AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Alle dere overvektige som «ikke skjønner» hvorfor dere er overvektige: Hvor mye er dere i fysisk aktivitet, og hvor mye/hva spiser dere? Selv er jeg normalvektig (bmi på 22), og har vært det i 14 år. Da føk jeg brått opp i vekt etter å ha fått en stillesittende jobb etter studier, jeg skjønte at jeg måtte legge om livsstilen og gikk ned 20 kg på et halvt år. Siden har jeg holdt meg der (selv om jeg også har gjennomgått to svangerskap i løpet av perioden). Men det koster MYE. Jeg løper minst 8-10 annenhver dag, og de dagene jeg ikke løper passer jeg også på å være mye i aktivitet. Går aldri under 15.000 skritt, men som oftest en del mer. Jeg spiser sunt og teller kalorier (men etter så mange år med dette, trenger jeg egentlig ikke telle kalorier så nitid lenger - det går av seg selv), og passer på å holde meg under kaloribehovet mitt på alle hverdager. Det muliggjør at jeg kan fråtse litt mer på fredager og lørdager, hvor jeg da ofte spiser litt mer usunn mat, unner meg litt vin/øl eller deler en chipspose eller en sjokoladeplate med mannen. Jeg nekter å tro at alle dere overvektige er like mye i aktivitet som meg og er like nøye med maten som meg. (Så vet jeg at tråden kommer til å bli proppfull av tjukkaser som «løper to mil hver dag og spiser godteri bare én gang i halvåret, men har en sykdom som gjør at jeg går opp i vekt!!» - men sorry, SÅ mange kan det faktisk ikke være av dere 😅 Anonymkode: dd1fa...49f 15 1 5
Populært innlegg densatt Skrevet 14. april 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 14. april 2023 Du er et intelligent menneske og har skjønt det og har svaret vi tykke lurer på. Jo trene og spise sunt! Så hvorfor finnes det tykke mennesker i verden, når det er så enkelt som du sier? 40 2 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 14. april 2023 Får du ikke nok skryt av innsatsen din i den virkelige verden? Siden du må ty til kvinneguiden for å skryte av deg selv og samtidig trykke ned andre? Anonymkode: af9a2...d56 71 2 45
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 densatt skrev (1 minutt siden): Du er et intelligent menneske og har skjønt det og har svaret vi tykke lurer på. Jo trene og spise sunt! Så hvorfor finnes det tykke mennesker i verden, når det er så enkelt som du sier? Mat smaker for godt til at mange klarer å begrense seg og for å gå ned i vekt så må man ikke bare spise sunt, man må spise mindre enn hva kroppen trenger og føle på sult. Det er ikke enkelt å gå ned i vekt, men rent teoretisk hvorfor man går opp og ned i vekt har en enkel forklaring. Anonymkode: 5860b...70e 5 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Jeg er litt overvektig, men skjønner hvorfor, trenger ikke å svare her da?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 Det handler ikke om kunnskap, men evne. Alle vet det du skriver her, spis råvarebasert og beveg deg. Hvorfor man spiser for mye og/eller beveger seg for lite handler om så mangt; tid, ork, selvregulering, mostandsvilje, gjennomføringsevne, osv osv osv. Mat er godt, usunn mat er billig. Anonymkode: ddad0...67c 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 Jeg er ikke overvektig selv, men mye har med genetikk å gjøre. Når vi spiser produserer hjernen hormoner om sult og metthet. Hos overvektige ser man ofte at "metthetshormonet" kommer inn senere enn den øvrige befolkningen. De opplever altså at de må spise mer for å føle metthet. Mange opplever også "sulthormonet" sterkere. Dermed blir det svært vanskelig å regulere hva som er nok mat. Så det er nok ikke bare å "skjerpe seg", som mange tror. Anonymkode: 3b7b3...453 9 1 16
