Gjest Gjest_mor2_* Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 lurer på om noen her har et godt råd om hvordan jeg skal få datteren min til å spise og legge på seg ? Hun er 5 år og er 105cm høy og veier 17 kg.... Jeg begynner å bli litt redd jeg , hun har forskjellige matvare allergier så det er jo begrensa hva ho kan putte i seg.Hun tåler ikke hvete , egg , og melk Håper noen kan komme med noen råd.
Gjest gjest1 Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Kanskje helsesøster /lege kan bidra med en kostplan og diettforslag? Jeg ville i allefall ha tatt kontak for råd og oppfølging!
Gjest LoisLane Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Tror jeg hadde hørt med helsesøster og bedt om å få komme videre til en kostholdsekspert. Grønnsaker og frukt av alle slag er jo bra, men hun må jo ha proteiner for å vokse, fett er også viktig. Spiser hun fisk, da? Hva liker hun?
Pasha Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Jeg var også svært liten og tynn som liten (jeg veide 17 kg/109 cm da jeg var 6 år), og jeg er helt frisk og rask i dag. (var nok litt kresen i matveien) Når det gjelder kosthold ville jeg ha tatt meg en prat med legen ang en diett. Finnes jo en rekke matvarer uten dette bare man leter sikkelig (og legen har sikkert tips til hvor man finner disse matvarene hen) Prøv å putt i henne mest mulig frukt og grønt dersom hun tåler det. Og kjøtt og fisk er også viktig dersom hun tåler det. Klager hun på at hun er sulten? Endret 2. januar 2006 av IdaH
Shea Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Om ikke helsesøster bemerker noe eller at jenta di er mye syk tror jeg ikke du skal bekymre deg. Om hun følger sin egen vekstkurve er alt ok. Har en femåring på 107cm og er 16.8 kg. Alt er normalt. Spiser det han har behov for. Noen ganger mye og noen ganger lite. Jenta til en venninne har akkurat det samme som din datter. Hun spiser mye når hun er borte men aldrig hjemme. Prat med helsesøster eller lege om du vil ha helt sikkert og faglig råd.
c",) Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Min datter er snart 9 år, 130 cm høy og 21 kg. Hun har vært tynn fra hun ble født, men har fulgt sin egen kurve hele tiden. Hun har alltid vært spenstig, og ingen slappfisk, så de problemene vi har med ett tynt barn er kommentarene fra andre som mener at hun må spise mer , og problemer med å finne klær som passer for tynne barn. Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge datteren din virker sunn og frisk. Det kan også virke mot sin hensikt å fokusere for mye på hennes kropp og hvor mye hun spiser.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Min datter er snart 9 år, 130 cm høy og 21 kg. Hun har vært tynn fra hun ble født, men har fulgt sin egen kurve hele tiden. Hun har alltid vært spenstig, og ingen slappfisk, så de problemene vi har med ett tynt barn er kommentarene fra andre som mener at hun må spise mer , og problemer med å finne klær som passer for tynne barn. Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge datteren din virker sunn og frisk. Det kan også virke mot sin hensikt å fokusere for mye på hennes kropp og hvor mye hun spiser. ← Hun hørtes veldig tynn ut............ Min sønn er åtte, tipper 135 cm, og 29 kilo, og han er ganske så skrapet...........
c",) Skrevet 3. januar 2006 #8 Skrevet 3. januar 2006 Hun hørtes veldig tynn ut............ Min sønn er åtte, tipper 135 cm, og 29 kilo, og han er ganske så skrapet........... ← Mulig hun høres veldig tynn ut for deg, men i min familie har vi ikke tung eller kraftig beinbygning. Hun har vært til alle kontroller på helsestasjon - der hennes vekt har vært tema, siste kontroll var 3. kl helseundersøkelse rett før jul. Hun er som sagt spenstig, har god fysikk og har veldig lett for det når det gjelder læring (skole). Alle disse tingene og gode matvaner tilsier at det ikke er noe feil med ungen, hun er bare tynn, og det ligger til familien. Det er akkurat sånne kommentarer som du kommer med som gjør at t.o.m. min datter blir veldig fokusert på sin egen kropp på en negativ måte siden mange sier direkte til henne at hun er for tynn. Selv er jeg opptatt av at vi ikke fokuserer på hverken kropp eller utseende, og spesiellt ikke på barn. Jeg er selvfølgelig opptatt av gode og sunne matvaner, fysisk aktivitet, og lærer ungen hvor viktig dette er. Men jeg lærer henne også at vi er alle forskjellig, å må akseptere hverandre sånn som man er.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #9 Skrevet 3. januar 2006 Slapp av da, jeg sa det jo ikke akkurat til henne
Amanlis Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Så lenge hun følger sin egen kurve bør du ikke beykymre deg. Det fikk svigerinnen min beskjed om da hun snakket med helsestasjonen om min nieses vekt. Hun er også tynn, men faren er lang og moren er spdbygd, så da er det ikke så unaturlig.
c",) Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Slapp av da, jeg sa det jo ikke akkurat til henne ← Det har jeg da heller ikke sagt, men sa at det var akkurat kommentarer som dine som gjør at også hun reagere, selvfølgelig når de blir sagt direkte til henne. Å det er det mange som gjør. Jeg er klar over at ikke alle tenker over eller er klar over at kommentarer kan være sårende og at tynne også har komplekser. De fleste har vel lært at vi ikke sier til folk at de er tykke. Det burde vi ikke gjøre til de som er tynne heller.
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 De fleste har vel lært at vi ikke sier til folk at de er tykke. ← Vet at dette er off-topic, men må bare spørre: Har de virkelig det? Det har ikke jeg merka noe til...
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Minstebarnet her i huset er 4 år, måler 105 og veier ca 14 kg. Tror det er viktig å ikke fokusere så mye på vekta. Unger får stort sett i seg det de trenger. Store barn spiser naturlig nok mer enn små/tynne. Er f.eks en eller begge foreldrene tynne, er det naturlig at barnet også er det. Selv var jeg en spjæling til jeg var over 20 år. Veide 48 kg og var 166 høy. Det plaget ikke meg, jeg spiste normalt og var i fin form. Det som plaget meg mest var kommentarene fra folk rundt meg. Det var til og med noen som "beskyldte" meg for å ha anoreksi, og det gjorde meg skikkelig forbanna, husker jeg. Så lenge jenta di virker frisk og er i aktivitet synes jeg ikke du skal bekymre deg
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Det har jeg da heller ikke sagt, men sa at det var akkurat kommentarer som dine som gjør at også hun reagere, selvfølgelig når de blir sagt direkte til henne. Å det er det mange som gjør. Hva med å innse at min kommentar kom fordi jeg ble overrasket? Jeg syns hun hørtes veldig tynn ut, og tenkte, oj, hun var tynn, uten å legge noe som helst mer i det. Rart det er krig i verden...................
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Hva med å innse at min kommentar kom fordi jeg ble overrasket? Jeg syns hun hørtes veldig tynn ut, og tenkte, oj, hun var tynn, uten å legge noe som helst mer i det. Rart det er krig i verden................... ← Og det er nettopp denne spontane reaksjonen som blir sårende for de det gjelder. Folk flest sier nemlig dette høyt også i virkeligheten, til barnet. "Oj, du var tynn" også prøver de gjerne å presse i en ekstra mat...
c",) Skrevet 3. januar 2006 #16 Skrevet 3. januar 2006 Vet at dette er off-topic, men må bare spørre: Har de virkelig det? Det har ikke jeg merka noe til... ← Kan selvfølgelig ikke svare for andre, men det burde være en selvfølge at man ikke hverken kommenterer eller henger seg opp i hvordan andre ser ut.
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #17 Skrevet 3. januar 2006 Kan selvfølgelig ikke svare for andre, men det burde være en selvfølge at man ikke hverken kommenterer eller henger seg opp i hvordan andre ser ut. ← Helt enig. Det er heldigvis ganske tabu å kommentere folks overvekt, men oss tynne, vi er liksom fritt vilt, vi...
c",) Skrevet 3. januar 2006 #18 Skrevet 3. januar 2006 Helt enig. Det er heldigvis ganske tabu å kommentere folks overvekt, men oss tynne, vi er liksom fritt vilt, vi... ← Det er vel de som mener at det er et luksusproblem å være tynn.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #19 Skrevet 3. januar 2006 Kan selvfølgelig ikke svare for andre, men det burde være en selvfølge at man ikke hverken kommenterer eller henger seg opp i hvordan andre ser ut. ← Helt enig, 9kita, det burde være en selvfølge, men overvektige er faktisk ganske fritt vilt på dette området. Svært mange mennesker tar dessverre ikke fem øre for å si akkurat hva de tenker om og til overvektige, enten det er folk de kjenner eller noen de bare går forbi på gata. Men det er dårlig gjort av meg å kuppe denne tråden, så nå gir jeg meg
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Helt enig, 9kita, det burde være en selvfølge, men overvektige er faktisk ganske fritt vilt på dette området. Svært mange mennesker tar dessverre ikke fem øre for å si akkurat hva de tenker om og til overvektige, enten det er folk de kjenner eller noen de bare går forbi på gata. Men det er dårlig gjort av meg å kuppe denne tråden, så nå gir jeg meg ← Det var meg over her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå