AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Beste stedet å bo i Norge for en alenemor med barn? Anonymkode: 0ce4e...77a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Det spørs jo helt på dine ønsker, behov og forventninger. Hvilke fasiliteter er du ute etter? Blir nesten som å spørre om «hvor langt er et tau?». Svaret er individuelt. Mange ville ha sagt at Oslo er det beste stedet å bo med barn, men jeg foretrekker å bo i en liten by/på bygda. Anonymkode: 55f53...f70 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det spørs jo helt på dine ønsker, behov og forventninger. Hvilke fasiliteter er du ute etter? Blir nesten som å spørre om «hvor langt er et tau?». Svaret er individuelt. Mange ville ha sagt at Oslo er det beste stedet å bo med barn, men jeg foretrekker å bo i en liten by/på bygda. Anonymkode: 55f53...f70 Hehe... Godt poeng! Ønsker: - Max 45 minutter unna en stor by - Trygt å jogge alene ute på kvelden - Godt miljø i barnehager og skoler - God hjelp fra kommunen - Mye kultur og idrettstilbud - Lett å bli kjent med nye mennesker - Skog og vann i nærheten - Matbutikk i nærheten Oslo er for dyrt og stressende. Umulig å ha bil i Oslo. Anonymkode: 0ce4e...77a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Hold deg hvertfall unna drittplasser som: Verdal, Levanger, Skogn (særlig denne), Steinkjer og Namsos. Anbefaler deg heller plasser som Ålesund for eksempel - kjempefin by med mange bra mennesker. Mosjøen - enda en fin by med bra folk. Elverum - inkluderende mennesker ut i fra egen erfaring. Anonymkode: 9274c...f0c
klarinetta Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 (endret) Tror det er vanskelig å sammenligne. Noen vil alltid mene at deres plass er verdens beste, men ingen har bodd alle steder. Er det viktig at det som regel blir sommer om sommeren? Ønsker du kyst/ hav / båtliv? Ønsket at det er lett å bli kjent med nye, er vel helt umulig å gi noen oversikt over, altfor mange variabler spiller inn. Søk etter boligpriser på finn, se hvor det er overkommelig for din økonomi å evt kjøpe bolig, da vil du også ha mest mulig ressurser tilgjengelig til fritidsaktiviteter etc. Endret 13. april 2023 av klarinetta 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Der familien din er. Anonymkode: ee6c8...04b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe... Godt poeng! Ønsker: - Max 45 minutter unna en stor by - Trygt å jogge alene ute på kvelden - Godt miljø i barnehager og skoler - God hjelp fra kommunen - Mye kultur og idrettstilbud - Lett å bli kjent med nye mennesker - Skog og vann i nærheten - Matbutikk i nærheten Oslo er for dyrt og stressende. Umulig å ha bil i Oslo. Anonymkode: 0ce4e...77a Ut fra beskrivelsen din, så høres det ut som om du skal bo i bydel Søndre Nordstrand et sted. Ljan, kanskje? (Med unntak av at du mener Oslo er for dyrt og stressende, og umulig med bil. Men jeg ser ikke helt at det gjelder Søndre Nordstrand.) Det er bare Oslo sentrum som ikke er tilrettelagt for bil. Resten av Oslo er ikke noe problem å ha bil i. (Bare å bruke kollektivt når man skal inn i sentrum.) Anonymkode: c0376...f16
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Der du har familie Jeg trives kjempegodt i Arendal, og det er 45 minutter unna Kristiansand. Har hørt at det er vanskelig å komme innpå sørlendinger, men jeg har bodd her hele livet, så vet ikke. Anonymkode: 64904...1cc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Der familien din er. Anonymkode: ee6c8...04b Nei takk 😊 Anonymkode: 0ce4e...77a 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 5 minutter siden, klarinetta said: Tror det er vanskelig å sammenligne. Noen vil alltid mene at deres plass er verdens beste, men ingen har bodd alle steder. Er det viktig at det som regel blir sommer om sommeren? Ønsker du kyst/ hav / båtliv? Ønsket at det er lett å bli kjent med nye, er vel helt umulig å gi noen oversikt over, altfor mange variabler spiller inn. Søk etter boligpriser på finn, se hvor det er overkommelig for din økonomi å evt kjøpe bolig, da vil du også ha mest mulig ressurser tilgjengelig til fritidsaktiviteter etc. Ja, sommer om sommeren. Ikke så interessert i båtliv, men eller havet og stranden. Ja, det er sant. Har ikke råd til å kjøpe bolig dessverre. Leier og må fortsette å leie før vi evt. blir flere i vår lille familie og har to inntekter å leve på. Anonymkode: 0ce4e...77a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Der du har familie Jeg trives kjempegodt i Arendal, og det er 45 minutter unna Kristiansand. Har hørt at det er vanskelig å komme innpå sørlendinger, men jeg har bodd her hele livet, så vet ikke. Anonymkode: 64904...1cc Har Arendal et fint og trygt barne og ungdomsmiljø?? Gode skoler? Flinke lærere? Trygt og fint generelt? Bra sommervær? Trygt å ferdes uten gjenger ,rus og tull? Merkepress eller drikke/rusepress på skolene? Anonymkode: 37954...936
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #12 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har Arendal et fint og trygt barne og ungdomsmiljø?? Gode skoler? Flinke lærere? Trygt og fint generelt? Bra sommervær? Trygt å ferdes uten gjenger ,rus og tull? Merkepress eller drikke/rusepress på skolene? Anonymkode: 37954...936 Hvor i Arendal er det best å bo med barn og ungdom? Anonymkode: 37954...936
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hehe... Godt poeng! Ønsker: - Max 45 minutter unna en stor by - Trygt å jogge alene ute på kvelden - Godt miljø i barnehager og skoler - God hjelp fra kommunen - Mye kultur og idrettstilbud - Lett å bli kjent med nye mennesker - Skog og vann i nærheten - Matbutikk i nærheten Oslo er for dyrt og stressende. Umulig å ha bil i Oslo. Anonymkode: 0ce4e...77a Jessheim har alt du ønsker deg. Jessheim er en fin by å bo i. Kort vei til Gardermoen. Vi har en naturperle av Nordbytjernet hvor mange går turer og bader. 30 min med tog til Oslo. Anonymkode: cb796...d7c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 Flytt til en kommune med god økonomi. Anonymkode: 4a4e5...d4c 1
Grüner Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beste stedet å bo i Norge for en alenemor med barn? Anonymkode: 0ce4e...77a Som alenemor er du nok avhengig av et nettverk som kan stille opp for barnet iblant med barnepass, så jeg ville bodd et sted hvor det ikke er for langt unna familie og venner, og hvor jeg samtidig kan ha en ok levestandard og slippe å bruke hele inntekten på en bitteliten leilighet.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 Sentrale Østlandet . Max 1 time fra Oslo. Helst i nærheten av åpent vann vinterstid (Varmere vintre). Det grønne skiftet vil gjøre det økonomisk dårlig butikk og bosette seg andre steder. Hvorfor: Å komme seg rundt omkring vil bli dyrere og dyrere. Bo usentralt og det blir veldig kostbart bare å reise til tannlege/ferie/besøk/sykehus mm. Nord for Trøndelag vil avfolkes på sikt slik det ser ut nå. Energiprisen vil bare øke og øke. I dag koster det 10.000 å fly fra Gardermoen til Bodø med Norwegian. For 1 voksen og 2 barn. Kortbane nettet videre er hinsides dyrt og blir bare verre. Bor man i Steigen så koster det en sydentur å komme seg til Gardermoen før ferien starter. Forvent ikke ofte besøk fra venner og familie. En helg i Nordland eller New York er samme prisen hvis man kommer fra Lillestrøm. Boligpriser. Å bygge hus eller leilighet usentralt er like dyrt som sentralt. Men verdien i usentrale strøk vil ikke øke tilsvarende. Bygg hus usentralt og salgsprisen blir halvparten av byggeprisen. Ikke lønnsomt Temperaturen på steder varierer MYE lokalt. Mtp på energipriser ikke kjøp hus i kuldehøl. Det er stor forskjell på få mil lokalt. Opptil 4 grader forskjell på der vi bor. Energi blir VELDIG dyrt og det grønne skifte trumfer alt. Om folk fryser skiter MPG i det. Ref. kaldt i Nord-Norge og det blir veldig dyrt å ikke fryse der. Anonymkode: f0f25...dd8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jessheim har alt du ønsker deg. Jessheim er en fin by å bo i. Kort vei til Gardermoen. Vi har en naturperle av Nordbytjernet hvor mange går turer og bader. 30 min med tog til Oslo. Anonymkode: cb796...d7c Jessheim er dyrt og jernbanen til Oslo er et tregt rusletog(lokaltog på hovedbanen). Skal man først kjøpe noe i det området vil Eidsvoll Verk/Råholt være en bedre løsning. Hurtigtog med 2 stop og 140km/t (Gardermoenbanen) til Oslo sentrum hver 30 min. Like nærme Gardermoen (og det går tog). Mye lavere boligpriser og nybygd storsenter. + man slipper all narkotika skiten som skaper dårlige oppvekstsvilkår i Ullensaker. 85%av alle boliger og innbyggere i Ullensaker er kommet etter 1994. Det er et lite sted med folk fra alle kanter av Norge hvor ingen kjenner hverandre. Stedet har voksesmerter og kjenner flere som har flyttet derfra for å forhindre ungen i å havne i dårlig selskap. Anonymkode: f0f25...dd8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 En av Trondheim’s nabokommuner? Strekning Melhus-Stjørdal Anonymkode: 9987e...909 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beste stedet å bo i Norge for en alenemor med barn? Anonymkode: 0ce4e...77a Uten å "røpe deg" altfor mye kan du kanskje hjelpe de du spør om råd med et par detaljer: I hvilket fylke/hvilken landsdel bor du i dag? Bor du i en liten by eller på bygda? Hvor gamle er barna dine (barnehage/barne- eller ungdomsskole)? Det har liksom lite for seg å fremsnakke f.eks. en plass utenfor Stavanger for deg dersom du helst vil bo en plass på Østlandet eller nord for Dovre... Ønsket om "god hjelp fra kommunen" kan tyde på at de eller du har behov for ekstra oppfølging eller bistand? I så fall teller kommuneøkonomien og det lokale tilbudet selvsagt mye. Du må da vel ha NOEN geografiske preferanser, eller? Anonymkode: dfcfa...039
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Uten å "røpe deg" altfor mye kan du kanskje hjelpe de du spør om råd med et par detaljer: I hvilket fylke/hvilken landsdel bor du i dag? Bor du i en liten by eller på bygda? Hvor gamle er barna dine (barnehage/barne- eller ungdomsskole)? Det har liksom lite for seg å fremsnakke f.eks. en plass utenfor Stavanger for deg dersom du helst vil bo en plass på Østlandet eller nord for Dovre... Ønsket om "god hjelp fra kommunen" kan tyde på at de eller du har behov for ekstra oppfølging eller bistand? I så fall teller kommuneøkonomien og det lokale tilbudet selvsagt mye. Du må da vel ha NOEN geografiske preferanser, eller? Anonymkode: dfcfa...039 Jeg bor i Halden, men vil flytte. Født og oppvokst i Kongsberg sånn egentlig. Barnet er 3 år. Barnet har behov for ekstra oppfølgning for sin diagnose, men slik det ser ut nå er prognosene gode. Barnet får behandling i Fredrikstad. Jeg vet bare at jeg ikke vil bo i Nord-Norge. Ellers er jeg åpen for det meste. De fleste vennene mine bor på Østlandet da. Jeg har noen venner i Bergen og Kristiansand også. 😊 Anonymkode: 0ce4e...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå