Gå til innhold

Når skifter dere til sommerdekk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjører piggfritt. Pleier alltid å skifte etter påskeferien på hytta, men usikker nå. Hovedveier bare, men noen småveier har litt restsnø og is. Har vært lang vinter. Bor på Lier mellom Drammen og Asker. Vente til slutten av April?

Anonymkode: 0b82e...9d1

Jeg bor på Østlandet og bytter dekk til helga. 

Annonse

AnonymBruker

Kjører pigg, bor i Vestfold. Pleier som regel å skifte i påsken, eller denne uka som er nå (uka med andre påskedag). For egentlig er det jo ikke lov å kjøre med pigg etter 14 april, eller mandag etter andre påskedag. Men her ligger snøen fortsatt, det er minusgrader og glatt om nettene. Så blir nok ikke skiftet før tidligst neste uke, da skulle visst "varmen" komme. Dere som har piggfrie dekk trenger jo ikke stresse, dere kan ta det når dere føler for det... 

Anonymkode: 6d46b...783

AnonymBruker

Jeg skal bytte i morgen.

Vi bor ved kysten, skal ikke på fjellet i nærmeste fremtid, og det er lite sannsynlig at vi vil få snøfall og/eller nattefrost her fremover.  Og hvis det blir slik får bilen bare stå de dagene det er aktuelt.

Anonymkode: ce97d...271

AnonymBruker

Lærte når jeg bodde i Finnmark, at på våren så bytter man når været har vært stabilt over 1,5 uke. På høsten bytter man når man ser at det er spådd dårlig vær de kommende 5-7 dager. Så her blir det nok byttet neste uke en gang (har piggfrie, så er ikke så stress) 

Anonymkode: 6b795...93b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som har piggfrie dekk trenger jo ikke stresse, dere kan ta det når dere føler for det... 

Anonymkode: 6d46b...783

Å kjøre med vinterdekk når det er mange varmegrader er en veldig dårlig idé.

Sjansen for vannplaning øker betraktelig, bremselengden er lengre, og veigrepet er dårligere.

https://www.superdekk.no/vinterdekk-pa-sommerfore-er-bade-dyrt-og-farlig

Anonymkode: ce97d...271

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Påskedagen er alt fra 22. mars til 25. april så å la seg styre av den virker noe merkelig.

Anonymkode: 33588...33f

Akkurat det er ikke så merkelig, da mange kjører opp i høyfjellet og fjelloverganger i påska.

Om jeg alltid kjørte Hardangervidda i påsken hadde jeg nok ikke lagt om før etterpå. For en bergenser høres da 2. påskedag fornuftig ut.

Anonymkode: 0c8f4...e34

AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 18.29):

Kjører piggfritt. Pleier alltid å skifte etter påskeferien på hytta, men usikker nå. Hovedveier bare, men noen småveier har litt restsnø og is. Har vært lang vinter. Bor på Lier mellom Drammen og Asker. Vente til slutten av April?

Anonymkode: 0b82e...9d1

Tror nok ikke det blir før månedsskiftet her. Bor i Kongsberg og her er det fortsatt en del snø enkelte steder.

Men det er samboer som gjør det, så han bestemmer nok det selv. 

Endret av Mardina
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...