Lillemor_Meg Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 (endret) Jeg ble inspirert av denne tråden, om mannen som delte ut firkløver til barn. Jeg har bodd mange plasser i landet, i blokk og enebolig, på landsbygda og i by, og har alltid kjent (til) de nærmeste naboene mine, både da jeg selv var liten, og da barna mine var små. Og også nå kjenner jeg til de fleste naboer, og har mange barn rundt meg som stopper for å fortelle meg om dagen sin når de ser meg. Og barna forteller meg alt! Jeg vet at Preben i nr 7 har diabetes, og at han ofte har føling for tiden. Jeg vet at Trine i nr 5 har Tourettes, og at hyl fra henne ikke alltid betyr at det er noe galt, men at hun har "ticks", og må få litt ekstra oppmerksomhet for å se om hun har det bra. Jeg vet at både Celina i nr 15, og Trude i nr 20 har cøliaki. Jeg vet at Marielle ikke bor i nabolaget, men er en venninne av Celina. Hun stammer, og bruker å bli ertet for det. Dette er ting barna selv har fortalt meg (fiktive navn og husnummer selvfølgelig). I tillegg er Mari i nr 10 husredd, og at foreldrene har sagt at det er greit at hun ringer meg når hun hører rare lyder når hun er alene, slik at jeg kan sjekke at det ikke har kommet inn noen ubudne gjester. (Det er avtalt med meg så klart) Alle, både foreldre og barnløse, ser etter barna når vi er ute. Er det noe trøbbel er det alltid noen tilstede som kan hjelpe. Når noen er borte er de større barna ofte "huspassere", som ser etter naboens hus når noen er bortreiste, vanner planter, tar inn post, og passer kjæledyr. Jeg har alltid følt det å ha kjente naboer om en trygghet for meg selv og mine barn, og jeg håper jeg kan være samme trygghet for barna jeg har rundt meg nå. Ved å kjenne til naboene sine vet både barna og foreldre hvem de kan snakke med, og hvem de bør holde seg unna. Hva med deg? Kjenner du til naboene dine? Endret 10. april 2023 av Lillemor_Meg 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Ja vi bor praktisk talt i lykliga gatan, så her kjenner vi alle naboene. Vi har felles grilling om sommeren, st.hansfeiring, dugnad etc. Pensjonistene i nabohuset er som et ekstra sett besteforeldre for ungene våre Anonymkode: 2b4c2...d04 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Vet ingenting om naboene. Akkurat slik jeg vil ha det. Er på hils da. Anonymkode: cfe25...2ef 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ingenting om naboene. Akkurat slik jeg vil ha det. Er på hils da. Anonymkode: cfe25...2ef Samme her. Sier hei i oppgangen, og det holder i massevis. Hadde likevel blitt glad og godtatt sjokolade hvis noen delte ut nedenfor da 😂 Anonymkode: 83bad...8e8 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Ja. Jeg jobber også i nabolagets barnehage. Anonymkode: de68b...488
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Bor i leilighet og har god kontakt med naboen over ganga. Anonymkode: 6c163...d7f
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Nei aner ikke, ingen interesse av naboer, langt mindre naboers barn. Når det er sagt hadde det vært stad å ha en nær venn som nabo, men jeg har ingen interesse av å late som jeg er venner med noen kun pga hvor de bor. Anonymkode: b2c1d...7f5 2
MyMichelle Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 (endret) Jeg kjenner de to nærmeste. Vi bor alle i eneboliger. Går på kaffebesøk, og passer/lufter hundene til hverandre. Da jeg bodde i blokk i Oslo visste jeg ikke hva naboene het engang. Når det gjelder mine hunder, er det vel mer korrekt å si at naboene passet dem. For begge mine er døde nå 💔💔 Endret 10. april 2023 av MyMichelle La til det siste.
Lillemor_Meg Skrevet 10. april 2023 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ingenting om naboene. Akkurat slik jeg vil ha det. Er på hils da. Anonymkode: cfe25...2ef AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Sier hei i oppgangen, og det holder i massevis. Hadde likevel blitt glad og godtatt sjokolade hvis noen delte ut nedenfor da 😂 Anonymkode: 83bad...8e8 Og dette kaller jeg å kjenne til naboene, siden dere vet at det er naboen dere hilser på, dere vil gjenkjenne dem hvis dere møter dem på butikken, og dere vet kanskje også hvem som smiler når de hilser tilbake, hvem som nikker surt, og hvem som ikke svarer i det hele tatt? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei aner ikke, ingen interesse av naboer, langt mindre naboers barn. Når det er sagt hadde det vært stad å ha en nær venn som nabo, men jeg har ingen interesse av å late som jeg er venner med noen kun pga hvor de bor. Anonymkode: b2c1d...7f5 Jeg snakker ikke om å være venner, men å vite om hvem som bor i naboleilighetene/nabohusene (Ref: kjenne til ).
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 Lillemor_Meg skrev (Akkurat nå): Og dette kaller jeg å kjenne til naboene, siden dere vet at det er naboen dere hilser på, dere vil gjenkjenne dem hvis dere møter dem på butikken, og dere vet kanskje også hvem som smiler når de hilser tilbake, hvem som nikker surt, og hvem som ikke svarer i det hele tatt? Jeg snakker ikke om å være venner, men å vite om hvem som bor i naboleilighetene/nabohusene (Ref: kjenne til ). Vanskelig å ikke ha sett naboene når man bor tett. Kan ikke gå rundt med øynene igjen. Vite hvem er og kjenne blir to forskjellige ting for meg. Jeg hilser på folk jeg får øyekontakt med også, helt uten å kjenne de. Anonymkode: cfe25...2ef
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Jeg snakker med naboene i samme rekke her, og er vel på hils med alle i borettslaget. Men jeg kjenner jo ikke alle i hele gaten da. Anonymkode: 43cfc...f02
Lillemor_Meg Skrevet 10. april 2023 Forfatter #12 Skrevet 10. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vanskelig å ikke ha sett naboene når man bor tett. Kan ikke gå rundt med øynene igjen. Vite hvem er og kjenne blir to forskjellige ting for meg. Jeg hilser på folk jeg får øyekontakt med også, helt uten å kjenne de. Anonymkode: cfe25...2ef Ok, vi har ulike definisjoner på det å kjenne/kjenne til. Det var godt å få oppklart Min definisjon: Når man kjenner noen vet man gjerne noe om den personen (noe mer enn navn, og ca alder). Når man kjenner til noen vet man at personen eksisterer, og hvor man gjenkjenner dem fra. Man vet kanskje navnet, men lite annet om dem. (For eksempel når man møter en person i butikken, og vet at det er naboen) Her jeg bor nå vil jeg si at jeg kjenner de fleste barna. Av de voksne i nabolaget vil jeg si at jeg kjenner kanskje 10 av 25, mens de siste 15 vet jeg hvem er. To av de voksne jeg kjenner kan jeg ta en kopp kaffe sammen med, 8 av dem kan jeg snakke om dagligdagse ting med, og resten er jeg på hils med. Men, selv om jeg ikke kjenner alle på et personlig plan, er jeg 100 % sikker på at hvis jeg, eller noen andre i nabolaget, trenger hjelp, kan vi ringe på hvilken som helst dør i nabolaget, og få den hjelpen vi trenger, og det gir trygghet! Endret 10. april 2023 av Lillemor_Meg 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Kjente vel mer naboer da jeg var liten enn nå som voksen. Kjenner primært de i samme oppgang: en enstøing som ikke ønsker kontakt og heller ikke bidrar til fellesskapet (sameie, vi vasker trapp, klipper gress og måker snø, ikke snakk om store greiene). En gammel dame som omtrent aldri er hjemme, så hun bidrar heller ikke. Gammel dame nummer to er tidenes hyggeligste, og vi utveksler kake og har ekstra nøkkel til hverandre i tilfelle. Hun bidrar mye, sprek for alderen, men når det er veldig mye/tung snø så tar jeg det uansett. Vi snødde inne her for noen uker siden og jeg måtte hoppe ut av vinduet for å grave frem døra 😆 Anonymkode: fbf67...92f 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Jeg kjenner naboene mine ja. Vi var på middag, spontant hos en nabo i går og jeg var på vinkveld med spill hos en annen nabo med flere tidligere i påsken.. Jeg vet også om barna i nabolaget.. Anonymkode: 7c7b7...a97
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Nei det har jeg ingen interesse av. Anonymkode: 4fdca...282 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Hilser på dem, ikke mer enn det. Angående tråden du linker til brukte vi også å få sjokolade/godteri av naboer når vi var barn. Anonymkode: fc33d...671
17.11 Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 Bor i en gammel bygård med flere leiligheter, og det er mye flytting her, så ofte nye folk. Mest studenter og arbeidsinnvandrere. Sier hei til alle jeg ser innfor porten, men kjenner ikke til alle som bor her. Er også på hils med et par andre naboer i gata, siden vi begge har hund og ofte går ut rundt samme tid på døgnet. Har egentlig ikke noe behov for å bli godt kjent med naboene, men foretrekker å være på hils.
tussi680 Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Nja, kjenner og kjenner, et par er jeg i prat med, andre på hils, et nikk, smil etc. That`s all. Bor så tett så umulig å bli kjent med absolutt alle.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 Kjenner til naboene ja, er på hils med alle. Anonymkode: 2aa54...0ca
Tvist Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 Vet så vidt litt om noen av dem. Samler inn penger fra dem til tv aksjonen, så har snakket litt med dem. Vet omtrent hvor alle kattene og hundene i nabolaget hører hjemme, og vet hva ene har høner. Det er det jeg interesserer meg mest for, så det glemmer jeg ikke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå