Gå til innhold

Autisme og sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 10.26):

Jeg har ASD (autismespekterforstyrrelse), er kvinne (29) og har hatt samboer i snart 4 år. 
Jeg er ikke aseksuell, for jeg kan være svært kåt - men jeg har store problemer med å la dette vises på en måte som føles genuin og ekte for meg. Før jeg og han ble sammen, levde jeg faktisk mer utsvevende, i søken etter bekreftelser. Jeg hadde en del tilfeldig sex og oppførte meg på måter som ikke føltes ekte for meg, men som menn tydelig likte. Da ga de meg alle mulige bekreftelser, både seksuelt og emosjonelt, som jeg fløt på en stund, før jeg måtte ha nye bekreftelser andre steder. Har hørt dette kan være typisk for attraktive, autistiske jenter - vi mobbes ofte som barn, og når vi blir pene, unge damer kompenserer vi for utestengingen ved å hengi oss til hvem enn som ser ut til å like oss, selv om det er menn som kun vil ha sex, og selv om vi kanskje ikke føler noe for disse mennene.

Dette var åpenbart svært usunt og jeg er glad jeg klarte å slutte med det. Da jeg møtte samboeren min, bestemte jeg meg for å være meg selv, hva enn dét var. Det var ikke enkelt, for jeg hadde brukt årevis på å prøve å begrave meg selv. Et par ganger i starten - mens vi hadde sex - gikk jeg inn i den hyperseksuelle rollen jeg hadde påtatt meg i tidligere seksuelle relasjoner, og han la merke til det, og spurte hva som "var galt". Jeg ble helt sjokkert, jeg trodde ikke menn kunne se gjennom sånt. Han lurte deretter på hvorfor det virket som om jeg ikke var mentalt til stede under sex, selv om jeg gjorde alle de tingene man liksom skal gjøre. Etter dette har jeg slitt enormt med å være meg selv i senga. Jeg vet ikke hva "meg selv" er.

Nå har vi kun sex når han tar initiativet, og dette skjer sjeldnere og sjeldnere. Jeg tror årsaken er han ikke føler seg attraktiv fordi jeg ikke tar initiativ - men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre dette lenger uten at det blir hult og falskt, slik jeg var før. Hvis jeg beint fram spør "hei, skal vi ha sex?" kan det fungere i blant, men det føles også veldig rart. Samtidig blir jeg helt fra meg (uten at jeg viser det) om han like beint fram sier "ikke akkurat nå". Da blir jeg skamfull og flau. Jeg har jo lyst til å føle meg sexy og fin, og at han skal føle det samme om seg selv. 

Jeg er altså en noe seksualtraumatisert autistisk kvinne som ikke sliter med sexdriften, men med uttrykket - og å finne sin genuine, seksuelle røst. Hvordan i alle dager går jeg fram?
Vil også legge til at overnevnte autisme er grunnen til at jeg går på AAP og sannsynligvis blir ufør, så jeg har ikke ubegrenset med midler til sexolog og lignende. Dette må være noe jeg kan finne ut av uten å bruke penger, dessverre.

Anonymkode: c7c96...cb4

Oi, skulle tro dette var meg. 

Lignende historie.. Men jeg er eldre enn deg nå. 

Jeg prøver selv å ikke "maskere" automatisk. 

Men hva om du kysser han og kjenner du får lyst? Tar på han og legger deg inntil han? Gjør det sakte og ha god tid. Kjenn bare etter hva som er godt for deg. 

Jeg liker for eks ikke 69 for jeg greier ikke nyte det mens jeg gir 😆

Og om han skal absolutt gjøre noe for meg mens jeg suger han så sier jeg, bare ligg og nyt du nå 👌

Anonymkode: acc44...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 12.21):

Wow - dette er et kjempegodt spørsmål!
Jeg er bare litt bekymret for om Kvinneguiden er rette sted å finne svar på en såpass sammensatt og alvorlig utfordring...

Håper du får gode svar, og at du klarer å skille skitt og kanel.

Anonymkode: 417cf...4a6

Beste stede, siden folk som opplever dette selv kan svare.

Anonymkode: 5830f...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 5.04):

Går til en psykiater. 

Anonymkode: d0e3f...25d

Den psykiateren bør du slutte hos og klage inn om vedkommende faktisk sier dette. 

Men TS:

Mange flere enn du tror sliter nok med noe tilsvarende på et vis.

Enten fordi man har faket seg gjennom et forhold i 20 år, eller fordi man hadde strategier som din (ligge seg til bekreftelse/positiv tilbakemelding osv).

Det er i det hele tatt ikke så mange som har selvtilliten til å bare ta plass seksuelt og faktisk snakke åpent med en partner om slike ting.

Hva med å bare vise ham teksten du skrev som jo var veldig god og beskrivende?

Og at han liksom er den første som «ser deg» (som jo er et megakompliment!) og at du har lyst til å starte på nytt - hva dere begge liker og ikke osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry hvis jeg avsporer, men siden vi er inne på dette her med autisme og utdaterte psykologer/psykiatere, så vil jeg bare nevne det. Psykologen jeg gikk til som trodde at jeg enten hadde add eller Asperger (han tvang meg til å ta en sånn dum test på Asperger diagnosen) sa til meg at du burde vurdere å bli uføretrygdet. Mange tror at med en gang man hører ordet Asperger så betyr det automatisk uføretrygd, men det stemmer ikke. 

Anonymkode: 470e1...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at du burde virkelig bytte psykolog/psykiater og å be dem om å oppdatere kunnskapene sine. 

Anonymkode: 470e1...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sorry hvis jeg avsporer, men siden vi er inne på dette her med autisme og utdaterte psykologer/psykiatere, så vil jeg bare nevne det. Psykologen jeg gikk til som trodde at jeg enten hadde add eller Asperger (han tvang meg til å ta en sånn dum test på Asperger diagnosen) sa til meg at du burde vurdere å bli uføretrygdet. Mange tror at med en gang man hører ordet Asperger så betyr det automatisk uføretrygd, men det stemmer ikke. 

Anonymkode: 470e1...724

Jo, dessverre. 90% klarer ikke å stå i arbeidslivet. 

Anonymkode: d7ac8...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...