Gå til innhold

Elektriker til montering - kjøpe delene selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha en elektriker til å ordne en hel del forskjellig i huset vårt (sette opp en del stikkontakter, montere dimmere osv). Jeg har sett at de selger diverse elektrikerdeler (stikkontakter, brytere, kabler osv) på Clas Ohlson, og lurer på om det lønner seg for oss å handle inn alt vi trenger på forhånd, og så bare få elektrikeren til å montere? Eller lønner det seg å heller bare kjøpe alt man trenger (stikkontakter etc) direkte av elektrikeren når han er der og monterer (altså at han setter delene på regningen). Noen som vet? 

Jeg regner med at delene hos Clas Ohlson er en del billigere enn de delene elektrikeren vil selge oss, men det forundrer meg heller ikke om elektrikeren tar en høyere timepris dersom vi selv stiller med forhåndskjøpte elprodukter..!

Anonymkode: e0764...0c9

AnonymBruker
Skrevet

100% at elektrikeren vil nekte å installere produkter kjøpt på clas ohlson eller biltema. Fordi det er ikke gode produkter og da vil elektrikeren stå ansvarlig for at billige drittprodukter svikter senere, det er ikke en risiko noen håndtverker vil ta. Elektrikeren vil heller ikke få avanse på dette produktet, elektrikeren kan heller ikke gå god for at du faktisk har kjøpt inn korrekt utstyr som trilfredstiller krav og regelverk.

Anonymkode: b83b4...d35

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En seriøs elektriker vil ikke montere deler som kunden har kjøpt selv, blir bare krøll om det er noe galt med en komponent i etterkant og kunden kommer til elektrikeren for å klage.

Anonymkode: 3b16d...5c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som elektriker ville jeg ikke helt uten videre montert utstyr kjøpt av kunden, da måtte det såfall blitt spesifisert hvilke produkter mtp garanti og samsvarserklæring. Elektrikerene får ofte veldig gode priser hos grossist, be om et prisoverslag før dere inngår avtale om hva som skal utføres. 

Anonymkode: 6bf5c...661

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri kjøp slik utstyr på CO, biltema, jula osv.... Det er billig dritt som de fleste elektrikere med respekt for din sikkerhet aldri ville installert. 

Elektroimportøren, megaflis osv selger bedre produkter men de fleste vil ikke at du kjøper selv, de har preferanser og erfaring når det kommer til forskjellige  produsenter

Anonymkode: 9a9b4...7ae

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

100% at elektrikeren vil nekte å installere produkter kjøpt på clas ohlson eller biltema. Fordi det er ikke gode produkter og da vil elektrikeren stå ansvarlig for at billige drittprodukter svikter senere, det er ikke en risiko noen håndtverker vil ta. Elektrikeren vil heller ikke få avanse på dette produktet, elektrikeren kan heller ikke gå god for at du faktisk har kjøpt inn korrekt utstyr som trilfredstiller krav og regelverk.

Så stikkontakter fra Elko som elektrikeren stiller med og Elko som du kjøper på Clas Ohlson er forskjellige?

De fleste elektrikere jeg kjenner til vil selvsagt selv selge utstyret. Ofte er det god inntjening på produktene.
Har i grunnen dog full forståelse for at en vil selge alt selv når elektrikeren må lage samsvarserklæringen.

Endret av Illuminatum
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mister garantien og elektrikeren vil sette en høyere timespris for installering, om hen i det hele tatt vil ta på seg jobben. En stor del av elektrikerens inntektsgrunnlag er innsalg av produkter. 

Anonymkode: 7dba2...10e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal ha en elektriker til å ordne en hel del forskjellig i huset vårt (sette opp en del stikkontakter, montere dimmere osv). Jeg har sett at de selger diverse elektrikerdeler (stikkontakter, brytere, kabler osv) på Clas Ohlson, og lurer på om det lønner seg for oss å handle inn alt vi trenger på forhånd, og så bare få elektrikeren til å montere? Eller lønner det seg å heller bare kjøpe alt man trenger (stikkontakter etc) direkte av elektrikeren når han er der og monterer (altså at han setter delene på regningen). Noen som vet? 

Jeg regner med at delene hos Clas Ohlson er en del billigere enn de delene elektrikeren vil selge oss, men det forundrer meg heller ikke om elektrikeren tar en høyere timepris dersom vi selv stiller med forhåndskjøpte elprodukter..!

Anonymkode: e0764...0c9

De fleste elektrikere vil ikke montere noe som ikke er kjøpt via dem da de ikke kan gå god for det og de står ansvarlig

Anonymkode: 4cdf0...8f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde støplser selv, og elektrikeren monterte de. Det var en støpsel som kom fra elektrikeren, og den var 4x prisen! Kjøper støpsler (og annet elektromateriell) hos eleketroimportøren. Det var samme timepris uansett.

Anonymkode: a8a7d...580

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elektriker til og skifte flere ting blant annet stikkontakter i nesten hele leiligheten. Den jobben man ikke har lov og gjøre selv. De tok med alt de trengte. Viste seg at noe som var montert som kom fra billig kjeder ikke var godt nok så det var ekstra ting som måtte skiftes. De ville ikke montere ting jeg eventuelt kjøpte selv. Var noe som jeg ikke hadde bestilt som måtte skiftes da reiste han ut og skaffet riktige ting. 

Anonymkode: b7c8c...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har kjøpt Elko kontakt på Clas Ohlson 🙂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri kjøp slik utstyr på CO, biltema, jula osv.... Det er billig dritt som de fleste elektrikere med respekt for din sikkerhet aldri ville installert. 

Elektroimportøren, megaflis osv selger bedre produkter men de fleste vil ikke at du kjøper selv, de har preferanser og erfaring når det kommer til forskjellige  produsenter

Kjøper kun Elko fra Jula 🙂 

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dette når det gjelder å montere fastmontert taklampe? Kan jeg kjøpe lampe selv, eller må jeg kjøpe hos elektrikeren? 

Anonymkode: 8ecf4...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er dette når det gjelder å montere fastmontert taklampe? Kan jeg kjøpe lampe selv, eller må jeg kjøpe hos elektrikeren? 

Anonymkode: 8ecf4...b93

Du kan kjøpe lampen selv ja. Elektrikere har meget begrenset utvalg (om noe i det hele tatt). 

Anonymkode: a8a7d...580

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 21.48):

De fleste elektrikere vil ikke montere noe som ikke er kjøpt via dem da de ikke kan gå god for det og de står ansvarlig

Anonymkode: 4cdf0...8f3

Er det samme varene, for eksempel Elko, så spiller det ingen rolle.

Anonymkode: 45779...aec

• Liker 2
Skrevet

De monterer alt du kjøper på Elektroimportøren :D  

Skrevet
Maskinfører skrev (På 11.4.2023 den 22.43):

Har kjøpt Elko kontakt på Clas Ohlson 🙂

Maskinfører skrev (På 11.4.2023 den 22.44):

Kjøper kun Elko fra Jula 🙂 

OK.

Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

OK.

Yepp eller Elektroimportøren :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 10.49):

ELKO | Clas Ohlson

Vegguttak | Utenpåliggende 2-veisuttak | ELKO RS | Jula

Elko er det "alle" bruker. For øvrig ikke enorm forskjell på elko og "billig dritt" på sterkstrøm, det er godkjent og det er ikke akkurat avanserte greier med koblingsklemmer og slikt.

At de ønsker å levere selv har med inntjening å gjøre...

Anonymkode: 07b41...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å pusse opp nå og skal skifte mye elektrisk. Vi har mulighet til å kjøpe delene billig gjennom min bror som jobber med dette, men da tar elektrikeren en høyere timepris så det lønnet seg ikke. Vi måtte da selv passe på at det var nok ledninger, rør og sånn og det tar jo litt tid. 

Alle lamper har vi kjøpt inn selv, det installerer de uten tillegg.

Anonymkode: 8c9e9...c8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...