Gå til innhold

Lærer som trekker fram en elev som eksempel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I klassen til min datter (6. klasse), er det en jente som stadig blir trukket fram som at «gjør som Mari».  Hun blir ofte trukket fram som et godt eksempel forann klassen hele tiden. Lærer sier for eks. «Se på Mari, sånn skal dere gjøre det». 
Det er helt greit å ta fram elever som et godt eksempel. Men, det er den samme eleven hele tiden. Noe flere har begynt å reagerer på. Ingen andre blir noen gang trukket frem i «rampelyset». Er dette vanlig og greit? Må bare spørre ettersom jeg aldri har vært borti dette før. 

Anonymkode: e001a...759

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit verken for Mari eller for resten av klassen.

Anonymkode: ced9f...df1

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en gullelev i hver klasse, noe som er litt dumt for de blir jo ertet for det.

Anonymkode: 88495...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig, dvs det skjer. Et av mine barn forteller om det samme. Helt greit er det vel ikke, mest for «Maris» skyld, ditt barn har da ikke vondt av å få høre at Mari gjør alt riktig? Men selvfølgelig bør alle elever bli rost når DE gjør det rett. «Gullunger» har det alltid vært, så lenge lærere er forskjellige og ikke like flinke. 
Hvorfor spør du? På hvilken måte «reagerer» flere? Med mindre du er moren til Mari tror jeg ikke du kan gjøre så mye med denne saken.

Anonymkode: fca36...4b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som kan være litt rampete på skolen, men innimellom gjør han innsats og gjør det bra! Da bruker læreren han som forbilde for de andre. Jeg tror det også handler om å vise han ekstra oppmerksomhet når han presterer bra, for å få han til å gjøre det flere ganger 😊

Anonymkode: 0063b...1ba

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit for Mari eller de andre.

Ta det opp. 

Anonymkode: 5ff18...103

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I klassen til min datter (6. klasse), er det en jente som stadig blir trukket fram som at «gjør som Mari».  Hun blir ofte trukket fram som et godt eksempel forann klassen hele tiden. Lærer sier for eks. «Se på Mari, sånn skal dere gjøre det». 
Det er helt greit å ta fram elever som et godt eksempel. Men, det er den samme eleven hele tiden. Noe flere har begynt å reagerer på. Ingen andre blir noen gang trukket frem i «rampelyset». Er dette vanlig og greit? Må bare spørre ettersom jeg aldri har vært borti dette før. 

Hvordan vet du dette?

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du dette?

Min datter har fortalt det. I tillegg har andre foreldre fortalt at deres barn har sagt det samme hjemme. 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en som kan være litt rampete på skolen, men innimellom gjør han innsats og gjør det bra! Da bruker læreren han som forbilde for de andre. Jeg tror det også handler om å vise han ekstra oppmerksomhet når han presterer bra, for å få han til å gjøre det flere ganger 😊

Anonymkode: 0063b...1ba

Det er kjempefint for sønnen din. Men, dette er ikke tilfelle her. 

ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd om "lærerens favorittelev" og et annet barn som ønsker mer oppmerksomhet fra læreren. Du kan ikke vite om læreren kun gir ros til EN eneste elev hver gang. Har du vært i klassen og observert det selv? Men kan godt hende hun blir trukket frem som et godt eksempel nettopp fordi hun oppfører seg fint og gjør som forventet hver gang. Kanskje ditt barn og mange andre i klassen oppfører seg dårlig? 

Ikke rart at det blir mer vold og respektløs oppførsel i skolen om læreren ikke får lov til å rose elever som oppfører seg, men blir bedt av foreldre å rose alle andre (som kanskje ikke oppfører seg?). 

Anonymkode: 90281...b47

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enda en tråd om "lærerens favorittelev" og et annet barn som ønsker mer oppmerksomhet fra læreren. Du kan ikke vite om læreren kun gir ros til EN eneste elev hver gang. Har du vært i klassen og observert det selv? Men kan godt hende hun blir trukket frem som et godt eksempel nettopp fordi hun oppfører seg fint og gjør som forventet hver gang. Kanskje ditt barn og mange andre i klassen oppfører seg dårlig? 

Ikke rart at det blir mer vold og respektløs oppførsel i skolen om læreren ikke får lov til å rose elever som oppfører seg, men blir bedt av foreldre å rose alle andre (som kanskje ikke oppfører seg?). 

Hun blir ikke rost for god oppførsel, men for selve skolearbeidet. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hun blir ikke rost for god oppførsel, men for selve skolearbeidet. 

ts

Hvorfor er det så galt? Læreren roser sikkert andre også, men kanskje barnet ditt har et problem med at nettopp Mari får ros? 

Anonymkode: 98d6d...2fc

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du det opp med lærer, men på en spørrende / undrende måte. Typ «mitt barn forteller at / opplever at» og ber om lærernes perpektiv. Lærerne kan gjerne få høre hvordan barna opplever ting, men det kan fint presenteres uten anklage / bebreidelse 

Anonymkode: a7c1d...a22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tar du det opp med lærer, men på en spørrende / undrende måte. Typ «mitt barn forteller at / opplever at» og ber om lærernes perpektiv. Lærerne kan gjerne få høre hvordan barna opplever ting, men det kan fint presenteres uten anklage / bebreidelse 

Anonymkode: a7c1d...a22

Men hvorfor dra inn en uvitende elev som helt sikkert ikke har gjort noe galt? "Hei. Min datter reagerer på at Mari får mer oppmerksomhet i timen enn henne". Legg det heller frem som at datter ønsker mer tilbakemelding på sitt arbeid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det så galt? Læreren roser sikkert andre også, men kanskje barnet ditt har et problem med at nettopp Mari får ros? 

Anonymkode: 98d6d...2fc

Dettet gjelder ikke bare min datter. Dette gjelder flere. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor diskuterer du dettemed andre barn og foreldre, før du avklarer situasjonen med læreren? 

Hva tenker du å oppnå med det?

Anonymkode: be275...4a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du faktisk ikke vite, og det kan ha mange årsaker, feks

-Mari trenger denne positive oppmerksomheten fra lærer grunner ting andre ikke vet noe om.

-Elevene har hengt seg opp i det og legger ekstra merket til når Mari gjør det, siden det skjer ganske ofte. Men faktisk så trekker læreren fram andre og, uten at det legges merke til på samme måte. 

Uansett, jeg jobber som lærer og jeg bruker konsekvent positiv forsterkning som metode. Jeg jakter hele tiden på elever som gjør noe bra og bruker det som eksempler på å få elever til å gjøre det samme. Selvfølgelig prøver jeg å variere på de som blir nevnt, og er det en elev det kan være vanskeligere å nevne ofte, blir vedkommende raskt nevnt så fort det er mulig. Men både Mari og Per i klassen min som er to flinke, pliktoppfyllende elever som gjør nøyaktig som de skal, får høre dette ofte. Dette gjør at klasserommet mitt er en arena hvor negativ adferd blir oversett og positiv adferd får oppmerksomhet, og det gjør at klasserommet blir et hyggeligere sted å være. (Feks, når elevene kommer inn etter friminutt og noen kommer inn med et brak og fortsetter friminuttet inne, mens andre går rett til plassen og setter seg, som sier jeg "Så fint Mari at du kom så stille inn og satte deg rolig ned, akkurat sånn vi er enige om at vi skal gjøre. Og du også Per! Tommel opp til deg Mia, du er også stille på plass og klar for å starte. Det som skjer da er at de utrolige raskt også blir rolige, for de også vil bli nevnt, også slipper jeg å dra fram det som er negativt å fokusere på det mot enkeltpersoner). 

Selvfølgelig er det uheldig om kun den samme blir nevnt hele tiden, og det går det jo an å diskre gjøre læreren oppmerksom på at elevene sier, men utover det ville jeg ikke laget en sak.  Si for eksempel: Du, nå har jeg overhørt fra barnet mitt og vennene hennes hjemme at de synes Mari hele tiden blir nevnt i klasserommet. Jeg tenkte du bare ville vite om at det har blitt en liten sak i elevgruppa, sånn at du kan ha det litt i bakhodet. 

Anonymkode: c4e11...584

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor diskuterer du dettemed andre barn og foreldre, før du avklarer situasjonen med læreren? 

Hva tenker du å oppnå med det?

Anonymkode: be275...4a0

Det var noen andre foreldre som snakket om det. Jeg diskuterte det ikke. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med kontaktlærer, det er ikke greit. Våre barn var "den eleven" som ble trukket frem i hele barneskolen, gutten som versting og jenta som flinkis - begge var egentlig veldig like og skoleflinke og begge syns det var ugreit.. 

Anonymkode: 8862a...de6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var noen andre foreldre som snakket om det. Jeg diskuterte det ikke. 

ts

Så det var bare noe du overhørte fra andre foreldre? Hvorfor ikke gjøre opp sin egen mening ut fra egne opplevelser? 

Kan ikke disse selv ordne det hvis de syns det er så fælt?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...