Gå til innhold

Mensensmerter i graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er tidlig i graviditeten og plages med mensensmerter. Er ikke så bekymret siden jordmor sier det er normalt. Sliter med å komme meg på jobb da det er så vondt. Noen andre som har opplevd dette og som har blitt sykemeldt pga det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever det innimellom, men det er aldri så vondt at jeg legger noe spesielt merke til det

Skrevet

Hei! Jeg er i uke 7, og jeg opplever det jeg vil kategorisere som sterke menssmerter daglig fortsatt. Varer som regel i et par minutter, hvor jeg må stoppe opp og puste meg gjennom det, og så forsvinner det. Tror jeg nå har de 2-3 ganger daglig, i uke 4-5 var det tilnærmet konstant.

Jeg har alltid hatt sterke menssmerter, så jeg var ikke overrasket over at det har blitt såpass plagsomt i graviditeten, men har ikke blitt sykemeldt ennå, har stillesittende jobb, så jeg kan fint ta meg pausene jeg trenger når det står på som verst. Hva sier jordmor/legen? Håper det blir bedre for deg etterhvert ☺️

Skrevet

Jeg skal snakke med lege i morgen. Er i uke 6 nå, så har enda ikke hatt time hos jordmor, bare snakket såvidt på telefon. Jeg jobber i hjemmetjenesten, så har delvis mulighet for å ta meg pauser, men dersom smertene kommer når jeg er hos en bruker blir det værre.

Har det akkurat slik som du beskriver; smerter i noen minutter, kan være opptil 12-15 min, før de gir seg. Skjer gjerne 2-3 ganger om dagen og 1-2 ganger på natta. Jeg har også hatt sterke mensensmerter til vanlig helt til jeg startet på ppiller, da ble de mindre. Var pga smertene at jeg tok en graviditetstest, da jeg aldri fikk mensen. Trodde først bare at det var vanlige mensensmerter.

Takk for svar❤️ godt å høre at noen andre har det helt likt! Satser på at jeg finner en ordning sammen med lege.

AnonymBruker
Skrevet

Er helt normalt❤️ men har aldri hørt om noen som har sykmeldt seg pga. det, nei😅

Anonymkode: 51873...492

AnonymBruker
Skrevet

er det ligamentsmerter du kjenner kanskje? 

Når graviditeten utvikles, vil ligamentene strekkes, og den gravide kan oppleve smerter. Dette er ikke farlig, men kan oppleves som ubehagelig. Ligamentsmerter, eller båndsmerter som det også kalles, er draget i de båndene som holder livmoren på plass. – Når babyen vokser i mors mage blir det et drag i disse båndene.2

jeg husker ikke nøyaktig når, men de forsvinner ganske tidlig i graviditet for min del, før uke 10. men så kommer kynnere 🙈 så er det bekken.. det er alltid noe...

Anonymkode: 3ae10...137

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også høre det var normalt. Hadde mensensmerter hele tiden til det endte i spontanabort i uke 11. Men vel og merke så hadde jeg også spotting og blødninger. Graviditeten som gikk fint hadde jeg ingen mensensmerter. Jeg var aldri på noe tidspunkt sykemeldt, kun pga spontanaborten i et par dager. Rart om man får sykemelding pga menssmerter grunn, de gir jo såvidt sykemelding for spontanabort..

Anonymkode: b4fbb...54e

AnonymBruker
Skrevet

for å "nøytralisere" forrige posten, sånn at vi ikke skremmer TS unødig, jeg har hatt tre graviditeter, der første endte i spontanabort i uke 10 og to resulterte i barn født til termin. Jeg har hatt ligamentsmerter  hver gang, jeg har hatt spotting og blødninger hver gang. Utifra det trakk jeg konklusjon at det ikke nødvendigvis betyr så mye.. 

Anonymkode: 3ae10...137

Skrevet

Jeg hadde mye menssmerter i min siste graviditet, såpass at jeg måtte ta smertestillende for å komme meg gjennom dagen 🙈 det forsvant gradvis inn i andre trimester og merket ikke noe til det før fødsel. Helt normalt, det er mye som skal strekkes og utvides. Fødte en helt frisk jente i februar ❤️

Skrevet

Godt å høre at flere har hatt det slik. Jeg er ikke bekymret, det gir veldig mening at det er litt vondt siden ting utvides og flyttes på inni der. Håper jeg slipper å ha det slik hele graviditeten☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...