AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #21 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke å fortelle om min egen historikk og forløp her på KG, selv ikke «anonymt». Vi er ca. 12 000 stk. i Norge med diagnosen og det er kanskje ikke så høy andel av de som henger her 🙃 Om ingen «stiller opp frivillig», så finnes det mye god informasjon om sykdommen på Norges Parkinsonforbund sine sider. Anonymkode: db70f...27d Vi har Parkinsons i slekta, farfar ble diagnoset med Parkinsons for mange år siden. Både pappa og jeg er prone for å utvikle sykdommen. Anonymkode: 496fb...dde 2
Blåttvann Skrevet 22. april 2023 #22 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vet du hva Parkinsons er? Hvis du mener at Parkinsons kun rammer «gamle mennesker» så tar du veldig feil. Parkinsons er en sykdom som rammer alle aldersgrupper, og når du har fått Parkinsons er det kun et spørsmål før Alzheimer kicker inn. Det gjelder ikke bare gamle mennesker. Folk i 30 - og 40-årene får denne sykdommen. Vi har Parkinsons i familien, og jeg har allerede fått symptomer og jeg er ikke tredve år engang. Så.. Mener du jeg skal få Alzheimer i en tidlig alder og bare leve med det? Bli stuet bort på et sykehjem i en alder av 40? Nå er det nok ikke det som kommer til å skje med meg, men jeg prøver å poengtere at du har er litt snevert perspektiv på ting. Anonymkode: 496fb...dde Eller kanskje jeg snakket om eldre med denne sykdommen, siden jeg snakket om eldre med denne sykdommen? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #23 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva Parkinsons er? Hvis du mener at Parkinsons kun rammer «gamle mennesker» så tar du veldig feil. Parkinsons er en sykdom som rammer alle aldersgrupper, og når du har fått Parkinsons er det kun et spørsmål før Alzheimer kicker inn. Det gjelder ikke bare gamle mennesker. Folk i 30 - og 40-årene får denne sykdommen. Vi har Parkinsons i familien, og jeg har allerede fått symptomer og jeg er ikke tredve år engang. Så.. Mener du jeg skal få Alzheimer i en tidlig alder og bare leve med det? Bli stuet bort på et sykehjem i en alder av 40? Nå er det nok ikke det som kommer til å skje med meg, men jeg prøver å poengtere at du har er litt snevert perspektiv på ting. Anonymkode: 496fb...dde Trodde ikke Parkinsons var så veldig arvelig, nødvendigvis Anonymkode: bd04a...a08
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #24 Skrevet 23. april 2023 On 4/22/2023 at 8:11 PM, AnonymBruker said: Trodde ikke Parkinsons var så veldig arvelig, nødvendigvis Anonymkode: bd04a...a08 «Et anslag man vil kunne støte på i litteraturen, er at omlag 5% av personer med Parkinsons sykdom har en slik arvelig form. Dette varierer imidlertid mellom ulike befolkningsgrupper, og etter vår erfaring er tallet her i Norge langt lavere.» Ref. arv oggenetikk.k Anonymkode: db70f...27d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #25 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 19.08): Vet du hva Parkinsons er? Hvis du mener at Parkinsons kun rammer «gamle mennesker» så tar du veldig feil. Parkinsons er en sykdom som rammer alle aldersgrupper, og når du har fått Parkinsons er det kun et spørsmål før Alzheimer kicker inn. Det gjelder ikke bare gamle mennesker. Folk i 30 - og 40-årene får denne sykdommen. Vi har Parkinsons i familien, og jeg har allerede fått symptomer og jeg er ikke tredve år engang. Så.. Mener du jeg skal få Alzheimer i en tidlig alder og bare leve med det? Bli stuet bort på et sykehjem i en alder av 40? Nå er det nok ikke det som kommer til å skje med meg, men jeg prøver å poengtere at du har er litt snevert perspektiv på ting. Anonymkode: 496fb...dde Så leit. Hvilket symptomer har du fått og vet du at det er pga det? Håper virkelig at denne forskningen fungerer altså 🤞🤞🤞 Anonymkode: cb9c4...cc4
Gjest Anonym1618 Skrevet 24. april 2023 #26 Skrevet 24. april 2023 000VF000 skrev (På 22.4.2023 den 18.45): Et befruktet egg har ikke organer, ikke hjerne. Samme individualitets-nivå som et eple. Det er ingen moralske spørsmål i denne sammenheng. Dette!!
