Gjest Anonym1618 Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 https://forskning.no/hjernen-sykdommer/dansk-forsker-skal-bekjempe-parkinson-med-befruktede-egg/2127998 hva tror dere om dette ?
Topsi Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 (endret) Jeg synes det er helt forferdelig, et menneskeliv skal ikke være et middel for å hjelpe andre. Ihvertfall ikke når dette livet dør. Jeg synes en heller skal satse på å få celler fra navlestrengsblod eller andre kilder Ikke et ord i artikkelen om etiske betraktninger. Svakt Endret 14. april 2023 av Topsi 2
Blåttvann Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Helt ærlig tenker jeg at vi snart må la folk dø en naturlig død. Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi prøver å holde liv i gamle mennesker når vi vet at eldrebølgen tar knekken på velferdssystemet og verden er såpass overbefolket og forurenset. Vi må la naturen gå sin gang i veldig mange flere tilfeller enn nå. Lindrende behandling, thats it. Hvorfor godtar vi ikke døden? 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 On 4/14/2023 at 10:57 AM, Blåttvann said: Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi prøver å holde liv i gamle mennesker når vi vet at eldrebølgen tar knekken på velferdssystemet …og verden er såpass overbefolket og forurenset. Vi må la naturen gå sin gang i veldig mange flere tilfeller enn nå. Lindrende behandling, thats it. Du må lese deg litt opp på Parkinsons sykdom, @Blåttvann. Den rammer også yngre, som i de under 55 år. Så det er ikke bare en «gammel manns-sykdom». On 4/14/2023 at 10:57 AM, Blåttvann said: Hvorfor godtar vi ikke døden? Man dør med Parkinsons sykdom ikke av. Jeg er under 55 år og har hatt sykdommen noen år. Andre får den tidligere og. Anonymkode: db70f...27d 6 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 On 4/14/2023 at 10:53 AM, Topsi said: Ikke et ord i artikkelen om etiske betraktninger. Svakt Sant nok. Det er og grunnen til at det ikke gjøres i Norge. Anonymkode: db70f...27d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Topsi skrev (På 14.4.2023 den 10.53): Jeg synes det er helt forferdelig, et menneskeliv skal ikke være et middel for å hjelpe andre. Ihvertfall ikke når dette livet dør. Jeg synes en heller skal satse på å få celler fra navlestrengsblod eller andre kilder Ikke et ord i artikkelen om etiske betraktninger. Svakt Du kaller befruktede egg for menneskeliv? Anonymkode: 164fe...3d1 8 1
Topsi Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kaller befruktede egg for menneskeliv? Anonymkode: 164fe...3d1 Zygoten er det første stadiet i menneskets liv ja, uten det blir det intet embryo, foster, barn, voksen etc 2
Gjest Anonym1618 Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 23.37): Du må lese deg litt opp på Parkinsons sykdom, @Blåttvann. Den rammer også yngre, som i de under 55 år. Så det er ikke bare en «gammel manns-sykdom». Man dør med Parkinsons sykdom ikke av. Jeg er under 55 år og har hatt sykdommen noen år. Andre får den tidligere og. Anonymkode: db70f...27d Vil du fortelle litt om hvordan det er å ha parkinson? ❤️
Gjest Anonym1618 Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 Jeg er litt delt om hva jeg synes om dette .. et befruktet egg har ikke rukket å bli et menneske liv tenk om det kan hjelpe de med parkinson sykdom ?
Gjest Anonym1618 Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Anonym1618 skrev (På 18.4.2023 den 11.08): Vil du fortelle litt om hvordan det er å ha parkinson? ❤️ Ingen? ☺️
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #11 Skrevet 22. april 2023 On 4/20/2023 at 9:32 PM, Anonym1618 said: Ingen? ☺️ Jeg ønsker ikke å fortelle om min egen historikk og forløp her på KG, selv ikke «anonymt». Vi er ca. 12 000 stk. i Norge med diagnosen og det er kanskje ikke så høy andel av de som henger her 🙃 Om ingen «stiller opp frivillig», så finnes det mye god informasjon om sykdommen på Norges Parkinsonforbund sine sider. Anonymkode: db70f...27d
000VF000 Skrevet 22. april 2023 #12 Skrevet 22. april 2023 (endret) On 4/14/2023 at 10:53 AM, Topsi said: Jeg synes det er helt forferdelig, et menneskeliv skal ikke være et middel for å hjelpe andre. Ihvertfall ikke når dette livet dør. Jeg synes en heller skal satse på å få celler fra navlestrengsblod eller andre kilder Ikke et ord i artikkelen om etiske betraktninger. Svakt Et befruktet egg er da ikke menneskeliv. edit: jeg så ikke at du hadde svart på samme spørsmål til en annen bruker. Zygoten er på linje med bakteriekultur. Det er ikke et individ eller menneske. Endret 22. april 2023 av 000VF000 5
Topsi Skrevet 22. april 2023 #13 Skrevet 22. april 2023 (endret) 000VF000 skrev (35 minutter siden): Et befruktet egg er da ikke menneskeliv. edit: jeg så ikke at du hadde svart på samme spørsmål til en annen bruker. Zygoten er på linje med bakteriekultur. Det er ikke et individ eller menneske. Et befruktet egg er det første stadiet i menneskelivet, hvis det ikke ble noen zygote hadde ikke du blitt et foster, barn eller voksen. https://en.wikipedia.org/wiki/Zygote Endret 22. april 2023 av Topsi
000VF000 Skrevet 22. april 2023 #14 Skrevet 22. april 2023 3 minutter siden, Topsi said: Et befruktet egg er det første stadiet i menneskelivet, hvis det ikke ble noen zygote hadde ikke du blitt et foster, barn eller voksen. Et befruktet egg har ikke organer, ikke hjerne. Samme individualitets-nivå som et eple. Det er ingen moralske spørsmål i denne sammenheng. 3 4
Topsi Skrevet 22. april 2023 #15 Skrevet 22. april 2023 000VF000 skrev (1 minutt siden): Et befruktet egg har ikke organer, ikke hjerne. Samme individualitets-nivå som et eple. Det er ingen moralske spørsmål i denne sammenheng. Vi får være enige om å være uenige, jeg mener zygoten er starten på et menneskeliv, noe som også er vitenskapelig bevist. Jeg mener også at et menneskeliv ikke skal bli brukt til å hjelpe noen andre når de selv ikke har nytte av det, enten det er en zygote eller et barn eller en voksen. At zygoten ikke har hjerne betyr ikke at den ikke er akkurat det et menneskeliv er på det stadiet av livet. Jeg ser på menneskelivet som unokt i seg selv, ikke avhengig av egenskaper den en kan sile ut hvem som er inne og hvem som er ute, f eks basert på størrelse og utviklingsnivå 1
000VF000 Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 1 minutt siden, Topsi said: Jeg mener også at et menneskeliv ikke skal bli brukt til å hjelpe noen andre når de selv ikke har nytte av det, enten det er en zygote eller et barn eller en voksen. Men det er en betydelig forskjell på zygoten og et barn eller voksen. De to førstnevnte er definerte individer. Zygoten er bare zygoten. Hvis man hadde bestemt at sædceller er menneskeliv, ville du da bli motstander av onani? 1 2
Topsi Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 (endret) 000VF000 skrev (11 minutter siden): Men det er en betydelig forskjell på zygoten og et barn eller voksen. De to førstnevnte er definerte individer. Zygoten er bare zygoten. Hvis man hadde bestemt at sædceller er menneskeliv, ville du da bli motstander av onani? Nei, for en sædcelle vil aldri kunne bli til et menneskeliv i seg selv. Du er klar over at all prevensjon handler om å hindre zygoten i å bli til ikke sant? Hvorfor det hvis det ikke er starten på livet? Men hvorfor kan man ikke bruke f eks navlestrengsblod til dette formålet? Det inneholder massevis av føtale stamceller Endret 22. april 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg ønsker ikke å fortelle om min egen historikk og forløp her på KG, selv ikke «anonymt». Vi er ca. 12 000 stk. i Norge med diagnosen og det er kanskje ikke så høy andel av de som henger her 🙃 Om ingen «stiller opp frivillig», så finnes det mye god informasjon om sykdommen på Norges Parkinsonforbund sine sider. Anonymkode: db70f...27d Du må jo se selv, men det er ganske vanlig å endre detaljer her på KG, om så man trenger ikke å dele akkurat sånn det er. Om man fikk diagnosen for 1 år siden kan man skrive 2 år osv.☺️ Anonymkode: ec9e9...2eb
Ginny Skrevet 22. april 2023 #19 Skrevet 22. april 2023 Veldig spennende, jeg lurer på hvor langt vi kan komme med stamceller 😃 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #20 Skrevet 22. april 2023 Blåttvann skrev (På 14.4.2023 den 10.57): Helt ærlig tenker jeg at vi snart må la folk dø en naturlig død. Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi prøver å holde liv i gamle mennesker når vi vet at eldrebølgen tar knekken på velferdssystemet og verden er såpass overbefolket og forurenset. Vi må la naturen gå sin gang i veldig mange flere tilfeller enn nå. Lindrende behandling, thats it. Hvorfor godtar vi ikke døden? Vet du hva Parkinsons er? Hvis du mener at Parkinsons kun rammer «gamle mennesker» så tar du veldig feil. Parkinsons er en sykdom som rammer alle aldersgrupper, og når du har fått Parkinsons er det kun et spørsmål før Alzheimer kicker inn. Det gjelder ikke bare gamle mennesker. Folk i 30 - og 40-årene får denne sykdommen. Vi har Parkinsons i familien, og jeg har allerede fått symptomer og jeg er ikke tredve år engang. Så.. Mener du jeg skal få Alzheimer i en tidlig alder og bare leve med det? Bli stuet bort på et sykehjem i en alder av 40? Nå er det nok ikke det som kommer til å skje med meg, men jeg prøver å poengtere at du har er litt snevert perspektiv på ting. Anonymkode: 496fb...dde 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå