Gå til innhold

Kjenner du (til) naboene dine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi bor i et villastrøk og jeg vet veldig lite om naboene våre. Jeg kjenner de som bor på den ene siden ganske godt, et hvor gamle de er, hva de jobber med, hvor de er fra og mye om livene deres. Vi passer hverandres katter når vi er bortreist og slike ting og vi prater sammen når vi treffes ute. Utover det vet jeg hvem som bor i kanskje en håndfull hus i gaten, men ingenting mer. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner alle naboene i vår gate. Nydelige folk som har vært en berikelse i livene våre, alle som en! 

Anonymkode: 73cbd...b61

AnonymBruker
Skrevet

Vet mye om et par som vi omgås mye med. Ellers vet jeg hvor alle jeg møter bor (rekkehusområde). Vet mye om flere da vi har snakka med flere, men slår ikke av en prat hver gang (vil helst bare være på hils med de fleste). Men vet mye om flere også fordi de andre naboene snakker om de. Også kjenner man jo andre igjen som kjenner noen naboer.. så vet i grunn en god del om mange. 

Anonymkode: 90315...511

AnonymBruker
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (2 timer siden):

Jeg ble inspirert av denne tråden, om mannen som delte ut firkløver til barn.

Jeg har bodd mange plasser i landet, i blokk og enebolig, på landsbygda og i by, og har alltid kjent (til) de nærmeste naboene mine, både da jeg selv var liten, og da barna mine var små.
Og også nå kjenner jeg til de fleste naboer, og har mange barn rundt meg som stopper for å fortelle meg om dagen sin når de ser meg.

Og barna forteller meg alt! 

Jeg vet at Preben i nr 7 har diabetes, og at han ofte har føling for tiden.
Jeg vet at Trine i nr 5 har Tourettes, og at hyl fra henne ikke alltid betyr at det er noe galt, men at hun har "ticks", og må få litt ekstra oppmerksomhet for å se om hun har det bra.
Jeg vet at både Celina i nr 15, og Trude i nr 20 har cøliaki.
Jeg vet at Marielle ikke bor i nabolaget, men er en venninne av Celina.  Hun stammer, og bruker å bli ertet for det.

Dette er ting barna selv har fortalt meg (fiktive navn og husnummer selvfølgelig).

I tillegg er Mari i nr 10 husredd, og at foreldrene har sagt at det er greit at hun ringer meg når hun hører rare lyder når hun er alene, slik at jeg kan sjekke at det ikke har kommet inn noen ubudne gjester.  (Det er avtalt med meg så klart)

Alle, både foreldre og barnløse, ser etter barna når vi er ute.   Er det noe trøbbel er det alltid noen tilstede som kan hjelpe.
Når noen er borte er de større barna ofte "huspassere", som ser etter naboens hus når noen er bortreiste, vanner planter, tar inn post, og passer kjæledyr.

Jeg har alltid følt det å ha kjente naboer om en trygghet for meg selv og mine barn, og jeg håper jeg kan være samme trygghet for barna jeg har rundt meg nå.

Ved å kjenne til naboene sine vet både barna og foreldre hvem de kan snakke med, og hvem de bør holde seg unna.

Hva med deg?  Kjenner du til naboene dine?

Ja jeg kjenner til de fleste av naboene mine  og snakker med de fleste unge og eldre😊 hadde ikke hatt problem med at en av de ga noe godteri til mitt barn.  Hadde kanskje vært mye mer skeptisk hadde jeg hatt barn med allergier. 

Anonymkode: f0505...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Student som bor i privat hybel i et helt vanlig boligområde. Kjenner ingen av naboene nei 😅

Anonymkode: 4ed9f...2e5

Skrevet

Jeg bor i blokk og kjenner (til) noen av de nærmeste. Hilser på alle jeg treffer i gangen og kan fint veksle noen ord, men de fleste vet jeg ikke hvilken leilighet bor i og hadde neppe kjent dem igjen i butikken.

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en rolig gate med eneboliger. Er på hils med alle. Har vært endel sammen med to av familiene. Felles st.hans og nyttårsfeiring pleier vi å ha.

Anonymkode: 0417b...99f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i ei veldig lang gate, men jeg kjenner til hva de nærmeste heter, men vi snakker aldri med dem og ber de hvertfall ikke om tjenester. Samboer snakker av og til litt bil og båt med ene naboen. Alle er på vår alder (mellom 35-50 år).

Noen som bor lengre bort i gata har vi mer kontakt med og kan be om hundepass f.eks.

Anonymkode: dd791...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Nei. er kun på hils. Jeg er veldig introvert. Snakker gjerne litt med de som tar initiativ til kontakt, men trives godt med å slippe å snakke med folk hver gang jeg går ut av døra. Bor tett på folk, så jeg tror det ville blitt litt slitsomt hvis jeg "måtte" snakke med dem hver gang jeg så dem. Har absolutt ikke lyst til å bli oppfattet som arrogant eller utrivelig eller noe, så jeg smiler og snakker når noen ser i min retning, men er ellers glad jeg slipper hehe. Virker som om de fleste naboene her trives med å si hei og fint ver og ellers la hverandre være i fred. Bortsett fra en nabo som er av den nysgjerrige typen og helst vil ha oversikt over alt og alle. 

Er i hvert fall veldig glad jeg slipper å vite om sykdommer og andre ting av mer privat karakter. Jeg føler meg ikke komfortabel med det i det hele tatt.

Anonymkode: 37223...ddf

AnonymBruker
Skrevet

Så at jeg misforsto litt. Jeg kjenner til de fleste naboene, som i at jeg vet hva ca de fleste jobber med, og hvem de bor med, og om de har barn. Men kjenner dem ikke godt nok til å vite om de er trygge. Bortsett fra de som mine barn er med da, de må jeg jo stole på. 

Har ikke sett sjokotråden.

Anonymkode: 37223...ddf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vanskelig å ikke ha sett naboene når man bor tett. Kan ikke gå rundt med øynene igjen. 

Vite hvem er og kjenne blir to forskjellige ting for meg. 

Jeg hilser på folk jeg får øyekontakt med også, helt uten å kjenne de.

Anonymkode: cfe25...2ef

Kjenne og kjenne til er to forskjellige ting.

Anonymkode: c5a41...874

Skrevet

Kan ikke si at jeg kjenner dem kjempegodt nei. Vi er på hils, når vi treffes ute på veien, men ikke så mye mer enn det. 

Riktignok måtte jeg og samboer hjelpe den ene naboen  på lørdag (en eldre mann), da han hadde falt og ikke kom seg videre uten hjelp. Han er noe dårlig til beins, så jeg har vel "egentlig" bare ventet på at noe sånn skulle skje. For meg er det da helt naturlig  å hjelpe til, enten jeg hadde blitt spurt eller ikke ❤️ Det gjelder forsåvidt alle naboene rundt her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...