Gjest Anonym1618 Skrevet 24. april 2023 #27 Skrevet 24. april 2023 Ginny skrev (På 22.4.2023 den 19.03): Veldig spennende, jeg lurer på hvor langt vi kan komme med stamceller 😃 Enig!
Gjest Anonym1618 Skrevet 24. april 2023 #28 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 19.08): Vet du hva Parkinsons er? Hvis du mener at Parkinsons kun rammer «gamle mennesker» så tar du veldig feil. Parkinsons er en sykdom som rammer alle aldersgrupper, og når du har fått Parkinsons er det kun et spørsmål før Alzheimer kicker inn. Det gjelder ikke bare gamle mennesker. Folk i 30 - og 40-årene får denne sykdommen. Vi har Parkinsons i familien, og jeg har allerede fått symptomer og jeg er ikke tredve år engang. Så.. Mener du jeg skal få Alzheimer i en tidlig alder og bare leve med det? Bli stuet bort på et sykehjem i en alder av 40? Nå er det nok ikke det som kommer til å skje med meg, men jeg prøver å poengtere at du har er litt snevert perspektiv på ting. Anonymkode: 496fb...dde Huff kan jeg spørre hva slags symptomer du har fått ?
Gjest Anonym1618 Skrevet 24. april 2023 #29 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 19.11): Vi har Parkinsons i slekta, farfar ble diagnoset med Parkinsons for mange år siden. Både pappa og jeg er prone for å utvikle sykdommen. Anonymkode: 496fb...dde har dere symptomer ? Parkinson er i veldig liten grad arvelig
Gjest Anonym1618 Skrevet 24. april 2023 #30 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 20.11): Trodde ikke Parkinsons var så veldig arvelig, nødvendigvis Anonymkode: bd04a...a08 Nei det er ikke det
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #31 Skrevet 24. april 2023 On 4/22/2023 at 7:23 PM, Blåttvann said: Eller kanskje jeg snakket om eldre med denne sykdommen, siden jeg snakket om eldre med denne sykdommen? Ærlig talt. Du hadde ikke peiling på hva du snakket om, og kan like gjerne innrømme det. Anonymkode: ef41a...005 2
Blåttvann Skrevet 24. april 2023 #32 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ærlig talt. Du hadde ikke peiling på hva du snakket om, og kan like gjerne innrømme det. Anonymkode: ef41a...005 Hvorfor er dette så viktig for deg? Jeg har da sett både én og to dokumentarer, nyhetssaker og innslag om unge folk med denne sykdommen. Jeg har aldri sagt at sykdommen bare rammer eldre mennesker, det er et påfunn fra en anonym bruker (deg?). Jeg skrev "Helt ærlig tenker jeg at vi snart må la folk dø en naturlig død." Videre skrev jeg i et senere avsnitt at jeg synes det er ille at vi holder liv i eldre mennesker blablabla. Men det var altså i et eget avsnitt og betyr ikke Alzheimer = gamlingsykdom. Jeg synes ikke man skal prøve å redde alle mennesker fra alle sykdommer.. Spesielt ikke de eldre. Det kan du gjerne være uenig i, de fleste vil jo ha det slik som det er nå, hvor mennesker pines i evigheter før det tillates at de dør en grusom død. Vi godtar ikke døden, det er et problem. Mener jeg. Du må gjerne få tro at jeg ikke har peiling, når saken egentlig bare handler om forskjellig verdier og syn på saken.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #33 Skrevet 24. april 2023 Blåttvann skrev (16 minutter siden): Hvorfor er dette så viktig for deg? Jeg har da sett både én og to dokumentarer, nyhetssaker og innslag om unge folk med denne sykdommen. Jeg har aldri sagt at sykdommen bare rammer eldre mennesker, det er et påfunn fra en anonym bruker (deg?). Jeg skrev "Helt ærlig tenker jeg at vi snart må la folk dø en naturlig død." Videre skrev jeg i et senere avsnitt at jeg synes det er ille at vi holder liv i eldre mennesker blablabla. Men det var altså i et eget avsnitt og betyr ikke Alzheimer = gamlingsykdom. Jeg synes ikke man skal prøve å redde alle mennesker fra alle sykdommer.. Spesielt ikke de eldre. Det kan du gjerne være uenig i, de fleste vil jo ha det slik som det er nå, hvor mennesker pines i evigheter før det tillates at de dør en grusom død. Vi godtar ikke døden, det er et problem. Mener jeg. Du må gjerne få tro at jeg ikke har peiling, når saken egentlig bare handler om forskjellig verdier og syn på saken. Med den tankegangen der så bør jo ingen få noen medisiner mot noe noen gang da. Siden det er så naturlig å dø. Bare å kutte ut vaksiner og antibiotika også, så kan vi få tilbake pest og kopper! Hadde du sagt at mennesker over f.eks 85 år som får slike og slike sykdommer bør bare få palliativ behandling så kunne jeg kanskje vært litt enig. Men, å uttale at du ikke synes man skal prøve å redde alle mennesker fra alle mulige sykdommer er bare kynisk! Tenker at hvis du selv eller noen som står deg nær får en invalidiserende sykdom tidlig i livet som man kan gjøre noe med, så får pipen en annen lyd. Anonymkode: cb9c4...cc4 3
Blåttvann Skrevet 24. april 2023 #34 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med den tankegangen der så bør jo ingen få noen medisiner mot noe noen gang da. Siden det er så naturlig å dø. Bare å kutte ut vaksiner og antibiotika også, så kan vi få tilbake pest og kopper! Hadde du sagt at mennesker over f.eks 85 år som får slike og slike sykdommer bør bare få palliativ behandling så kunne jeg kanskje vært litt enig. Men, å uttale at du ikke synes man skal prøve å redde alle mennesker fra alle mulige sykdommer er bare kynisk! Tenker at hvis du selv eller noen som står deg nær får en invalidiserende sykdom tidlig i livet som man kan gjøre noe med, så får pipen en annen lyd. Anonymkode: cb9c4...cc4 Eller kanskje det er nettopp sykdom og død jeg har opplevd, som har ført til denne tankegangen? Når man aksepterer døden så forsvinner mye lidelse.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #35 Skrevet 24. april 2023 34 minutter siden, Blåttvann said: Hvorfor er dette så viktig for deg? Det er absolutt ikke viktig for meg. Det later til å være langt viktigere for deg... Anonymkode: ef41a...005
Blåttvann Skrevet 24. april 2023 #36 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er absolutt ikke viktig for meg. Det later til å være langt viktigere for deg... Anonymkode: ef41a...005 Du skriver et helt innlegg bare fordi du vil jeg skal innrømme å ha tatt feil, da betyr det noe for deg. Jeg svarer fordi det virker som du har misforstått noe.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #37 Skrevet 24. april 2023 Blåttvann skrev (33 minutter siden): Eller kanskje det er nettopp sykdom og død jeg har opplevd, som har ført til denne tankegangen? Når man aksepterer døden så forsvinner mye lidelse. Å akseptere døden er en god egenskap da den rammer oss alle. Men og akseptere døden er ikke det samme som å slutte å prøve og redde liv. Iallefall ikke når det er mulig å gjøre noe. Anonymkode: cb9c4...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #38 Skrevet 24. april 2023 25 minutter siden, Blåttvann said: Du skriver et helt innlegg bare fordi du vil jeg skal innrømme å ha tatt feil, da betyr det noe for deg. Jeg svarer fordi det virker som du har misforstått noe. Et helt innlegg ja, jeg jobbet rimelig lenge med den ene linja 😁 Anonymkode: ef41a...005 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå