Gå til innhold

barn som er for tynn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter er riktignok bare 4, men er like høy som din: 105,5cm.. Hun veier 16 kg..

Hun er akkurat passe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva med å innse at min kommentar kom fordi jeg ble overrasket? Jeg syns hun hørtes veldig tynn ut, og tenkte, oj, hun var tynn, uten å legge noe som helst mer i det. Rart det er krig i verden...................

Hva med om du innser at du kanskje skal tenke deg litt om FØR du sier slike ting.

Det hjelper ikke hva du tenker inne i hodet ditt, det er det du sier man hører og med en slik kommentar kan du være en av de som sakte men sikkert bryter ned selvtilliten til ett annet menneske.

Jeg er selv veldig tynn og har alltid vært det, med de følger at alle skal dytte i meg litt ekstra mat fordi jeg trenger det.

Jeg har ei datter på 14 som er 1,75 høy og veier 40 kilo. Hun spiser meget godt og har alltid vært veldig tynn..... Jeg har ikke tall på hvor mange som har spurt meg om jeg har tenkt over om hun kan ha spiseforstyrrelser. Dette er veldig sårende og utrolig vondt for både henne og meg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette tar jo helt av.

Jeg har prikkete øyne. Skal jeg sette meg ned og furte hver gang noen kommenterer det?? Skal jeg som er 174 begynne å grine hver gang noen sier, oi, du er høy?

Skal min datter som har langt hår bli lei seg fordi noen kommenterer det? Ærlig talt, kall en spade for en spade. Min kommentar var av det bekymringsfulle slaget, ikke av det nedsettende. Men hvis folk på liv og død skal ta alt så himla negativt........

*blir pissed* :forvirret:

Skrevet
Dette tar jo helt av.

Jeg har prikkete øyne. Skal jeg sette meg ned og furte hver gang noen kommenterer det?? Skal jeg som er 174 begynne å grine hver gang noen sier, oi, du er høy?

Skal min datter som har langt hår bli lei seg fordi noen kommenterer det? Ærlig talt, kall en spade for en spade. Min kommentar var av det bekymringsfulle slaget, ikke av det nedsettende. Men hvis folk på liv og død skal ta alt så himla negativt........

*blir pissed* :forvirret:

nå er vel du rimelig usaklig.....

bare vær pissed.....

langt hår et et valg.....

Gjest Bodillen
Skrevet

Det er jo litt forskjell på hva man sier her inne og ute i det virkelige liv, da. Tror neppe Evelina ville sagt det samme direkte til denne lille jenta. Man kan da ikke ta så fryktelig på vei for en liten kommentar her inne?

Det er jo disse daglige stikkene fra kjente og ukjente i sine omgivelser som er sårende og ødelegende for selvtillitten. Om jeg hadde opplyst min nåværende høyde og vekt her inne og fått en kommentar som "Oj, du er jammen tynn", så hadde jeg da aldri tatt meg nær av det. Ved å gi disse opplysningene måtte jeg bare regne med å få kommentarer på godt og vondt. Vi er tross alt anonyme for hverandre, i et forum hvor det er meningen man skal utveksle synspunkter. Å bli fornærmet og ute av seg for noe noen har sagt på et forum som dette burde kanskje være en pekepinn på at man ikke gjør lurt i å bruke det...?

Men om noen i mine omgivelser hadde sagt det samme, uten noen direkte foranledning, da ville jo saken stilt seg annerledes, ikke sant...?

Gjest Gjesta
Skrevet
nå er vel du rimelig usaklig.....

bare vær pissed.....

langt hår et et valg.....

Vel, prikkete øyne er ikke et valg.

Skrevet

Min bror var 15 kilo da han begynte på skolen. Han er en voksen, frisk ung mann på snart 25 år nå, som ikke har lidt noen skalde av å ha vørt liten og lett hele sitt liv.

Jeg var forsovidt ikke så mye tyngre selv, jeg tror jeg var 17 kilo da jeg begynte på skolen. Da jeg gikk i 6. klasse veide jeg 28 kilo. Jeg og en i klassen løy begge to, vi sa "30" til de andre etter veingen. Han var 29, og ingen av oss syntes det var så gøy, så vi sa altså "30".

Jeg har slett ikke tatt skade av å ha vært tynn. Jeg spiser det jeg vil, og har ingen andre plager av det at jeg er tynn enn de sårende kommentarene om å "spise mere". Det ER ikke noe galt med meg. Jeg HAR ingen spiseforstyrrelse. Jeg SPISER meg mett. Og jeg veier i dag ganske nøyaktig 50 kilo. Med mine 165 cm er jeg altså litt undervektig. Slank, eller tynn da. Slik har jeg bare rett og slett vært hele mitt liv, og sånn ER jeg, uansett.

Jeg tror ikke trådstarter skal bekymre seg for mye om vekta for sitt barn, så lenge barnet følger sin egen vekstkurve, som mange andre har sagt. Men for råd om kosthold for et allergisk barn kan det være lurt å spørre legen eller helsesøster ja. For selvsagt skal ikke et barn måtte lide av underernæring pga allergi. Men det ER IKKE FARLIG I SEG SELV å være tynn. Noen mennesker bare ER det. Selv om de får i seg all den maten de trenger.

Skrevet

Jeg er også tynn og har alltid vært det. Jeg spurte fastlegen min om han synes jeg var for tynn, men han sa at han har jo kjent meg hele livet, og han synes jeg er akkurat passe :)

Noen barn er tynne, noen er tykke og noen er akkurat passe. Ikke bekymre deg så veldig, det er sikkert passe vekt for henne :)

Skrevet
lurer på om noen her har et godt råd om hvordan jeg skal få datteren min til å spise og legge på seg ?

Hun er 5 år og er 105cm høy og veier 17 kg....

Jeg begynner å bli litt redd jeg , hun har forskjellige matvare allergier så det er jo begrensa hva ho kan putte i seg.Hun tåler ikke hvete , egg , og melk

Håper noen kan komme med noen råd.

Tror ikke du skal tenke så mye på det jeg.

Sønnen min har også mye matvareallergi samt noen andre medfødte sykdommer.

Han har alltid vært tynn.

Nå er han snart fire år, og han er 101 cm og veier 14 kg.

Så lenge de spiser og de ikke virker slappe og slitne utover normalen så skal man ikke legge så stor vekt på det.

Barn er så forskjellige.

Vi var hos dietikker og hun sa nettopp dette, og at det ikke var så farlig om kosten ble litt ensformig, bare jeg prøvde gi han litt av alt han tåler.

Skrevet
lurer på om noen her har et godt råd om hvordan jeg skal få datteren min til å spise og legge på seg ?

Hun er 5 år og er 105cm høy og veier 17 kg....

Jeg begynner å bli litt redd jeg , hun har forskjellige matvare allergier så det er jo begrensa hva ho kan putte i seg.Hun tåler ikke hvete , egg , og melk

Håper noen kan komme med noen råd.

Synes du hun er for tynn? eller er det lege/helsesøster? Er det et helseproblem, så er det vel lege/helsesøster som er den RETTE til å spørre

Skrevet

Sønnen min har alltid vært liten og tynn.

I perioder kjøper vi ernærings-drikker på apoteket.

De finnes som fullverdig måltid, eller som mellom-måltid.

Ser ut som juice-bokser. De har egne for barn under 6 eller 7 år.

Vi bruker det som "kos" etter et måltid.

En boks pr.dag. Han tåler ikke melk.

Helsesøster hadde ikke peiling på hva vi skulle gjøre, men følger han opp med høyde/vekt. Legen henviste til ernæings-terapaut, og hun hadde dette forslaget, ut ifra at vi hadde et fullverdig og sunt kosthold.

Gutten vår er spe bygd, og vi synes jo han er flott.

Han følger sin kurve, som ligger godt under "normal"-kurven.

Han er også veldig aktiv, og spiser utrolig mye. Derfor blir det ofte kommentert av andre foreldre at "så mye han spiser, og allikavel så tynn."

Vi har godteri og brus kun en dag i uken. Lot vi det bli oftere, ville han antagelig lagt på seg mere, men da på en usunn måte.

Gutten vår vet ikke at juicen er for å gi kroppen mere av div. næring, men han koser seg med juicen.

Og at vi alle er forskjellige vet vi jo, men både barn og voksne er flinke til å kommentere tykkelsen, og høyden på andre.

Barn med en del matvare- allergi kan "miste " noen nærings-stoffer og fett-stoffer som kroppen bør ha. Derfor er det greit å få litt veiledning så vi vet at de får nok av det kroppen skal ha, på en sunn måte.

Dette er det som fungrer greit for oss, og siden han har en søster, får hun en vanlig juice-boks. (hun tåler melk, så at mat/drikke er forskjellig reagerer de ikke på)

Gutten vår har også tatt røntgen av hånden, og fått vite at skjelettet ligger nesten ett og et halvt år etter han i alder, (Han er 7år, skjelettet er 5,5år.) Derfor er han lav nå i forhold til andre på hans alder. Men han tar jo det igjen senere.

Ønsker deg lykke til uansett om du kontakter lege for veiledning

eller prøver på egen hånd.

klem ceca ;)

Skrevet

Gullet mitt er har samme høyde/vekt som di, men hun er ikke spinkel og tynn i mine øyne. Det er andre barn her i området som er mye spinklere enn henne, men dette kommer av benbygningen. Min har mye kjøtt på bena, for å si det slik.

Angående hvor mye hun spiser skal du ikke bekymre deg. Hun spiser det hun har behov for.Barn har en tendens til å regulere dette selv :)

Selv har jeg gjort den fantastiske(!!!) oppdagelsen av at matlysten øker når man holder faste måltider hjemme og sitter rundt bordet sammen og spiser. :ler::ler: Da er det mye hyggeligere..hehe.. Vet er er opplest og vedtatt, men det måtte liksom erfares.. ;)

Gjest Pecado
Skrevet

Min sønn er 4,5 år 108 cm høy, 17 kg og i følge helsesøster helt perfekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...