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle dere overvektige som «ikke skjønner» hvorfor dere er overvektige: Hvor mye er dere i fysisk aktivitet, og hvor mye/hva spiser dere? Selv er jeg normalvektig (bmi på 22), og har vært det i 14 år. Da føk jeg brått opp i vekt etter å ha fått en stillesittende jobb etter studier, jeg skjønte at jeg måtte legge om livsstilen og gikk ned 20 kg på et halvt år. Siden har jeg holdt meg der (selv om jeg også har gjennomgått to svangerskap i løpet av perioden). Men det koster MYE. Jeg løper minst 8-10 annenhver dag, og de dagene jeg ikke løper passer jeg også på å være mye i aktivitet. Går aldri under 15.000 skritt, men som oftest en del mer. Jeg spiser sunt og teller kalorier (men etter så mange år med dette, trenger jeg egentlig ikke telle kalorier så nitid lenger - det går av seg selv), og passer på å holde meg under kaloribehovet mitt på alle hverdager. Det muliggjør at jeg kan fråtse litt mer på fredager og lørdager, hvor jeg da ofte spiser litt mer usunn mat, unner meg litt vin/øl eller deler en chipspose eller en sjokoladeplate med mannen. Jeg nekter å tro at alle dere overvektige er like mye i aktivitet som meg og er like nøye med maten som meg. (Så vet jeg at tråden kommer til å bli proppfull av tjukkaser som «løper to mil hver dag og spiser godteri bare én gang i halvåret, men har en sykdom som gjør at jeg går opp i vekt!!» - men sorry, SÅ mange kan det faktisk ikke være av dere 😅 Anonymkode: dd1fa...49f Var dette egentlig et spørsmål? Anonymkode: 236b6...d75 26
Gjest Sunfl0wer Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var dette egentlig et spørsmål? Anonymkode: 236b6...d75 Nei. Bare en person som drar andre ned for å heve seg selv. En totalt meningsløs tråd om fatshaming🤦♀️
kaleidoskop Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Hva er spørsmålet? Hvor mye vi trener og hva vi spiser? Etterfulgt av en lang forklaring 🤷🏼♀️ 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Får du ikke nok ros i hverdagen, Ts? Ser noen har skrevet det over her, men gjentar like greit. Mange overvektige har gener som bidrar til økt sultfølelse og redusert metthetsfølelse. Da er det vanskeligere å regulere appetitten. Anonymkode: 3b7b3...453 10 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Jeg er feit fordi jeg liker god mat, har PCOS, Lipødem, fatigue etter sykdom osv. Skal jeg ned i vekt så må jeg ligge på rundt 1200 kalorier om dagen og det gidder jeg ikke. Og så ligger det til slekta, min fantastiske kropp så med alt mot meg så har jeg egentlig funnet roen i min kropp, den virker og det er jeg takknemlig for. Anonymkode: 85dc6...4f7 16 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 kaleidoskop skrev (1 minutt siden): Hva er spørsmålet? Hvor mye vi trener og hva vi spiser? Etterfulgt av en lang forklaring 🤷🏼♀️ Spørsmålet er om dere også løper 8-10 km annenhver dag, går minst 15.000 skritt alle andre dager og om dere teller kalorier like nitid som meg. For det tror jeg nemlig neppe dere gjør - og det er nettopp det som er grunnen til at dere er overvektige. Jeg er også ekstremt glad i mat, veldig lite kresen og elsker å kose meg med pasta, fete sauser, en gigantisk burger osv. En skikkelig godtemons er jeg også, og har søtsug omtrent hver dag. Men samme hvor glad jeg er i god og fet mat, og hvor mye jeg tenker på det, kan jeg jo ikke tillate meg å velge det i hverdagen..! Og samme med å overspise - jeg ELSKER å trykke i meg masse mat, for mat er jo så vanvittig godt. Men det kan jeg faktisk ikke tillate meg de fleste dager - da ville jeg jo ha føket opp i vekt på no time. ts Anonymkode: dd1fa...49f 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Du har helt rett, TS. Men mange liker ikke å høre det. Anonymkode: 456ce...362 9 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spørsmålet er om dere også løper 8-10 km annenhver dag, går minst 15.000 skritt alle andre dager og om dere teller kalorier like nitid som meg. For det tror jeg nemlig neppe dere gjør - og det er nettopp det som er grunnen til at dere er overvektige. Jeg er også ekstremt glad i mat, veldig lite kresen og elsker å kose meg med pasta, fete sauser, en gigantisk burger osv. En skikkelig godtemons er jeg også, og har søtsug omtrent hver dag. Men samme hvor glad jeg er i god og fet mat, og hvor mye jeg tenker på det, kan jeg jo ikke tillate meg å velge det i hverdagen..! Og samme med å overspise - jeg ELSKER å trykke i meg masse mat, for mat er jo så vanvittig godt. Men det kan jeg faktisk ikke tillate meg de fleste dager - da ville jeg jo ha føket opp i vekt på no time. ts Anonymkode: dd1fa...49f Jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg har kjempet mot negative følelser med kroppen i alle mine ungdomsår og som voksen. Da jeg endelig aksepterte meg selv og mine ekstra kilo (bmi 30), så fikk jeg ro i sjelen, fikk det bedre med meg selv, fant mannen i mitt liv og fikk barn. Jeg kan også telle kalorier og gå ned i vekt, har gjort det mange ganger (og gått opp igjen). Men har et bedre liv med noen kilo ekstra og ro i sjela, med fokus på hverdagsbegevelse/trim og sunt kosthold uten å ligge i kaloriminus. Anonymkode: 68b24...05a 10 3 3
kaleidoskop Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spørsmålet er om dere også løper 8-10 km annenhver dag, går minst 15.000 skritt alle andre dager og om dere teller kalorier like nitid som meg. For det tror jeg nemlig neppe dere gjør - og det er nettopp det som er grunnen til at dere er overvektige. Jeg er også ekstremt glad i mat, veldig lite kresen og elsker å kose meg med pasta, fete sauser, en gigantisk burger osv. En skikkelig godtemons er jeg også, og har søtsug omtrent hver dag. Men samme hvor glad jeg er i god og fet mat, og hvor mye jeg tenker på det, kan jeg jo ikke tillate meg å velge det i hverdagen..! Og samme med å overspise - jeg ELSKER å trykke i meg masse mat, for mat er jo så vanvittig godt. Men det kan jeg faktisk ikke tillate meg de fleste dager - da ville jeg jo ha føket opp i vekt på no time. ts Anonymkode: dd1fa...49f Nei. Jeg løper ikke så mye. Men det gjør ikke de tynne vennene mine heller 😂 Jeg trener 2-4 ganger uka. Går minst 10 k skritt om dagen. Vet at jeg er overvektig pga for høyt matinntak. Det er mer kalorier inn en ut. Jeg er ikke sykelig overvektig, men har fedme på bmi skalaen. Hadde jeg ikke vært noe påpasselig med hva jeg spiser hadde jeg havnet på høyere bmi. 7 2
Sofie Maria Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alle dere overvektige som «ikke skjønner» hvorfor dere er overvektige: Hvor mye er dere i fysisk aktivitet, og hvor mye/hva spiser dere? Selv er jeg normalvektig (bmi på 22), og har vært det i 14 år. Da føk jeg brått opp i vekt etter å ha fått en stillesittende jobb etter studier, jeg skjønte at jeg måtte legge om livsstilen og gikk ned 20 kg på et halvt år. Siden har jeg holdt meg der (selv om jeg også har gjennomgått to svangerskap i løpet av perioden). Men det koster MYE. Jeg løper minst 8-10 annenhver dag, og de dagene jeg ikke løper passer jeg også på å være mye i aktivitet. Går aldri under 15.000 skritt, men som oftest en del mer. Jeg spiser sunt og teller kalorier (men etter så mange år med dette, trenger jeg egentlig ikke telle kalorier så nitid lenger - det går av seg selv), og passer på å holde meg under kaloribehovet mitt på alle hverdager. Det muliggjør at jeg kan fråtse litt mer på fredager og lørdager, hvor jeg da ofte spiser litt mer usunn mat, unner meg litt vin/øl eller deler en chipspose eller en sjokoladeplate med mannen. Jeg nekter å tro at alle dere overvektige er like mye i aktivitet som meg og er like nøye med maten som meg. (Så vet jeg at tråden kommer til å bli proppfull av tjukkaser som «løper to mil hver dag og spiser godteri bare én gang i halvåret, men har en sykdom som gjør at jeg går opp i vekt!!» - men sorry, SÅ mange kan det faktisk ikke være av dere 😅 Anonymkode: dd1fa...49f Enda et innlegg som mobber overvektige🙄.. Grunnen til at jeg er overvektig - spiseproblemer, enten lite/ingen mat eller altfor mye mat. Du skal bli overrasket hvor mange av oss kvinner som faller i denne kategorien. - for mye godis - Nei, ingen sykdom som fører til vektøkning, men medisin for nevnte sykdom SOM fører til vektøkning, aka vektøkning står på lista over bivirkninger og det skjedde i virkeligheten 😔. Igjen vil du bli overrasket hvor mange medisiner har dette som bivirkning (kan selvsagt være begge veier, enten vekttap eller økning på medisin X eller Y.) Foreslår du fokuserer på din egen kropp og ellers lykke til i livet hvis dette er et så problem i hverdagen at « oss andre» går rundt med noen ekstra kg 👍🏻😏 7 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørsmålet er om dere også løper 8-10 km annenhver dag, går minst 15.000 skritt alle andre dager og om dere teller kalorier like nitid som meg. For det tror jeg nemlig neppe dere gjør - og det er nettopp det som er grunnen til at dere er overvektige. Jeg er også ekstremt glad i mat, veldig lite kresen og elsker å kose meg med pasta, fete sauser, en gigantisk burger osv. En skikkelig godtemons er jeg også, og har søtsug omtrent hver dag. Men samme hvor glad jeg er i god og fet mat, og hvor mye jeg tenker på det, kan jeg jo ikke tillate meg å velge det i hverdagen..! Og samme med å overspise - jeg ELSKER å trykke i meg masse mat, for mat er jo så vanvittig godt. Men det kan jeg faktisk ikke tillate meg de fleste dager - da ville jeg jo ha føket opp i vekt på no time. ts Anonymkode: dd1fa...49f Siden du har en aktivitet som er godt over hva som er vanlig så selvsagt er det ikke alle som har det. Selv har jeg noen kilo ekstra og veit hvorfor. Og du har nok også en genetikk som gjør at du lett legger på deg om ikke du gjør som du gjør. Men hva så ? Vi er alle ulike og noen må jobb mer enn andre for å være normalvektige, deg inkludert tydeligvis. Anonymkode: 1a94f...acc 5
Ariande Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 Overvektig fordi jeg spiser det jeg vil når jeg vil og beveger meg lite. Jobber sittende og sitter mesteparten av dagen. jeg har vært slank lenge, og trengte fortsatt ikke gjøre alt det du gjør for å være slank. Spiste det jeg ville når jeg ville og satt mye i ro. spiser nok mer nå. Er også gravid i 8 måned så da beveger jeg meg mindre. 3
Gjest Sunfl0wer Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spørsmålet er om dere også løper 8-10 km annenhver dag, går minst 15.000 skritt alle andre dager og om dere teller kalorier like nitid som meg. For det tror jeg nemlig neppe dere gjør - og det er nettopp det som er grunnen til at dere er overvektige. Jeg er også ekstremt glad i mat, veldig lite kresen og elsker å kose meg med pasta, fete sauser, en gigantisk burger osv. En skikkelig godtemons er jeg også, og har søtsug omtrent hver dag. Men samme hvor glad jeg er i god og fet mat, og hvor mye jeg tenker på det, kan jeg jo ikke tillate meg å velge det i hverdagen..! Og samme med å overspise - jeg ELSKER å trykke i meg masse mat, for mat er jo så vanvittig godt. Men det kan jeg faktisk ikke tillate meg de fleste dager - da ville jeg jo ha føket opp i vekt på no time. ts Anonymkode: dd1fa...49f Men hva er POENGET med tråden? Vil du høre at mange ikke jogger en mil flere ganger i uka for å få deg selv til å føle deg bedre? Du burde skjønne at det er mange grunner til hvorfor folk er overvektige og de fleste overvektige,inkludert meg selv er veldig klar over hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå