Gjest gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 har et fast forhold men vi bor ikke sammen skal flytte sammen nå. vi lurer veldig på om vi skal kjøpe eller leie. jeg vil ikke leie egentlig, dette fordi det blir ikke helt mitt. på en annen måte føles det ut som jeg kaster penger ut av vindu! men kjøpe synes jeg er litt sirikabelt, jeg er bare 22 år gammel, ingen utdannelse enda..altså ingen fast jobb. også skal jeg kanskje sitte p betel på lån på en million.. hvordan gikk dere frem da dere flyttet ut?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Jeg er 24 og flyttet for noen mnd siden. Leier i første omgang, mamma og pappa betaler min del av husleien. Bor egentlig sammen med en annen jente, men hun er aldri her. Kjøper nok til høsten, men var greit å bo seg litt til for å se hva man ønsker i et hjem man skal kjøpe synes jeg
Gjest gjest 0 Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Vi hadde store planer om å kjøpe da vi bestemte oss for å flytte sammen. Da var vi 23 og hadde vært sammen litt over 1 år. Men etterhvert bestemte vi oss for å leie en liten stund og se hvordan det gikk. Nå er vi 25 og har bodd sammen i snart 1 år og leier fremdeles. Kommer nok til å kjøpe i løpet av våren. Jeg synes også det virket forferdelig dumt å leie. Men nesten alle har leid en gang, og det er billigere å leie en liten periode enn å kjøpe, og så kanskje måtte selge etter kort tid. Det er ikke bare pisen på leiligheten man må ut med ved et kjøp, og selger man etter kort tid kan man risikere å tape en del på det. Eiendomsmarkedet er ikke spesielt bra for kortvarige kjøp akkurat nå. Det er mange delte meninger om det kommer til å gå opp eller ned i nær fremtid, men de som kjenner markedet anbefaler ingen å kjøpe hvis de har planer om å selge fort.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18, for å studere videre. leide forskjellige steder i tolv år før jeg kjøpte mitt eget. Det var ikke bortkastet. Fordi jeg ikke var ferdig utdannet, og fordi jeg måtte flytte de første årene for å få jobb innen mitt felt, så passet det best med leie. Og kjærestene kom og forsvant ,takk og lov at jeg ikke kjøpte noe sammen med en av dem, da hadde jeg vært "stuck". Og så fikk jeg masse erfaringer med forskjellig leiligheter og løsninger, så jeg fikk et mer bevisst forhold til hvordan jeg VILLE HA DET i mitt eget hjem. Nå eier jeg min egen leilighet. Har ingen samboer, bare en hund.
Rebelle Skrevet 3. januar 2006 #5 Skrevet 3. januar 2006 Jeg flytta hjemme fra, og sammen med kjærestem min da jeg var 16 år - da leide vi sammen - og vi leier fortsatt. Vi er nå gift, og vi har vel ingen store planer om å kjøpe noe hus/leilighet enda, vi vil heller ha litt mer egenfinans og ikke være gjeldsslaver de neste 25-30 åra.....
Pasha Skrevet 3. januar 2006 #6 Skrevet 3. januar 2006 flyttet ut da jeg car 19 år. leide da i 2 år før vi kjøpte vårt egent
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 år har leid siden da. I år blir jeg 20 og til høsten skal jeg begynne å studere og da har jeg og kjæresten tenkt å flytte sammen, vi tenker litt på å kjøpe vårt eget siden han begynner å en veldig god jobb etter han er ferdig på høgskolen nå i mai, men kanskje vi leier et år eller to først, siden vi ikke har bodd sammen før. Det er litt dumt å kjøpe sammen og så fungerer ikke forholdet når vi kommer inn under samme tak, så vi får vel kjøre en testrunde først
Cuba Skrevet 3. januar 2006 #8 Skrevet 3. januar 2006 Jeg er 19 og flyttet sammen med sambo for 3 mnd siden. Har vært sammen i to år. Vi kjøpte og angrer ikke på det nei! Blir mer vårt og har ikke noe problemer med å være gjeldsslave! Jeg er i allefall veldig glad for at vi kjøpte, men det er jo sikkert forskjell på folk. Lykke til i såfall!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. januar 2006 #9 Skrevet 3. januar 2006 Jeg flyttet da jeg var 19 år og leide frem til jeg var 23, da kjöpte jeg og kjärsten sammen.
Gjest Pecado Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Jeg kjøpte leilighet når jeg var 21. Men flytta hjemmefra når jeg var 16 da.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Flytta (som de fleste?) hjemmefra da jeg var 19. Bodde først i div bofellesskap (selv om jeg hadde kjæreste.. og det vil jeg anbefale deg også.. få litt "egentid" før du blir samboer.. for kjæreste og samboere er ikke det samme!!) Flytta sammen med kjæresten etter et par år og leide. Vi vurderte aldri noe annet fordi: - vi hadde kort tidshorisont på å bli på stedet, i det vi begge var ferdigstudert viste ingen av oss hvor veien gikk - vi ville være trygge på vårt forhold som samboere før vi ville finne på å kjøpe noe sammen Nå er vi gift og leier fremdeles. Selv om vi nå er i jobb (han fast, jeg div vikariater.. akkurat nå ingenting.. men det varer vel ikke for lenge.. håper jeg..) begge to og er svært stabile og langsiktige som par, er både øknomien vår (pga min ustabile arbeidssituasjon) og bostedsvalget vårt (dersom jeg får tilbud om fast jobb et annet sted der han også kan få jobb, må vi jo være villige til å flytte) så usikkert at vi fremdeles ikke kjøper ennå. Vi håper å få kjøpt oss noe i løpet av 2006 (eller evt 2007) men kommer da ikke til å kjøpe noe med færre enn 3 soverom.. da vi snart ønsker å starte familie. Skulle min arbeissituasjon osv ikkje bli mer stabil kan vi faktitsk finne på å starte familie i leid leilighet Vi mener faktsik vi sparer en del på å leie, da vi er villige til å bo relativt dårlig og lite i en leid leilighet, mens dersom vi skulle kjøpe ville vi krevd noe mer.. pga at vi måtte hatt større langsiktighet. Selvfølgelig høres det deilig ut å lage seg et skikkelig rede. Men vi nyter å vite at vi kan flytte på kort varsel om livet skulle ta oss et annet sted..
Xora Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Flytta hjemmefra etter videregående skole da jeg var 19. Til hybellivet og høyskolen. Bare moro og null bekymringer den gangen gitt. Da jeg 3 år senere var ferdig med studiene flytta jeg hjem igjen, for 14 dager. Da fant jeg meg hybelleilighet som jeg leide. Videre leide jeg litt sammen med venninner, og litt sammen med kjærester jeg hadde. Helt til jeg var 28 leide jeg, da kjøpte kjæresten og jeg hus. Forholdet røk etter 4 år og nå sitter jeg igjen og leier en kjellerleilighet. Min økonomi sier at jeg ikke har mulighet til å kjøpe noe alene.
Shagya Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Første gang jeg flyttet hjemmefra var jeg 16 år. Jeg flyttet fordi jeg skulle gå på videregående skole. Skolegangen ble avbrutt, jeg flyttet hjem og begynte å jobbe isteden, og flyttet ut igjen da jeg var 17. Leide.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Jeg flytta hjemmefra da jeg var 19, først til en hybel sterkt subsidiert av daværende praksisplass/arbeidsplass. Siden har jeg bodd i kollektiv, "egen" leilighet, ulike varianter av hybler, internat (folkehøgskole) og nå leier samboern og jeg et hus. Jeg har altså leid i mange år. Det har vært uaktuelt å kjøpe, både pga usikker økonomi, og fordi jeg har flytta mye rundt i landet. Synes ikke det har vært dumt å leie - men så har jeg også stort sett vært heldig med prisen. Nå leier vi f eks et nydelig hus for under 5000 i måneden. Men jeg gleder meg til den dagen jeg/vi kjøper også:-) Når det gjelder dine spørsmål rundt det å kjøpe/leie ville jeg helt klart leid den første tida, særlig fordi dere er to: Det er veldig mye praktiske ting å ordne og forholde seg til ved et hus/leilighetskjøp, og vinninga går lett opp i spinninga om dere endrer planer og selger/går hver deres vei innen "kort" tid. Jeg er også usikker på hvor stort lån du kan få om du ikke har fast jobb - men det kommer an på hvor stor inntekt du har hatt også. Uansett er det risikabelt å sitte med et relativt stort lån om det skulle bli vanskelig for deg å få nok arbeid. Ellers kommer det selvsagt også an på hvor du bor, hvor høye boligprisene er der, hvor lett det er å få arbeid osv, så jeg sitter ikke på noe fasitsvar.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Jeg er 24 og flyttet for noen mnd siden. Leier i første omgang, mamma og pappa betaler min del av husleien.
Våken Skrevet 3. januar 2006 #16 Skrevet 3. januar 2006 Flyttet hjemmefra da jeg var 20 og leide en stund alene (selv om jeg hadde kjæreste) Min erfaring er at det kan være utrolig greit å "lære" seg å bo litt alene først (så man ikka bare faller inn i en annens rutine og glemmer seg selv helt) Etter ett år i hver vår leilighet kjøpte vi en 50 kvm sammen og alt har gått greit til dags dato
Gjest 2324 Skrevet 3. januar 2006 #17 Skrevet 3. januar 2006 Flyttet ut rett etter vgs, så jeg var 18 snart 19, og flyttet sammen med kjæresten i en liten leid leilighet. Nå har vi flyttet til en større leilighet, men leier fremdeles. For meg er det ikke aktuelt å kjøpe før jeg er ferdig med utdannelsen min, og jeg vet nærmere hvor min base kommer til å være. Og uansett ville jeg leid litt, før jeg kjøpte hus sammen med noen!
Impala Skrevet 3. januar 2006 #18 Skrevet 3. januar 2006 Flyttet hjemmefra da jeg var 19 og leide en lielighet sammen med han jeg var sammen med den gang. Siden har jeg leid flere steder alene under studietiden, og har eid to leiligheter alene siden jeg begynte å jobbe i 1998 (var det vel). Nå i en alder av 33 år eier jeg en enebolig sammen med han jeg er gift med
Twinkle Skrevet 3. januar 2006 #19 Skrevet 3. januar 2006 Flyttet hjemmefra når jeg var 16 år. Leide frem til ca. ett år siden. Kjøpte da leilighet. Er nå 25 år.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Er 35, flyttet hjemmefra da jeg var 19. Kjøpte hus da jeg var 20 som del av et arveoppgjør etter en grandtante. Leide det ut noen år, har bodd der selv sammen med gradvis flere de siste 9 årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå