygienisk og også den dyreste del av kroppen å reparere. JEG hadde ikke godtatt dette. Enten skjerpe seg eller dra. Anonymkode: 88950...5b6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle voksne mennesker? Det er faktisk helt vanlig å slutte med tannpuss når man er deprimert. Noen har heller ikke fått god opplæring i barndommen. Jeg ville aldri shamet folk for det. Anonymkode: 156dc...6c2 Du har rett. Jeg har utdannelse innen tannhelse, og hadde var i en periode i en livskrise / depresjon /angst.. orket ikke dusje, pusse tenner, sminke meg, kle meg fint... det virket bare totalt meningsløst. I ettertid kan jeg ikke huske hvordan det var, kan ikke sette meg inn i de tilstanden i det hele tatt. Veldig rart det som skjer.. Anonymkode: 6ee68...ccb 1
Heln Skrevet 16. april 2023 #20 Skrevet 16. april 2023 Veldig vanlig for folk med ekstrem tannlegeskrekk å ikke pusse tenner, så dumt som det høres ut. Mannen min har ikke pusset tenner siden han var liten. Han takler ikke få noe i kjeften som ikke er mat, og selv der kan han plages med enkelte konsistenser osv. Det er synd, for det er jo viktig, men jeg kunne aldri gått fra noen bare fordi de sliter med noe som oppleves traumatisk for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå